29.04.2011ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 1 İhracat Pazarlarımız ve İhracat Performansımız Prof. Dr. Seyfettin Gürsel Bahçeşehir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ENERJİ GÜVENLİĞİ ve ENERJİ ARZI
Advertisements

T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
Kobi Tanımı 150 kişiden daha az çalışanı olan kurumlar
KOMŞU ÜLKELERLE TİCARETTE GAZİANTEP’İN ÖNEMİ
KAHRAMANMARAŞ METAL MUTFAK EŞYASI SEKTÖR STRATEJİSİ 27 Eylül 2012 KMTSO.
Güney Afrika Cumhuriyeti
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Bazı Ekonomilere İlişkin Büyüme Tahminleri
Diferansiyel Denklemler
Küresel Büyüme Oranları (%)
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
Avrasya’da Ekonomik İşbirliği İmkanları: Riskler ve Fırsatların Konsolidasyonu Mustafa Aydın Ankara, 30 Mayıs 2006 TOBB – Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi.
Prof. Dr. Harun Raşit UYSAL
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Küresel Ekonomik Kriz Sonrası Enerji Piyasalarındaki Oluşum ve Gelişmeler Yavuz Aydın Direktör GE Energy Services Türkiye/Israil 13 Mayıs 2010 GE Energy.
Global Hayvancılık Trendleri
Ülke Sohbet Toplantıları 5 Haziran 2009 İZMİR. GÜNEY VE KUZEY KORE ARASINDA VAKİ SAVAŞ NİHAYETLENMEMİŞ OLUP, HALEN BİR ATEŞKES ANLAŞMASI MEVCUTTUR. BU.
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Soru: Ülkemizin sanayi ihracatında, ilk üç sırayı hangi Sektörler alır? Yanıt: Otomotiv( milyon $-%17,3) Hazır giyim( milyon $-%14,6) Kimya(
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
Mevcut Durum ve Gelecek Vizyonu 18 Temmuz 2012 Sakarya
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Büyüme, İşsizlik ve İşgücü Piyasası Reformları
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
Küresel kriz ve Türkiye ekonomisinin büyüme sorunu
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
ÜLKE BİLGİLERİ ADI: İRAN İSLAM CUMHURİYETİ BAŞKENT: TAHRAN YÖNETİM ŞEKLİ : TEOKRATİK CUMHURİYET PARA BİRİMİ : İRAN RİYALİ.
Küreselleşen Türkiye’de Yatırım Rekabeti İzzet Karaca Yönetim Kurulu Başkanı Unilever Türkiye, Orta Asya, Kafkasya ve İran
Çelik Kapı Pazar Araştırması
DIŞ EKONOMİK İLİŞKİLER
Merhaba arkadaşlar konumuz ..ÜLKELER ARASI ALIŞVERİŞ
DIŞ TİCARET VE ÖDEMELER DENGESİ
Genç ve çalışmaya elverişli nüfusu, Nitelikli işgücü ve düşük işgücü maliyetleri, Lojistik altyapısı, Sektörün temel hammaddesi pamuk üretimi açısından.
1 FİNANSBANK A.Ş Sinan Şahinbaş Finansbank Genel Müdürü
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 16 MAYIS AB TOPLAM SIĞIR HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ HAYVANCILIK ARALIK ANKETİ ARALIK-TOPLAM ÇİFTLİK HAYVANLARI SIĞIR.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
ALMANYA ÜLKE SOHBET TOPLANTISI
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
1.HAFTA 26 Ağustos 2009 ÇARŞAMBA 2.HAFTA 01 EYLÜL 2009 SALI 3.HAFTA 09 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 4.HAFTA 15 EYLÜL 2009 SALI 5.HAFTA 23 EYLÜL 2009 ÇARŞAMBA 6.HAFTA.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
7. büyük tekstil ve hammaddeleri 6. büyük hazır giyim ve konfeksiyon
EKONOMİK ARAŞTIRMALAR VE DEĞERLENDİRME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Türkiye’nin Dış Ticareti
EKONOMİK ARAŞTIRMALAR VE DEĞERLENDİRME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ MERSİN İLİ İHRACATI 5N-1K.
Küçülen Dünya, Gelişen Yumurta Sektörü
Soru 7 Gümrük Birliğinin Türkiye’nin ekonomisi üzerinde etkilerini Türkiye’nin beklentileri ve gerçekleşenler üzerinden tartışınız?
 Genel Olarak Dış Ticaret  İhracatın İthalatı Karşılama Oranı.
Tükiyenin Dış Ticareti. Ülkelere, bölgelere ve mal grupuna göre dağılımı.
Küresel Ticaretin Üç Elemanı
İSVEÇ KRALLIĞI (2017 YILI SUNUMU)
DAHA GÜVENLİ TİCARET ANKARA - ÇİN.
Dünya’da ve Türkiye’de Halı Üretimi
Türkiye ekonomisi 2016'nın son çeyreğinde %3. 5, 2016 yılında %2
Türkİye Yumurta Sektörünün Genel Sekreter YardImcIsı
KÜRESEL TİCARETİN EN ÖNEMLİ ÜÇ UNSURU HAM MADDE-ÜRETİM-PAZAR.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 1 İhracat Pazarlarımız ve İhracat Performansımız Prof. Dr. Seyfettin Gürsel Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi (Betam) Direktör Barış Soybilgen Bahçeşehir Üniversitesi Ekonomik ve Toplumsal Araştırmalar Merkezi (Betam) Araştırma Asistanı

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 2 Bölümler  İhracata genel bir bakış 2003’ten 2010’a Türkiye’nin İhracatı AB-27’ye yapılan ihracata genel bir bakış Kuzey Afrika, Yakın ve Orta Doğu’ya (KA+YOD) ihracat  Ülke gruplarına göre ihracat Geniş ekonomik sınıflandırmaya göre KA+YOD’a ve AB’ye yapılan ihracat’ın incelenmesi İmalat sanayinin AB’ye yaptığı ihracat’ın analizi İmalat sanayinin KA+YOD’a yaptığı ihracat’ın analizi KA+YOD’a yapılan ihracatı bekleyen sorunlar  İhracat pazarlarını geliştirmek için neler yapılmalı? Coğrafi Çeşitlendirme Ürün Çeşitlendirmesi

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 3  2003 İhracatı : 47,252 milyon dolar  2010 İhracatı : 113,929 milyon dolar  2003’den 2010’a büyüme oranı : 141.2%  Bu süreçte 2003’den 2010’a Önemli tartışmalardan biri Türkiye’nin ihracatının ülkelere göre kompozisyonuydu. AB-27 ülkelerinin Türkiye’nin toplam ihracatındaki payının azalması buna karşılık Kuzey Afrika, Yakın ve Orta Doğu’daki ülkelerin (KA+YOD) payının artması derinlemesine bir incelemeyi hak ediyor. 2003’ten 2010’a Türkiye’nin İhracatı İhracata Genel Bir Bakış

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 4 AB-27’ye Yapılan İhracata Genel Bir Bakış  Avrupa Birliği Türkiye’nin en önemli ticaret ortağıdır.  2003 yılından 2010 yılına kadar toplam ihracat 141.2% artarken AB’ye yapılan ihracat 92.2% arttı.  Bunun sonucunda AB birliğinin toplam ihracat içindeki payı 2007’den 2010’a yüzde 56’dan yüzde 46’ya düştü.  Bunun iki nedeni olduğunu düşünüyoruz: ilki Kuzey Afrika, Yakın ve Orta Doğu’ya (KA+YOD) yapılan yüksek ihracat hamlesi, diğeri de kriz sırasında AB ülkelerinin ihracatının önemli bir biçimde azalması. İhracata Genel Bir Bakış

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 5 KA+YOD’a Yapılan İhracata Genel Bir Bakış  KA+YOD ülkelerine yapılan ihracat 2003 yılından beri artma eğiliminde.  2003 yılından 2010 yılına KA+YOD ülkelerine yapılan ihracat yüzde arttı.  2003 yılında toplam ihracatın yüzde 14.9’unu oluşturan ülkeler, 2010 yılında toplam ihracatın yüzde 26.7’sini oluşturdu.  2009 yılında çoğu ülkeyle yapılan ihracatta bir azalma olurken, Irak’la yapılan ihracat yüzde 30.9 arttı.  Irak dışında Mısır, Libya, Suriye, Cezayir, Lübnan ve Yemen gibi ülkelere de yapılan ihracat arttı. İhracata Genel Bir Bakış

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI – 2010 yılları arasında ülke gruplarına yapılan ihracatın toplam ihracat içindeki payları ve nominal olarak büyüme oranları Ülke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 7 KA+YODAB-27 Yatırım (sermaye) malları8.5%11.8% Hammadde (aramalları)59.2%38.8% Tüketim malları31.9%49.3%  Bu verilere göre AB ülkelerine daha çok tüketim malları ihraç edilirken, KA+YOD ülkelerine ise daha çok ara malı ihraç ediliyor. Geniş Ekonomik Sınıflandırma’ya Göre KA+YOD ve AB-27 İhracatına Genel Bir Bakış (2010 yılı) İhracata Genel Bir BakışÜlke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI Payları (%) 2010 Payları (%) Nominal Büyüme Oranı (%) Büyümeye Katkısı (Yüzde Puan) Motorlu kara taşıtı ve römorklar Giyim eşyası Tekstil ürünleri Başka yerde sınıflandırılmamış makine ve teçhizat Ana metal sanayi Gıda ürünleri ve içecek Plastik ve kauçuk ürünleri Diğerleri Toplam ve 2010 yıllarında imalat sanayindeki sınıfların AB’ye yaptığı toplam ihracat içindeki payları ve yıllarındaki büyümeye katkısı Ülke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 9  AB-27 ülkelerine yapılan ihracat miktarsal olarak artmaya devam ediyor.  2003’den 2010’a kadar olan ihracat artışının yüzde 25’ten fazlasını otomotiv sektörü gerçekleştirdi.  Tekstil ve giyim sektörleriyle birlikte AB’ye ağırlıklı olarak tüketim malları ihraç ediliyor. Buna karşın yeni sanayilerin ihracatı arttıkça tekstil ve giyim sektörünün göreceli olarak önemi azalıyor.  Makine ve teçhizat sanayi gelişen ihracat kalemlerinden.  Bu 4 kalem, imalat sanayinin AB’ye yaptığı ihracatın yüzde 60’ını oluşturuyor. İmalat Sanayinin AB’ye Yaptığı İhracat’ının Özeti Ülke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI Payları (%) 2010 Payları (%) Nominal Büyüme Oranı (%) Büyümeye Katkısı (Yüzde Puan) Ana metal sanayi Başka yerde sınıflandırılmamış makine ve teçhizat Gıda ürünleri ve içecek Tekstil ürünleri Kok kömürü, rafine edilmiş petrol ürünleri ve nükleer yakıtlar Başka yerde sınıflandırılmamış elektrikli makine ve cihazlar Metalik olmayan diğer mineral ürünler Diğerleri Toplam ve 2010 yıllarında imalat sanayindeki sınıfların KA+YOD’a yaptığı toplam ihracat içindeki payları ve yıllarındaki büyümeye katkısı Ülke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI Payları (%) 2010 Payları (%) Nominal Büyüme Oranı (%) Büyümeye Katkısı (Yüzde Puan) Motorlu kara taşıtı ve römorklar Giyim eşyası  Türkiyenin güçlü sektörlerinden giyim eşyası ve motorlu kara taşıtlarının KA+YOD ihracatı içindeki önemleri azalıyor.  Bunun en önemli nedeni diğer imalat kalemlerinin ihracatının çok hızlı artması, bu yüzden motorlu kara taşıtları ve giyim eşyası’nın KA+YOD ülkelerine ihracatı 160% artmasına rağmen, bu ülkelere ihracattaki payı azalıyor. Otomotiv ve Giyim Eşyası Sektörünün KA+YOD’a Yaptığı İhracat Ülke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 12  KA+YOD ülkelerine yapılan ihracat son yıllarda büyük bir artış gösterdi.  KA+YOD ülkelerine yapılan yüksek ihracat hamlesi olmasaydı. 2003’ten 2010’a Türkiye’nin ihracatı 141% artmazdı.  Tek başına ana metal sanayi KA+YOD ülkelerine yapılan ihracat artışının yaklaşık 25%’ini oluşturdu.  En büyük ihracat kalemlerinden motorlu kara taşıtları ise KA+YOD yapılan ihracat temposuna ayak uyduramadı. İmalat Sanayinin KA+YOD’a Yaptığı İhracat’ının Özeti Ülke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 13  Kuzey Afrika ve Orta Doğu’daki isyanlar bu bölgeye yapılan ihracatı olumsuz etkiliyor: Geçen Şubat ayına göre bu Şubat’ta Kuzey Afrika’ya yapılan ihracat 19% düşmüş durumda.  Suriye’deki gelişmeler de Orta Doğu’ya yapılan ihracatı olumsuz etkiliyebilir.  Yine de önemli olan Türkiye’nin bölgedeki en büyük ihracat partnerlerinden Irak, İran ve B.A.E’i gibi ülkelerin istikrarlarını korumaları. Önümüzdeki Dönemde KA+YOD’a Yapılan İhracatı Bekleyen Sorunlar Ülke Gruplarına Göre İhracat

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 14  Coğrafi çeşitlendirmeyi daha da arttırmak zor görünüyor.  Avrupa, KA+YOD, Orta Asya ve ABD’ye yapılan ihracat toplam ihracatın yüzde 90’unu oluşturuyor.  Güney Amerika ve Uzakdoğu’da çok çeşitli ve ucuz mallar üreten Brezilya ve Çin gibi rakipler var.  Türkiye için enerji ithal ettiği Rusya, İran ve Irak gibi ülkelere ihracatını arttırması öncelikli.  Gelişmekte olan Avrupa ülkeleri (Romanya, Polonya, Bulgaristan vs.) ve gelişmekte olan Orta Asya ve Orta Doğu ülkeleri ihracat içindeki önemini giderek arttıracak.  AB ülkelerinde büyümenin durumu ve KA+YOD ülkelerindeki karışıklıkların ne kadar süreceği Türkiye’nin orta vadeli ihracatını etkilyecek en önemli etkenler. Coğrafi Çeşitlendirme İhracat’ı Geliştirmek için Neler Yapılmalı

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 15  Ürün çeşitlendirmesi ihracatı arttırmak için önemli.  Hem değişik ürünler hem de ürün gruplarındaki çeşitliliğin arttırılması zaten mevcut olan pazarlardaki penatrasyonu arttırabilir.  2003 yılından 2010 yılına kadar ana metal sanayi, motorlu kara taşıtları ve makine ve teçhizat sanayi büyük bir gelişim gösterdi.  Bu gelişim sayesinde tekstil ürünleri ve giyim eşyası ihracattaki önemini göreceli olarak kaybetti.  Değerli TL ve Türkiyenin teknolojik gelişimi birlikte alındığında göreceli üstünlüğünün orta üst ve orta alt teknoloji grubundaki sanayilerde olduğu anlaşılıyor. Ürün Çeşitlendirmesi İhracat’ı Geliştirmek için Neler Yapılmalı

ÇOK TARAFLI İLİŞKİLER VE AVRUPA BİRLİĞİ’NİN GELECEĞİ KONFERANSI 16 TEŞEKKÜRLER