İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Advertisements

Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
Şİddet Muhammet GÜLER.
ANA BABA VE ERGENLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Yrd. Doç. Dr. Yasemin ÇAYIR
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ERGENLİK DÖNEMİNİN ZİHİNSEL, RUHSAL VE SOSYAL ÖZELLİKLERİ
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Ergenlik Sorunları Hazırlayanlar Mehmet BAYRAM Mehmet ERDİN
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
ŞİDDET VE ŞİDDETİN ÖNLENMESİ
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
“Stres ve Başa Çıkma Yöntemleri”
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İdareci-Öğretmen Semineri
ZORBALIK.
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÇOCUKLARINDA OKUL İÇİ ŞİDDETİN İRDELENMESİ: BİR ANKET ÇALIŞMASI Sözen S 1, Baysal SU 2, Ekizoğlu O 1, Tüzün B 1, Tüzün Ü 3 1 İstanbul Üniversitesi.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
AKRANLAR, ROMANTİK İLİŞKİLER ve YAŞAM TARZLARI
Siber Zorbalık.
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
ERGENL İ K DÖNEM İ MUĞLA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ERGENLİK.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
Yrd. Doç. DR. Tülay KUZLU AYYILDIZ ERGENLİK DÖNEMİ SAĞLIK SORUNLARI
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Yrd. Doç. Dr. Tülay KUZLU AYYILDIZ
ANA BABA VE ERGENLİK.
Dr. Aysel BADIR ERİŞKİN SAĞLIĞI II
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
AKRAN ZORBALIĞI.
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TÜRKİYE'DE ERGEN PROFİLİ
Sunum transkripti:

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri

YALNIZLIK

Yalnızlık, çağın getirdiği hızlı değişimle son yılların en çok korkulan sorunlarından biri haline gelmiştir Yalnızlık, dengeli yaşandığında kişiye sağlıklı ve dengeli bir hayat sunmaktadır. Bu denge sağlanamadığında ise, psikolojik rahatsızlıklar meydana gelmektedir Aşırı yalnızlık kişinin olumsuz düşünceler oluşturmasına neden olmaktadır YALNIZLIK

Yalnızlık farklı yazarlar tarafından değişik şekillerde tanımlanmaktadır. Bazıları onu nesnel koşulları olan bir durum, bazıları ise tamamen öznel bir durum diğer bazıları ise varoluşsal bir durum olarak görmektedirler Hepsinin ortak olan yanı ise yalnızlık duygusunun insana acı verdiğidir (Eskin, 2001) YALNIZLIK

Sadler ve Johnson (1980) yalnızlık deneyiminin, kozmik, kültürel, sosyal ve kişilerarası olmak üzere dört alt boyutu olduğunu belirtmişlerdir Belli bir inançtan, dinden ya da doğadan ayrılma ve yabancılaşmaya kozmik yalnızlık Kültür eksikliğinden ya da kültürel değişim deneyimi ile sonuçlanan ayrılık duygusuna kültürel yalnızlık Bireyin diğerlerinden ve gruptan ayrılmış olma duygusuna sosyal yalnızlık Bireyin kendisini sosyal ilişkilerinde diğer kişilerden uzak ya da farklı olarak algılamasına ise kişilerarası yalnızlık denilmektedir YALNIZLIK

Yalnızlıkla ilgili literatür incelendiğinde son dönemlerde yalnızlığın kuramsal olarak iki şekilde açıklandığı görülmektedir Birinci bakış açısı yalnızlığı çeşitli ilişkilerin yoğunluk ve nitelik olarak eksikliklerinden kaynaklanan tek boyutlu bir yapı olarak değerlendirirken, ikinci bakış açısı yalnızlığın iki boyuttan (duygusal ve sosyal) oluştuğuna işaret etmektedir (Çeçen, 2007) YALNIZLIK

Duygusal yalnızlık özel, samimi ilişkilerin (özellikle aile, eş, sevgili gibi yakın ilişkiler) yokluğu veya kaybı sonrasında yaşanır, Duygusal yalnızlık yaşayan kişi kendisini rahatsız ve boşluk içinde hisseder Sosyal yalnızlık, genel arkadaşlıkların kurulamaması ya da toplumun bireyi değerlendirememesi anlamına gelmektedir Sosyal yalnızlık yaşayanlar kendilerini bıkkın ve yetersiz hissederler YALNIZLIK

Yalnızlık, bireyin sosyal ilişkilerindeki yetersizliklerden kaynaklanmaktadır. Birey mevcut ilişkileri ile sahip olmak istediği ilişkileri arasındaki farkı sorgulamaktadır. Yalnızlık öznel bir deneyimdir, nesnel olan sosyal izolasyondan farklıdır. İnsanlar kalabalıkta da yalnız olabilirler (Yücel, 2009) YALNIZLIK

Yapılan çalışmalardan elde edilen bulgular yalnızlığın düşük benlik saygısı, sosyal becerilerde yetersizlik, depresyon, alkolizm, obezite ve intihar gibi geniş yelpazede yer alan bir takım psikolojik sorunlarla ilişkili olduğunu ortaya koymaktadır (Çeçen, 2007) YALNIZLIK

Yapılan çalışmalar incelendiğinde ergenlik ve yaşlılık dönemlerinde yalnızlık konusunun daha fazla gündeme geldiği gözlemlenmektedir YALNIZLIK

Ergenlik dönemi yalnızlık konusunun araştırılması için ideal bir gelişimsel dönem olarak kabul edilmektedir Yapılan çalışmalar yalnızlık duygularının ergenler arasında oldukça sık görüldüğünü göstermektedir Ergenler yaşla birlikte kendilerini daha çok açmakta, babalarından çok anneleri ile iletişim kurmaktadırlar ERGENLERDE YALNIZLIK

Ergenlik dönemindeki yalnızlığın bu derece yoğun ve yaygın yaşanmasının nedenleri üç şekilde sınıflandırılmıştır Yalnız gencin karakteristik özellikleri olarak tanımlanan yatkınlıklar (utangaçlık, düşük öz saygı, zayıf sosyal beceriler) Gelişimsel değişimler ve bu değişimlerin ilişkiler üzerine etkileri Kültürel süreç ve bireyin içinde bulunduğu yaştaki sosyal konum ERGENLERDE YALNIZLIK

Çalışmalar, ergenler arasındaki yalnızlık duygusunun depresyon, özgüven eksikliği, alkolizm, mutsuzluk duyguları, kendini çekici bulmama ve sosyal çekingenlikle ilintili olduğunu göstermiştir (Eskin, 2001) Gelişimsel dönemlerin diğerlerinde olduğu gibi yalnızlık, ergenlik döneminde de bireyi intihara iten nedenler arasında önemli bir yere sahiptir ERGENLERDE YALNIZLIK

Yalnızlık yaşayan ergen, kendisini tehdit edilmiş olarak algılayacaktır. Dürtülerini kontrol etmeye ilişkin başarılı bir model yetişkin yoksa ergenin yalnızlığı tolere edilemeyen cinselliğe, saldırgan fantezilere ve duygulara neden olabilmektedir ERGENLERDE YALNIZLIK

Arkadaşlık ilişkileri ergenler açısından oldukça önemlidir Ergen, başkaları tarafından kabul edilmediğinde kendini sosyal olarak yetersiz hissetmekte, bunun sonucunda da içe çekilme, depresyon ve problemleri içselleştirmeye yatkınlık artmaktadır (Yücel, 2009) ERGENLERDE YALNIZLIK

Eskin (2001), çalışmasında ergenlerin yalnızlıkla baş etmede dört stratejiyi sıklıkla kullandıklarını belirtmiştir Edilgen etkinlikler İlişki arama Kendini etkinleştirme Okuma-ders çalışma ERGENLERDE YALNIZLIK

GENÇ YETİŞKİNLERDE YALNIZLIK Genç yetişkinlerin yalnızlıkla ilgili kaynaklarının aileden çok flört etme, sosyal ilişkiler ve arkadaşlıklarla ilişkili memnuniyetsizlik olduğunu belirtilmektedir Yalnızlık ve cinsiyet değişkeninin ele alındığı araştırma sonuçlarında ergenlerde yalnızlık düzeyleri açısından kızlar ve erkekler arasında anlamlı farklılıklar bulunmamasına rağmen genç yetişkinlik yıllarında erkeklerin kızlara göre daha fazla yalnızlık yaşadıkları belirtilmektedir GENÇ YETİŞKİNLERDE YALNIZLIK

Birçok yaşlı› birey için yalnızlık, yaygın ve rahatsız edici bir durumdur Yalnızlık, yaşlı bireylerde fiziksel ve ruhsal sağlık problemlerinin oluşmasında etkili olabilmektedir Uzun süreli yalnızlık, bireyin kötü hissetmesine neden olabilmekte ve intihar riskini artırabilmektedir YAŞLILIKTA YALNIZLIK

Yalnızlık, yaşlının bağımsızlığını yitirme duygusuna karşı gelişen korku, üzüntü ve kaygıya neden olur Yalnızlık çeken yaşlı, pozitif beklentilerden çok, negatif düşünme ve düşüncelerini kendi üzerinde odaklaştırma eğilimindedir YAŞLILIKTA YALNIZLIK

Diğer insanlara güven azlığı, utangaçlık, depresif özellikler, öfke, gerginlik, şiddete maruz kalma korkusu, yaşlı bireyi toplumdan yalıtmakta, yalnızlık ve yabancılaşma duygularının artmasına neden olmaktadır YAŞLILIKTA YALNIZLIK

Yaşlılarda yalnızlık hissi, partnerin kaybından sonra daha fazla yaşanmakta ve bu yalnızlık hissi depresif belirtiler ortaya çıkarmakta, zihinsel fonksiyonlarda gerilemeye neden olabilmektedir YAŞLILIKTA YALNIZLIK

Bireyler yalnızlığa karşı üç şekilde tepki gösterebilmektedir Durumdan kaçınma Öfke veya düşmanlık İlgisizlik YAŞLILIKTA YALNIZLIK

Khorshid ve arkadaşlarının (2004) yaptığı araştırmada, Eğitim düzeyi arttıkça yalnızlığın azaldığı •Çocuk sahibi olma ve psikolojik desteğe ihtiyaç duymanın yalnızlık düzeyini etkilemediği Geliri olmayan yaşlıların yalnızlık düzeyinin daha yüksek olduğu Yaşlıların, yaşları ile yalnızlık düzeyleri arasında ilişki olmadığı Boş vakitlerinin değerlendirme biçimlerinin yalnızlık düzeyini etkilemediği saptanmıştır YAŞLILIKTA YALNIZLIK

YALNIZLIK HİSSEDEN BİREY Öncelikle kendini sorgulamalı ve çözüm aramalıdır Önyargılardan arınmalıdır Hatalarını kabul etmeyi öğrenmelidir İkili ilişkilerde karşılıklı beklentilere duyarlı olmalıdır Ayrıca kişi, kendini iyi hissedeceği aktiviteleri gerçekleştirerek yeni arkadaşlıklar kurabilir YALNIZLIK HİSSEDEN BİREY

Çeçen, A.R. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Cinsiyetlerine ve Yaşam Doyumları Düzeylerine Göre Sosyal ve Duygusal Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2)180-190 Eskin M. (2001). Ergenlikte yalnızlık, başetme yöntemleri ve yalnızlığın intihar davranışı ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri Dergisi, 4 , 5-11 Khorshid L., Eşer İ., Zaybak A., Yapucu Ü., Arslan G., Çınar Ş., (2004). Huzur Evinde Kalan Yaşlıların Yalnızlık Düzeylerinin İncelenmesi. Türk Geriatri Dergisi, 7 (1): 45-50 Ünal G., Bilge A., (2005). İleri Yaş Grubunda Yalnızlık, Depresyon Ve Kognitif Fonksiyonların İncelenmesi. Türk Geriatri Dergisi, 8(2): 89-93 Yücel N. (2009). Ergenlerin akran ilişkileri ve yalnızlık düzeylerinde evde internet kullanımının etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Ev Ekonomisi (Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Ana Bilim Dalı), s.35-38 Kaynaklar

TEŞEKKÜRLER