ENGELLİ BİREYLERE BAKIM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Yüksek Öğrenimdeki Engelli Öğrenciler
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Özel Güvenlik Görevlisi ve Hasta İlişkisini Düzenleyen Temel Kurallar
Özürlü ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğü
ÇOCUK İSTİSMARINA BÜTÜNCÜL YAKLAŞIM
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ.
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
ÖZEL EĞİTİMİN GEREKLİLİĞİ VE ÖNEMİ
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Özel Eğitim
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖZEL EĞİTİMDE SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
TIBBİ TANILAMA EĞİTSEL TANILAMA
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
2. Sağlık hizmetleri.
Özel Eğitim Dersi Ayşegül KORKMAZ.
OTİZM.
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
OKUL SERVİS ŞOFÖRLERİ EĞİTİMİ
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ZİHİNSEL ENGELLİĞİN NEDENLERİ
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
KARESİ REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
DURMUŞ ÇAVDAR (Rehber Öğretmen)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
EŞİT BİR EĞİTİM İÇİN ENGELSİZ KAMPÜS
Zihinsel Yetersizlik Tanım ve Sınıflandırma
GERİATRİ.
1. HAFTA: Özel Gereksinimli Bireyler
ÖZEL EĞİTİM SINIFI VE KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
OTİZM.
ÖZÜRLÜLÜK(ENGELL İ )NED İ R? Bedensel, zihinsel ve ruhsal özelliklerinden belirli oranda fonksiyon kaybına neden olan organ yokluğu ve bozukluğu sonucu.
Sağlık Hizmetlerinin Sınıflandırılması Ve yaralanma Yolları
DİĞER TUTUMLAR.
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Özürlü Öğrenci Birimleri Engelsiz Üniversite Birimleri 17.MAYIS.2010 Prof. Dr. Bülbin Sucuoğlu
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
SAĞLIKLI YAŞAMIN KORUNMASI Hazırlayan = Yakup Çelik
TANILAMA.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
3. ÜNİTE TÜRKİYE’DE ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLARIN EĞİTİMİ İLE İLGİLİ ÖRGÜTLENME VE MEVZUAT.
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ERKEN ÇOCUKLUK ÖZEL EĞİTİMİ
Engelli Bireylerin Eğitimi Yasası (Individuals with Disabilities Education Act-IDEA)-(1990)
Zeka Gerilikleri.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Özel Gereksinimli Çocuklar
3 Aralık Dünya Engelliler Günü
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
  Özel eğitim gerektiren bireylerin, Türk Millî Eğitiminin genel amaçları ve temel ilkeleri doğrultusunda, genel ve meslekî eğitim görme haklarını kullanabilmelerini.
YAŞLI BAKIM TEKNİKERİ KİMDİR? Yaşlı bakımı teknikeri; almış olduğu yaşlı bakımı eğitimi ile yaşlı bakım bilgi ve tekniklerini kullanarak, yaşlı ve bakıma.
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK
Doç.Dr.Mehmet Merve ÖZAYDIN
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

ENGELLİ BİREYLERE BAKIM

ÖZÜRLÜ/ENGELLİ KİMDİR? Doğuştan veya sonradan herhangi bir hastalık veya kaza sonucu bedensel, zihinsel, ruhsal, duygusal ve sosyal yeteneklerini çeşitli derecelerde kaybetmesi nedeniyle normal yaşamın gereklerine uyamama durumunda olup; koruma, bakım, rehabilitasyon, danışmanlık ve destek hizmetlerine ihtiyacı olan kişiyi ifade eder.

İŞİTME YETERSİZLİĞİ İşitme duyarlılığının kısmen veya tamamen kaybından dolayı konuşmayı edinmede, dili kullanma ve iletişimde yaşadığı güçlükler nedeniyle özel eğitim ve destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan bireyi

ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler bakımından ortalamanın iki standart sapma altında farklılık gösteren, buna bağlı olarak kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde eksiklikleri ya da sınırlılıkları olan, bu özellikleri 18 yaşından önceki gelişim dönemlerinde ortaya çıkan ve özel eğitim ile destek eğitim hizmetlerine ihtiyaç duyan bireyi

HAFİF DÜZEYDE ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde hafif düzeydeki yetersizliği nedeniyle özel eğitim ile destek eğitim hizmetlerine sınırlı düzeyde ihtiyaç duyan bireyi

ORTA DÜZEYDE ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerindeki sınırlılık nedeniyle temel akademik, günlük yaşam ve iş becerilerinin kazanılmasında özel eğitim ile destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan bireyi

AĞIR DÜZEYDE ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerindeki eksiklikleri nedeniyle öz bakım becerilerinin öğretimi de dahil olmak üzere yaşam boyu süren, yaşamın her alanında tutarlı ve yoğun özel eğitim ve destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan bireyi

ÇOK AĞIR DÜZEYDE ZİHİNSEL YETERSİZLİK Bireyin zihinsel yetersizliği yanında başka yetersizlikleri bulunması nedeniyle öz bakım, günlük yaşam ve temel akademik becerileri kazanamaması nedeniyle yaşam boyu bakım ve gözetime ihtiyacı olan bireyi

GÖRME YETERSİZLİĞİ Görme gücünün kısmen ya da tamamen kaybından dolayı özel eğitim ve destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan bireyi

OTİZM Sosyal etkileşim, sözel ve sözel olmayan iletişim, ilgi ve etkinliklerdeki sınırlılığı erken çocukluk döneminde ortaya çıkan ve bu özellikleri nedeniyle özel eğitim ile destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan bireyi

ORTOPEDİK YETERSİZLİK Hastalıklar, kazalar ve genetik problemlere bağlı olarak kas, iskelet ve eklemlerin işlevlerini yerine getirememesi sonucunda meydana gelen hareketiyle ilgili yetersizlikler nedeniyle özel eğitim ile destek eğitim hizmetine ihtiyacı olan bireyi

ENGELLİLERDE BAKIM Engelli birey genel olarak eve mahkûm, yardım ve tedaviye muhtaç doktora veya kurumsal bakıma ihtiyaç duyan insandır. Engelli bakım elemanının taşıması gereken özellikler şunlardır:

Engellilerin özelliklerini tanıyabilmeli, Bakım yapacağı engel türünü tanıyabilmeli, Engellinin günlük bakımını yapabilmeli, Fizyoterapi ve meşguliyet terapisi yapabilmeli, Engelli odasını düzenleyebilmeli, Yatak içi ve dışı egzersizler yaptırabilmeli, Engellinin ilaç takibini yapabilmeli, İlk yardım uygulayabilmelidir.

ENGELLİ BAKIMINDA TEMEL AMAÇLAR Tıp alanındaki gelişmeler, engellilerin bakımında ve refahında gelişme ve değişmeleri beraberinde getirmiştir. Engellilik olgusu, artık gelişmiş ülkeler kadar gelişmekte olan ülkeler açısından da önemle değerlendirilmesi gereken bir durumdur

Gelişmiş ülkelerde nüfusun engellilerin sosyo-ekonomik yapıya olan etkileri üzerinde birçok değerlendirme ve çalışma yapılmakta, engelli nüfusun sosyal yaşamdan koparılmadan hayatlarını devam ettirmelerine yönelik çalışmalar önem kazanmaktadır. Engelli nüfusun yaşam kalitesinin iyileştirilmesi, toplumsal kaynaşmanın sağlanması, sağlık, bakım ve korunma problemlerinin çözümlenmesi gerekmektedir.

BU DOĞRULTUDA Engelliler için yapılan yasal düzenlemeler engelli olan kişilerin yaşam alanları, sağlık, temel bakım hizmetleri konusunda ve sosyal yaşamdan kopmadan yaşamlarını devam ettirmeleri, Engellinin saygınlığının korunması, Yaşadığı ortamda yeterli desteğe sahip bireylerin, kendilerini daha güvende hissettikleri, tutum ve davranışlarının daha olumlu olduğu, sağlık ve bakımla ilgili sorunlarla daha az karşılaştıkları belirtilmektedir.

Bu durumda, gerek kurum gerekse evde bakım hizmetlerinde yaşlı ve engellinin öz bakımının yapılması, psiko-sosyal ihtiyaçlarının giderilmesi, tedavi edici bakım hizmetlerinin yanı sıra koruyucu bakım hizmeti verebilecek elemanlara ihtiyaç duyulmaktadır.

Bakımevleri ve huzurevlerinin yaygınlaşması, evde bakıma ihtiyaç duyan engelli nüfusun artması ‘’Bakım elemanı’’ mesleğine ihtiyaç olduğunu ortaya koymaktadır. Yaşlı, engelli ve engelli bakımında bu alanla ilgili bakım elemanının olması ve uygulanan teknik ve yöntemlerin doğru bir şekilde kullanılması için eğitimli elemanlara ihtiyaç vardır.

ENGELLİ BAKIMINI OLUMSUZ ETKİLEYEN ETMENLER Engellinin fikrinin alınmaması, Bakım ortamındaki gürültü, ısı, ışık ve havalandırma durumunun uygun olmaması, Engellinin mahremiyet duygularına dikkat edilmemesi ve güvenlik tedbirlerinin alınmaması, Tıbbi terimlerin kullanılması, Bakım elemanlarının birbirleriyle olan olumsuz ilişkileri engelli bakımını olumsuz etkileyen etmenlerdir.

Engellinin muayenesi sırasında hekim ve diğer sağlık personelinin güler yüzlü olması, güven vermesi ve bilgi alışverişinde bulunması gerekir. Engelli bireyin anlatacaklarının dinlenmesi, memnuniyeti bakım motivasyonunu artırır.

ENGELLİ BAKIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER Engelliye daima güler yüzlü, hoşgörülü ve saygılı olunmalıdır. İçten ve samimi bir ilgiyle dinlemelidir. Empati yapılmalıdır. Tıbbi veya teknik açıklama gerekiyorsa bunlar engelliye anlayacağı dilde açıklanmalıdır, kavram kargaşası yaratılmamalıdır. Bakım sırasında ısı, ışık, havalandırma durumları dikkate alınmalıdır. Bunlar engellinin fiziksel ve duyusal kanallarını olumsuz etkileyebilir.

Bakım ve tedavi alanının kalabalık olmamasına özen gösterilmelidir. Engellinin mahremiyeti korunmalıdır. Engelli bakım esnasında güvenilir ya da sevdiği birinin yanında bulunmasını isteyebilir, bunun için anlayışlı olunmalıdır. Engellinin kendi bakımı ile ilgili alınacak kararlarda işbirliği yapması desteklenmelidir

Engelli ile bakım elemanı arasında bir ortaklık olduğunu vurgulamak için ben dili yerine, biz dili kullanılmalıdır. “Konuşup karar veririz.” gibi. Engellinin tıbben sakıncalı değilse, alışkanlıklarına destek verilmeli, gerekirse rehberlik edilmelidir.

ENGELLİ YAKINIYLA ENGELLİYE BAKIMI YAPARKEN DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER Engelli yakını ile bakım yaparken güler yüzlü, sakin ve anlayışlı olunmalı, Bakım yaparken engelli yakınına, “işin ehli olduğunuz hissi” verilmeli, Engelli yakını ile çok yüksek ya da alçak sesle, hükmeder tavırla konuşulmamalı, Engelli yakınına sorulan soruları yanıtlamaları için zaman tanınmalı,

Engelli yakınlarına, engelliyle ilgili doğru bilgi verilmeli, Beden dili kullanılırken dikkatli olunmalı, Engelli yakınına ismi ile hitap edilmeli, İşbirliği yapılan kişiyle konuşurken, yüzüne bakılmalı, kullanılan sözcükler basit ve anlaşılır olmalı, tıbbı terimlerden kaçınılmalıdır

TÜRKİYE’DE ENGELLİ BAKIM HİZMETLERİ Umut evleri Engelli bakım hizmetleri dairesi başkanlığı birifing raporu Engelli ve Yaşlı Hizmetleri Genel Müdürlüğüne Bağlı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Özel bakım merkezleri

Teşekkürler….