EĞİTİM FAKÜLTESİ
ULUSLAR ARASI AKREDİTASYON HAZIRLIKLARI Prof. Dr. Firdevs KARAHAN Dekan V.
Dünya genelinde akreditasyon veren kurumlar arasından EĞİTİM FAKÜLTELERİNE ya da öğretmen yetiştiren kurumlara akreditasyon veren kurumlar incelendi. İnceleme sonucunda; a)The BAC- The British Accreditation Council (the UK) b)CAEP- Council for the Accreditation of Educator Preparation (the USA) c)ASIC- Accreditation Service for International Schools, Colleges and Universities (the UK) Kurumlarından biriyle çalışmaya karar verildi. ULUSLAR ARASI AKREDİTASYON KURUMLARI
FAKÜLTE’DE YAPILANLAR Akreditasyon veren kurumların standartları ile Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmen yetiştirme Genel Müdürlüğünün 2006 yılında yaptığı çalışmanın sonucunda elde edilen öğretmen yeterlilikleri karşılaştırıldı. Kurumların standartları ile Sakarya Üniversitesi’nin misyonu, vizyonu ve organizasyonu karşılaştırıldı. Karşılaştırmalar sonucu, ASIC (The UK) kurumunun standartlarının sadece fiziki yapıyla ilgili olduğu anlaşıldı. BAC(the UK) ve CAEP (the USA) standartları ile öz değerlendirme formları hazırlandı.
FAKÜLTE’DE YAPILANLAR Hazırlanan öz değerlendirme formları, fakültemizdeki tüm bölümlere uygulandı. Öz değerlendirmenin güvenirliğini test etmek için tekrar uygulaması yapıldı. Alınan yanıtlar değerlendirildi.
DEĞERLENDİRME SONUÇLARI Tüm bölümlerden alınan yanıtlara göre; The BAC standartlarının fakültemiz bölümleri tarafından karşılanma oranı; Gelişmiş:%43.5 Gelişmekte:%35.7 Gelişmemiş:%20.8 CAEP standartlarının fakültemiz bölümleri tarafından karşılanma oranı; Gelişmiş: %28.59 Gelişmekte:%54.08 Gelişmemiş:%17.33
DEĞERLENDİRME SONUÇLARI Bu sonuçlara göre; a) The BAC standartlarının karşılanma oranı ile CAEP standartlarının karşılanma oranları arasındaki farkın sebebi arandı;
The BAC; gelişmiş karşılama oranının yüksek çıkmasının fiziki yapıyla ilgili soruların çokluğundan kaynaklandığı, The BAC; gelişmekte karşılama oranının düşük çıkmasının Eğitim fakültesinin özel bir şirket olmamasından ve konaklama hizmeti vermemesinden kaynaklandığı tespit edildi.
CAEP; gelişmiş karşılama oranının düşük çıkmasının geçmiş yıllara ait istatistiki veri ve ispat isteyen soruların çokluğundan, CAEP; gelişmekte karşılama oranının yüksek çıkmasının Eğitim fakültesinin mezunlar ile ilgili veri toplamaya yeni başlamış olmasından ve öğrenci alımında ÖSYM tarafından seçim yapılıyor olmasına rağmen her geçen yıl taban puanların yükseliyor olmasından kaynaklandığı tespit edildi.
DEĞERLENDİRME SONUÇLARI Bu sonuçlara göre; b) Hangi kurumun standartlarının karşılanmasının Eğitim Fakültesinin geleceğine olumlu katkı yapabileceği araştırıldı.
CAEP (The USA) standartlarının neredeyse tamamının MEB tarafından yapılan çalışma ile örtüşmesi ve akredite edilmese bile fakültemizin geleceği ile ilgili olarak CAEP standartlarının karşılanması fakültemizi uluslar arası bir kurum haline getirebileceği düşünüldüğünden… SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ olarak Amerika Birleşik Devletleri Öğretmen Yetiştiren Kurumların akreditasyon kurumu olan CAEP ile çalışmaya karar verildi.
YAPILMASI GEREKENLER SABIS üzerinde üniversitenin organizasyon şemasının oluşturulması Tüm bölümlerin “yeterlilikler” şeması oluşturması. SABIS’in İngilizce altyapısının güçlendirilmesi. Öğrenci ve personel için el kitaplarının her bölüm için hazırlanması. Tüm bölümlerin kendi vizyon, misyon, felsefe, amaç ve hedeflerini belirleyip SABIS’e yüklemesi. Üniversitenin, mezunların kariyer bilgilerini edinmesi ve yayınlaması. Eğitim fakültesi için Öğretmenlik Uygulaması ve Okul Deneyimi derslerinin yönergelerinin hazırlanması, basılması ve SABIS’te yayınlanması.
YAPILMASI GEREKENLER Öğretmen yetiştirme (Pedagojik Formasyon) kursları ile ilgili detaylı bilgi ve açıklamanın SABIS’e yüklenmesi, Fakülte ve bölümlerle ilgili istatistiki bilgilerin halka açık hale getirilmesi Üniversitenin sürekli gelişim programının hazırlanması ve yayınlanması