Talep Tahminindeki En İyi Uygulamalar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GÖRMEK İNANMAKTIR Herkes İçin Kolay Analizler
Advertisements

Lojistik Yönetimi Ders – V
Lojistik ve Tedarik Zinciri Yönetiminde Üst Düzey Yönetim Programı (TMPLSM)
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
Strateji Tasarımı İlker acar.
Ekonomik Sipariş Miktarı ‘ESM’
Global Pazar Analizi 1. adım: Organizasyonun U/A’laşmaya ne derece hazır olduğunu incele. Finansal ve fiziksel kaynaklar, ilgili beceri ve yetenekler,
DSS for UniLever Forecasting Activities
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
İçerik Projenin Amacı Veri (toplama & işleme) Tahmine Giriş
Kar Planlaması ve Kontrol: BBN Analizleri
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
SÜREÇ YÖNETİMİ Dr. Selami ERARSLAN İstanbul 2011.
ÖZEL EMEKLİLİK SİSTEMLERİ:
Tedarikçi Tarafından Yönetilen Stoklar (TYS)
Bölüm 3 Maliyet Analizi Genel Maliyet Faktörleri
TEMEL İŞLETME FONKSİYONLARI
Bölüm 14 Stratejik Değerleme ve Kontrol
Envanter. Envanter Envanter bir Mali Yatırımdır Sonuçları: Talep Tahmininde Hata Planlama Hataları Kayıt Kusurları Kalite, İşgücü, Makine Problemleri.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ
HAVAYOLU PAZARLAMASI, YOLCU TALEBİNİN ÖNEMİ VE TALEP TAHMİNİ
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
Sistem Tasarım 2 Fiyatlandırmaya Bağlı Talep Tahmin Analizi Grup: BigM Proje Danışmanları M. Gökhan ATALIK Çağlar GÜVEN Serhat BAŞKAYA Serhan DURAN Koray.
HAFTA I.
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
FİNAL SINAVI İÇİN TEKRAR
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Müşteri Hizmetleri/ Karşılama Oranı Planlaması
Lojistik Stratejisinde Tedarik
Hızlı Tüketim Ürünleri
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
Hızlı Tüketim Ürünleri
ISO/TS 16949:2009 (Hafta 10) ISO 9001:2008’E GÖRE FARKLAR.
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Pazarlama Denetimi ve Performans Değerleme
Bilişim sistemlerinin türleri
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
BBY373 İnsan Kaynakları Yönetimi
Ders 8 Temel Analiz Hüseyin İlker Erçen
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
2.BÖLÜM NİHAİ Tüketici, Örgütsel Tüketici, Tüketici Satınalma Karar Süreci ve Tüketici Davranışlarını Etkileyen Faktörler Nihai pazarlar ve Nihai tüketici.
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi
Kurumsal ve Gelişmiş Stratejik Planlama Çözümü.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
Doç. Dr. Yusuf KARACA Afyon Kocatepe Üniversitesi
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
Chapter 8 Vollmann, Berry, Whybark, Jacobs
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Bilgisayar Mühendisliğindeki Yeri
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
Tedarik Zinciri Performans Ölçümü
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
Süreç Yönetimi.
SATINALMA YÖNETİMİ ve TEKNİKLERİ Eğitimi
YER TEMİZLEME MAKİNASI
Tahmin To Accompany Russell and Taylor, Operations Management, 4th Edition,  2003 Prentice-Hall, Inc. All rights reserved.
Sunum transkripti:

Talep Tahminindeki En İyi Uygulamalar Stok Planlaması ve Yönetimi Latin Amerika Lojistik Merkezi Lojistik Yönetim Serileri

Talep Tahmin Modelleri Değerlendirmesi 1. Gelişim ve Model Testleri 1960 2. Değerlendirmeyi Kullanma ve Uygulama 1970 3. Modelleri İş ve Operasyonlarla ilişkilendirme 1980 4. Uygulama ve Model Yönetimi 1990 5. Modellerin Performans Göstergeleri Today 6. Değerlendirmeyi etkileme

Ortak Çevrelerde Tahmin Kapsamları Pazar Girdileri Simulasyon ve Modelleme Satışlar Talep Tahmini Finans Üretim Lojistik

Tahmin Kalitesini Değerlendirme Kriterleri Doğruluk Stok Performansını Gerçekleştirme Kapasitesi Hedefler Geri Dönüşler Karşılama Oranı Değer Yaratımı

Tahminin Performansı & Lojistik Performans Max Rassal Doğrusal Yuvarlama Trendler Tahmin Teknikleri Stoktaki yatırımlar Min Min Müşteri Hizmet Seviyeleri Karşılama Oranı Max

Tahmin Sistemlerini Değerlendirme Kriterleri Fonksiyonel Bütünleşme Odak Sistem Kilit Performans Göstergeleri Best Practices Research - University of Tennessee

1. Fonksiyonel Bütünleşme Tasarlayanlar ve uygulamadan sorumlu olanlar arasındaki bütünleşmenin seviyesi ve derecesi Tasarım (Analistler) Uygulama (Stratejistler)

1. Fonksiyonel Bütünleşme İletişim Medya Kordinasyon Formal Yapı & Programlar İşbirliği Oryantasyon & Yönetim Analiz Adacıklarından İşbirliği Süreçlerine

2. Odak Tahmin yürütülecek ürünlerle hizmetleri ve kullanılacak yöntemleri tanımlar İstatistiksel Modeller Ne Ürünler Ayrıştırma Seviyesi Nicel Modeller

İstatistiksel Modellerden 2. Odak Süreç Kalitesi Yöntemler ve Prosedürler Erişim Yöntem Erişilebilirliği Tasarım Kullanım Süreçlere Katılım ve Saygı İstatistiksel Modellerden Nicel Modellere

3. Tahmin Sistemleri Tahmin Geliştirme, Analiz Etme ve Dağıtmada kullanılan Bilgisayar & İletişim Donanımları Geliştirme Analiz etme Dağıtma

3. Sistemler Sistem Kalitesi Erişim Kabiliyetler Kullanışlılık

4. Kilit Performans Göstergeleri KPG tahminin Erişilebilirliği ve Uygunluğu Kilit Performans Göstergeleri ve Motivasyon

4. Kilit performans Göstergeleri Netlik Talep Etme Geri Bildirim Düşünülen Kriterler Finansal Performans Stok Yönetimi Stok Geri Dönüşleri Toplam Lojistik Maliyetleri Müşteri Hizmetleri Lojistik Performans Tahmin Performansı

Tahmin Performansının Kıyaslanması Gelişmiş Tahmin Yöntemlerinin Değeri Nedir? Bir Üst Basamağa İlerlemede Potansiyel Faydaların Belirlenmesi 32 Şirket Staples Lucent Technologies Coca-Cola Michelin Monsanto Longaberger ...

Tahmin Geliştirmede En İyi 12 Uygulama 1. Tahmin ihtiyacını azaltın 2. Değer Biçme & Tahmin Doğruluğunu kontrol etme 3.Tahmin Optimizasyonu için Müşteri Portföyünü bölümlere ayırın 4. Belirli Fonksiyonel Alanlarda Tahmin Yapın 5. Tahmin Modelleri Tasarlayın ve düzeltin 6. Tepki verme ve Kontrol konusunda Organizasyonel Kabiliyet 7. Tahmin Hatalarını Düzeltin 8. Son Tüketici Satılnalma Örneklerini Tanıma 9. Tahmin Modellerinde POS ve Teslimat Verilerinin Kullanımı 10. Grup Talep ve Vaka Senaryosu Simulasyonu 11. Yanlış Veriyi farketme, tanımlama ve ortadan kaldırma 12. Yukarıdan-Aşağıya Aşağıdan-Yukarıya Tahmin

1. Tahmin İhtiyacını Azaltın! Sipariş için Üretim C-parça Nakliye sırasında Montaj ve Konsolidasyon Bağımsız Talebi Tahmin Edin ve Bağımlı Talebi Ölçün Tedarikçi Teslim Süresi < Müşteri-İstenen Teslim Süresi

2. Değer Biçme & Tahmin Doğruluğunu Kontrol Etme! Tahmin Geliştiriciler Metodolojiyi Tanımlar Anlaması Kolay. Karmaşıklık Sorumluluğu Engeller Problemleri Tanımlamada Proaktif Göstergeler Tahmin Revizyonuna İhtiyacı Olan Maddeleri Önceliklendirme

Tahmin Sürecinin Kalitesi Yüksek Hata Oranlı Ürünler Aralıklı Talep Düşük Hacimler Parçalar & Yedek Parçalar C tipi Mallar Yeni Ürünler Düşük Hata Oranlı Ürünler Sürekli ve Sabit Talep Yüksek Hacimler Hızlı Tüketim Malları Goods A tipi Mallar Geleneksel Ürünler

Tahminde Doğruluk Hedefleri Rakiplerden daha İyi Bugünden daha İyi Segmente göre Doğruluk A tipi mallar… B tipi Mallar… C tipi Mallar...

Beklenen Doğruluk Ürün Aileleri Aylık Tahminde 0-20% Ortalama Hata 3 Aylık Yuvarlak Tahminlerde 10% dan az Ortalama Hata Üç Aylık Yuvarlak Tahminler müşteri siparişlerinin göstergeler üzerindeki etkisini en aza indirger Aylık göstergeler siparişlerin verildiği süre içinde değişiklik gösterebilir

Beklenen Doğruluk Karma vs. Bireysel Tahmin Karma ürün ailesi tahminleri için %0-30 aylık sapma Ürüne göre Bireysel Satış fonksiyonları, müşteri sayısı, ortalama sipariş miktarı, dağıtım merkezlerinin sayısı vs.’deki değişiklikler Daha iyi değerlendirmeler için hacme göre ABC analizi gereklidir.

Beklenen Doğruluk A tipi mallar için, Beklenen Bireysel Tahmin Doğruluğu aylık % 0-20’dir. B tipi mallar için, % 0-35 sapma C tipi mallar için, hacme, sipariş miktarına ve sipariş sıklığına bağlı olarak %0-250 sapma

Tahmin Hataları Beklenti Tabloları 300% 300% 175% 250% 150% 200% 200% 50% 100% 100% % Tahmin Hatası 150% 150% 25% Perakende Satış 100% 75% 75% 50% Toptan Satış 15% Tedarik Zinciri Rolü 0% Üretim Temel Mevsimsel Ürünler Ürünler Felaket Düzensiz Bağlantılı Talep Talep Seyri

Tahmin Hataları Beklenti Tabloları 300% 300% Üretim 250% Toptan Satış 200% 200% Perakende Satış 175% 150% 150% % Tahmin Hataları 150% 100% 100% 100% 75% 75% 50% 50% 25% 15% 0% Temel Ürünler Mevsimsel Ürünler Felaket Bağlantılı Düzensiz Talep Talep Seyri

3. Portföy Segmentasyonu Ürün ,aileleri ve Gruplarında Talep Segmentasyonu Ürün Aktivitesine göre Sınıflandırma Talep Seyrine göre Sınıflandırma Tahmin Modelinin Tanımlanması

3. Portföy Segmentasyonu ABC Segmentasyonu İki Kutu Bağımlı Talep Make-to-Order Ürün Değeri Mevsimsellik Karşılama Oranı Promosyonlar Kullanım Ömrü(Yaşam Döngüsü) Evresi Hammadde Teslim Süresi Üretim Döngüsü

...... Bazında Tahmin Ürün Müşteri Aile Tedarikçi Kanal Dağıtım Merkezi Bölge Mali Satış Birimleri Mal Elleçleme Birimleri Nakliye Birimleri

4. Belirli Fonksiyonel Alanlarda Tahmin Tahmin şemalarını, stok planlamasını, üretimler arası bağlantıyı, lojistik süreçleri, pazarlama ve genel yönetimi tanımlayan grup CEO Yönetici Lojistik Planlama Devam Eden Lojistik Projeler Lojistik Temsilcisi Lojistik Analisti Tedarik Analisti Nakliye DC Operasyonları Müşteri Hizmetleri Planlaması Activite Profilleri Tedarikçi Performansı Network Modelleme Alt yapı Planlama Memnuniyet Indeksi İstatistikler & Raporlar Stok Modelleme Nakliyeci Performansı Yerleştirme ve İş uygulamaları Müşteri Profilleri/SKU Sistemlere Bağlantılar IMS & SMS Gereksinimleri T&D’deki en iyi uygulamalar DCO’deki en iyi uygulamalar CS’deki en iyi Uygulamalar Veri Komplikasyonları IM & SM’deki en iyi uygulamalar TMS Gereksinimleri WMS Gereksinimleri CSS Gereksinimleri Kilit Performans Göstergeleri P Kilit Performans Göstergeleri Kilit Performans Göstergeleri Kilit Performans Göstergeleri MHS Gereksinimleri

Tahmin için Çok Disiplinli Takımlar

5. Tahmin Hatalarını Farketme ve Düzeltme Bias Gerçekler 105 95 85 Receipts 75 65 Tahminler 55 Series1 45 Series2 35 Sep- Oct- Nov- Dec- Jan- Feb- Mar- Apr- May- Jun- Jul- Aug- Sep- Oct- Nov- Dec- 02 02 02 02 03 03 03 03 03 03 03 03 03 03 03 03 Ay, Yıl

Satış Büyüme Projeksiyonları 11.5% 21.5% Satış Büyüme Projeksiyonları (2003-2007) 8.0% 7.3% Bias 6.7% 7.0% Adjusted Projections 6.0% 5.7% 6.4% 4.8% 5.9% 5.0% 4.2% 4.0% 4.3% 3.0% Mevcut 3.7% Projeksiyonlar 2.0% 1.0% 1.0% 0.9% 0.0% 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Yıls

WHS Stok Geri Dönüş Projeksiyonları 5.5 5.4 5.1 5.1 5.0 4.8 4.7 4.7 Geri Dönüşler 4.5 4.4 4.4 4.2 4.2 4.2 4.2 4.2 4.2 4.0 CASE I. WHS Turns Improve 4.0 3.9 CASE II. No Turns Improvement 3.5 3.7 3.4 CASE III. Turns Decrease 4% per year 3.6 3.0 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008

Alan Gereksinimleri Deficit Projections DC Alan Darlığı - 2004 2005 2006 2007 2008 2009 (50,000) (44,209) (55,314) (69,843) (69,328) (67,825) (100,000) (82,151) (150,000) (172,775) (200,000) (201,025) (212,045) (216,884) SF (242,933) (250,000) (249,232) (273,062) (300,000) (350,000) (356,305) (400,000) Case I. Case II. Case III. (424,575) (450,000) (471,471) (500,000)

6. Organizasyonel Reaksiyon Tasarımı ve Hataları Tahmin Etmek için Kontrol Kapasitesi Büyüklük Fonksiyonu olarak ve Tahmin hatasının Acil Düzeltmeye etkisi olarak Sipariş Sınıflandırması Tahmin Hatalarını Düzeltmek için Süreçlerde önceden Planlama

Yeniden Programlama Talep Düşük olduğunda ve Talep Tahmin Edilenden Yüksek olduğunda, her iki senaryoda da Tahmin Hataları olur. İyi bir Planlama Sistemi iki durumda da tepki verebilir. Sistem İnsanları Doğru Zamanda Tepki Vermek konusunda Uyarmalıdır. Source: Focus Forecasting

7. En İyi Uyan Tahmin Eski Tahminler Üstel Yuvarlama Hareketli Ortalama Ağırlıklı Ortalama Talep Tahmini

Tahmin Yöntemleri İnsani Yargılar Genel Kurallar Ortalama Bireysel Uzman Grubu (Delphi) Genel Kurallar Ortalama Sürekli Ağırlıklı X= w1*x +w2*x+w3*x…. Üstel Yuvarlama İlk Sipariş İkinci Sipariş En İyi Uyan Modeli Seçin

İnsan Yargısı ile Tahmin İnsanlar Yoğun Olarak Yakın Tarihten Etkilenirler ve Geçmişi Hissedemez ve Hatırlayamazlar İnsanlar Dıştan Gelen Faktörlere Bilgisayarlaştırılmış Modellerden Daha İyi Katılırlar

Dış ve İç Faktörler Dış Genel İş Ortamı Ekonominin Durumu Endüstrideki Rekabet Düzeyi Piyasa Eğilimleri İç Reklam Promosyonlar Fiyat Değişiklikleri Kalitedeki İlerlemeler Yeni Ürün Tanıtımı

8. Talep Seyirlerini Tanıma Bilgisayarlaşmış Sinirsel Ağlar

Bilgisayarlaşmış Sinirsel Ağlar

Gerçek Talep Değerlendirmesi Başıboş Talebi Dahil Edin Kıtlık oyunu yüzünden Talebin Abartılması İptal Edilmiş Talepleri Verilerden Çıkarın

Olay Takviminin Kullanılması Üretici Dağıtıcı Sağlık hizmet Sağlayıcısı Stok Seviyeleri 5-10 hafta $100,000,000 4-6 hafta $300,000,000 4-8 hafta $4,000,000 Taşıma maliyeti @ 20% $20,000,000/yıl $60,000,000/yıl $800,000/yıl Azaltma Kazançları @50% $10,000,000/yıl $30,000,000/yıl dağıtıcı $400,000/yıl hastane 11 gün 95% 2-48 saat, 97%

Promosyonlar Tek-Atış Döngüsel Özel Fiyat Azaltımları E.g., Sezon sonu mallar Rakipleri Uzak Tutmak için raf doldurma (Coke vs. Pepsi) Talep Yaratan Reklamlar Yeterli, fazla olmayan ve hızlı tedarikçilere sahip olduğunuzdan emin olun,

Teslim Süresini Kısaltın Teslim Süresi Talebi Güvenlik Stoğu Zaman Stok Yeniden sipariş Noktası (ROP) Teslim süresi Değişkenliği

Yeni Ürün Tahmini Benzer Ürün Verileri Promosyonun satışa etkisini hesaplamak için Promosyon Süresince Satışları Takip Edin.

9. Tahmin Modellerinde POS ve Teslimat Verilerinin Kullanılması POS Satış Noktası Hastane (on-line kullanım) Geri dönen siparişlerin internet üzerinden veri değiştokuşu Beklenen ürün hatası verileri

10. Grup Talebi ve Vaka Senaryoları Simulasyonu 0.00 50.00 100.00 150.00 200.00 250.00 300.00 350.00 400.00 450.00 Jan-95 Mar-95 May-95 Jul-95 Sep-95 Talep Nov-95 Jan-96 Mar-96 May-96 Jul-96 Jul-97 Sep-96 Nov-96 Jan-97 Mar-97 May-97 Sep-97 Nov-97 Ay

11. Yanlış Veriyi Farketme, Tanımlama ve Ortadan Kaldırma 0.00 100.00 200.00 300.00 400.00 500.00 600.00 Jan-95 Mar-95 May-95 Jul-95 Sep-95 Nov-95 Jan-96 Mar-96 May-96 Jul-96 Sep-96 Nov-96 Jan-97 Mar-97 Talep May-97 Jul-97 Sep-97 Nov-97 Ay

Müşteri Sipariş Seyrini Tanıma Alıcı ürün seviyesine göre tahmin yapın Sipariş örnekleri oluşturun Eğer müşteri sipariş miktarları bilinen limitlerden farklı ise siparişi kabul etmeden önce onaylayın. E.g., American Express

12. Makroekonomik Göstergelerle Yukarıdan Aşağıya Tahmin Bekleyen AFFC Pazar Ekonomik Endüstri Geçmiş Tahminler Siparişler Payı Göstergeler Göstergeleri Tahmin Aracı Trent analizi Yönetim Yargısı Satış Tahmini

İnsan Müdahalesiyle Aşağıdan Yukarıya ve Yukarıdan Aşağıya Tahmin Talep Sinyalleri Mevcut Talep Ekonomik Göstergeler Endüstri Göstergeleri Matematiksel model Talep Tahmini Hata Hesapları Model Modifikasyonalrı S M T W F Özel Olaylar İnsani Yargılar Mevcut

Bilgisayarlaşmış Tahmin Ağları

Tahmin Uygulamaları - Özet - Gerçek Talebi göstermek için zincirin başından sonuna kadar Bilgi dağıtım politikaları uygulayın Tahminde Doğruluğu artırmak için Olay Takvimi Kullanın Organizasyonu tahmin hatalarına hemen cevap verecek şekilde düzenleyin

Tahmin Uygulamaları - Özet - Global ve ulusal satışlar için Yukarıdan Aşağıya Tahmin Yöntemini kullanın SKU ve Kategoriye göre tahmin yapmak için Aşağıdan-Yukarıya Tahmin Yöntemini kullanın Yukarıdan-Aşağıya Tahminlere Onaylanmış Ekonomik ve Endüstriyel indeksleri dahil edin

Tahmin Uygulamaları - Özet - Yukarıdan-Aşağıya ve Aşağıdan-Yukarıya Tahminleri bir Analist Değerlendirmesiyle Düzeltin SKU’yu Talebe ve Değişkenlere göre ayırın ve şunları belirleyin: Tahmin Olasılığı Tahmin Modeli Trend ve Mevsimsellik dahil olmak üzere gelecekteki talebi belirlerken En iyi uyan yöntemi kullanın

Tahmin Uygulamaları - Özet - Tahmin Hatalarını azaltmak için Teslim Süresini kısaltın Tahmin Hataları Düşmandır, bu yüzden hataları azaltmak için mümkün olan her şeyi yapın Doğruluğu tahminin engelleri, öznellik, düşük veri kalitesi ve yadsımadır