Edward Lee Thorndike ( )

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11. BÖLÜM BAĞLAŞIM KURAMI Yrd. Doç. Dr. M. Ertuğrul UÇAR.
Advertisements

ÖĞRENİM TÜRLERİ.
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
KPSS KONU ANLATIMI Öğrenme Psikolojisi Murat CİVELEK
İşbirliğine Dayalı Öğrenme
Pragnanz Yasaları Cemil YAYLAR
Tam Öğrenme Modeli (Mastery Learning)
SPORDA BECERİ ÖĞRENİMİ
Davranışçı Öğrenme Kuramları
Eğitmen için not; Modül konu itibarı ile yoğun bilgi aktarımı gerektiren bir modül olarak gözükmektedir. Uygulamaya ağırlık vermek için teorik bilgiye.
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
İPUÇLARI VE KULLANIMI Hülya KAYGISIZ
MERHABA.
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ALGI NEDİR ? Duyusal uyarımların anlamlı deneyimlere çevrilme süreci. Bu deneyim, yani algı, uyarım ile sürecin ortak ürünüdür.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Problem Çözme Süreci.
ÖĞRENME KURAMLARI.
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
CLARK L. HULL( ) İdeal bir öğrenme önerme ve teoremlerden kurulan mantıksal bir yapıya sahip olmalıdır. Öğrenme organizmanın ihtiyaçlarını karşılamak.
KİŞİLİK VE KİŞİSEL FARKINDALIK ANALİZİ
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
Melek YILMAZ.   Bilgi ve teknoloji çağını yaşadığımız günümüzde öğrencilerin bilgiye ulaşma ve problem çözme becerilerini kazanmaları önemlidir.  Bunun.
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
KUBAŞIK ÖĞRENME Sınıf ortamında; küçük karma kümeler oluşturarak
Öğretim İlke ve Yöntemleri
İşletme Becerileri ve Grup Çalışması
Kaygı Nedir? Nedeni belirsiz korkuya kaygı denir. Kaygıda korkudan farklı olarak fiziksel açıdan tehdit eden bir uyaran söz konusu değildir. Kaygı.
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Ψ ÖĞRENME.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Saldırganlık Nedir? Bazı Saldırganlık Kuramları Nelerdir? Saldırganlık Üzerindeki Bazı Etkiler Nelerdir? Saldırganlık.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
 REHBERLİK SERVİSİ YAVUZ ÖCAL REHBER ÖĞRETMEN.
DİĞER TUTUMLAR.
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
Reaksiyon Zamanı.
Öğr.Gör.Abdullah ALTUNSARAY
ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME İnsanlar öğrenme dürtüsüyle doğarlar. Öğrenmeye karşı merak ve bundan duyulan zevk insanın doğasında vardır. W. E. Deming (Deming)
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
SINIF YÖNETİMİ VE HAFIZA.
ETKİLİ DERS DİNLEME VE ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
ÖĞRENME ÖĞRENME VE NİTELİĞİ ÖĞRENME ÇEŞİTLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
ÖĞRENME.
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Edward Lee Thorndike ( 1874-1949) Bağlaşımcılık/Araçsal Koşullanma Thorndike, uyarıcı ve tepkinin sinirsel bir bağla bağlandığına inanmaktadır. (Duyusal uyarıcılar U ve harekete geçiriciler T arasında bir bağ kurulmasıdır)

Deneme-Yanılma (Seçme-Bağlama) Öğrenme durumunda olan organizma, belli bir problemle karşılaştığında kendisini amaca götürmeyen tepkileri eler. Haz ile sonuçlanan, başarıya götüren tepkiler kalıcı hale gelir. U-T arasındaki sinirsel bağ amaca ulaştıran haz veren tepkilerle kurulur, amaca ulaştırmayan tepkiler elenir.

Deneme-yanılma süreci şu şekildedir: * Organizmanın bir ihtiyacının engellenmesi * Amaca yönelik çabalama * İşe yaramayanları eleme * Mükemmelleşme

Öğrenme küçük adımlarla oluşur Öğrenme birden bire, içgörü kazanmayla değil (problem çözme durumu) yavaş yavaş oluşur.

Thorndike yaptığı birçok denemeden sonra üç öğrenme ilkesi saptamıştır a) Hazırbulunuşluk ilkesi Hazır oluş belirli bir konunun, herhangi bir düzeyde öğretilebilme zamanını belirtir. Eğer organizma bir davranışı yapmaya istekli ise bu davranışı yapmaktan zevk alır. Eğer organizma bir davranışı yapmaya hazır ve istekli ancak davranışı yapması engellenirse bu kez kızgınlık duyar.

Alıştırma ilkesi Alıştırma ilkesi tekrara bağlı olarak alışkanlığın oluşmasıdır. Bu ilke 'uygulama mükemmeli yaratır' düşüncesine dayanmaktadır. Öğrenme olduktan sonra uyaran-tepki bağının güçlendirilmesi için alıştırma yapmak gerekir. Alıştırma bu bağın güçlenmesine, alıştırmanın olmaması ise zayıflamasına yol açar. Bağın güçlenmesi öğrenmenin sürekliliğini sağlar, zayıflaması da unutmaya neden olur.

Alıştırma ilkesine yönelik görüşleri 1930 dan Önce Uyarıcı tepki arasındaki bağın güçlenmesi için tekrar edilmelidir. Buna kullanma denir. U-T bağının zayıflaması davranışın tekrar edilmemesinden kaynaklanır. Buna kullanmama denir. 1930 dan Sonra Tekrar bağı güçlendirmez (Kısmen geliştirebilir), tekrar etmemede bağı zayıflatmaz (unutmaya yol açabilir). Her tür amaç için tekrar uygun değildir.

Etki ilkesi Etki ilkesi uyarıcı ile tepki arasındaki bağın güçlenmesini ya da zayıflamasını açıklar. Bu ilkeye göre bireyin sınama-yanılma davranışları sonucunda başarıya ya da başarısızlığa, ödül ya da ödülsüzlüğe (cezaya) yol açan en uygun tepkiyi seçeceği var sayılmaktadır

Thorndike, önceleri ödül ve cezanın öğrenme olayını aynı şekilde etkilediğini düşünmüş, fakat sonraki deneylerinden ödülün daha etkili olduğunu görmüştür. Ona göre, ceza; yanlış tepkinin tekrarlanma olasılığını, ödülün doğru tepkiyi arttırma olasılığı kadar azaltmamaktadır.

Çeşitli Tepkiler (Tepki Çeşitliliği) Bir tepkinin tatmin edici bir sonuç doğurması için önce bu tepkinin yapılması gerekir. Öğrenen bir organizma bir problem durumuyla karşılaştığı zaman, çeşitli tepkileri dener. Uygun tepki çıktığında istenilen etki/sonuç doğmuş olur. Bu durumda öğrenme mümkün olur. Ama organizma tepkileri değiştirecek yetenekte değilse, çeşitli tepkiler yapamıyorsa doğru çözüm hiçbir zaman elde edilmeyebilir. Bu bakımdan öğrenmenin olabilmesi için organizmanın çeşitli tepkiler yapabilmesi gerekir.

Öğrenici özellikleri: Öğrenenin bireysel farklılıkları

Etkinin Yayılması Pekiştirilen davranışın hem öncesinde hem de sonrasında yer alan ancak pekiştirilmeyen davranışların pekiştirilmesidir. Hem söz hakkı için parmak kaldıran hem de öğretmenim diyen öğrencinin verdiği cevap karşısında öğretmenin aferin demesi gibi.

Tutum Veya Set Tutum veya set, bireyin hangi şartlar tarafından tatmin edileceğini veya hangi şartlar tarafından rahatsız edileceğini tayin eder. Hırslı bir öğrenciyi 60 puan rahatsız ederken, yüksek başarıyı pek önemsemeyen bir öğrenciyi tatmin edebilir.

Çağrışımsal Zıtlık Öğrenme belli bir yönde öğrenildiğinde tersten alındığında zorlanma meydana gelir

Tepki Benzetmeleri (Transferde benzer öğeler) Organizmalar, yeni durumlara benzetme yoluyla tepkide bulunabilirler. Yeni bir durumla karşılaşan organizma, bu duruma benzer diğer durumlarda yaptığı tepkileri tekrarlayabilir. Yani tepkiler daha önce kazanılanlar ve doğuştan gelen tepki eğilimlerinin tesiri altındadır.

Asosiyatif Değiştirme (Çağrışımsal Geçiş) Eğer bir tepki, uyarma durumundaki değişimlere rağmen bütün uyaranlara aynı şekilde yapılabiliyorsa, neticede bütünüyle, bu uyarılardan birine karşı da aynen yapılabilir. Mesela bir kediye elinizde ki ciğer parçasını havada tutarak sözel emirlerle arka ayakları üzerinde durmasını öğretebilirsiniz. Sonra ciğer olmadan da sadece “ayağa kalk” emriyle onu arka ayakları üzerinde durdurabilirsiniz. Görüldüğü gibi bir tembihleme (uyarma) durumundaki uyarılar ilaveler veya çıkarmalar yoluyla değiştirilebilir fakat yine aynı tepkiyi alabiliriz.

Ait olma İki öğenin sadece birbirine yakın olması değil aynı zamanda aralarında anlamlı bir bağ kurulması da önemlidir.