ASLANCIK ANAOKULU OKUL ÖNCESİ EĞİTİM SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
3 yaş ve gelişim özellikleri; Ben merkezli bir yapıdadır Akranlarla etkileşimde bulunabilir Görsel algı ön plandadır Motor gelişim hızlanır Ses tonu kalınlaşmaya başlar Konuşmada tutulma olsa bile geçicidir Gurup halinde oynayabilir Sosyalleşme artmıştır Hatalı davranışlar fark edilmelidir Öfke eşyaya yöneliktir On kelimeye kadar cümle kurabilir
4 yaş ve gelişimsel özellikler; Değişken bir yapıdadır Çok konuşur, olayları abartarak anlatır Hayalinde yarattığı kişilerle konuşabilir Başladığı işi bitirmez Ben merkezlilik devam eder Görsel algı önemlidir Merdiven çıkabilir, pedal çevirebilir,aniden durabilir Korkularda artış olabilir Yeni doğan kardeşe kıskançlık gelişebilir
4 yaş ve gelişimsel özellikler; Sosyallikte artma gözlenir Ayrıntı ve açıklama isteyen sorular sorar Elbisesini giyebilir,kendi başına yemek yiyebilir Bu yaş hız ve hareket yaşıdır Dikkat süresi artmıştır (15- 20 dakikaya kadar dikkatini yoğunlaştırabilir) Renkleri bilir Oyuncaklarını hor kullanabilir Arkadaşları ile tartışmalar yaşayabilir Oynadığı 1,2 arkadaşı vardır ancak onlarla yakın değildir
5 yaş ve gelişim özellikleri; Sorulan sorulara net cevaplar verebilir Resimlerinde mantığını geliştirebilir Başladığı işi bitirebilir Kas kontrolü gelişmiştir Kurduğu uzun cümlelerle sosyalliği gelişir Kurallara 4 yaş çocuğuna göre daha fazla riayet eder Adresini bulmayı becerir Kendisine güveni artmıştır
5 yaş ve gelişim özellikleri; Günlük işlerini rahatlıkla yapabilir
Evde olmaktansa okulda olmayı tercih eder Konuşması açık seçiktir Doğruyu yanlıştan ayırt etme başlar Bu dönem çocuğu yaptıkları ile övünmeyi sever Bedenini kontrol edebilir Hep konuşsun ister ve soru sorar Hayal ile gerçek ayrıştırılır
5 yaş ve gelişim özellikleri; Herhangi bir eşyayı çizebilir Oyunları gerçek yaşamın yansımasıdır Söylemek istediği şeyleri düşünerek söyler Bu yaş çocuğu yönetilmekten, eğitilmekten hoşlanır Gurup oyunlarını sever Kendinden küçük çocuklarla oynayabilir Belleği çok güçlüdür İp atlar, bisiklete biner,müziğe uyarak oynar Dikkatlidir, söylenenlere harfiyen uyar,kendine güvenlidir
6 YAŞIN GELİŞİMSEL ÖZELLİKLERİ 6 yaş değişim yaşıdır Bu yaş çocuğu kararsızdır Bireysel oyunun yerini grup oyunları alır Bedenen aşırı hareketlidir Küçük kaslar gelişmiştir Harfler yazılmaya başlanır Bir şeye kızdığında annesini sorumlu tutar Bencildir, her şeyi olsun ister
6 YAŞIN GELİŞİMSEL ÖZELLİKLERİ Verilen cezalara tepki gösterir Bedensel gelişim yavaşlamıştır 2.5 yaşın isyankarlığı tekrar yaşanır Başkalarına isim takmak, alay etmek gibi olumsuz davranışları öğrenmeye açıktır.
İlköğretim öncesi zihinsel gelişim Oyunun önemi Zihinsel gelişime ailenin katkısı -kavramları öğretin -deneyler yapın -birlikte sayı sayın -hayal gücünü geliştirin -birlikte resim yapın -birlikte müzik dinleyin -nesneleri guruplandırmayı öğretin
İlköğretim öncesi psiko-sosyal gelişim Hikaye okuyun ve hikaye kahramanlarını birlikte canlandırın Ev içi kuralları birlikte oluşturun Karar alırken birlikte alın Küçük sorumluluklar verin Çocuğunuzun fikrini sorun Birlikte gezintiler yaparak sosyal hayatı tanımasını sağlayın Yaşına uygun oyuncaklar alın Problemlerini sözünü kesmeden dinleyin Bağımsız olma girişimlerini destekleyin
İlköğretim öncesi dil gelişimi Kendi ihtiyaçlarını belirtmesini öğretin Yeni yerler görün ve gördüklerinizi konuşun Çocuğunuza resim yaptırın ve resmi anlattırın Tiyatroya, sinemaya gidin Sesleri tanıtın ‘e’ sesini örneğin Zıt kavramları öğretin Gelecek zaman kipini kullanmasını öğretin Telefon numarası ve adresinizi öğretin
Çocuk ve bilgisayar Bilgisayara başlama yaşı Bilgisayarın uzun süre kullanımı ve sakıncaları Bilgisayar oyunları seçimi Şiddet içeren bilgisayar oyunları
6 YAŞ ÇOCUĞU VE TV TV gelişimi engeller Program seçimi nasıl yapılmalı? 6 yaş ve haberler Etkileşim ağırlıklı aile yaşantısı Saldırganlık ve medya
ÇOCUK VE CİNSEL EĞİTİM Haz almanın keşfedilmesi Okul öncesi dönemde mastürbasyon gelişimin bir parçası Açık yapılan mastürbasyon Cinsel içerikli oyunlar Cinsiyet rollerine dikkat Ailelere tavsiyeler
ÇOCUK VE İLETİŞİM İletişim çeşitleri; sözlü ve sözsüz İletişimin temel öğeleri: dinlemek, empati kurmak Etkili iletişim için sen dili yerine ben dili Çocuk ve iletişim Zarar verici iletişim; tehdit,kıyaslama,etiketleme,suçlama,aşağılama
Çalışan anne babalar Çalışan ebeveynlerin zaman kavramı Çalışan ebeveynlerin enerji kontrolü Çalışan ebeveynler arası dayanışma Çalışan ebeveynlerin suçluluk duygusundan kurtulması Çalışan ebeveynlerin maddi ödülleri abartması Çalışan ebeveynlerin aşırı telaşı Akşam yemeğinde birlikte olunması
İLKÖĞRETİME HAZIRLIK NASIL YAPILIR? Okul açılmadan okulu ziyaret edin Okul malzemelerini birlikte alın Öğretmene vermesi için bir resim çizsin Okul kurallarını önceden öğrenin O okuldayken neler yapacağınızı anlatın Her şeyi önceden hazırlayın Çocuğunuzun kaygıları hakkında konuşun
İLKÖĞRETİME HAZIRLIK NASIL YAPILIR? Bir arkadaş bulun İlk günler okula biraz erken gidin Çocuğuz ve kendiniz için günlük plan hazırlayın
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN KAZANDIRDIĞI BECERİLER Sosyal hayata uyum Öz bakım becerilerinde artış İnce ve kaba motor becerilerinde artış Matematiksel düşünmeyi öğrenme Dil becerisinde artış Dikkat süresinde artma Yaratıcı zekada gelişme
Okul öncesi psiko-sosyal gelişim Çocuğunuza sık sık kendini nasıl hissettiğini sorun Başarılı olduğu yanları dile getirin Çocuğunuzun hatalı davranışlarını onu yargılamadan konuşarak anlatın Sık sık çocuğunuzu sevdiğinizi ifade edin Çocuğunuzun yapabileceği şeyleri siz üstlenmeyin Çocuğunuzla kaliteli ve hoşça zaman geçirin Çocuğunuzun duygularına önem verin
okul öncesi psiko-sosyal gelişim Hikaye okuyun ve hikaye kahramanlarını birlikte canlandırın Ev içi kuralları birlikte oluşturun Karar alırken birlikte alın Küçük sorumluluklar verin Çocuğunuzun fikrini sorun Birlikte gezintiler yaparak sosyal hayatı tanımasını sağlayın Yaşına uygun oyuncaklar alın Problemlerini sözünü kesmeden dinleyin Bağımsız olma girişimlerini destekleyin
okul öncesi psiko-sosyal gelişim Çocuğunuzu kesinlikle diğer kardeşle veya arkadaşları ile kıyaslamayın Çocuğunuzun eksikliklerini onun duyabileceği bir ortamda kesinlikle konuşmayın Kişisel endişe ve korkularınızı çocuğun yanında konuşmayın Çocuğunuzun yanında tartışmayın Çocuğunuza kapasitesinin üstünde görevler vermeyin
İlköğretim öncesi dil gelişimi Çevrenizdeki bir çok yerin, kişinin resmini çekin ve bu resimler hakkında konuşun Her çeşit dil bilgisi hatasının doğrusunu doğal ortamında söyleyin Çocuğunuzla birlikte basit ritimler içeren şarkılar söyleyin Bol resimli kitapları inceleyerek resimler hakkında konuşun Dil gelişimini etkileyecek oyuncaklar alın
Okul öncesi dil gelişimi Kendi ihtiyaçlarını belirtmesini öğretin Yeni yerler görün ve gördüklerinizi konuşun Çocuğunuza resim yaptırın ve resmi anlattırın Tiyatroya, sinemaya gidin Zıt kavramları öğretin Karışık durumları onun anlayabileceği bir dille anlatın Telefon numarası ve adresinizi öğretin
Çocukta öfke ve saldırganlık İstek ve ihtiyaçlarının karşılanmaması Çocuğa verilen sevgi ve ilginin yetersiz olması Diğer çocuklarla yapılan kıyaslamalar Başarısız olduğu durumların yüzüne vurulması Çocukla alay edilmesi veya aşağılanması Aile ve arkadaş çevresine kendisini ifade edememesi Ailenin veya çevrenin çocuğa şiddet uygulaması Şiddet içerikli sahnelerin sürekli izlenmesi
Çocukta öfke ve saldırganlık Engellenmeye maruz kalma Tacize uğrama Ağır işlerde çalıştırılma Kapasitesini aşan görev ve sorumlulukların verilmesi Haksızlığa uğrama Aile içi yaşanan yoğun stres Kardeş kıskançlığı
Çocuk ve bilgisayar Bilgisayara başlama yaşı Bilgisayarın uzun süre kullanımı ve sakıncaları Bilgisayar oyunları seçimi Şiddet içeren bilgisayar oyunları
Okul öncesi çocuk ve TV TV gelişimi engeller Program seçimi nasıl yapılmalı? Okul öncesi ve haberler Etkileşim ağırlıklı aile yaşantısı Saldırganlık ve medya
ÇOCUK VE CİNSEL EĞİTİM Psiko-seksüel gelişim dönemleri Cinsel eğitim kaç yaşında başlamalı? Bebek nereden gelir? Sorusuna yanıt nasıl verilmeli? Toplum içinde uygunsuz sorulara yanıt nasıl verilmeli? Cinsiyet rollerine dikkat Ailelere tavsiyeler
ÇOCUK VE İLETİŞİM İletişim çeşitleri; sözlü ve sözsüz İletişimin temel öğeleri: dinlemek, empati kurmak Etkili iletişim için sen dili yerine ben dili Çocuk ve iletişim Zarar verici iletişim; tehdit,kıyaslama,etiketleme,suçlama,aşağılama
Çalışan anne babalar Çalışan ebeveynlerin; - zaman kavramı -enerji kontrolü Çalışan ebeveynler arası dayanışma Çalışan ebeveynler ve suçluluk duygusu Çalışan ebeveynler ve abartılan maddi ödüller Çalışan ebeveyn kaygıları Çalışan ebeveyne akraba desteği; nine ve dedeler Akşam yemeğinde birlikte olmak
Çocukluk dönemi psikolojik sorunlara dikkat! Kardeş kıskançlığı Davranış bozuklukları Tuvalet sorunları Çocukluk korkuları Ayrılma anksiyetesi Çocukluk depresyonu Okul fobisi Zihinsel gecikme
Çocukluk dönemi psikolojik sorunlara dikkat! Dikkat eksikliği-hiperaktivite Çocukluk depresyonu Karşı gelme bozukluğu Seçici konuşmamazlık Kekeleme Tikler Tırnak yeme Otizim
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN KAZANDIRDIĞI BECERİLER Sosyal hayata uyum Öz bakım becerilerinde artış İnce ve kaba motor becerilerinde artış Matematiksel düşünmeyi öğrenme Dil becerisinde artış Dikkat süresinde artma Yaratıcı zekada gelişme
Son olarak, Aslancık Anaokulu ve Hayatın İçinden Psikoterapi Merkezi, tüm anne-babalara çocuklarıyla birlikte mutlu bir yaşam diler... Psikolog Leyla Genç Akaçlı Not: Çocukluk dönemi hakkında detaylı bilgilere www.hayatinicinden.org adresinden ulaşabilir veya sormak istediklerinizi 0212 542 07 57 numaralı telefondan sorabilirsiniz.