KOMBİNASYON SBS 8.SINIF www.kademeliegitim.com Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
FAİZ HESAPLARI ÖMER ASKERDEN PİRİ MEHMET PAŞA ORTAOKULU
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
Simetri ekseni (doğrusu)
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Birlikler ve onluklar Aşağıdaki tabloyu inceleyerek, sonuçları üzerinde konuşalım.
FAKTÖRİYEL VE PERMÜTASYON
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
KÜMELER.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
RASYONEL SAYILAR Q.
~~MATEMATİK DÖNEM ÖDEVİ~~
Diferansiyel Denklemler
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Soruya geri dön
RİZE ÜNİVERSİTESİ BAHAR YARI YILI MATERYAL DERSİ
MATEMATİK 6. SINIF KONU: KÜMELER.
CAN Özel Güvenlik Eğt. Hizmetleri canozelguvenlik.com.tr.
ÖZDEŞLİK 8.Sınıf b x x b a y a y a Aşağı yön tuşu ile ilerleyiniz.
TOPLAMA İŞLEMİNDE VERİLMEYEN TOPLANANI BULMA
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ASAL SAYILAR VE ÇARPANLARINA AYIRMA
Bir eşitliğin her iki yanına aynı sayıyı eklersek eşitlik bozulmaz.
EBOB EKOK.
SAATLER Zamanı ölçmek için kullanılan ölçme aracı SAATTİR.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
PERMÜTASYON.
MATEMATİK KONU:PERMÜTASYON VE OLASILIK.
PERMÜTASYON.
Faktoriyel Kavram Genel Çarpma Kuralları Permütason Test.
KOMBİNASYON SBS 8.SINIF Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.
PERMÜTASYON & KOMBİNASYON
PERMÜTASYON VE KOMBİNASYON ARASINDAKİ FARK
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
KÜMELERDE İŞLEMLER KÜMELERDE BİRLEŞİM İŞLEMİ KÜMELERDE KESİŞİM İŞLEMİ
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
3tane3=9 3kere3=9 3 x 3 =9 4tane3=12 4kere3=12 4 x 3 =12.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
İKİNCİ DERECEDEN FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
OLASILIK.
TRIGONOMETRI ÇÖZÜMLÜ ÖRNEKLER.
DENKLEMLER. DENKLEMLER ÜNİTE BAŞLIĞI X kimdir neye denir,neden gereksinim duyulmuştur.Bilinmeyeni denklem kurmada kullanırız.Bilinmeyen problemlerde.
PİSAGOR BAĞINTISI Pisagor Bağıntısı 8.Sınıf Aşağı yön tuşu
Toplama-Çıkarma-Çarpma-Bölme
FONKSİYONLAR f : A B.
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
ÜSLÜ SAYILAR ileri.
CEBİRSEL İFADELER.
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
PERMÜTASYON.
OLASI DURUMLARI BELİRLEME
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
SBS 8.SINIF TRİGONOMETRİ 2 Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.
Matematik kümeler vedat çelik mesut kılınç.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Adnan KAYNAK Okulunun Adı:Mimar Sinan Anadolu Teknik ve E. M
ÖZDEŞLİK b x x b a y a y a 8.Sınıf Aşağı yön tuşu ile ilerleyiniz.
OLASILIK İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ.
Adı, Soyadı:Süleyman İNAN Okulunun Adı:Mimar Sinan Eml Okulunun Bulunduğu Mahalle:Fatih Mah. Okulun Bulunduğu İl:Aydın.
Sunum transkripti:

KOMBİNASYON SBS 8.SINIF www.kademeliegitim.com Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.

Permütasyon, birbirinden ayrılabilir nesnelerin değişik sıralarda dizilmelerini ifade eden kavramdır. Kombinasyon ise, bir nesne grubu içerisinden, sıra gözetmeksizin yapılan seçimler olarak düşünülebilir, dolayısı ile nesne grubunun tekabül ettiği kümenin alt kümeleri olarak düşünebilir. Çünkü, alt kümelerde sıra önemli değildir. O halde şöyle tanımlayabiliriz: Bir A kümesinin herhangi bir alt kümesine A kümesinin bir kombinasyonu denir.

Örnek Seçme söz konusu ise KOMBİNASYON, Sıralama söz konusu ise PERMÜTASYON, Seçme söz konusu ise KOMBİNASYON, Örnek Aşağıda Ayşe, Fatma ve Neşe’ den oluşan 3 elemanlı bir gurup veriliyor. Bu grubun 2’li permütasyon ve kombinasyonlarını yazalım Ayşe Neşe Fatma

Aradaki fark anlaşılıyor değil mi? PERMÜTASYON KOMBİNASYON Ayşe Fatma 1 Ayşe 1 Fatma 2 Ayşe Fatma Ayşe Neşe 2 Neşe 3 Fatma Neşe Fatma 3 4 Neşe Fatma 5 Neşe Ayşe Aradaki fark anlaşılıyor değil mi? Neşe Ayşe 6

U ygulama KOMBİNASYON PERMÜTASYON 1 {a,b} 1 {a,b} 2 {b,a} 2 {a,c} 3 A={a,b,c} kümesinin 2’li kombinasyonları ile 2’li permütasyonlarını yazınız U ygulama KOMBİNASYON PERMÜTASYON 1 {a,b} 1 {a,b} 2 {b,a} 2 {a,c} 3 {a,c} 3 {b,c} 4 {c,a} 5 {b,c} Aradaki fark anlaşılıyor değil mi? 6 {c,b}

P K F ermütasyon ombinasyon ormüller n! P(n,r) = (n – r)! n! P(n,r) C(n,r) = P(n,r) r! = n! r!(n - r)!

= 3 3 n! P(n,r) C(n,r) = = r!(n - r)! r! 3.2 P(3,2) C(n,r) = = 2.1 2! RNEK Ö A={1,2,3} kümesinin 2’li kombinasyonlarının sayısını bulunuz? C(n,r) = P(n,r) r! = n! r!(n - r)! C(n,r) = P(3,2) 2! = 3.2 2.1 = 3 3

RNEK Ö 24 öğrenci arasından 3 kişilik masa tenisi takımı oluşturulacaktır. Takımdaki bir öğrenci belli olduğuna göre, bu masa tenisi takımı kaç farklı şekilde oluşturulabilir? C(n,r) = 23! (23 - 2)!.2! C(n,r) = n! (n - r)!.r! C(n,r) = 23.22.21! 21!.2! 23. 11=253 Farklı şekilde oluşturulabilir.

RNEK Ö Bir basketbol kafilesindeki 12 oyuncudan 5 kişilik bir takım ve bu 5 kişiden bir kaptan kaç farklı şekilde seçilebilir. 12 oyuncudan 5’i C(12,5) farklı şekilde ve 5 oyuncudan bir kaptan 5 farklı yolla seçilebilir. C(n,r).5 = 12! (12 - 5)!.5! .5 3 5 12.11.10.9.8.7! 7!.5.4.3.2.1 .5 = =11.5.9.8=3960 Farklı seçim yapılabilir.

RNEK Ö 5 çocuk arasında 2 çocuk kaç farklı şekilde seçilebilir? A) 5 B) 9 C) 10 D) 20 C(n,r) = n! (n - r)!.r! C(5,2) = 5! (5 - 2)!.2! 1 2 3 4 5 2 C(5,2) = 5.4.3! (3)!.2! C(5,2) = 5.4 2.1 = 5.2 = 10 10

RNEK Ö Yandaki çember üzerinde 6 farklı noktadan herhangi ikisi ile belirlenen kaç doğru parçası çizilebilir? A) 10 B) 15 C) 20 D) 25 C(n,r) = n! (n - r)!.r! C(6,2) = 6! (6 - 2)!.2! 3 C(6,2) = 6.5.4! (4)!.2! C(5,2) = 6.5 2.1 = 3.5 = 15

Ö RNEK n! (n - r)!.r! n! (n - 2)!.2! n(n-1)(n-2)! (n-2)!.2! Mustafa ile babası Siteler Talebe Yurdu kütüphanesine gitmişlerdir. Bir raftaki kitaplar arasından iki kitabı 66 farklı şekilde seçebileceklerine göre, bir rafta kaç kitap vardır? A) 10 B) 11 C) 12 D) 14 C(n,r) = n! (n - r)!.r! C(n,2) = n! (n - 2)!.2! = 66 C(n,2) = n(n-1)(n-2)! (n-2)!.2! = 66 n.(n-1)= 132 n=12 olarak bulunur

KOMBİNASYONDA KISA YOL C(6,2) = 6.5.4! (4)!.2! C(6,2) = 6.5 2! YANİ GENELLEME YAPARSAK; Örnek verelim; C(8,3) = 8.7.6 3! C(n,r) = n’i r kadar çarp r!

K URALLAR 1 KURAL 2 C(n,0)=1 KURAL 3 C(n,n)=1 KURAL 4 C(n,1)=n 5.4.3 3! = 5.4.3 3.2.1 1 =5.2=10 KURAL C(5,0) = 5! (5–0)!.0! 2 =1 C(n,0)=1 5 1 KURAL C(6,6) = 6! (6–6)!.6! 3 =1 C(n,n)=1 1 KURAL C(8,1) = 8! (8–1)!.1! = 8.7! 7!.1 4 =8 C(n,1)=n

RNEK Ö C(8,2)=a.C(5,3) eşitliğinde a=? 4 C(8,2) = 8.7 2! = 8.7 2.1 = 4.7=28 2 C(5,3) = 5.4.3 3! = 5.4.3 3.2.1 = 5.2=10 C(8,2)=a.C(5,3) = 28 = a.10 a= 2,8

RNEK Ö C(8,5) ifadesinin eşiti aşağıdakilerden hangisidir? 8! 8! 8! 8! A) B) C) D) 5.2! 8.5.4 5!.3! 3! C(n,r) = n! (n - r)!.r! C(8,5) = 8! (8 - 5)!.5! C(8,5) = 8! (3)!.5! C(8,5) = 8! 3!.5!

Ö RNEK Kombinasyon formülü; A) n! B) r! C) D) P(n,r) İşlemin sonucu hangisine eşitiir? C(n,r) 1 1 A) n! B) r! C) D) n! r! Kombinasyon formülü; P(n,r) P(n,r) P(n,r) C(n,r) = P(n,r) C(n,r) r! r! P(n,r) r! . = r! 1 P(n,r)

Ö RNEK 20! 20!.1 5! 5! 0!.5! (5-5)!.5! C(20,0)+C(5,5)-P(8,2) = ? 1 (20-0)!.0! = 20! 20!.1 = 1 1 C(5,5) = 5! (5-5)!.5! = 5! 0!.5! = 1 P(8,2)=8.7 = 56 C(20,0)+C(5,5)-P(8,2) = 1 + 1 – 56 = - 54

RNEK Ö 5 tavşan, 6 tavuk arasından 3’ü tavşan 2 si tavuk olmak şartıyla 5 hayvan kaç farklı şekilde seçilebilir? Tavşan Tavuk 2 3 C(5,3) . C(6,2) = (5.4.3)/(3.2.1) . (6.5)/(2.1) =10 . 15 =150

II. P(9,2) I. C(10,2) III. C(9,3) RNEK Ö Yukarıdaki kedilerin yaşları üzerlerindeki permütasyon ve kombinasyon sayıları ile orantılıdır. Buna göre kedileri büyükten küçüğe göre sıralayınız? C(10,2) = 10.9 2! = 45 I. C(10,2) Kedilerin yaşları P(9,2) = 9.8=72 II. P(9,2) III > II > I C(9,3) = 9.8.7 3! = 84 III. C(9,3)