Serhat YILMAZ Ek.6 DC Servomotor Konum Kontrolü ( Nguyen, H.T.ve diğ.,2003 )

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
Advertisements

KLASİK VE BULANIK KÜME KURAMLARI
3. Doğrusal Sistemlerin Transfer Fonksiyonu Modelleri
7. GERİBİLDİRİMLİ SİSTEMLERDE KARARLILIK KAVRAMI
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
PID Denetleyici Tasarımı
Ders 5 AKTUATÖRLER.
SÜLEYMAN DEMİREL ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ
Karşılaştırıcılar Yrd.Doç. Dr.Alper Doğanalp
2.7.TRİSTÖR (SCR:Silicon Controlled Rectifier),
Çatallanmalar (Bifurcations)
1 Yarıiletken Diyotlar.
Bölüm 7 İŞ VE KİNETİK ENERJİ
ÇAMAŞIR MAKİNESİNDE DEVİR VE YIKAMA SÜRESİ KONTROLÜ
Hazırlayan: Serhat YILMAZ
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
2. BÖLÜM VEKTÖR-KUVVET Nicelik Kavramı Skaler Nicelikler
Enerji Sistemlerinde Yapay Arı Kolonisi (YAK) Algoritması Kullanarak Yük Akışı Optimizasyonu Nihat Pamuk.
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
Geriden Kestirme Hesabı
Temel Kanunlar ve Temel Elektronik
Abdulkerim Karabiber Ozan Gül
Laplace Transform Part 3.
İşlemsel Yükselticiler
RAYLEIGH YÖNTEMİ : EFEKTİF KÜTLE
ROBOT KONTROLÜ HAZIRLAYANLAR Kenan ÖZTEKTEN Sıla KARASU Arif ADALAR
Yrd.Doç.Dr. Mustafa Akkol
Bulanık Mantık.
Bu slayt, tarafından hazırlanmıştır.
CNC tezgah ve sistemlerde; tezgah, parça ve takım olmak üzere üç ayrı koordinat sistemi vardır. Bu koordinat sistemlerinin  orijinlerine; tezgaha ait olanına 
10-14 Şubat Fonksiyonların Grafiği
Elektrik-Elektronik Mühendisliği için Malzeme Bilgisi
Elif ÇAĞLAYAN Humayla ÖNDER Gamze Nur AYDIN Gülfer YÜKSEKDAĞ
Ölçme Sonuçlarının Değerlendirilmesi
Normal ve Teğetsel Koordinatlar (n-t)
ÖDEV-01 Problem o Şekildeki fırın, Q ısıl debisine sahip kaynakla ısıtılmaktadır. Fırındaki cisimlerin toplam ısıl kapasitesi C, fırın ile çevre.
Temel Kanunlar ve Temel Elektronik
Bulanık Mantık Mamdani Bulanık Netice Ve Bulanık Çıkarma
Bulanık Mantık Bulanık Mantığın Temel Kavramları
Bulanık Mantık Mamdani Bulanık Netice Ve Bulanık Çıkarma
Bileşik Mantık Devreleri (Combinational Logic)
SİMPLEKS METOT Müh. Ekonomisi.
MEKANİK İş Güç Enerji Yrd. Doç. Dr. Emine AYDIN
Bulanık Mantık ve Yapay Sinir Ağlarına Giriş
PROJENİN ADI “Doğrusal Konumlandırıcılar” için Profesyonel Kontrol Ara yüz Tasarımı ve İmalatı.
Sayısal Analiz Sayısal İntegral 3. Hafta
ÖRNEK Tank Sıvı Seviye Bulanık Kontrolü
Bulanık Mantık Tabanlı Uçak Modeli Tespiti
Bulanık Mantık Mamdani Bulanık Netice Ve Bulanık Çıkarma
7.Hafta İşlemsel Yükselteçler 2
İşlemsel Yükselticiler
Karşılaştırıcılar Yrd.Doç. Dr.Alper Doğanalp
Yapay Bağışıklık Tabanlı Bulanık Mantık ile TENS Modellenmesi
Alan Etkili Transistör ve Yapısı
1 Yarıiletken Diyotlar.
6.Hafta İşlemsel Yükselteçler 1
Problem ÖDEV-04 Şekilde gösterilen formdaki bir kapalı kontrol sisteminde Gp(s)=(2s+3)/(s3+6s2-28s) dir. Gc=K dır. a) K=100.
o Problem Problem i tekrar ele alalım.
DA motorlarının elektrik devre modelleri
GAZİ ÜNİVERSİTESİ TEKNOLOJİ FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
PROJE SUNUMU TEK FAZ MOTOR KONTROLÜ
o Problem Problem i tekrar ele alalım.
Konu: EĞİTİM AMAÇLI BLDC MOTOR HIZININ PID KONTROLÜ
1. Arasınav konuları: Kapalı sistem blok diyagramı oluşturma, Transfer fonksiyonu Blok diyagramından kapalı sistemin transfer fonksiyonunu bulma Düzgün.
x noktaları: -7, -4+3i ÖDEV 5 Problem:05-01
1 Yarıiletken Diyotlar.
Bir-fazlı Transformatorlar
DA MOTOR SÜRÜCÜLERİ İÇİN BULANIK MANTIK DENETİMİ
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
6. Frekans Tanım Bölgesi Analizi
Sunum transkripti:

Serhat YILMAZ Ek.6 DC Servomotor Konum Kontrolü ( Nguyen, H.T.ve diğ.,2003 )

Serhat YILMAZ Bir servomotorun konum kontrolü yapılırken, rotorun açısal pozisyonunun istenilen pozisyonla çakışıp çakışmadığının kontrolü yapılır. İstenilen pozisyon sabit noktayken; pozisyon hatası, istenilen pozisyon ile aktif pozisyon arasındaki fark olarak tanımlanır. Kontrolör çıkışı, yani motora uygulanması gereken gücü elde etmek için, kontrolör girişleri olarak pozisyon hatası ve rotor hızı tanımlanabilir. Bir servomotorun konum kontrolü yapılırken, rotorun açısal pozisyonunun istenilen pozisyonla çakışıp çakışmadığının kontrolü yapılır. İstenilen pozisyon sabit noktayken; pozisyon hatası, istenilen pozisyon ile aktif pozisyon arasındaki fark olarak tanımlanır. Kontrolör çıkışı, yani motora uygulanması gereken gücü elde etmek için, kontrolör girişleri olarak pozisyon hatası ve rotor hızı tanımlanabilir.

Serhat YILMAZ DC servomotor dinamiği; uygulanan gerilimin polaritesi basitçe ters çevrilerek, motor şaftı, saat yönünde veya saat yönünün tersine döndürülebilir. Yani; aktif pozisyon istenilen pozisyondan azsa (bir pozitif hata), motor terminallerine uygulanan gerilim arttırılarak istenilen pozisyon kazanılabilir. Negatif bir hata için, rotorun aktif pozisyonu istenilenden fazla olduğu zaman, gerilimin polaritesi ters çevrilir, böylece rotor diğer yönde döner. Bu sistem davranışı, sistem için bir takım genel kurallar üretmemizi sağlar. DC servomotor dinamiği; uygulanan gerilimin polaritesi basitçe ters çevrilerek, motor şaftı, saat yönünde veya saat yönünün tersine döndürülebilir. Yani; aktif pozisyon istenilen pozisyondan azsa (bir pozitif hata), motor terminallerine uygulanan gerilim arttırılarak istenilen pozisyon kazanılabilir. Negatif bir hata için, rotorun aktif pozisyonu istenilenden fazla olduğu zaman, gerilimin polaritesi ters çevrilir, böylece rotor diğer yönde döner. Bu sistem davranışı, sistem için bir takım genel kurallar üretmemizi sağlar.

Serhat YILMAZ 1)Pozisyon hatası pozitif ve hız negatifse,pozitif gerilim uygulanır. 1)Pozisyon hatası pozitif ve hız negatifse,pozitif gerilim uygulanır. 2)Pozisyon hatası negatif ve hız pozitifse,negatif gerilim uygulanır. 2)Pozisyon hatası negatif ve hız pozitifse,negatif gerilim uygulanır. 3)Pozisyon hatası ve hız sıfırsa sıfır gerilim uygulanır. 3)Pozisyon hatası ve hız sıfırsa sıfır gerilim uygulanır.

Serhat YILMAZ Dizayn etmek istediğimiz bulanık mantık kontrol devresi; ‘pozisyon hatası(PE)’ ve ‘rotor hızı (RV)’ denilen iki giriş ve bu girişlerle, en uygun çıkış olarak ‘motor gerilimi(MV)’ denilen bir çıkıştan oluşur. Aşağıdaki şekillerde MATLAB Fis editörü kullanılarak çizdirilen üyelik fonksiyonları gösterilmiştir; Aşağıdaki şekillerde MATLAB Fis editörü kullanılarak çizdirilen üyelik fonksiyonları gösterilmiştir; Şekil (a) Şekil (b) Şekil (a) Şekil (b) Şekil E6.1 (a) Pozisyon hatası ve (b)Rotor hızı giriş değişkenlerini oluşturan üyelik fonksiyonları

Serhat YILMAZ Şekil (a) Şekil (b) Şekil (a) Şekil (b) Şekil E6.2. (a) DC servomotor konum kontrolünde motor gerilimi çıkış değişkenine ait üyelik fonksiyonları (b) Kuralların işleyişine örnek

Serhat YILMAZ Üyelik fonksiyonu tanımlamaları aşağıdaki gibidir: Üyelik fonksiyonu tanımlamaları aşağıdaki gibidir: NV: Negatif Gerilim NV: Negatif Gerilim ZV:Sıfır Gerilim ZV:Sıfır Gerilim PV: Pozitif Gerilim PV: Pozitif Gerilim Bulanık kümeler, bulanık kurallar şeklinde ilişkilendirilebilir. Bu kurallar oluşturulurken, servomotorun konumunun istenilen noktaya en doğru ve hızlı şekilde ulaştırılması amaçlanır. Bunun için de pozisyon hatasının arttığı durumda motora uygulanan gerilim arttırılır, hatanın yönü doğrultusunda gerilim uygulanır. Gerilim uygulanırken rotor hızı da dikkate alınması gerektiği için kural oluşumunda göz önünde bulundurulmalıdır. Bulanık kural tabanı aşağıdaki gibi verilmiştir: Bulanık kümeler, bulanık kurallar şeklinde ilişkilendirilebilir. Bu kurallar oluşturulurken, servomotorun konumunun istenilen noktaya en doğru ve hızlı şekilde ulaştırılması amaçlanır. Bunun için de pozisyon hatasının arttığı durumda motora uygulanan gerilim arttırılır, hatanın yönü doğrultusunda gerilim uygulanır. Gerilim uygulanırken rotor hızı da dikkate alınması gerektiği için kural oluşumunda göz önünde bulundurulmalıdır. Bulanık kural tabanı aşağıdaki gibi verilmiştir:

Serhat YILMAZ 1.Eğer (pozisyon_hatası NE) ve (rotor_hızı NA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 1.Eğer (pozisyon_hatası NE) ve (rotor_hızı NA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 2.Eğer (pozisyon_hatası NE) ve (rotor_hızı ZA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 2.Eğer (pozisyon_hatası NE) ve (rotor_hızı ZA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 3.Eğer (pozisyon_hatası NE) ve (rotor_hızı PA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 3.Eğer (pozisyon_hatası NE) ve (rotor_hızı PA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 4.Eğer (pozisyon_hatası ZE) ve (rotor_hızı NA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 4.Eğer (pozisyon_hatası ZE) ve (rotor_hızı NA) ise, (motor_gerilimi NV) dir 5.Eğer (pozisyon_hatası ZE) ve (rotor_hızı ZA) ise, (motor_gerilimi ZV) dir 5.Eğer (pozisyon_hatası ZE) ve (rotor_hızı ZA) ise, (motor_gerilimi ZV) dir 6.Eğer (pozisyon_hatası ZE) ve (rotor_hızı PA) ise, (motor_gerilimi PV) dir 6.Eğer (pozisyon_hatası ZE) ve (rotor_hızı PA) ise, (motor_gerilimi PV) dir 7.Eğer (pozisyon_hatası PE) ve (rotor_hızı NA) ise, (motor_gerilimi PV) dir 7.Eğer (pozisyon_hatası PE) ve (rotor_hızı NA) ise, (motor_gerilimi PV) dir 8.Eğer (pozisyon_hatası PE) ve (rotor_hızı ZA) ise, (motor_gerilimi PV) dir 8.Eğer (pozisyon_hatası PE) ve (rotor_hızı ZA) ise, (motor_gerilimi PV) dir 9.Eğer (pozisyon_hatası PE) ve (rotor_hızı PA) ise, (motor_gerilimi PV) dir 9.Eğer (pozisyon_hatası PE) ve (rotor_hızı PA) ise, (motor_gerilimi PV) dir

Serhat YILMAZ Şekil E6.3.DC servomotor blok şeması (konum kontrolü için hazırlanan blok diyagramı) Servomotorun konum kontrolü için çizdirilen Mamdani bulanık yüzeyi incelendiğinde motorun konumunda gerçekleşen hatanın pozitif yönde olduğu durumda, motor gerilimin pozitif yönde arttığı ve tam tersi durumda, hatanın negatif yönde arttığı durumda ise motor geriliminde ki değişimin negatif artış yönünde olduğu görülmektedir. Servomotor konum kontrolü için hazırlanan blok diyagramı Şekil.E6.3.’de verilmiştir.