BEDENSEL GELİŞİM Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mesleki Gelişim Kuramı (Donald E. Super)
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Bedensel Büyüme & Gelişme
BEBEKLER Giriş.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
BÜYÜME: Vucüdun uzunluk ve ağırlık yönünden artışı anlamına gelen bir terimdir. GELİŞME: Büyüyen organizmanın dokularının yapısındaki olgunlaşmayı.
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
“Çocuğunuzun Yaşam Kalitesini Yükseltin”
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
FİZİKSEL VE DEVİNİMSEL (MOTOR) GELİŞİM
PSİKOMOTOR GELİŞİM Yrd.Doç.Dr. Serkan HAZAR.
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ÇOCUKLARDA FİZİKSEL AKTİVİTE VE FİZİKSEL UYGUNLUK
Fiziksel ve Psikomotor (devinimsel) Gelişim
Gelişime Giriş.
Okul Öncesi Dönemde Bedensel Gelişim
5. BÖLÜM 0-18 YAŞ ÇOCUKLARININ GELİŞİM DÖNEMLERİ ve ÖZELLİKLERİ
BÜYÜME VE GELİŞMEDE DÖNEMLER
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Prof. Dr. Kurtman ERSANLI
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ GELİŞİM
Motor Gelişim.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ZİHİN ENGELLİ ÇOCUKLARIN MOTOR GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
İLKÖĞRETİM ÇAĞI ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
Yaşam Dönemleri ve Gelişim Görevleri Havighurst'un çeşitli yaşam dönemleri için belirlediği gelişim görevleri.
ÇOCUK ANTRENMANINDA TEMEL HAREKET EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 8 ERKEN ÇOCUKLUKTA FİZİKSEL GELİŞİM.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Çocuk ve Spor Bahadır Özdilek.
Gelişimin ilkeleri *Gelişim yordanabilir bir sıra izler. Bu sıra evrenseldir. Baştan ayağa-İçten dışa.-İlk gelişen organ kalptir. Genelden özele- Basitten.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
Çocuklar niçin spor yapmalı? Spor büyüyen çocuğun fiziksel gelişiminin yanında psikolojik, sosyal yönden gelişimine katkıda bulunur.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
ERGENLİK.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ.
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
GELİŞİMİN KRİTİK DÖNEMLERİ ve
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
BEDENSEL VE DEVİNSEL GELİŞİM
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİMİN İLKELERİ ÖĞR.GÖR.CEM SAMUT.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM.
Sunum transkripti:

BEDENSEL GELİŞİM Prof. Dr. Kurtman ERSANLI

Bebek dünyaya geldiğinde vücudunu kontrol edebilecek güce sahip değildir. Vücudun denetim altına alınması büyüme, olgunlaşma ve öğrenmeyi de içeren bir dizi süreci gerektirmektedir. İnsanın bütün tepki organlarını kullanmada güç ve hız kazanarak organları arasında eşgüdümü sağlayıp, onları denetim altına alması olarak nitelendirdiğimiz hareket gelişimine psikomotor gelişim denir. Psikomotor gelişim: eşgüdüm, güç, hız, denge, esneklik ve dikkat olmak üzere altı alanda yeterliliği gerektirmektedir.

Bireyin kendini algılama ve kendini kabulünü yakında ilgilendiren kuvvetlerden birisi, beden ve hareket gelişimidir. Bireyin geliştirmiş olduğu beden imajı, onun kendisine bakışını etkilediği gibi, çevresiyle olan ilişkilerini de etkilemektedir

Bireyin doğum öncesinde başlayan, doğum süreci ile ortaya çıkan ve doğumdan ölüme kadar devam eden yaşam süreci, pek çok etken tarafından yönlendirilmektedir. Hareket gelişimi, fiziki büyüme ve merkezi sinir siteminin gelişmesine paralel olarak organizmanın isteme bağlı hareket kazanmasıdır.

Bebeklik Dönemi (0–2 yaşlar) Doğumdan sonra büyümenin en hızlı olduğu bir dönem olan bebeklik dönemidir. Bebek çevresindekilerin bakım ve korumasına muhtaç olarak dünyaya gelmiştir. Arama, emme, yutma, sarılma, yakalama, taklit etme gibi beslenme ve korunma amaçlı refleksler ve emekleme, adım atma, çekme, boynu ve bedeni çevirme gibi duruşa ilişkin çeşitli reflekslerle donanmış bir yapıya sahiptir.

Bebek, yaklaşık olarak 3,5 kilogramlık bir ağırlık ve 45–50 santimetrelik bir boyla dünyaya gelir. Doğumla birlikte meme ağzına değince hemen bebeğin emme refleksi farklılaşır. Bebek, 2–3. aydan itibaren emme refleksini, amaçlı ve kontrollü davranışa dönüştürerek; dış uyarıcı devreye girdiğinde emmeyi durdurur. Bu sistem, genetik program olarak şaşmadan işler.

Bebeklerin bacakları, kollara oranla daha kısadır Bebeklerin bacakları, kollara oranla daha kısadır. Baş vücudun ¼’ü kadardır. Doğuşta vücudun 1/3’ ü oranında olan bacaklar, başa göre daha hızlı büyürler. Yetişkinliğe gelindiğinde baş ile gövde arasındaki oran 1/8’e düşer. Bilindiği gibi kafatası yedi kemikten oluşmaktadır. Gebeliğin 12. haftasından itibaren kemikleşmeye başlamış olan 20 adet süt dişi, doğumdan sonra 6. aylarda çıkmaya başlar ve 2–2,5 yaşında çıkma işlemini tamamlar. Süt dişlerinin ortaya çıkması, bazen 13–15. aya kadar gecikebilir.

Doğuşta merkezi sinir sistemi henüz olgunlaşmamış ve miyelinin gelişmemiştir. Bebekler genel olarak, 6–7 aylıkken oturabilmekte, 9–10 aylıkken emekleyebilmekte 13–14 aylıkken ise yürüyebilmektedir. Bebek jimnastiği, banyodan ya da uykudan önce, bebeğin neşeli olduğu saatlerde yaptırılması daha uygun olur. Annenin bu hareketleri yaptırırken, onunla konuşması, çok mutlu ve neşeli olması gerekir.

Bebeklik Dönemi Gelişim Görevleri . Nefes almayı öğrenme, Emmeyi öğrenme, Belli zamanlarda uymayı ve uyanık kalmayı öğrenme, Adını öğrenme, Çevreye uyum sağlama, Nesnelerin sürekliliğini anlama, Katı yiyecekleri yemeyi başarma (6 aylık olduğunda dişlerinin çıkmasıyla beraber, yavaş yavaş katı yiyecekleri yemeye başlayabilir.), Tek sözcükle de olsa isteklerini yerine getirecek kadar konuşmayı öğrenme, Boşaltım kontrolünü kazanmak ( İki yaşın sonlarına doğru dışkı kontrolünü kazanması beklenir.), Yürümeyi öğrenmek (15 aylıkken yürümesi beklenir.), Uykusu düzene girer (Gece uykusu artarken, gündüz uykusu azalır.).

İlk Çocukluk Dönemi (3–6 yaşlar) Bebeklikten çocukluğa geçiş dönemidir. İlk çocukluk nitelendirdiğimiz okul öncesi döneminde, bedensel gelişim hızında bebeklik dönemine göre bir azalma görülürken; koşma, tırmanma ve dengede durma gibi koordinasyonu gerektiren hareket gelişimlerinde hızlanma görülür. Üç yaşında iken ani olarak duramayan ve sert dönüşler yapamayan çocuk, dört yaşına gelince bunları rahatlıkla yapabilir

ilk beş yılda çocuklar büyük kasları ilgilendiren hareketlerde kontrolü kazanırken; beşinci yıldan sonra ise, kavrama, fırlatma, yakalama ve alet kullanma gibi küçük kasları ilgilendiren hareketleri başarı ile yapabilecek bir düzeye ulaşıyor. Çocuk, davranışları ile ilgili dayanıklılık, esneklik, çeviklik, kuvvet, sürat, denge ve koordinasyon kazanıyor. Aynı zamanda çocuk, başardığı fiziksel etkinlikler sırasında vücudunu ve yeteneklerini tanır, kendini ifade etme fırsatı bulur, yaratıcılık ve problem çözme yeteneklerini geliştirir.

İlk Çocukluk Dönemi Gelişim Görevleri Yürüme ve koşmayı öğrenme, Kendi kendine beslenmeyi öğrenme, El-göz işbirliğini sağlama, Sorgulamayı başarma, Cinsiyet farklılıklarını öğrenme ve cinsel kimliğini kazanma, Kendi kendine giyinip soyunmayı başarma, Ana dilini gramer kurallarına uygun kullanabilme, Temizlik alışkanlığını kazanma, Maddenin korunumu kavrama, Yanlış ve doğruya ilişkin sosyal kuralları ve sosyal rollerini öğrenme, Vicdan kavramı gelişmeye başlar, Anne-babasını model alarak; çevresindekilerle ilişki kurmayı öğrenme.

Son Çocukluk Dönemi (7–11 veya 13 yaşları arası) Bu dönemde boy uzama hızının ve ağırlık artış hızının önceki yaşlara göre giderek düştüğü görülmektedir. Bu dönemin sonunda büyük ve küçük kaslarını rahatlık ve incelikle kullanabilecek bir gelişim düzeyine ulaşırlar. Birçok karmaşık beceriler kazanmasına rağmen ilerleme yavaş olduğundan dikkati pek çekmez.

Son Çocukluk Dönemi Gelişim Görevleri Küçük kaslarını etkili kullanma becerisini kazanma, Kendine ve başkalrına karşı olumlu tutumlar geliştirme, Yaşıtlarıyla iyi geçinmeyi v e kurallara göre yaşamayı öğrenme, Ailesinin dışında yetişkinlerle ilişki kurma, Ailenin dışında kendine uygun model bulma, Temel okul becerilerinden okuma-yazma ve hesaplama becerilerini kazanma, Cinsiyetine ilişkin rollerini benimseme, Davranışlarının sorumluluğunu alma, Vicdan ve ahlaki değerler sistemini geliştirme, Sosyal grup ve kurumlara karşı tutum geliştirme, Kişisel bağımsızlığa ulaşma

Ergenlik Dönemi (12–20 yaşlar arası) Bu dönemin başlarına kadar hızı iyice azalmış olan büyüme, kızlarda 11–12 erkeklerde 12–13 yaşına gelince birdenbire hız kazanmaya başlar. Ergenlik dönemi büyüme hızı, bebeklik dönemindekine ulaşamazsa bile son çocukluk dönemindeki hızın üstüne çıkar. Hızlı büyüme genellikle ergenliğin ilk üç yılında görülür.(yıllık büyüme hızı 6–7 cm’yi bulur.)

Ergenlik Dönemi Gelişim Görevleri Cinsellik konusundaki ilgilerini gizli tutmayı öğrenme, Yaşıtları içinde yer edinme, Soyut düşünebilmeyi başarma, Yeniden beden imajı oluşturma, Bir meslek için hazırlanma, Evlilik ve aile hayatına hazırlanma, Değerler ve ahlak sistemi geliştirme, Duygusal bağımsızlığa ulaşma. Toplumu ilgilendiren konularda sorumluluk alır.