Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül 20071 POLİTİK ŞİDDET, PSİKOLOJİ VE GENÇLİK Doç. Dr. Fidan Korkut-Owen 13-14 Eylül 2007.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TBMM Türkiye-Filistin Parlamentolararası Dostluk Grubu Başkanı Hüseyin TANRIVERDİ sunar…
Advertisements

July 23, 2007© Copyright BNGV, Öğretme ya da Öğrenme.
ISI YALITIM MALZEMELERİNİN KARŞILAŞTIRMASI
Spor Sosyolojisi Nedir? İlgili Temel Kavramlar
ÜNİVERSİTEYE UYUM SÜRECİ
YÜZÜNCÜ YIL ÜNİVERSİTESİ KADIN SORUNLARI ARAŞTIRMA
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
7-19 YAŞ ETKİLİ ANNE BABA EĞİTİMİ
PSİKOLOJİK TEMELLER Dr. Fatih DERVENT.
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
Yrd. Doç. Hatice DEMİRBAŞ G.Ü.Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü
4.1. Grafik Yöntemleri 4.2. Kapalı Yöntemler 4.3. Açık Yöntemler
2) Sayısal Hesaplamalarda Gerek Duyulabilecek Matlab İşlemleri
3) Sayısal Hesaplamalardaki Hatalar, Hata Kaynakları
ÇEVRE YÖNETİM ARAÇLARI VE NÜKLEER ENERJİ
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
UKIDEK, Konya, Ekim TÜRKİYE ÜZERİNDEKİ CO DERİŞİMİNİN DAĞILIM MODELİ KULLANILARAK HESAPLANMASI TÜRKİYE ÜZERİNDEKİ CO 2 DERİŞİMİNİN DAĞILIM.
1 Yeniden Sağlık ve Eğitim Derneği 2 Koç Üniversitesi
ULUSALYETERLİLİK SİSTEMİMİZ VE MESLEKİ BİLGİ, REHBERLİK VE DANIŞMANLIK
Siyaset Bilimine Giriş
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
 Demet Cengiz, “Bilişim Teknolojilerinin Öğrenciler Tarafından Kullanılmasını Sağlayacak Unsurların Belirlenmesi,” TBD Bilişim Kurultayı, Ankara, Eylül.
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
REHBERLİK.
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
ÇOCUK VE MEDYA.
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ELEKTRİK DEVRELERİNE GİRİŞ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
HATAY İL MÜFTÜLÜĞÜ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
Kişilik Gelişimi.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
7-19 YAŞ AİLE EĞİTİMİ PROGRAMI
AİLE İÇİ ŞİDDET.
Yaşlı Bakım Ekonomisinin Gelişmesinde Üniversitelerin Rolü
Eğitimin ve Toplum.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
Bireysel Kariyer Planı Oluşturma
GENEL ÖNERİLER. ŞİDDETİN ÖNLENMESİNDE NE TÜR PROGRAMLAR/ MÜDAHALELER ETKİLİ? BİREYSEL DÜZEYDE MÜDAHALELER: Bu kategorideki programlardan/müdahalelerden.
Suisit-İntihar-Özkıyım
ŞİDDET  İnsan psikolojisinde evrensel olarak varlığı kabul edilen ve cinsellikle birlikte en güçlü iki dürtüden biri olan saldırganlık ve onun sonucu.
BÖLÜM 2 NEREYE VARMAK ÜZEREYİZ: PROBLEM VE PROBLEMİN BÜYÜKLÜĞÜ.
TERÖR İ ZM. TERÖR: Tedhiş, yıldırma, korkutma TERÖRİZM Siyasal, sosyal, etnik, dini amaçlar için örgütlü, sistemli ve sürekli terör kullanmayı yöntem.
21. YY Eğitimi. Nedir? Nereden kaynaklanmaktadır? Niçin başvurulur? Nasıl önlenir? Terörizmden neden korkarız?
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Alıştırma Hocası: Mr.Muhittin KAHVECİ.  Aile psikolojisi; birey, eş ve ailelerin ilişkilerinde yaşadığı duygu, düşünce ve davranışlara odaklanır. Ve.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül POLİTİK ŞİDDET, PSİKOLOJİ VE GENÇLİK Doç. Dr. Fidan Korkut-Owen Eylül 2007

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül HASAN BİN SABBAH VE ALAMUT KALESİ

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Politik şiddet ve psikoloji  Politik şiddet/terör davranıştır  Şiddet olayları herkes gibi çocuk ve gençleri de ilgilendirir.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Şiddet nedir?  Şiddet bir kişinin, (grubun, örgütün, vb) bir başkasını, (grubu, vb) fiziksel ya da psikolojik bütünlüğünü bozacak biçimde doğrudan saldırıyı ya da kurbanlar ile saldıran arasında doğrudan ilişkinin olmadığı yıkıcı hareketleri içeren her hangi bir durum ya da hareket (Van Soest and Bryant, 1995).

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Terörizm  Tanımı zor Politik olarak güdülenmiş, askeri olmayan grupları da hedefleyen planlanmış, bazı gruplar tarafından yürütülen ve genelde halkı etkilemeyi, travma yaratmayı hedefleyen davranışlar.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Politik şiddet  Bazıları terörizm yerine daha geniş olan ve daha az tartışmalı olması nedeniyle bu kavramını yeğler  Aslında savaş, soykırım vb..

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül İntihar terörizmi  Karmaşık bireysel, psiko-sosyal ve örgütsel bir fenomen  Kişinin kendisi ölürken “düşmanlarını” da öldürmesi anlamındadır.  Özellikleri: Sıklıkla sivillere yöneliktir. Politik değişiklik olmasını hedefler

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül İntihar bombacısı  Yeni bir fikir ve uygulama değildir.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül İntihar terörizminin tarihçesi  Birinci yüzyılda  yüzyıl aralığında orta doğuda  İkinci Dünya Savaşında Japon pilotlar kamikaze  Günümüzdeki intihar terörizmi 1983 te Lübnan’da başlamıştır.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Son yıllarda…  Sri Lanka’da Tamil Gerillaları  Türkiye’ de PKK  Hamas,  Filistin İslami Cihat  El Kaide  Rusya’da Çeçenler

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Soykırım  Politik, kültürel ya da ırksal bir grubu sistematik ve amaçlı olarak yok etme anlamındadır.  aralığında yaklaşık 170 milyon insanın bu yolla hayatını kaybetmiştir.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Şiddetin nedenleri  Bu konuda psikolojik, sosyolojik, antropolojik, biyolojik, nörolojik ve kültürel kuramlar var.  Şiddeti gerçekleştiren çocuk ve gençlerin özellikleri

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül POLİTİK ŞİDDETİ ETKİLEYEN ETMENLER

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Medya Kişisel sorunlar Din İlişki sorunları Gruplar arası tarih Kişiler arası tarih Politik etmenler Sosyal yapı Kültür Aile Kişilik eğilimleri Politik şiddeti etkileyen etmenler

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül  Burada daha çok psikolojik ve sosyal psikolojik etmenler vurgulanacaktır.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Terörist profili  Belli bir profilden söz etmek çok zor  Psikolojik otopsi yapılamıyor

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Kültür Kültür ve politik bağlam politik şiddeti etkilemektedir. Ancak bu bağlamların intihar bombacılarının psikolojik özelliklerini etkileyip etkilemediği bilinmemektedir

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Kültür:Toplumcu/ bireyci  Kültür şiddet uygulama konusunda bireyleri daha cesaretlendirici ya da heves kırıcı olabilir.  Toplumcu kültürlerde şiddet görece daha fazla.. Nedeni, gençlerin şiddete bakışı.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Onur  Bazen özellikle toplumcu kültürlerde onur saldırgan ve şiddet dolu davranmak için çok haklı bir gerekçe olarak ele alınabilmektedir.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Ana-baba etkisi ve aile  Ana-baba tutumlarının soğuk ve cezalandırıcı olmasının her kültürde gençlerin saldırganlıklarında payı olduğu düşünülür.  Özellikle doğu toplumlarında ana babaya karşı fazla sorumluluk ve bağlılık vardır.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Aile etkisi  İntihar bombacıları bazı aileleri için bu bir onur kaynağı  Parasal, sosyal ve spiritüel faydaları, olduğu düşünülerek, intihar bombacıları (onlara göre şehitler), aileleri tarafından sevgi, hayranlık, idealleştirme içinde ele alınır

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Cinsiyet  Cinsiyet nadiren bir intihar bombacısı ya da terörist olmak için bireysel ya da örgütsel güdülenmeler içinde merkezi bir önemi sahiptir..

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Kadın olma-1  PKK, kadınları dağda sık yer değiştirirken yavaş oldukları için bu tip görevlendirmelerde kullanılma eğilimindedirler.  Filistin’de erkekleri bazı güvenlik bölgelerine yollamak daha zordur. Kadınlar hamile rolü yapabilirler ve aramalarda onlara daha saygılı davranılır

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Kadın olma-2  Şantaj, tutucu toplumlarda kadınların terör gruplarına katılmalarında ve kullanılmalarında baş vurulan yollardan biridir.  Tutucu kültürlerde intihar bombacısı bir kadın öldükten sonra “bir yıldız” statüsüne ulaşabilir  Kadın olmayla değil kültürel rollerle ilgili.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Psikolojik değişkenler  Tek profilin olamayacağı belirtilmişti.  Yine de bir terör örgütüne katmak üzere yandaş arayanların peşinde oldukları gençlerin genel özellikler kabaca şunlardır (Stern, 2003): Başı belada Zihinsel olarak fazla olgun olmayan Çalışması için baskı gören ama iş bulamayan Sosyal güvenlik ağı olmayan Hayatı anlamsız bulan

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Bazı özellikleri  Kendini saldırgan gruplara adayan kişilerde bazı treytler olduğu düşünülmektedir (Tobeña, 2004): Başat olma Risk almaya eğilimli olma Korkusuzluk Saldırganlık Kendini beğenmişlik İtaatkar olma Politika yapmada kural tanımama

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Bunlara ek olarak Kendini cezalandırma Dindarlık Kendini tanrının mesajcısı olarak algılama

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Kendilik değeri  Düşük kendilik değerleri, bazı engellenmişlikleri ve başarısızlıkları vardır ve örgüt onlara tanınma, kabul ve “başarı” olanağı verir.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Güdülenmeleri  Milliyetçi güdülenmelerin yanı sıra travma ve öç alma gibi bireysel güdülenmeler yaygındır.  Sıklıkla savunma amaçlı olarak bu işe kalkıştıkları algısındadırlar.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül İkinci grup güdülenmeleri .. kültürden kaynaklanmaktadır Göç almak Göç vermek Kültürlerin çatışması temel konulardır. Ardından  Yalnızlaşma  Kimlik kaybı  Anlam arayışı  Marjinalleşme  Macera  İkincil travmaya sahip olma  Kurtarılmayı bekleme gelir (Speckhard, 2005).

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Hipotetik profil  Dindar  Kimlik arayan  Hayalci  Kolay etkinen, eleştirel düşünmeyen  Saf  Sihirli düşüncelere sahip o  Kişisel ün peşinde ve  Kişisel sorunlarına yanıt arayan gençler (Orbach, 2004)

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Diğer özellikler,  Genel olarak sosyal işlev bozukluğu (babasız, arkadaşsız ya da işsiz olma) ya da intihar belirtileri ya da kayda değer psikopatolojileri yoktur.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Psikodinamikler  İntihar teröristleri sıklıkla Karizmatik bir liderden etkilenirler Grubun sosyal yapısından etkilenirler Akıl dışı inançları (öldükten sonra onlara ne olacağı ile ilgili) vardır Beyinlerinin yıkanmış olabilir (Salib, 2003)  Kolayca manipule edilebilen, kırılgan, incinebilir kişiler liderlerce seçilir

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Diğer intihar edenler?  İntihar bombacıları diğer intihar edenlerin sahip olduğu risk etmenlerine sahip görünmemektedirler.  Dolayısıyla tipik intiharcılar değildirler

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Sosyal ve bağlamsal etmenler  Sadece psikolojik temelli açıklamalar yetersiz kalıyor (Arena ve Arrigo, 2005).

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Sosyo-demografik özellikler-1 Yaş  Orta doğuda sadece gençler değil çocuklar ve çocuk sahibi orta yaşlılar da intihar bombacısı olmaya başlamışlardır (Hoffman, 2003).

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Sosyo-demografik özellikler-2  Lübnan’daki intihar bombacılarının yaşları arasında, Filistinlilerinki arasında değişmektedir (Merari, 2004)  Sri Lanka’da ise çok daha genç olan intihar bombacısı olma eğilimindedirler (Cited in, Lester,Yang, & Lindsay, 2004)

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Sosyo-demografik özellikler-3  Lübnan’lı intihar bombacılarının çoğu bekardır ve erkektir.  Filistinli bombacılar her zaman yoksul ailelerden gelmemektedir. Terörizmle yoksulluk arasında bağ kurmak gerçek kaynakları görmemizi engelleyebilir (Krueger and Maleckova, 2002).

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Eğitim  Çoğu yaşıtlarına göre iyi eğitim almışlardır (Bond, 2004; Lester, Yang, & Lindsay, 2004; Speckhard, 2005)

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Sosyal psikoloji  Hem kişisel hem de bağlamsal etmenler hareketi etkilese de grup içindeki bireyin davranışlarına ilişkin çalışmalar durumun kişilikten daha iyi bir yordayıcı olduğunıu göstermektedir. (Atran, 2004).

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül İntihar bombacısı olarak eğitilmek-1  Seçilen gençler (İsrailde) 3-5 kişilik küçük gruplara ayrılarak bomba yapmak, hedef seçmek, zamanlama vb konularında çok özel olarak eğitilirler.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül İntihar bombacısı olarak eğitilmek-2  Şehit kademesinde tanrı katında ve cennetin en iyi yerinde bulunacakları belirtilir.  Genç erkeklere cennette onları bakirelerin beklediği belirtilir.  Kanlarının ilk damlası toprağa değer değmez tanrı katında olacakları ve hiçbir acı duymayacakları söylenir.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Ölüme hazırlama  Ölümle karşılaşma anına yönelik eğitimde, korkuların azalması, istekliliğin artması, öfkenin harekete geçmesi, saldırganlığın hedefe yönlendirilmesi için ölüme farklı bir anlam verilir: “ Tanrı için”

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Medya  Teröristler, radyo,TV, internet aracılığı ile mesajlarını yayabiliyorlar.  Şehitlere vaad edilen öbür dünya ödüllerinin gösterilmesi, onların kahraman olarak ilan edilmeleri de gençleri etkileme taktiklerdendir.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Din  Din sıklıkla politik şiddetin kılıfıdır. İslamcı gruplar cennet sözleriyle dinci propaganda yaparlar.  yıllarını araştıran bir çalışmanın sonuçlarına göre intihar bombacıları ile dinsel kökten dincilik arasında bir bağ bulunamamıştır.  Din intihar terörizminin nedeni değil ancak terörist taktikler için güçlü bir hızlandırıcıdır.

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Çocuk askerler ve psikoloji  Şu an dünyada çocuk asker vardır.  Sıklıkla yoksul ailelerden seçilirler.  Seçilme nedenleri: Çocukların iknası kolaydır. Göze çarpmazlar, kolay eğitilirler, ucuzdurlar, kolayca korkutulabilir ve yönlendirilebilirler..

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Çocuk askerler  Silahları, savaşı görerek büyüdükleri için bu kavramları olağan gibi algılamaktadır.  6 yaşında bile olanları vardır. Ölümü, doğru yanlışı bilmeden savaşa dahil edilirler.  Silah kullanmanın gücünden, statüsünden etkilenirler.  Yavaş yavaş adam öldürme konusunda duyarsızlaştırılırlar

Politik şiddet, HÜ, 13 Eylül Sonuç  Politik şiddet karmaşık bir insan olma durumudur.  Nedenlerinin fazlalığı çözüm için farklı yolların düşünülmesi gerektiğini anımsatır.  Ekonomiyi düzeltmek, okullarda çatışma ve öfke kontrol eğitimi vermek tek başlarına yanıt gibi görünmemektedir.