TRAVMA SONRASI SINIF TEMELLİ PSİKOSOSYAL MÜDAHALE PROGRAMI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
Advertisements

PSİKOSOSYAL KORUMA VE ÖNLEME ÇALIŞMALARI
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
SINAVLARA HAZIRLIKTA AİLELERİN DİKKAT ETMESİ GEREKEN HUSUSLAR.
BASİT MAKİNELER.
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
Antalya Rehberlik ve Araştırma Merkezi
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
KRONİK HASTALIK TANISINA İLK TEPKİLER Fadime Şahin
ARALARINDA ASAL SAYILAR
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Stres ve Stres Yönetimi
DEĞERLİ KATILIMCILAR HEPİNİZ HOŞ GELDİNİZ!
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
Rehberlik ve Araştırma Merkezi
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
ANNE BABA SEMİNERLERİ MART 2005
TRAVMATİK YAŞAM OLAYLARI VE
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
ÇOCUGUNUZU YAŞ GRUPLARINA GÖRE TANIYOR MUSUNUZ?
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
ZONGULDAK PSİKOEĞİTİM İL EKİBİ SUNAR
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
1-1-2 Türkiye genelinde Acil Sağlık Hizmetlerine erişim numaraları ile yapılmaktadır. Ambulans içinde Doktor,Hemşire,Sağlık Memuru,AABT,ATT, Şoför.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Psikososyal Okul Projesi
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
Okul Rehberlik Servisi
ANİ YAŞANAN VE YAŞAMI TEHDİT EDEN OLAYLAR
Rehberlik Servisinin Tanıtımı
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
PSİKOSOSYAL VELİ SEMİNERİ
REHBERLİK HAZIRLAYAN Uzm. Psk. Dan. Elif ÇORUHLU
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER M.E.B./UNICEF PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ PSİKOEĞİTİM UYGULAMA EL KİTABINDAN DERLENMİŞTİR.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
PS İ KOSOSYAL OKUL PROJES İ Ö Ğ RETMEN E Ğİ T İ M İ.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
TRAVMA Bireyin yaşamını doğrudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki tura yaşantılar travma yaşantısı olarak anılır. Gündelik hayatın aniden.
TRAVMA SONRASI STRES TEPK İ LER İ (PS İ KOE Ğİ T İ M)
1 MERSİN İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ PSİKOSOSYAL OKUL PROJESİ ÖĞRETMEN SEMİNERİ Okul Psikolojik Danışmanı PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ ………………………………İLKÖĞRETİM.
GÜVENLİ OKULLAR. GÜVENLİ OKUL KRİTERLERİ Olumlu ilişkiler kurulmasını sağlar. Çocukların duygularını özgürce ifade edebilecekleri olanaklar yaratır. Çocuk.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
STRES YÖNETİMİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

TRAVMA SONRASI SINIF TEMELLİ PSİKOSOSYAL MÜDAHALE PROGRAMI SÖKE REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ

Sınıf temelli psikososyal programı Bu çalışmamızın amacı ve kapsamı Van depreminden sonra Van ilinden Aydın iline gelen 0-18 yaş arası travmaya maruz kalmış öğrencilere travma sonrası müdahale programını uygulamak .

Neden Psikososyal Okul Projesi? MEB ve Unicef işbirliği ile hazırlanarak uygulamaya konulan 04.12.2001 tarihli Psikososyal Okul Projesi Protokolü MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün, 01.10.2001 tarih ve 3316 sayılı 2001/83 sayılı genelgesi, MEB Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün, 25.01.2002 tarih ve 2002/11 sayılı genelgesi,

Psikoeğitîm Programının Amaçları Travmatik olayların normal psikolojik etkileri hakkında öğretmenler, ana-babalar ve çocukları bilgilendirmek ve onların bu konuya ilişkin anlayışlarını geliştirmek Çocuklar, ana-babalar ve öğretmenleri bilgilendirerek, kendi tepkilerini anlama ve paylaşma olanağı vermek, tepkilerinin doğal olduğunu göstermek ve normalleştirmek.

Okul sistemi ile aileler arasında yaşantıların paylaşılmasını sağlamak, böylece iki sistem arasındaki iletişimi kurmak ve sağlamlaştırmak. Olumlu başa çıkma yöntemlerini vurgulayarak bunların gerektiğinde kullanılmalarını sağlamak.

Çocukların tepkilerinin normale dönmesini sağlamaya uygun bir ortam oluşturarak onların öğrenme ve gelişme kapasitelerini arttırmak.

Travma Bireyin yaşamını doğrudan tehdit eden, ani, ürkütücü, korku verici boyuttaki yaşantılardır. Gündelik hayatın aniden altüst olması, kesintiye uğramasıdır.

Ani Yaşanan, Yaşamı Tehdit Edici Olaylar Travma; Trafik Bir Yakının Doğal Şiddet Kazası Kaybı Afetler Ani Yaşanan, Yaşamı Tehdit Edici Olaylar Travma

Travmatik Olaylara Dayanıklı Bireylerin Özellikleri Kendine ve örseleyici yaşam olaylarıyla başa çıkma gücüne güven Bağımsız düşünebilme ve davranabilme Başkalarıyla almaya ve vermeye dayalı olumlu ilişkiler kurabilme Bireysel disiplin ve sorumluluk duygusuna sahip olma Açık fikirlilik ve esneklik

Kendisinin ve başkalarının duygu ve düşüncelerini tanıma ve anlayabilme Bu duyguları başkalarına iletebilme Stres veriyi olaylara karşı tolerans Yaşama anlam verecek bir yaşam amacı ve felsefesine sahip olma

Korku İnsanın canının, malının, sevdiklerinin, inandıklarının, toplum içindeki yerinin tehdit edildiği durumlarda yaşanan bedensel belirtilerin de eşlik ettiği duygusal bir tepkidir.

Kaygı Korkunun abartılmış bir şeklidir.

Stres Bedensel ve ruhsal sınırların zorlanmasıdır. Kişinin bedenine, varlığına yönelik tehdit karşısındaki tepkileridir.

Travma; Bireyin beden ve ruh sağlığını bozabilir. Çünkü: Başlangıçları anidir, Beklenilmeyendir, Acil durum niteliğindedir, Geniş insan topluluklarını etkiler, Yoğun stresli bir durumdur.

Tüm travmatik olaylar sırasında yaşanan tepkiler 4 dönemde gerçekleşir: Şok, Tepki, Kabullenme, Yeniden Uyum, Bu tepkiler; anormal, beklenmedik bir duruma verilen NORMAL TEPKİLER’ dir.

Travmanın Çalışma Yaşamındaki Etkileri Hızda azalma, Hata sayısında artış, Sözel performansta sorunlar, Enerjide azalma, Zihinsel yorgunluk, Hoşgörüde azalma,

Konsantrasyon sorunları, İş doyumunda azalma, Yardım etme davranışında azalma, Bireysel farklılıkları algılayamama, Algılama sorunları, Saldırganlıkta artış, Empatik davranışlarda azalma,

Travmatik Bir Olaydan Sonra Çocuklarda Görülen Davranış Değişiklikleri Daha hareketli, saldırgan ve talep edici olabilirler. Sınıfta ve evde davranış bozukluğu gösterebilirler. Sessiz, mesafeli ve depresif olabilirler.

Okula gitmeyi reddedebilirler. Oyunlara karşı ilgisiz kalabilirler. Bazısı davranışlarında pasif, güvensiz ve bağımlı hale gelerek gerileme davranışı gösterirler. Örneğin, öğretmenlerin peşinden ayrılmayıp sürekli ilgi bekleyebilirler. Bazıları geceleri altını ıslatmaya başlayabilir.

Neler yapabiliriz

Travmadan Sonra Çocuklar İçin İletişimin Önemi Çocukların duygularını başkalarına anlatmaları onların acı veren bu yaşantıları daha kolay kabul etmelerine yol açabilir, Yaşantılarını ve duygularını paylaştıklarında kendilerini daha iyi hissederler,

Olana bitene ilişkin farklı bir bakış acısı edinebilirler, Başkalarının da benzer tepkilere sahip olduğunu bilmek toparlanma sürecini başlatır yada hızlandırır, Gelecekle ilgili daha olumlu bir bakış acısı geliştirebilirler,

Çocuklar Neden Konuşmak İstemezler? Çocuklar kendileri ve özel yaşantıları hakkında konuşmaya alışık olmayabilirler. Daha önce bu gibi konularda kendilerini ifade etmek için hiç cesaretlendirilmemiş olabilirler. Duygularını tanımlamakta zorlanıyor olabilirler.

Travmatik olaydan bahsetmek onlara acı veriyor olabilir. Yetişkinlerden korkuyor ya da onlara güvenmiyor olabilirler. Yetişkinlerin kendilerini anlamayacaklarını düşünüyor olabilirler. Yetişkinleri üzmek ya da endişelendirmek istemiyor olabilirler.

Problemli Çocuklarla Ne Yapılabilir? Çocuk ve yaşantıları hakkında bilgi toplayın. Çocukların olumlu davranışlarını ödüllendirin; olumsuz davranışları konusunda önlemler alın. Travmatik bir olaydan sonra çocuklara kendilerini ifade etme şansı tanıyın.

Çok yoğun duygular yaşadıklarında onları anladığınızı davranışlarınızla hissettirin. Olumlu başa çıkma yöntemlerini vurgulayın.

Travmatik Olaylara Karşı Dayanıklı Çocuklar Yetiştirmek İçin Neler Yapılabilir: Çocuğa ait olma, sevilme ve güven duygusu aşılayın. Kendisine güven ve öz kontrol duygusunu geliştirin. Tutarlı disiplin uygulayın. Problem çözme ve sosyal becerilerini geliştirin.

Okulların Ve Öğretmenlerin Rolü ve Önemi Okulda bulunmak, ders ve diğer okul etkinliklerine katılmak öğrencilerde, özellikle travmatik yaşantı dönemlerinde çok ihtiyaç duydukları, süreklilik, değişmezlik ve normallik hissinin oluşmasına yardımcı olur. Okulda bulunmak ve etkinliklere katılmak çocukların gereksinimlerini daha kolaylıkla iletmelerine neden olur.

Öğretmenler eğitim ve öğretim görevlerinin yanı sıra çocukların mutlu ve sağlıklı büyümelerine yardımcı olacak bir gelişme ve öğrenme ortamı yaratırlar. Çocuklarla daha çok birlikte oldukları için, onların gereksinimlerini herkesten iyi bilir ve gerektiğinde onlara yardım edebilirler. Öğretmenlerin yardımıyla, daha ileri düzeyde psikolojik yardıma gereksinim duyan çocuklar belirlenebilir.

Öğretmenler Kendileri İçin Neler Yapabilirler ? Yaşadıklarınızı yakın çevreniz ile konuşup paylaşın (aile, iş gibi destek grupları) Afetlerden korunma yollarını öğrenin (olay öncesi, olay anı ve olay sonrasında neler yapılacağı konusunda bilgilenerek) Hayat amaçlarınızı yeniden gözden geçirerek, yaşanması gereken şeyleri ertelemeyin,

Sevilen etkinlikleri yapmaya ve hobiler geliştirmeye çalışın (sanat, spor, çiçek yetiştirmek, el sanatları vb.), Travmatik olaya, daha geniş bir perspektiften bakmaya çalışın (Olaylara bakış açınızı genişletin), Gerekli görüyorsanız profesyonel yardım alın.

Öğretmenlerin Katkısı Çocukların travmatik olayın ne olduğunu anlamalarına yardım edebilir. Travmatik olaya verilen tepkiler konusunda çocukları bilgilendirebilir. Çocukların duygusal olarak toparlanmalarına yardımcı olacak sınıf etkinlikleri düzenleyebilir. Öğretim etkinliklerini çocukların gereksinimlerine göre uyarlayarak ve gereksinim duyan çocuklara daha fazla eğitim desteği verebilir.

Çocuklarla özel iletişim teknikleri kullanabilir. Sınıfta sıcak ve destekleyici bir sosyal ortam yaratabilir. Çocukların kayıplarla, acı veren anılar ve duygularla başa çıkmalarına yardımcı olacak etkinlikler düzenleyebilir. Çocukların toparlanma süreçlerini kolaylaştırmak için okul ve aile arasındaki işbirliğini güçlendirebilir.

Öğrencilerle Çalışırken Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Bilgi verirken açık ve kesin bir dil kullanın Öğrencileri konuşmaları için zorlamayın, istedikleri zaman tartışmaya katılmalarına izin verin Önemli fikirlerini, özellikle kullandıkları başa çıkma yöntemlerini tahtaya yazın.

Öğrencilerin yaptığı olumlu yorumlara geri dönün ve bunları pekiştirin. Diğer arkadaşlarının da benzer duygu ve yaşantılar geçirdiğini göstererek öğrencilerin tepkilerini normalleştirin.

Öğrencilere kendi tepkilerinin doğal olduğunu söyleyerek varsa travmatik bir yaşantıya verdikleri tepkileri onaylayın. Travma sonrasında yaşadıklarının ve tepkilerinin anlaşılabilir ve kabul edilebilir olduğunu anlamalarına yardımcı olun.

Çalışmaların Sonunda: Tartışmanın önemli noktalarından bazılarını, özellikle başa çıkma yöntemlerini özetlemeye çalışın. Tepkileri normalleştirmeye devam edin. "Bunlar normal tepkilerdir, diğer çocuklar da bu şekilde hisseder" gibi. Duygularını onaylamaya devam edin. "Neden bu şekilde hissettiğini anlıyorum, bu çok doğal ve normal" şeklinde.

Bitirmeden önce, sormak ya da eklemek istedikleri bir nokta olup olmadığını sorun. Bu konular hakkında her zaman sizinle konuşabileceklerini söyleyin.