Kuhn ve Bilimsel Devrimler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ATOMUN YAPISI Elementlerin tüm özelliğini gösteren en küçük parçasına atom denir.Atomu oluşturan parçacıklar farklı yüklere sahiptir. Atomda bulunan yükler;
Advertisements

Bölüm 2: Süreklilik ve Süreksizlik
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLİMDE YENİ PARADİGMALAR Prof. Dr. İlter UZEL
Sosyal Bilimlerde Kullanılan Temel Kavramlar
GÖRSEL SANATLAR DERSİ ÜNİTE PLANININ ÖNCESİ VE SONRASININ İNCELENMESİ
? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, … ? ? ?.
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
Örgütsel Güven ve Adalet
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
BULUŞSAL ARAYIŞ YA DA SAV: BİLİMSEL MAKALE NİTELİĞİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
Atomu oluşturan parçacıklar farklı yüklere sahiptir.
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Bilimsel Yönteme Tarihsel Bir Bakış
YAPI(PLAN).
BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
İKTİSADA GİRİŞ-I.
SOSYOLOJİ DERSİ 3.ÜNİTE TOPLUMSAL DEĞİŞME PANT REEE
Felsefe –Bilim Bağlantısı. Bunalımdaki paradigmadan ayrılarak yeni bir olağan bilim geleneğini üretecek olan bir başka paradigmaya geçiş, birikime dayalı.
Siyaset Bilimine Giriş
UZUN VE SAĞLIKLI YAŞAMANIN ANAHTARI:
ÖĞRETMEN: BETÜL KARAVELİOĞLU
B İ L İ M Bilim: "Evrenin ya da olayların bir bölümünü konu olarak seçen, deneysel yöntemlere ve gerçekliğe dayanarak yasalar çıkarmaya çalışan düzenli.
Dayandığı felsefe ya da dünya görüşüne göre çeşitli değişiklikler göstermekle birlikte, eğitimin en yaygın kullanılan tanımlarından biri bireyin davranışlarında.
ATOMUN YAPISI.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
TUR İ ZM HUKUKU VE MEVZUATI DR. OSMAN AVŞAR KURGUN DR. AYHAN GÖKDEN İ Z DR. MURAT SEL İ M SELV İ DR. GONCA KILIÇ DR. ELBEYI PEL İ T Ö Ğ R. GÖR. HÜSEY İ.
Sosyoloji Tarihi-A Ders.
BÖLÜM 1 DÜNYAYI KAVRAMAKBİLGİ KAYNAKLARIBİLİMSEL AÇIKLAMANIN DOĞASIPSİKOLOJİ BİLİMİ Birinci Bölüm Konuları.
GENEL KİMYA DOÇ. DR. AŞKIN KİRAZ
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
KONUMUZ BİLİM FELSEFESİ.
VII. Ünite SİYASET FELSEFESİ
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
DOĞAL SÜREÇLER Evren ve Dünya’mız Nasıl Oluştu? Bilim insanları, evrenin oluşumu hakkında tarih boyunca değişik görüşler ortaya atmıştır. Fakat bu görüşler.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
GENÇLERDE UYUM.
DEĞİŞİM İLE İLİGLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
ATOMUN YAPISI.
AYDINLAnMA ÇA Ğ I. AYDINLATMA ÇA Ğ I Aydınlanma felsefesi ya da 18. yüzyıl felsefeleri genel olarak insanın kendisini, hayatını ve toplumsal yaşamın düzenlenmesini.
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Bilim, Bilim Felsefesi, Bilimsel Araştırma ve Paradigmaları, Pozitivist Paradigma, Postpozitivist Paradigma.
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
YETİŞKİN EĞİTİMİ.
ETKİLİ İLETİŞİM VE TOPLUMSAL CİNSİYET
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1/17 BİLİM TARİHİ VE FELSEFESİ Musa çankaya. 2/17 Bilim; doğruyu ve bilgiyi araştırma, bilgi edinme ve bilgiyi düzenleme süreci, evreni anlama ve tanımlama.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Renk Teorileri Göz frekans analizi yapamadığı için aynı anda gelen ışık frekansları değişik kanallardan algılanamaz. Değişik ışık frekanslarının sadece.
HAZIRLAYAN : HEL İ NNAZ ÜLGE N DERS Ö Ğ RETMEN İ : NECM İ YE GÜNGÖR.
VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Kuhn ve Bilimsel Devrimler Serhat İrez

Thomas Kuhn Thomas Kuhn (1922-1996) Amerikalı fizikçi ve bilim tarihçisi

Bilimsel Devrim 1962 - The Structure of Scientific Revolutions (Bilimsel Devrimlerin Yapısı) Bilimin sosyal ve psikolojik yönü

Bilim ve paradigma Paradigma kavramı Kuhn’un bilim tanımında önemli bir yer tutar. Terim olarak Kuhn'un kullanmasından önce Herodot, Platon, Aristo'da geçer. Ancak bilinen kesin anlamına ve bilim felsefesindeki tartışmasız konumuna Kuhn ile ulaşmıştır.

Bilim ve paradigma Kuhn Bilimsel Devrimlerin Yapısı kitabında paradigma kavramını 21 farklı anlamda kullanmıştır. Esas olarak, bir bilim çevresine belli bir süre için egemen olan model, anlamını verir.

Bilim ve paradigma Kuhn’a göre paradigma, bilim topluluğunun çalışmalarında örnek aldığı model, yine bilim topluluğunun paylaştığı bütün değerler ve alışkanlıklardır. Bilim adamlarının hangi deneyleri nasıl yapacaklarını, hangi sorunları öncelikli kabul edeceklerini, hangi soruları soracaklarını belirleyen şey sahip oldukları paradigmalardır.

Bilim ve paradigma Belirli bir paradigmaya sahip olmayan bir bilim adamı olguları bir araya bile getiremez, çünkü paradigmanın olmadığı yerde bilimin gelişmesini sağlayan tüm olgular eşit derecede önceliklidir. Bir olgunun diğerlerinin içinden seçilimi ise bu paradigma sayesinde olur.

Bilim ve paradigma Newton mekaniği, Copernicus’un güneş merkezli sistemi, evrim teorisi ya da herhangi bir kuram paradigma olabilir.

Bilim-bilim olmayan Bilim olan ve bilim olmayan paradigma varlığı ile ayırt edilir.

Bilim-bilim olmayan Herhangi bir alan bir paradigma yokluğunda sadece dağınık bir dizi faaliyete sahiptir ve bilim sayılmaz (ilkin bilim) Bu düzensiz faaliyetler ancak bir paradigma etrafında düzenli ve tutarlı hale gelirler ve alan bilim niteliği kazanır.

Bilimde değişim Bilimde değişim paradigma kayması şeklinde olur. Normal Bilim Bunalım Olağanüstü Bilim Bilimsel Devrim

Bilimde değişim Normal Bilim Dönemi Paradigma içinde eğitim Paradigmaya itaat Bilim = bulmaca çözme Normal Bilim Bunalım Olağanüstü Bilim Bilimsel Devrim

Bilimde değişim Bunalım Anomalilerin ortaya çıkması (paradigmanın açıklayamadığı durumlar) Belirli bir seviyeye kadar anomaliler göz ardı edilir. Ancak anomaliler artarsa paradigmaya güven sarsılmaya başlar Normal Bilim Bunalım Olağanüstü Bilim Bilimsel Devrim

Bilimde değişim Olağanüstü bilim dönemi Paradigma bağlayıcı olmaktan çıkar Kargaşa dönemi Bilim insanlarının esas uğraşısı: Yeni teori arayışı Normal Bilim Bunalım Olağanüstü Bilim Bilimsel Devrim

Bilimde değişim Bilimsel devrim Yeni paradigmanın egemen oluşu Yeni paradigma kimin eseri? Başka alandan gelen veya Genç bilim insanı Normal Bilim Bunalım Olağanüstü Bilim Bilimsel Devrim

Bilimde değişim Bilimsel devrim Hangi paradigma? Rasyonel bir ölçüt yok Bilim toplumunun yapısı ve sosyal ilişkiler belirleyicidir Normal Bilim Bunalım Olağanüstü Bilim Bilimsel Devrim

Bilimde değişim Normal bilim Yeni paradigma oluşmuştur Yeni paradigma önceki paradigmayı benimseyen bilim topluluğu tarafından tepkiyle karşılanır Normal Bilim Bunalım Olağanüstü Bilim Bilimsel Devrim

Bilim ve ilerleme Kuhn’a göre bilimde ilerlemeden bahsedilemez Paradigmaların karşılaştırılamazlığı (eşölçülmezlik) Her paradigma ayrı bir dünyayı tanımlar «İyi paradigma» değil «başarılı paradigma» Bilimde ilerlemeden değil «değişimden» bahsedilebilir.