DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

ÖĞRETİM VE ÖĞRENMEYE İLİŞKİN İLKELER İletişim ve Öğrenme
Materyal Geliştirme Süreci-Aşamalar
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
SAÇ BAKIMI VE GÜZELLİK HİZMETLERİ PROGRAMI
EĞİTİM HEDEFLERİNİN YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ
EĞİTİM HEDEFLERİNİN YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akdağ
ÇEP KODLAMALARI VE BECERİ DÜZEYLERİ f. s. gurel. ÇEP KODLAMALARI-B B BİGLİ SAHİBİDİRGÖZ ÖNÜNE ALIR RİSKLERİNİ BELİRLER SEMPTOMLARINI BELİRLER BULGULARINI.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (ANALİZ–SENTEZ-DEĞERLENDİRME)
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ EGIT215
PROGRAM HEDEFLERİN BELİRLENMESİ ve YAZIMI
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
Eğitimde Program Geliştirme Hedef
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Eğitim ve Öğretim Kavramları
Öğretim Hedeflerinin Sınıflandırılması
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 2
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Bilişşsel Hedeflerin Ölçülmesi
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programının Vizyonu İlk öğretim mezunu her öğrencinin fen ve teknoloji okur- yazarı olmasıdır
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA-UYGULAMA) ÖĞRETİM ÜYESİ: PROF.DR.MUSTAFA ERGÜN HAZIRLAYAN: GÜLDEN SONGUN AFYONKARAHİSAR 2008.
BİLİŞSEL HEDEFLERE GÖRE DAVRANIŞ YAZMA (KAVRAMA VE UYGULAMA)
Program Geliştirmede Hedef
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
Devinişsel Hedeflerin Sınıflandırılması
DERECELİ PUANLAMA ANAHTARLARININ HAZIRLANMASI
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
PROGRAM GELİŞTİRMENİN TEMEL KAVRAMLARI
HEDEF TAKSONOMİLERİ Oktay YILMAZ. 2 İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
YAZMA ÖĞRENME ALANI Yrd. Doç Dr. Özcan PALAVAN. YAZMA NEDİR? Yazma, bireylerin konuşma ve düşüncelerini yazılı olarak anlatmalarıdır.
DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER
Edgar Dale’in Yaşantı Konisi
ÜNİTE 9: DUYUŞSAL VE PSİKOMOTOR HEDEFLER
HEDEF TAKSONOMİLERİ AHMET TEVFİK KARAASLAN. İnsan Eğitim TOPLUM İstendik özellikli İstendik Toplum insanlar.
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
EĞİTİM BİLİMİNE GİRİŞ Dr. Kerim Karabacak
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
EĞİTİM HEDEFLERİNİN YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ
FEN ÖĞRETİMİNİN NİTELİĞİ VE AMAÇLARI
Ö.T.M.T Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Öğretimde Planlama Geliştirme Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ Değerlendirme.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Bilişim Teknolojileri Öğretim Yöntemleri. Öğretim Yöntemi Nedir?  Hedefe ulaşmak için izlenecek önceden belirlenmiş yol.(Oğuzkan,1981)  Bir sorunu çözmek,
Örnek olayda asıl olan yaşanmış gerçek olaylardan hareket etmektir. Öğretmen planladığı öğretim faaliyetine uygun olarak, öğrencilerin davranışlarını değiştirmek.
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
EĞİTİMİN HEDEFLERİ KONUSUNDA TAKSONOMİK YAKLAŞIMLAR
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Üç Alanda Değerlendirme
Duyuşsal Alan.
Resimle İlgili Meslekler
EĞİTİM HEDEFLERİNİN YAZILMASI VE ÖLÇÜLMESİ Yrd.Doç.Dr.Serap EMİR İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölümü Üstün Zekalılar.
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta II – 1. Bölüm Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
PROBLEM ÇÖZME YÖNTEMİ Problem çözme yöntemiyle öğrenme yaklaşımı, bilimsel araştırma yöntemini temel almaktadır. Bu yaklaşımın özü John dewey’ in genel.
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM PROGRAMI. PLAN Bir düşünceyi, bir işi ve tasarıyı sonuçlandırmak için önceden belirtilen hususların çizgi resim ve ya yazıyla gösterilmesidir.
Sunum transkripti:

DEVİNİŞSEL (MOTORİK) TAKSONOMİLER ÖĞRETİM GÖREVLİSİ FUAT ÖZ

Devinişsel alan: Öğrenilmiş becerilerin kodlandığı alandır. Kişi kaslarını, vücut organlarından birini ya da birkaçını veya tümünü kullanarak bazı davranışlar ortaya koyabilir. Bu tür davranışlar doğuştan şifrelenmiş, geçici ya da öğrenilmiş olabilir. Devinişsel (psikomotor) alanın kapsamına, öğrenilmiş beceriler girer. ÖRNEĞİN; Bir bilgisayarda bir programın açılması, koşullar değişmedikçe her zaman aynı olabilir. Bu örnekte de görüldüğü gibi davranışlar öğrenilmiştir ve süreklidir.

Kişi, devinişsel alanla ilgili bir davranışı öğrenirken, önce o davranışı gözler, yani gelen uyarıcıları algılar. Sonra aynı davranışı tekrar etmeye çalışır. Bu işe “kılavuzlanmış faaliyet” denebilir. Daha sonra beceri haline getirebilir. Bu becerileri yeni durumlara uydurabilir. Veysel Sönmez tarafından devinişsel alan; basitten karmaşığa, kolaydan zora, somuttan soyuta, bir organın hareketinden koordineli harekete ve birbirinin ön koşulu olacak şekilde bilişsel, duyuşsal ve sezgisel alanın basamakları da göz önüne alınarak aşağıda belirtilen şekilde aşamalı olarak sınıflandırılmıştır

1. UYARILMA 1.1 Algılama 1.2 Bedensel Kurulma 2.  KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA 2.1  Kılavuzlayanla Yapma 2.2  Kendi Kendine Yapma 3.  BECERİ HALİNE GETİRME 3.1  İstenilen Nitelikte Yapma 3.2  İstenilen Nitelik ve Sürede Yapma 3.3  İstenilen Nitelik, Süre ve Yeterlikte Yapma 4.  DURUMA UYDURMA 5.  YARATMA

1.  UYARILMA Bu basamakta kişi, doğru becerinin nasıl yapıldığını önce dikkatlice izler; sonra o davranışı yapmak için hazırlanır. Bu nedenden dolayı, devinişsel alanla ilgili davranış modelleri veya örnekleri kişiye önce gerektiği gibi sunulmalıdır. Örneğin; Resim dersinde perspektif çizme becerisinin kazandırılmasında, perspektifin nasıl çizildiğini önce öğretmen gösterir; öğrenci onu dikkatlice izler; daha sonra resimi çizmek için vücudunu, elini ve parmaklarını uygun duruma getirir 1.1 ALGILAMA Bu basamakta becerinin nasıl yapıldığı öğrenci tarafından dikkatlice izlenmelidir. Örneğin, maddenin renginden, sertliğinden,kokusundan ne olduğunu yazma/ söyleme gibi davranışlar algılama basamağına girebilir

2. KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA Belli bir davranış için vücudu, organları ya da her ikisini birlikte, istenilen davranışın gerektirdiği biçime getirme işidir. Örneğin, bir basketbolsunun, faul atışı yapmadan önceki duruşu, nefes alışı veya hareketli halde iken şut atma veya turnikeye girmede atacağı adımların sayısı gibi davranışların tümü bedensel kuruluş için örnek olarak veriIebilir. 2.  KILAVUZ DENETİMİNDE YAPMA Bu basamakta bir iş ya da işlemin tümünü oluşturan işlem basamaklarını, öğrencinin işin gerektirdiği sıraya göre, öğretmenle beraber yapması söz konusudur. Kılavuzlayanla birlikte yaptıktan sonra, öğrenci modelini, örneğini, yapılanları göz önüne alarak kendi kendine yapmaya yönelir 1.2 BEDENSEL KURULUŞ

2.1 KILAVUZUYLA BİRLİKTE YAPMA Karmaşık bir beceriyi öğrenci, kılavuzlayanla öğretmenle ya da ustayla birlikte veya onların yardımıyla iş ve işlem basamaklarına uyarak yukarıda belirtilen ilkelere göre yapar. Örneğin, öğretmenin yardımıyla gitar veya keman çalma, ya da modelden yararlanarak seramik vazonun aynısını yapma da bu basamağın kapsamı içindedir. 2.2 KENDİ KENDİNE YAPMA Bu basamaktaki hedeflerde öğretmenin yardımından çok denetimi, ya da gözetimi söz konusudur. Örneğin, satış eğitimlerinde eğitime katılan kişinin eğitimcilerin yanında satış yapması, seramik bölümlerinde öğrencinin öğretmen gözetiminde kalıp çıkarması

3.  BECERİ HALİNE GETİRME Kişi, bu basamakta becerili insan durumuna gelir. Hedef davranışları kendi başına, hiç kimseden yardım almadan, o işin gerektirdiği nitelikte yapar. Daha sonra hem gereken nitelikte, hem de belirtilen zamanda işi yapıp ortaya koyar. 3.1 İSTENİLEN NİTELİKTE YAPMA Öğrenciler bu basamakta işi istenilen nitelikte yapmalıdırlar. Süre, malzeme ve enerjide ekonomiklik ayrıca öğretmenin yardımı, gözetimi söz konusu değildir. Kaba deneme ve yanılmalara da artık yer yoktur.

3.2 İSTENİLEN NİTELİKTE VE SÜREDE YAPMA Devinişsel alanla ilgili beceri, istenilen kalitede, mükemmellikte ve olgunlukta yapılmalı; ayrıca belirtilen sürede bitirilmelidir. Örneğin, Bir güzellik salonunda cilt bakımında çalışan bir elemanın cilt bakımını 1 saatte eksiksiz olarak bitirmesi. 3.3İSTENİLEN NİTELİKTE, SÜREDE VE YETERLİLİKTE YAPMA Bu basamaktaki beceriler, hem istenilen nitelik ve sürede yapılmalı, hem de ucuza mal edilmeli; birey enerjisini ekonomik bir biçimde tüketmelidir. Örneğin, bir üretim işletmesinde kalifiye elemanın üretim süreci içinde daha az fire vererek çalışması

4. DURUMA UYDURMA Kişi, beceri haline getirme basamağında kazandığı davranışları, devinişsel özellikleri ağır basan yeni bir problem durumunda kolayca uygular. Bu düzeyde önceden kazanılan becerilerin alana genellemesi söz konusudur. Örneğin, seramik bölümündeki bir öğrencinin bir vazoyu 1 saatte imal edebilmesidir. 5. YARATMA Bu basamak, özellikle bilişsel alanın sentez, bir dereceye kadar da duyuşsal alanın nitelenmişlik ve sezgisel alanın geçmiş ve gelecekle iletişim kurma basamaklarıyla iç içedir; fakat burada devinişsel alanla ilgili nitelikler ağırlık taşır. Yaratma, yeniden ortaya koyma, benzeri olmayanı yapma, devinişsel özelikleri ağır basan orijinal, benzersiz, yeni davranış örüntüsü oluşturma işidir Örneğin, yeni ve orijinal tablo veya vazo yapmak

TEŞEKKÜR EDERİM