TRAP SUNUM DURSUN ÖNAL 1. Dünyada ve Türkiye’de Yol Güvenliği alanında yeni adımlar . 2. Otomotiv sektöründe çevreye duyarlı yeni yaklaşımlar. 3. “Trafikte Sorumluluk Hareketi” projesindeki son gelişmeler. 4. Katılanların düşüncelerinin görüşülmesi ve uygulama olanaklarının tartışılması.
Dünyada ve Türkiye’de Yol Güvenliği alanında yeni adımlar
Dünya Motorlu araç sayısı 2009 940 milyon 2020 1 milyar 250 milyon 2030 1 milyar 650 milyon
Türkiye Motorlu araç sayısı 2009 15 milyon 2020 30 milyon son yıllarda yıllık Kaza 1.000.000 Ölü 10.000 Yaralı 200.000
Dünyada 2009 yılında trafik kazalarında ölenler 1 milyon 300 bin 2009 yılında trafik kazalarında yaralananlar 50 milyon 2020 yılında trafik kazalarında ölümler * Yüksek gelirli ülkelerde %27 azalacak * Düşük, orta gelirli ülkelerde %83 artacak * Dünya genelinde %67 artacak
Dünya genelinde ölüm nedenleri içinde trafik kazalarındaki kayıp 2004 2030
2011 - 2020 Moskova Deklerasyonu Küresel Yol Güvenliği Bakanlar Konferansı Harekete Geçme Zamanı 19-20 Kasım 2009 Moskova 2011 - 2020 Yol Güvenliği Yönetimi (Road Safety Management) Altyapı (Infrastructure) Güvenli araçlar (Safe vehicles) Yol kullanıcı davranışları (Road user behaviour) Kaza sonrası yardım (Post crash care)
Dünyada öncelikler 1. Hız 2. Emniyet kemeri 3. Telefon 4. Alkol 5. Kask 6. İlk Yardım 7. Stratejik kararlar ve uygulamalar
WHO Türkiye'de her yıl on bini aşkın kişi, trafik kazalarında ölüyor ve yaklaşık iki yüz bin kişi yaralanıyor. Yani, Türkiye'deki yollarda her gün yaklaşık 25 kişi hayatını kaybediyor ve 500'den fazla kişi yaralanıyor. 2030 yılı projeksiyonunda, dünyada meydana gelen ölüm nedenlerindeki sıralamanın Türkiye’deki yansıması değerlendirildiğinde, trafik kazalarının ne kadar önemli bir sorun oluşturacağı kesin...
Neden böyle bir tablo? WHO a)Taşıma ortamındaki dengesizlik: Yük ve yolcu taşımalarının ağırlıklı olarak karayolları ile yapılması. b)Karayolu altyapısından kaynaklanan nedenler: Tasarım ve geometri hataları, yetersiz aydınlatma, yatay ve düşey işaretlemelerdeki eksiklikler, kısa görüş mesafeleri, küçük yarı çaplı yatay kurblar, dar ve düşük banketler, tırmanma şeritsiz dik rampalar. c)Trafik yönetimi, denetimi ve uygulaması: Etkin ve sürekli denetimin yapılamaması, denetlemelerin caydırıcılık etkisinin yol kullanıcılar üzerinde baskı oluşturamaması.
WHO d)Yolu kullananların (sürücü-yaya-yolcu) davranışları: Trafikte karşılaşılabilecek riskler konusunda yeterli bilgiye sahip olmamak, trafik eğitimi konusundaki eksiklikler, güvenli trafik bilincinin oluşması konusunda yaşanan sıkıntılar, yolu kullanan insanın yaşı, beden yapısı, görme-işitme-reaksiyon yetenekleri ve psikolojik durumu. e)Taşıtlardan kaynaklanan nedenler: Taşıtların teknik muayenelerinde yaşanan sorunlar, aşırı yükleme, teknik şartları uygun olmayan taşıtların trafikte yer almaları, Türkiye’deki taşıt kompozisyonu içinde düşük model taşıtların oranının yüksekliği. f)Hızlı ve plansız şehirleşme: Altyapı eksiklikleri, eksik ve hatalı geometrideki yollar ve kavşaklar, otopark problemleri.
Sorun neden çözülemiyor? WHO Sorun neden çözülemiyor? Türkiye’de “Yol Güvenliği” konusunda aşırı sosyal kayıtsızlık söz konusu. Bu kayıtsızlık sadece yol kullanıcı davranışlarında değil. Yönetim kademelerinde, politikacılarda, yasal ve yönetsel süreçte, medyada ve sade vatandaşta… Kaza mağdurlarının sayısını azaltma amacı, gündelik yaşamda öncelik taşımıyor. İnsanların karayolu kazalarını kişisel bir problem gibi görmemeleri, bireysel olarak karayolu kaza sonuçlarından nadiren etkilendiklerini düşünmeleri. Karayolu trafiğinin insanlar tarafından tehlikeli bir etkinlik olarak algılanmaması.
Türkiye nüfusu 72.561.312 (31 Aralık 2009)
RS 10 projesi ülkeleri tüm dünyadaki trafik kazasına bağlı ölümlerin %48’i bu 10 ülkede gerçekleşiyor. RUSYA TÜRKİYE ÇİN MEKSİKA MISIR KAMBOÇYA HİNDİSTAN VİETNAM KENYA BREZİLYA
TÜRKİYE Trafik kazası nedenleri 1. Hızlı araç sürmek 2 TÜRKİYE Trafik kazası nedenleri 1. Hızlı araç sürmek 2. Yorgun araç sürmek (alkol, uykusuzluk) 3. Arkadan çarpmak (yakın takip) 4. Doğrultu değiştirmek (hatalı sollama) 5. Kavşakta geçiş önceliğine uymamak
Allah beterinden saklasın rahmet eylesin öldü Allah beterinden saklasın yaralandı ucuz atlattı Allah korudu
3E (1930) * Engineering Mühendislik * Education Eğitim * Enforcement Denetleme * Emergency İlk yardım
Humanism – insanlık Teknik seferberlik, iyi yol, iyi araç, hatalı sürme sonucu oluşan kazaları azaltmak. Homogenity - benzeştirme / denkleştirme Araç ve yol tipi benzeştirmesi, araç dizaynı, bakımı ve kontrolu, yolun yapısı ve insan davranışları, mevzuat, kentleşme (imar planlaması), hız kontrolu Harmony – Uyum Sürücü – yaya ilişkisi, diğerlerine saygı, kurallara uymak. Holizm – Her kesimin katılımı İdare + Sivil Toplum Kuruluşları + Özel sektör + Medya + birey (sürücü ve yaya)
2011 - 2020 Moskova Deklerasyonu Küresel Yol Güvenliği Bakanlar Konferansı Harekete Geçme Zamanı 19-20 Kasım 2009 Moskova 2011 - 2020 Yol Güvenliği Yönetimi (Road Safety Management) Altyapı (Infrastructure) Güvenli araçlar (Safe vehicles) Yol kullanıcı davranışları (Road user behaviour) Kaza sonrası yardım (Post crash care)
YAPANLAR BAKANLAR BIKANLAR
Bir kişiyi öldürmek için kaç otomobil gerekli..? (örnekler) İsveç 8.200 Almanya 2.600 Fransa 2.100 Mısır 500 Türkiye 465 Pakistan 70 Etopya 35
Dünyada 90 km/saat üzerindeki yasal hız limitleri (örnekler) Almanya 100 Sierra Leone 100 Avustralya 100 S. Arabistan 100 Avusturya 100 Şili 100 Y. Zelanda 100 Arjantin 110 Ekvator 100 Kongo 110 Endonezya 100 Botswana 120 Güney Afrika 100 Namibya 120 Kenya 100 Ürdün 120 Nikaragua 100 Umman 120
BAKANLAR BIKANLAR Allah korudu Allah beterinden saklasın Allah Rahmet YAPANLAR Allah beterinden saklasın BAKANLAR Allah Rahmet eylesin BIKANLAR