Özel Eğitim Dersi Ayşegül KORKMAZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Özel eğitim nedir? Özel eğitimin farklı açılardan farklı tanımları yapılmaktadır. Özel eğitim büyük ölçüde öğretimle ilgilidir. O halde; Özel eğitimi özel.
Advertisements

FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ.
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ EĞİTİM PSİKOLOJİSİ.
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
ÖZEL EĞİTİM VE ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİM Eğitimdir ki, bir milleti ya özgür, bağımsız, şanlı, yüksek bir topluluk halinde yaşatır; ya da esaret ve sefalete terk eder.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
DİL VE KONUŞMA ENGELLİLER
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ENGELLİ BİREYLERE BAKIM
ENGELLİ BİREYLERİN BAKIMI
ÇOCUKLARDA ZEKA GERİLİĞİ
ZİHİNSEL ENGELLİ.
ZEKA ZEKA: Problem çözme, öğrenme ve soyut düşünme yeteneği.
Zihinsel engel Şeyda Demir
VE BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.
ZiHiNSEL ENGELiLi ÇOCUKLARIN ÖZELLiKLERi
“ÖZEL EĞİTİM GÜZEL GELECEK”
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ZİHİNSEL YETERSİZLİK Zihinsel işlevler ile kavramsal, sosyal ve pratik uyum becerilerinde anlamlı sınırlılıklar görülen yetersizlik durumudur
DURMUŞ ÇAVDAR (Rehber Öğretmen)
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ANADOLU ÖZEL EĞİTİM MESLEKİ EĞİTİM MERKEZİ (OKULU )
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Zihinsel Yetersizlik Tanım ve Sınıflandırma
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA ZİHİNSEL GELİŞİM
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Zekâ zihinsel bir gücü, bir genel yeteneği ifade etmektedir.
OTİZM.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
YAYGIN GELİŞİMSEL BOZUKLUK
GÖKKUŞAĞI ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA MERKEZİ (I. ve II. KADEME)
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARDA DİL GELİŞİMİ
Zihinsel engellilerde tanımı sınıflama ve nedenleri
Zihinsel Engellilerde Rekreasyon
ÖZEL EĞİTİME GEREKSİNİM DUYAN ÇOCUKLAR VE ÖZEL EĞİTİM
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
İŞİTME ENGELLİLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Çocuklukta Fiziksel Gelişim
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
Anadolu Üniversitesi, Eğitim Fakültesi,
GÖRME ENGELLİLER.
ORTOPEDİK ENGELLİ ÇOCUKLAR
AZE216 KÜÇÜK ADIMLAR ERKEN EĞİTİM PROGRAMI
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE (3-6 YAŞ) BÜYÜME GELİŞME
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR
Zeka Gerilikleri.
Özel Gereksinimli Çocuklar
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ KAYNAŞTIRMA.
İŞİTME YETERSİZLİĞİNE SAHİP ÇOCUKLAR

ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
SOSYAL UYUM GÜÇLÜĞÜ OLAN BİREYLER. Tanım ve Sınıflandırma Sosyal Uyum: Bireyin aynı anda çevresindeki değişiklikleri algılaması, yeniliklere uyum sağlaması,
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
İşitme yetersizliği Doğuştan veya sonradan olan problemler nedeniyle işitme duyarlılığında meydana gelen azalmadır. İşitme engeli ise işitme duyarlılığındaki.
Sunum transkripti:

Özel Eğitim Dersi Ayşegül KORKMAZ

Ağır Derecede Zihinsel Engelliler Zihinsel yetersizliklerin % 3-4’ünü oluşturur. Zekâ bölümleri 20-34 arasında olup bireyin öz bakım becerilerinin öğretimi de dahil olmak üzere yaşam boyu süren, yaşamın her alanında tutarlı ve daha yoğun özel eğitim ile destek hizmete ihtiyacı olması durumudur.  Erken çocukluk yıllarında konuşma becerisini ya çok az kazanırlar ya da kazanamazlar. Okul döneminde konuşmayı öğrenebilirler ancak, temel bakım düzeyinde eğitilebilirler. Yetişkinlikte yaşamda yakın bir denetim ile basit işleri yapabilirler. Bu çocuklar bağımsız yaşam becerileri öğrenebilirler. Ancak akademik becerileri öğrenmede güçlük çekerler. Dil ve konuşma gelişimlerinde gecikme, ilk basamaklarda takılma, basmakalıp konuşma, eklemleme bozukluğu, ses bozukluğu, kekemelik yaygın şekilde görülmektedir. Bu çocukların genel özellikleri aşağıda sıralanmıştır; -Geç ve güç öğrenirler -Genelleme yapamazlar -Bilgilerini benzer durumlara transfer edemezler -Dikkatleri kısa süreli ve dağınıktır -Kolayca yorulurlar ve dayanıksızdırlar -Yakın şeylerle ilgilidirler, uzak geleceğe aldırış etmezler -Algı ve tepkileri basittir -Çabuk unuturlar -İlgileri çok değişkendir sürekli değişir -Oyunlarda kendilerinden küçüklerle oynamayı tercih ederler -Her işte bağımlı olmayı seçerler -Algı ve tepkileri basittir -Çabuk unuturlar -İlgileri çok değişkendir sürekli değişir -Her işte bağımlı olmayı seçerler -Kendilerine güvenleri çok azdır -Sosyal becerileri azdır

İleri Derecede Zihinsel Engelliler Bireyin zihin engeli yanında başka yetersizlikleri bulunması sonucu öz bakım, günlük yaşam ve temel akademik becerileri kazanamaması nedeniyle yaşam boyu bakım ve gözetime ihtiyaç duymasıdır. Zekâ Bölümü (IQ 0-19) olarak ifade edilir. Gerilikleri doğuştan fark edilir. Bazı basit öz bakım becerilerini öğrenebilirler. Yaşamları boyunca bütün aktivitelerde desteklenmeleri gerekir. Beyin patolojileri ve fiziksel anormallikler sıklıkla görülür. Orta ve ağır düzeyde zihin engelli çocukların düzeyine hiçbir zaman ulaşamazlar. Konuşmasının gelişmemiş olması sosyal iletişim geliştirmesini güçleştirmektedir. Motor becerileri zayıftır. Tüm yaşamları boyunca sü- rekli ve yoğun olarak bakım ve yardıma gereksinim duyarlar.

SINIFLANDIRMA Psikolojik Sınıflandırma Eğitsel Sınıflandırma Hafif Derecede Zihinsel Engelliler Eğitilebilir Zihinsel Engelliler Orta Derecede Zihinsel Engelliler Öğretilebilir Zihinsel Engelliler Ağır Derecede Zihinsel Engelliler Ağır ve Çok Ağır Derecede Zihinsel Engelliler İleri Derecede Zihinsel Engelliler

Eğitsel Sınıflandırma Zihinsel engelli çocukların eğitim gereksinimlerine göre sınıflandırma yapılmaktadır. Zihinsel engelli çocukların neyi öğrenip neyi öğrenemeyeceklerine, ne derecede öğreneceklerine cevap aranmaktadır. Grupların oluşturulmasında psikolojik sınıflandırmada olduğu gibi yine zekâ bölümü puanları kullanılmaktadır. Fakat psikolojik sınıflandırmadan farklı olarak grupları birbirlerinden ayıran zekâ bölümü puanları esnek tutulmaktadır. Klasik eğitsel sınıflandırmalarda zihinsel engelliler genellikle eğitilebilir, öğretilebilir ve kurumluk ya da bağımlı olmak üzere sınıflandırılmaktadır. Ancak son yıllarda demokratik eğitim anlayışının yaygınlaşması, kurumluk ya da bağımlı olarak adlandırılan grubun davranış değiştirme tekniklerine olumlu yanıtlar vermesi sonucunda bu gruba giren çocuklara ağır ve çok ağır derecede zihinsel engelliler ismi verilmiştir.

Eğitilebilir Zihinsel Engelliler Zeka bölümleri 50-54 ve 70-75 arasında olan bireylerdir. Okul çağında akademik çalışmalarda gerilik gösterirler. Ortalama üçüncü ya da dördüncü sınıf düzeyinde akademik bilgi ve beceri kazanabilirken bu düzeye normallere göre daha ileri yaşlarda ulaşırlar.

Öğretilebilir Zihinsel Engelliler Zeka bölümleri 25-35 ve 50-55 arasında olan bireylerdir. Genellikle okul öncesi dönemlerde gerilikleri fark edilir. Çünkü gelişim özelliklerinde normallerden önemli derecede farklılık gösterirler “Öğretilebilir” teriminin iki anlamı vardır: Temel akademik becerilerde eğitilemez, Günlük hayatın gerektirdiği sosyal uyum, pratik iletişim ve özbakım becerilerini öğrenebilir. Bu çocuklara yönelik eğitim programlarında ikinci gruba giren becerilerin öğretilmesine ağırlık verilmektedir. Öğretilebilir zihinsel engelliler yetişkinlik çağına ulaştıklarında, sosyal uyum becerilerine ilişkin olarak ev, yatılı okul ya da korumalı işyerlerinde çalışarak üretime ve kendi geçimlerine katkıda sağlayabilirler. Ancak yine de aile ve iş yaşamlarında çeşitli derecelerde başkalarının yardımına bağımlılıkları vardır. Eğitim amaçları dışa bağımlılıklarını en aza indirmek olarak ifade edilebilir.

Ağır ve Çok Ağır Derecede Zihinsel Engelliler Sürekli gözetim ve bakıma gereksinimleri vardır. Maksimum potansiyelleri * Kaşık ve çatalı kullanarak yemek yerler. * Giysilerini giyebilirler. * Düğme, fermuar, ayakkabı bağı açıp kapatabilirler. * Tuvaletlerini kendi başlarına yapabilirler. * Koşar, sıçrar, dans eder, ip atlar. * Birleşik cümleler kurar, konuşması anlaşılır, işaretleri ve sözcükleri tanır. * Sosyal ilişkiye girerek arkadaşlıklar kurabilir. * Yazılı notla basit maddeleri satın alabilir. Sınırlılıkları * Uzun düzyazıları okuyamaz. * Paranın nasıl kullanılacağını bilemez. * Tek başına alışveriş yapamaz. Çok ağır derecede zihinsel engelliler : Bütünüyle gözetim gerektirirler. İkinci bir özüre sahip olma olasılıkları diğer gruplara göre daha yüksektir. Maksimum potansiyelleri * Dökerek de olsa çatal kaşık kullanabilirler. * Basit giysileri giyebilirler. * Tuvaletlerini yapmayı kısmen öğrenebilirler. * Üç tekerlekli bisiklete binebilir, hoplama, zıplama, tırmanma hareketleri yapabilirler. * Sınırlı sayıda sözcük kullanabilirler, basit dilbilgisi kurallarını öğrenebilirler. Sınırlılıkları * Düğmeli ve fermuarlı giysilerde yardıma ihtiyaç duyarlar. * Tuvalet eğitimini yaşıtlarından geç kazanırlar. * Temizlik alışkanlıkları denetim ve gözetim gerektirir. * Karmaşık yönergeleri takip edemezler.