ŞEHİRCİLİĞE GİRİŞ PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ALPER LAÇİN SERDAR TAŞAN
Advertisements

Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
Türkiye’de Yürütülen Kamu Kesimi Reformlarının Güçlükleri ve Vadettikleri Andrew N. Vorkink Ülke Direktörü 10 Ocak, 2005.
PLANLAMA.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
Öğretim İhtiyacını Belirleme
YÖNETİMİN İŞLEVLERİ- KARAR ALMA
TRABZON KADASTRO MÜDÜRLÜĞÜ
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
SİVİL TOPLUM KURULUŞLARINDA ETKİLİ YÖNETİM
Eğitim İhtiyaçları Değerlendirmesi (TNA)
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
Kurum misyon ve vizyonunu, net bir biçimde paydaşlara odaklanmış bir strateji ve bunu destekleyen uygun politikalar, planlar, amaçlar, hedefler ve süreçler.
FİNANSAL AMAÇ VE FİNANS FONKSİYONU
Performans yönetiminin durumu Visa Paajanen/UDK
PROGRAM TASARIMI YAKLAŞIM VE MODELLERİ
“İYİ YÖNETİŞİM SİSTEMİ” GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANLIĞI ÖRNEĞİ
Hakan Öktem Orta Doğu Teknik Üniversitesi
Yazışma Teknikleri Doç. Dr. Hüseyin Odabaş. Yönetimde Bilgi Üretim ögeleri, 3M [insan (men), para (money), hammadde-malzeme (materials)] olarak sınıflandırılırken,
PROJE TABANLI ÖĞRENME Konu Adı: Dünyamızın İklim Zenginliği.
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY MTS 3022 TÜNEL AÇMA
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
Prof.Dr. M.Kamil Mutluer Sayıştay Başkanı 2 Kamu Harcamalarının Tarihsel Gelişimi t 1929 ÖNCESİ t DÖNEMİ t 1980 SONRASI.
ARZ YÖNLÜ İKTİSATÇILARIN MALİ YÖNÜ VE KAMU TERCİHİ TEORİSİ
15 Ekim 2012 Afyonkarahisar ENGELLİLERİN HAKLARINA İLİŞKİN SÖZLEŞMENİN UYGULANMASININ TEŞVİK EDİLMESİ VE İZLENMESİNE İLİŞKİN ULUSLARARASI VE ULUSAL MEKANİZMALAR.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ
EŞGÜDÜMLEME FONKSİYONU
T.C. BAŞBAKANLIK Hazine Müsteşarlığı TÜRKİYE İÇİN ÇOK YILLI HARCAMA ÇERÇEVESİNİN TASARLANMASI.
Yedinci Bölüm İşletme YÖNETİMİNİN FONKSİYONLARI.
İHTİYAÇ BELİRLEME VE ANALİZİ
DERS-1 SİMÜLASYON (BENZETİM) Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
Prof. Dr. Turgay ONARGAN Prof. Dr. C. Okay AKSOY
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
İÇ KONTROL UYUM EYLEM PLANI VE YOL HARİTASI. İÇ KONTROL İç kontrol genel olarak idarenin amaçlarına, belirlenmiş politikalara ve mevzuata uygun olarak;
Toprak ve Havza Yönetimi Giriş Prof. Dr. Günay Erpul
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KARAR ALICI OLARAK YÖNETİCİ.
İL YATIRIM PROGRAMI HAZIRLIK VE İZLEME SÜRECİ
Ders: ZYS 426 SULAMA SİSTEMLERİNİN TASARIMI Konu: 3
ENF 204 Bilgisayar Programlama Algoritma ve Akış Diyagramları
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
PLAN NEDİR ? PLANLAMA NEDİR ?
YÖNETİMİN ALT İŞLEVLERİ
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BÜTÇE NEDİR 1. Bütçe: Bütçe, gelecekteki belirli bir dönemde gerçekleşmesi öngörülen gelir ve giderlerin karşılıklı tahminlerini içeren cetveldir.
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
1/13. SUNUM İÇERİĞİ Modelleme Şube Müdürlüğü Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu’nun Teşekkülü SÇD ve Modelleme Modelleme Bilimsel Çalışma Grubu 1’inci Toplantısının.
YONT 409 PROJE YÖNETİMİ.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
 Bölüm 6: Talep Tahmini Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Öğretim Tasarımı Problem Analizi ve İhtiyaç Değerlendirme.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
DEVLET PLANLAMA TEŞKİLATI
plan modelinin ana öğeleri
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Optimizasyon Teknikleri
Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Bölüm 1 Mühendislik Ekonomisi Kararları
ÖNEMLİLİĞİN BELİRLENMESİ
KALABALIK RİSK YÖNETİMİ VE ACİL DURUM PLANLAMASI
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

ŞEHİRCİLİĞE GİRİŞ PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR Prof. Dr. Lale BERKÖZ İstanbul, 2011

PLANLAMA SÜRECİNDE FONKSİYONLAR Planlama sözcüğü birbirinden çok farklı politik sistemlerde, çok farklı büyüklük ve önemdeki toplum birimlerinde, birbirinden değişik fonksiyonları yerine getiren süreçler için kullanılıyor. Planlama sürecinde yüklenilen fonksiyonları dört grupta toplayabiliriz. 1. TOPLUMU DÜZENLEYİCİ SOSYAL MÜESSESE-KURUMLAŞMA FONKSİYONU Özellikle durumun iyileşmesine-Islahına yönelik bir anlayış ve değerlendirmeyi gerektirir. Sosyal sistemlerde kontrol sürecinin sağlanmasında piyasa mekanizmasının yerini, planlama bir kurum olarak almıştır. İlkeleri ve tedbirleri verir. Örn: Merkezi Planlı Ekonomiler-Doğu Bloku Ülkeleri

DÜZELTİCİ KURUM OLMA FONKSİYONU Temel düzenleyici ve emredici değil, Serbest piyasa mekanizmasını kaldırmayarak işlemleri denetleme yönündedir. Kamu sektörü için emredici, özel sektör için yol gösterici ilkeleri verir. HİZMET FONKSİYONU Bu anlayış içinde planlama, rasyonelliği arttırmak için karar organlarına tavsiyeler veren alternatifler sunan bir teknik servis fonksiyonunu yüklenmektedir. Emredici değil, danışıcıdır. ÇOK YÖNLÜ FONKSİYON Geniş kapsamlı ele alış ve tutumun ifadesidir. Uzun sürelidir. Tek yönlü değil, çok yönlü bir rasyonel kurmayı gerektirir.

PLANLAMA SÜRECİ Planlama, problemi belirlenen hedefler doğrultusunda çözüme götürmek için bilgilenme aşamasından uygulama aşamasına kadar gelişen bir akış içinde olayı izlemek demektir. Planlama, bilgi ve organize eylem arasında bağıntı kurmaktır, biçiminde tanımlandığında, kestirimlerde hata payını azaltabilmek amacıyla bilginin doğru ve sistemli bir biçimde sağlanması ve bilgilenme aşamasından uygulama aşamasına kadar ardışık ve sistemsel değerlendirmelerin yapılması gerekir. Planlama aşamaları (Problem ölçek ve boyutunda olmak üzere) problemin tanımlanması ve tanınmasından gelişir.

Chadwick ‘in değerlendirmesine göre süreç aşağıda gösterildiği biçimde gelişir.

Problem bazında alınan bir olay, daha karmaşık bir durum arzediyorsa, yani problem tek boyutlu değil de kompleks bir sistem ise, süreç kendine özgü bir durum gösterir. Gelişme gene Chadwick’in değerlendirmesine bağlı olarak aşağıda belirtildiği biçimde bir aşamalı sistem içindedir.

Problem esasında sistemin bir parçasıdır ve gelecek için kurulan kavramsal sistem, saptanan hedeflerle amaca doğru gidiş için seçilmiş olan modeldir. Bu durumda problemin çözümü için hedefler ve sistem arasında sistemsel planlamanın rasyonel modeli aşağıda verilmiştir.

Sorun ve sistemin tanımlanması Chadwick sistem değerlendirmesi içinde özellikle “ne olmalıdır” düşüncesine öncelik verir.Süreç, geniş hatlarla dört aşamada şöylece özetlenebilir: Sorun ve sistemin tanımlanması “Sorunun ifade edilmesi, belirlenmesi, diğer sistemin ele alınması, sistemin ortaya konması”. Seçeneklerin üretilmesi “Sistem modellemesi, tasarım yöntemi, bulgucu tahmin, normatif tahmin” vb. tahminler. Seçenekler arasından seçim “Seçilmiş programın simülasyonu” Uygulama “Geriye dönüşle kontrol” Chadwick’in sistemindeki net ayırt edici özellik gözlem ve geriye dönüşle kontrol arasında oluşur. Devam eden süreçte, planlama sürecinin birçok kısmında geri dönüşümlü kontrol yapılır. Bildirilen bütün yöntemler bu çarkta döner. Fakat, bu yöntemin her aşamasında plancılar sisteme ait gözlemleri ilişkilendirmek zorundadır. Buna cevap verebilmek için gelişmiş kontrol ölçülerini kullanırlar.

Kavramlar, kabuller, kurulan kavramsal sistem, dünya gerçeklerine dönüş gözlem ve geriye dönüşle yapılan kontroller, yeni varsayımların kurulması kontrol sonucunda uygun ilişki ve bağıntılara bağlı olarak seçenekler üretilmesi, seçenekler arasından seçim, tekrar geriye dönüşle kontrol ve sürecin aşamalarının gerçekleşme aşamasına kadar gelişimi içinde unutmamak gerekir ki, gerçek dünya da sürekli değişim ve gelişim içindedir. Planlama bu sürekli değişimi izlemelidir. Planlamanın hedefleri de zaman içinde değişecek ve izlenecek politikalar da aynı biçimde değişecektir. Bu güncel boyut içinde değişikliklerle beraber belirli bir süre sonraki durum için kurduğumuz model de o dönem koşulları karşısında uygun bir model olmayabilir. Bütün bu durumlar, planlamada, başarının uygun bir yöntem ve hata payını en aza indirebilen kestirimlere bağlı olduğunu gösterirse de kuvvetli bir yaratıcılığa da gereksinim gösterir. Planlama ileri görüş ister, seziş ister.