YENİ TİCARET TEORİLERİ Lerzan Özkale
Nitelikli İşgücü Teorisi Sanayi ülkeleri arasındaki dış ticaretin büyük bölümü nitelikli işgücü farklılıkları ile açıklanabilmektedir. Nitelikli işgücü bakımından zengin ülkeler, üretimi bu faktöre bağlı ürünlerde uzmanlaşmaktadır. Bu yönüyle nitelikli üşgücü teorisiyle faktör donatımı teorisi arasında önemli benzerlik bulunmaktadır.
Teknoloji Açığı Teorisi (Posner) Yeniliği ilk bulan firma onun tekeline sahiptir. Gerek gelişmiş ülkeler arasındaki, gerekse gelişmişlerle gelişmekte olanlar arasındaki ticareti açıklamakta bu özellik kullanılabilmektedir. GOÜ bir dönem ithal ettiği bu ürünleri taklit ederek faktör fiyatlarındaki göreli üstünlükleri yoluyla bir süre sonra bu ürünleri buluşçu ülkeden daha ucuza üretir hale gelirler.
Vernon’ın Ürün Dönemleri Hipotezi Aşama I Aşama II Aşama III Aşama IV Aşama V Tüketim İhracat İthalat YENİLİKÇİ ÜLKE Üretim Üretim İhracat TAKLİTÇİ ÜLKE Tüketim İthalat
Linder’in Hipotezi (Tercihlerde Benzerlik) Potansiyel ihracat ürünleri ulusal piyasada talep edilen ürünlerdir. İç piyasası olan ürünlerin neler olduğu kişi başına düşen milli gelire bağlıdır.
Ölçek ekonomileri Maliyetler A B Miktar
Monopolcü Rekabet Teorisi Günümüzde mallar homojen değil, farklılaştırılmış. Uluslararası ticaret de bu yüzden farklılaştırılmış ürünlerde yapılmaktadır. Örnek: Otomobil
Bebek Endüstri Tezi P D S D’ S’ SW DW Q
Endüstri-içi Ticaret Benzer faktör donatımlarına sahip ve benzer ürünler üreten ülkeler arasındaki ticaret T = 1 - Σ|X-M| X+M