Devletçiliğe Geçiş Nedenleri:

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
CUMHURİYETİN GETİRDİKLERİ
Advertisements

MUHTASAR BEYANNAMELER
Vergi ile İlgili Kavramlar
Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Vergi Düzenlemeleri İstanbul 2002.
Öğretim Görevlisi Süleyman DAL
GİDER VERGİLERİ KANUNU BANKA SİGORTA MUAMELE VERGİSİ
AŞIRI DÜŞÜK SORGULAMASI
DOLAYSIZ VERGİLER VAKIFLARIN VERGİLENDİRİLMESİ
EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
RUS-TÜRK İŞ VE YATIRIM ZİRVESİ 'Rusya'ya Yatırımlarda Vergisel Yapılanma Alternatifleri' Ersin NAZALI, LL.M., MSc Vergi Bölümü Yöneticisi, Avukat, E.Hesap.
KONTROL EDİLEN YABANCI KURUM KAZANCI (1)
Menkul Sermaye İradı.
ATATÜRK DÖNEMİ SONRASI MALİ OLAYLARI
Dönemi.
2013 YILINDA UYGULANACAK YENİ YASAL DÜZENLEMELER
HOLLANDA KURUMLAR VERGİSİ GENEL ÖZELLİKLER
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
İNKILAPLAR.
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
LİBERAL DÖNEM
GELİR VERGİSİ KANUNU SEMİNERİ
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
Ülkemizde Uygulanan Ekonomik Politikaların Temel Amacı -Doğal ve beşeri kaynakları en iyi şekilde değerlendirebilmek.
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
TÜRK VERGİ SİSTEMİ Hazırlayan Sevda AKAR Copyright©
VERGİ HUKUKUNUN GENEL ESASLARI
VERGİ (devam).
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
TÜRK KADININA SAĞLANAN HAKLAR
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
 GVK 94 üncü maddesi GENEL TEVKİFAT uygulaması olmakla birlikte 2006 yılı başından itibaren uygulamaya giren GVK Geçici 67’inci maddesi de SPESİFİK-KISMİ-
Süleyman hacIfettahoğlu Ayşe Özer
GENEL MAKRO EKONOMİK DEĞERLENDİRME VE 2009 YILI BÜTÇESİ HASAN BASRİ AKTAN MALİYE MÜSTEŞARI 30 Ocak 2009 – İSTANBUL T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
DOLAYSIZ VERGİLER OTOKONTROL ARAÇLARI 07 HAZİRAN HAZİRAN 2003.
TİCARİ KAZANCIN TESPİTİ ÜYELER (Alfabetik Sıra) Şinasi AYDEMİR Erdal ÇALIKOĞLU Can DOĞAN (Koordinatör) Sait ÖCAL Hayati ŞAHİN Kürşad ŞAHİN İbrahim YELMENOĞLU.
Ar-Ge FAALİYETLERİNE İLİŞKİN VERGİSEL TEŞVİKLER
Gelir Vergisi.
Copyright ©2004, South-Western College Publishing Uluslar arası İktisat By Robert J. Carbaugh 9th Edition Bölüm 5: Tarifeler.
1929 BUHRANI VE türkİye ekonomisi üzerİne etkİleri
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 1. ÜNİTE:
TÜRK VERGİ SİSTEMİ Doç. Dr. İrfan TÜRKOĞLU 5. ÜNİTE: KURUMLAR VERGİSİ
TÜRK VERGİ SİSTEMİ 4. ÜNİTE: GELİR VERGİSİNİN TARHI
YILLIK GELİR VERGİSİ BEYANI
1 Ziraat Hayat ve Emeklilik A.Ş BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ 18 yaşın üstündeki her gönüllü sisteme dahil olabilir. Katılımcı.
1 of 31 PART VII The World Economy © 2012 Pearson Education Dış Ticaret Teorisi ve Dış Ticaret Politikası: Mutlak ve Mukayeseli Üstünlük teorileri.
Rize RTEÜ Pedagojik Formasyon Programı Muhasebe ve Finansman Bölümü
İŞLETMELERİN SINIFLANDIRILMASI
YENİ AF YASASI NE GETİRİYOR. Yasa kapsamı nelerdir?  Haziran.2016 tarihine kadar olan amme borçları yasa konusudur,  2. Tahakkuk eden vergi, vergi.
ADI : RİFAT ÇABAS SINIF :MALİYE BÖLÜMÜ ŞUBE :E NO : DERS : EĞİTİMDE TEKNOLOJİ KULLANIMI DERSİN ÖĞRT:SUAT ÇAPUK MUHASEBE VE FİNANSMAN VERGİ.
Murat GÖKKAYA 1 Kavramsal Çerçeve. GENEL BILGI I. BÖLÜM.
VARLIKLARIN İZLENMESİ Dönem Ayırıcı Hesaplar Diğer Dönen Varlıklar
YENİ TEŞVİK SİSTEMİ (BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMASI)
6740 SAYILI BİREYSEL EMEKLİLİK TASARRUF VE YATIRIM SİSTEMİ (BES) KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUNDA YER ALAN ÖNEMLİ DÜZENLEMELER.
MAKRO EKONOMİYE GİRİŞ VE TEMEL KAVRAMLAR
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
BÖLÜM 3-GELİR VERGİSİ & VERGİ MATRAHININ TESPİTİ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
Amacı aşan iş seyahati giderleri 2.000,00
SERVET VERGİLERİ Servet; -Gerçek veya tüzel kişi
MERSİN BÜYÜKŞEHİR BELEDİYE MECLİSİ
Ersin GÖKGÜN / Serbest Muhasebeci Mali Müşavir Oda Sekreteri
TVS’NİN ANALİZİ Prof. Dr. Selda AYDIN.
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HESAP PLANI.
Katılım Bankalarında Muhasebe Organizasyonu ve Muhasebe Uygulamaları
Sunum transkripti:

DEVLETÇİLİK DÖNEMİ (1930-1939)

Devletçiliğe Geçiş Nedenleri: Ekonomik Nedenler Siyasal Nedenler Ekonomik Nedenler: 1929 İktisadi buhran ve teşvik tedbirlerine karşı duyarlı iş adamı ve sanayicinin bulunmayışı bu tedbirleri etkisiz hale getirdi.

Özel sektörün girişimci ve yönetici kadrosu eksikti. Yeni yatırımları cesaretlendirecek iç talep yoktu. Halk ithal malları tercih ediyordu. Tasarruflar yetersizdi ve bu tasarrufları üretime aktaracak banka mekanizması yoktu. 1929 bunalımı ile hammadde fiyatları düştü. Türk ihraç malları fiyatları düşmek zorunda kaldı ve ihracat geliri azaldı.

Gümrük tarifeleri 1 Haziran 1929’da değişti Gümrük tarifeleri 1 Haziran 1929’da değişti. İthal mallara %25 ile %100 arası vergi konuldu. Gümrük tarifesi yürürlüğe girmeden ticarethaneler mal stoku yaptılar. Nu ticaret açığına neden oldu ve Türk parası değer yitirmeye başladı. Tüm bu ekonomik nedenler sanayinin devlet eli ile kurulmasına yol açtı.

Siyasal Nedenler: Serbest Fırka ekonomik bunalıma çözüm amacıyla kuruldu. Serbest Fırka Atatürk’ün isteği ile gerçekleşti. Paris Sefiri Fethi Okyar kurdu.

Parti programı saf liberal politikadan oluşuyordu: “Vergiler yurttaşların iktisadi teşebbüs kabiliyetini sarsmayacak ve halkın dayanma gücünü aşmayacak” denilmiştir.

İsmet İnönü 1930 da Serbest Fırkanın eleştirilerine cevap verdi: liberalizme karşı çıktı: Cumhuriyet Halk Fırkasının “Mutedil (ılımılı) Devletçi” olduğunu ilan etti. Serbest Fırkanın getirdiği en önemli eleştiri vergilerin ağır olmasıydı: Arazi, Musakkafat (bina) Kazanç, Sayım, Muamele vergileri hafifletilmelidir. Serbest Fırka 4 ay sonra kendini fesh etti.

Devletçiliğe Geçiş Atatürk, Serbest Fırkanın kapanmasından sonra, sorunları yerinde tespit için geziye çıkıyor. Ticaret ve Sanayi Odaları da muamele, kazanç ve musakkafat vergilerinin ağır olduğuna dair rapor sundu.

Prof Charles Rist’in Raporu: Mali durum ve ödemeler dengesi üzerine Maliye Bakanlığı’na rapor sundu. Vergi yükü ağır bulundu. Vergileme alanında yeni girişimler yapılmalı. Dolaysız vergilerde düzenlemeler yapılmalıdır. Vergilerin verimliliği arttırılmalıdır.

Tek parti yönetiminde devletçilik ilkedir. 1932-1934 yılları arasında devletçilik yönlendirilmiştir. Yakup Kadri Karaosmanoğlu’nun yayımladığı Kadro Dergisi ile Ahmet Hamdi Başpınar’ın çıkardığı Kooperatifçilik Dergisindeki görüşler önemlidir.

Birinci Sanayi Planı 17 Nisan 1934’de 1. Sanayi Planı Uygulamaya kondu. Plandaki kararların uygulanmasını iki banka yapıyor:. Sümerbank 41.553.000.-TL İşbankası 2.400.000 -TL

Kalkınmanın finansmanı ile vergileme arasındaki ilişki kuruldu. Birinci Sanayi Planı Kalkınmanın finansmanı ile vergileme arasındaki ilişki kuruldu.

1.Sanayi Planında 5 yıllık planlanan yatırımlar 3 yılda tamamlandı. Birinci Sanayi Planı 1.Sanayi Planında 5 yıllık planlanan yatırımlar 3 yılda tamamlandı. 1936’da 2. Sanayi Planı hazırlandı ancak II. Dünya Savaşı nedeniyle plan uygulanamadı.

Yeni Kazanç Vergisi Kanunu’nun Kabul Edilişi 1934’te Yeni Kazanç Vergisi Kanun’u kabul edildi: Bugünkü hesap uzmanlığı kurumu getirildi. Stopaj usulü yaygınlaştırıldı. Hizmetlilere, serbest meslek çalışanlarına yapılan ödemelerin vergileri ödeme sırasında kesilecekti. Takdir Komisyonları oluşturuldu. Vergi oranları aynı kaldı.

Asgari mükellefiyet esası getirildi. Asgari vergi yeni bir vergi değildi. Asgari vergi, beyanname usulünde vergilendirilen mükellefler adına tarh edilecek, beyandan sonra asgari vergi mahsup edilecektir. Uygulaması çok karışıktır ve beklenen mali sonucu verememiştir.

İktisadi Buhran Vergisi -Dünya ekonomik bunalımının yurdumuzdaki etkilerine hafifletmek amacıyla getirilmiştir. Geçici bir vergidir. Kazanç vergisi mükelleflerine uygulanmadı. Ayda 30 TL ve daha düşük maaş alanlar, ziraatta çalışan işçiler bu vergiden muaftır. Bina vergisine de iktisadi buhran vergisi artışı yapıldı.

Muvazene (denge) Vergisi 1932’de bütçe açığını kapatmak için getirildi. Verginin konusu hizmetlerdir. Verginin gerekçesi devletin sürekli olan mali ihtiyaçlarının karşılanmasıdır. 1 yıl süre ile uygulanmak üzere geçici (muvakkat) getirilmesine rağmen 1951’e kadar her yıl süresi uzatılarak yürürlükte kaldı.

Hava Kuvvetleri Yardım Vergisi 1936’da yürürlüğe girdi. Verginin gerekçesi; Hava Kuvvetlerinin ihtiyaçlarını karşılamak dır. Verginin konusu hizmet erbabının istihkaklarıdır. Hizmet erbabı istihkaklarından % 2 oranında alınmaktaydı. 1951 bütçe yılı başında kaldırıldı.

Hayvanlar Vergisi Kanunda tiftik keçilerinden e çift hayvanlarından alınan vergiler indirilmiş, beyan esasında, yoklamalar ve cezalar konusunda açık hüküm getirilmiştir. 1936’da ağır gelen vergiye indirimler yapılmıştır. 1961’de zirai kazançların gelir vergisine dahil edilmesiyle, hayvan vergisi kaldırıldı.

Bina ve Arazi Vergileri Musakkafat (gayrisafi safi bina vergisi) vergisi yerine 1931’de kabul edildi. Muaflıklar ve istisnalar genişletildi. Gayrisafi irattan bakım-onarım giderleri karşılığı olarak %20 indirim yapılması esası getirildi. Takdir ve tahmin komisyonlarında mükellef tarafından da üyeye yer verildi.

Bina ve Arazi Vergisi (…devam) Vergi oranı safi iradın %12 si idi. 1970 yılına kadar uygulandı. Arazi Vergisi T.C. Sınırlarında bulunan araziden alınır. Ziraatın gelişmesi için istisnalar getirdi. Ancak, bu vergi, tüm ülkeyi kapsayacak kadastro çalışmasının olmaması nedeniyle beklenen adaleti sağlayamadı. 1936’da arazi kıymetleri yeniden takdir edilmiştir.

Veraset ve İntikal Vergisi Kanunun konusu çok geniş, istisna hükümleri dardır. Kamuya yararlı dernekler, din ve hayır kurumlarına yapılan bağışlar da vergiye tabii idi.

Mecelle yerine, 1926 da Yeni Medeni kanun Yürürlüğe girdi. Miras konusunda yeni bir hukuk düzeni kuruldu. Bu yüzden 1931’de Veraset ve İntikal Vergisinde önemli değişiklik yapıldı. 1959’da yürürlükten kaldırıldı.

Muamele Vergisi Kanunun gerekçesi, önemli bir kaynak olan verginin yükünün hafifletilmesidir. Verginin konusunda değişiklik yapıyor. İhracat üzerindeki muamele vergisi kaldırılmıştır. İstisna edilecek sanayi kolları genişletildi. İlk madde indiriminin tamamı satış değerinden indirilecekti böylece katma değer vergisi niteliği kazanmış oldu.

Dönemin Değerlendirilmesi Serbest Fırka parti programında özellikle vergilerin hafifleteceğine yer vermişti. 1930 da hazırlanan hükümet programı da vergi politikaları konusuna yer vermiştir. Devletçiliğin planlı olması konusunda fikir birliğine varıldı. 1934’te uygulamaya konan Sanayi Planı finansmanı ile vergileme arasında ilişki ,genel hatlarıyla, kuruldu.

Vergi politikasına etki eden en önemli konu 1929 İktisadi Bunalım olmuştur. Dönemde daha çok mali amaçlı vergi politikası izlenmiştir. Prof Charles Rist’in raporu; vergi yükünün ağırlığına değinse de uygulamada vergiler hafifletilememiştir.

Kazanç Vergisi İktisadi Buhran Vergisi Muvazene (denge) Vergisi Hava Kuvvetlerine Yardım Vergisi Hizmetlerin kazanç vergisi yükünü arttırdı. Her vergi için ayrı ayrı konu, matrah, oran, istisna belirtilmesi karmaşıklığa yol açtı.