© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 2 İktisadi analizin araçları David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Türkiye için değiştirilerek hazırlanmıştır.
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Birkaç Anahtar Kavram Maliye Politikası
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bölüm 23 Faiz Oranı ve Parasal Aktarım (Monetary Transmission)
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Bölüm 36 Gelişmekte Olan Ülkelerin Sorunları ve Türkiye
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bölüm 28 Döviz Kurları ve Ödemeler Dengesi (Bilançosu)
Erkin Işık | 2 Mart 2006 | 1 Getting you there. ENFLASYON* GİZLİ ŞİFRENİN PEŞİNDE * Ekonomi Çalışma Grubu’nda gerçekleştirilecek sunumların hazırlayan.
Bölüm 34 Döviz Kuru Rejimleri
Bölüm 1 İktisat ve İktisat Bilimi
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
Bazı anahtar sorular Neden toplumun paraya ihtiyacı vardır?
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Mikroekonomi vs. Makroekonomi
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 35 Avrupa’nın İktisadi Bütünleşmesi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition,
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
SON DÖNEM ENFLASYON GELİŞMELERİ
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Bağımlı Kukla Değişkenler
GÖRÜNÜRDE İLİŞKİSİZ REGRESYON MODELLERİ
Farklı Varyans Var(u i |X i ) = Var(u i ) = E(u i 2 ) =  2  Eşit Varyans Y X.
Talebin fiyat esnekliği
Bu Bölümde Döviz kuru ve döviz piyasasını,
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
İyi Bir Modelin Özellikleri
DURAĞAN SÜREÇ Eğer bir Xt zaman serisi, E(Xt), ve Xt ile Xt+s arasındaki anakitle kovaryansı t’den bağımsız ise durağandır. 1.
22 İşsizlik, Enflasyon ve Uzun Dönem Büyüme BÖLÜM İÇERİĞİ İşsizlik
ÇOKLU DOĞRUSAL BAĞLANTI
Otokorelasyon ut = r ut-1 + et -1 < r < +1 Yt = a + bXt + ut 
OTOKORELASYON.
Otokorelasyon Y t =  +  X t + u t  u t =  u t-1 +  t -1 <  < +1 Birinci dereceden Otokorelasyon Cov (u t,u s )  0  Birinci Dereceden Otoregressif.
OTOKORELASYON.
ORTAK FAKTÖR TESTİ VE DİNAMİK MODEL SPESİFİKASYONU
Normal Dağılım EKK tahmincilerinin ihtimal dağılımları u i ’nin ihtimal dağılımı hakkında yapılan varsayıma bağlıdır.  tahminleri için uygulanan testlerin.
Farklı Varyans Var(u i |X i ) = Var(u i ) = E(u i 2 ) =  2  Eşit Varyans Y X 1.
Farklı Varyans Var(u i |X i ) = Var(u i ) = E(u i 2 ) =  2  Eşit Varyans Y X.
GSYH ve TÜFE: Makroekonominin İzlenmesi
MİKROİKTİSAT: Teori ve Uygulama Bölüm 1: Mikroiktisada Giriş By Edgar K. Browning & Mark A. Zupan John Wiley & Sons, Inc. 9 th Edition, copyright 2006.
1 of 28 © 2012 Pearson Education PART II Concepts and Problems in Macroeconomics Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft CASE FAIR OSTER.
OTOKORELASYON.
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
ZAMAN SERİLERİ EKONOMETRİSİ I : DURAĞANLIK, BİRİM KÖKLER
©McGraw-Hill Education, 2014
Hatalarda Normal Dağılım
Farklı Varyans Var(ui|Xi) = Var(ui) = E(ui2) = s2  Eşit Varyans Y X.
Hatalarda Normal Dağılım
Öğr. Gör. Zeynep KÖSE Hasan Kalyoncu Üniversitesi İktisat Bölümü
Farklı Varyans Var(ui|Xi) = Var(ui) = E(ui2) = s2  Eşit Varyans Y X.
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
İyi Bir Modelin Özellikleri
Farklı Varyans Var(ui|Xi) = Var(ui) = E(ui2) = s2  Eşit Varyans Y X.
Sunum transkripti:

© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 2 İktisadi analizin araçları David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie and Damian Ward

© The McGraw-Hill Companies, Modeller ve Veriler Fiyat artışının (enflasyon) arkasında hangi faktörlerin yattığını bulmak ancak bir model kurarak başarılabilir. Model –Basitleştirilmiş varsayımlara dayalı olarak işleyen kavramsal çerçeve –İktisadi düşünmeyi kolaylaştırır. Veri –İktisatçının gerçek dünya ile ilişkisini sağlar. –Zaman serileri –Yatay kesit verileri Örnek: Modelde kullanılacak veriler, GSMH, para arzı miktarı vs. zaman serilerine birer örnektir.

© The McGraw-Hill Companies, Reel ve Nominal Veri Ayrımı Birçok iktisadi veri parasal olarak (o yılın fiyatlarıyla) ölçülür. Belli yıllar arasında karşılaştırma yaparken bu verileri kullanmak sağlıklı değildir. Nominal değerler –O gün geçerli olan (cari) fiyatlarla ölçülür Reel değerler –Nominal değerlerin fiyat değişimlerinden arındırılmış halidir. –Herhangi bir yılın fiyatları temel (baz) alınarak verilerdeki gerçek değişim ölçülür.

© The McGraw-Hill Companies, Tüketici Fiyatları Endeksi (TÜFE) ve Enflasyon Fiyat artışlarının ölçülmesi bir ekonomi için vazgeçilmezdir İşçiler toplu sözleşmelerde geçmişteki fiyat artışları kadar ya da üzerinde zam bekler, Kira vb. kontratlarda oluşan fiyatlar geçmişteki fiyat artışlarına bağlıdır. TÜFE, ortalama bir tüketicinin tüketebileceği mallardan oluşan tüketim sepetinin fiyatını ölçen endekstir. –Tüketim sepetine ekmek, petrol dahilken, tank dahil değildir Enflasyon ise TÜFE’deki yüzde değişimdir.

© The McGraw-Hill Companies, TÜFE ve Enflasyon TÜFE iki aşamada hesaplanır. –Tüketim öncelikle, giyim, yiyecek, barınma, ulaşım vb. kategorilere ayrılır. Her bir kategori için fiyat artışları bulunur. –Tüketim sepetinde her kategorinin ağırlığı ayrıdır. Dolayısıyla 2. aşamada, fiyat artışları bu ağırlıklarla çarpılıp TÜFE elde edilir. –Kira, gelirin yaklaşık dörtte, beşte biridir. Tüketici için kiradaki %10 artış, sinema bileti fiyatındaki aynı orandaki artıştan daha önemlidir. Zira kiranın ağırlığı çok daha fazladır.

© The McGraw-Hill Companies, TÜFE 851 mal ve hizmete karşılık gelen 12 ana kategoriden oluşur TÜFE ağırlıkları-Türkiye 2008 (%) 1.Gıda ve Alkolsüz İçecek Alkollü İçecek ve tütün5 3.Giyim ve Ayakkabı8.1 4.Konut Ev Eşyası7.4 6.Sağlık2.5 7.Eğitim2.2 8.Haberleşme4.3 9.Ulaştırma Eğlence ve Kültür Lokanta ve Oteller Çeşitli mal ve Hizmetler4.2 –TOPLAM100 Kaynak: TUİK

© The McGraw-Hill Companies, Diyagramlar … verideki trendleri görmeyi kolaylaştır.

© The McGraw-Hill Companies, Diyagramlar (2) … verideki trendleri görmeyi kolaylaştırır

© The McGraw-Hill Companies, Diyagramlar (3) … verideki trendleri görmeyi kolaylaştırır

© The McGraw-Hill Companies, İktisadi model: Örnek İktisadi ilişkileri anlayabilmek için gerçekte olanı birtakım varsayımlarla basitleştirmek gerekir. Basitleştirme, sadece temel etmenler üzerinde durmamızı sağlar. Varsayılım ki, metroda yapılan yolculuk sayısı, bilet fiyatına, gelire ve diğer alternatif ulaşım araçları hakkındaki zevklerimize bağlı olsun Metro yolculuk sayısı = f (Fiyat,Gelir,Tercihler)

© The McGraw-Hill Companies, İlişkiler Diyagramlar iktisatçıların iktisadi değişkenler arasında ilişki kurmasına yardımcı olurlar.

© The McGraw-Hill Companies, İktisadi Bulgular Serpilme (dağılım) Diyagramları iktisadi teori ile gözlenen gerçekliği karşılaştırmayı sağlar. Ekonometri istatistiki teknikler kullanarak karşılaştırmayı daha ileri boyutta yapar. Bulgular iktisadi kuramları reddetmemize olanak verebilir. Ya da kuramların arkasındaki desteği güçlendirir.

© The McGraw-Hill Companies, 2005 Vize =f (Devamlılık) Dependent Variable: VIZE Method: Least Squares Date: 01/18/09 Time: 21:15 Sample (adjusted): Included observations: 130 after adjustments VIZE=C(1) +C(2)*DEVAMLILIK CoefficientStd. Errort-StatisticProb. C DEVAMLILIK R-squared Mean dependent var Adjusted R-squared S.D. dependent var S.E. of regression Akaike info criterion Sum squared resid Schwarz criterion Log likelihood Durbin-Watson stat

© The McGraw-Hill Companies, 2005 Vize =f(Devam, Cinsiyet) Dependent Variable: VIZE Method: Least Squares Date: 01/18/09 Time: 21:23 Sample (adjusted): Included observations: 130 after adjustments VariableCoefficient Std. Error t-Statistic Prob. C DEVAMLILIK CINSIYET R-squared Mean dependent var Adjusted R-squared S.D. dependent var S.E. of regression Akaike info criterion Sum squared resid Schwarz criterion Log likelihood F-statistic Durbin-Watson stat Prob(F-statistic)