EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÜÇ FİLTRE SOKRATES. ÜÇ FİLTRE SOKRATES SOKRATES (M.Ö ) “Kendi kendini tanı" özdeyişinin felsefesinin temel kuralı olduğuna inanmış, “Hiç bir.
Advertisements

MSGSÜ Felsefe Bölümü 12 Şubat 2013 Cemsinan Deliduman
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
EPİSTEMOLOJİ (BİLGİ FELSEFESİ)
MANTIK Mantığın Konusu.
BİLGİ FELSEFESİ (EPİSTEMOLOJİ)
VARLIK FELSEFESİ (ONTOLOJİ)
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
Yöntemsel Kuşkuculuk ve Zorunlu Eğitim
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
FİLOZOFLAR ALBÜMÜ SOCRATES Bilmek, hatırlamaktır.
EMPİRİZM.
İdealist Eğitim Felsefesi
REALİZİM İDEALİZM.
Felsefenin Analitik ve Sentetik İşlevi
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
İDEALİZM NEDİR ?.
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü

Hazırlayan:Ahmet DEMiR
ÜNİTE 2: FELSEFİ AKIMLARI
ESKİ ÇAĞDA ETİK.
ERDEMLİLİK.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
II.ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ
Bilimsel Bilginin Oluşum Süreci
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).

Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
VARLIK FELSEFESİ Ünite III ONTOLOJİ.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
Tanri nin varligini kabul eden görüsler
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
SANAT FELSEFESİ.
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
Sanat Felsefesi Sanata felsefi bakış. Sanat nedir?
İDEALİZM VE EĞİTİMİ SOKRATES,PLATON Halise Kader Zengin.
DERS : FELSEFE KONU: FELSEFENİN ALANI.
ORTA VE YENİÇAĞDA PSİKOLOJİNİN GELİŞİMİ VE ÇEŞİTLİ PSİKOLOJİK AKIMLAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Elealı Zenon Sofistler Septikler
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Temel Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ömer KUTLU.
Varlığı iki başlıkta inceleyebiliriz: Varlık Felsefesinin alanları:
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
VARLIK FELSEFES İ 10.SINIF VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE PROBLEMLERİ İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, nereden gelip nereye gittiğini, yerküreyi, güneşi,
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
Sunum transkripti:

EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM

Rasyonalizm Nedir? Bilginin kaynağının akıl olduğunu; doğru bilginin ancak akıl ve düşünce ile elde edilebileceği tezini savunan felsefi yaklaşıma verilen isimdir. Buna göre, kesin ve evrensel bilgilere ancak akıl aracılığıyla ve tümdengelimli bir yöntemsel yaklaşımla ulaşılabilir. Dünya hakkındaki mühim olan bilginin sadece deney ötesi yöntemlerle elde edilebilir, duyu ve algıların zorunlu, kesin ve genel geçer bilgi veremeyeceğini savunur. Akılcılık her bireyin eşit ve değişmez aklî ve mantıkî ilkelere sahip olduğunu kabul eder.

Rasyonalizm’in Temsilcileri SOKRATES PLATON ARİSTOTELES FARABİ (MÖ 469-399) (MÖ 427-347) (MÖ 384-322) (870-950)

SOKRATES (MÖ 469-399) Sokrates, insanın ahlaklı olabilmesini sağlayacak bilginin, ahlaki doğruların ve erdemlerin bilgisi olduğunu söyler. Ona göre, bu erdemlerin bilgisi deney ya da tecrübe yoluyla sonradan kazanılmaz. Bu bilgi doğuştandır. İnsan aklı doğuştan bu bilgilere sahiptir. Ancak bu bilginin hatırlanması ve bilinç düzeyine çıkarılması gerekir.

Sokrates, bu bilginin açığa çıkartılması için doğurtma ve tartışma yöntemini önerir. Bu yöntemin temelinde, disiplinli, sıkı bir düşünme ile doğrunun bulunabileceğine inanma vardır. Akılda, doğuştan gelen bilgiler var; bunlar herkes için ortak olan doğrulardır. Bunlar, sorup soruşturma ile tartışma ile açığa çıkarılabilir ve bilinir bir hale getirilebilirler. Tartışma boyunca Sokrates, yeni bir bilgi vermez, yalnızca soru sorar. Bununla da insanların ruhlarında bulunan, fakat onların kendilerinin tam olarak bilincinde olmadıkları doğruları gün ışığına çıkarmayı amaçlar.

Sokrates kullandığı yöntemden yola çıkarak ‘Atina bir at ve ben onu uyandırmaya çalışan at sineğiyim.’ demiştir. Bu sözünden sonra idam edilerek öldürülmüştür.

PLATON (MÖ 427-347) Asıl adı Aristokles'tir. Sokrates'in öğrencisidir. Bilgi öğretisi varlık felsefesi temeline dayanır. Platon iki varlık alanı belirler: İdealar evreni ve Gölgeler evreni. İdealar evreni, sürekli varolan, hiçbir zaman oluş halinde olmayan, cisimsel olmayan, uzayın ya da cisimler dünyasının hiçbir yerinde bulunmayan, gerçekten varolan, asıl varlık alanıdır. Gölgeler evreni ise, hep oluş halinde olan, duyularla algılanan cisimler halinde, cisimler dünyasıdır.

Platon'a göre ruh ölümsüzdür. Birçok defalar yeryüzüne gelmiştir Platon'a göre ruh ölümsüzdür. Birçok defalar yeryüzüne gelmiştir. Bu arada yeryüzünde ve öbür dünyada bulunan her şeyi görmüştür. Yeryüzünde her şey de birbirine bağlı olduğu için, ruh bunlardan birini görünce sürekli bir araştırma ile ötekilerini de bulabilir ve hatırlayabilir. Ruhta doğru tasavvurlar, önce bilinçsiz bir halde bulunurlar; bunlar ilkin, bir rüya gibi kımıldanırlar, uygun sorular ve araştırmalarla sonunda aydınlık bir bilgi haline gelirler. Buna göre: Öğrenmek, eskiden bilinmiş bir şeyi yeniden hatırlamaktan başka bir şey değildir.

ARİSTOTELES (MÖ 384-322) Aristo, doğru bilginin değişmez olanın bilgisi olduğunu savunur. Gerçek anlamda bilimsel bilginin, varlıkların nedenlerine ilişkin ispatlanmış bir bilgi olduğunu söyler.

Aristo'ya göre, varolan bir şeyle ilgili olarak gerçek bilgiye sahip olabilmek için, onun varlığa gelişini sağlayan dört nedenin bilinmesi gerekir. Bu dört neden : Maddi neden : Varlığı meydana getiren maddenin ne olduğunun bilinmesidir. Formel neden : Varlığın şeklinin nasıl olduğunun bilinmesidir. Fail neden : Varlığı, varlığa getirenin kim olduğunun bilinmesidir. Ereksel neden : Varlığın hangi amaç için meydana geldiğinin bilinmesidir.

FARABİ (870-950) Farabi, akılda bir sezgi gücü bulunduğunu, insan zihninde doğuştan getirilen düşünceler olduğunu kabul eder. Ayrıca Farabi gerçek bilimsel bilginin zorunlu akıl yürütmeyle elde edilebileceğini savunur.

Farabi, bilgi elde etmenin üç yolu olduğunu söyler Farabi, bilgi elde etmenin üç yolu olduğunu söyler. Bunlar: Duyu, akıl ve nazar. Duyu yoluyla dış dünyayı algılarız. Akıl ile kendi iç dünyamızda olup biteni, kendi zihin hallerimizi gözlemleriz. Nazar ise, insanın doğuştan sahip olduğu fikirlerdir. Farabi'ye göre, insanın zihninde ayrıca sezgi adı verilen bir güç vardır. Sezgi, apaçık ve kesin bilgiye ulaşma aracıdır.

Farabi üç tür bilgiden söz eder. İlk bilgiler Duyulara ve mantıksal çıkarımlara dayalı bilgiler Tasdiki bilgiler

2) Duyulara ve mantıksal çıkarımlara dayalı bilgiler 1) İlk Bilgiler Herkesin kabul ettiği ve kullandığı bilgilerdir. Bunların doğrulukları ve yanlışlıkları söz konusu edilemez. 2) Duyulara ve mantıksal çıkarımlara dayalı bilgiler Doğrulukları kesin bulunamayan ama ilk bakışta insana doğru gelen bilgilerdir. 3) Tasdiki bilgiler Doğrulukları kıyas ile kanıtlanmış akli ve tümel bilgilerdir.

SORULAR

Platon'a göre içinde yaşadığımız duyular dünyası, gerçek varlığın bulunduğu idealar dünyasının yansımasıdır. Platon'un bu düşünce sistemi aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılmaktadır A)materyalizm B)düalizm C)entüisyonalizm D)nihilizm E)idealizm

Platon'a göre içinde yaşadığımız duyular dünyası, gerçek varlığın bulunduğu idealar dünyasının yansımasıdır. Platon'un bu düşünce sistemi aşağıdakilerden hangisiyle adlandırılmaktadır A)materyalizm B)düalizm C)entüisyonalizm D)nihilizm E)idealizm

Rasyonalist bir filozofun aşağıdakilerden hangisini savunması beklenemez? A) Bilmek hatırlamaktır B) Bilginin kaynağı duyumlardır C) Doğru bilgi mümkündür D) Bilginin kaynağı akıldır E) Doğuştan gelen bilgi vardır

Rasyonalist bir filozofun aşağıdakilerden hangisini savunması beklenemez? A) Bilmek hatırlamaktır B) Bilginin kaynağı duyumlardır C) Doğru bilgi mümkündür D) Bilginin kaynağı akıldır E) Doğuştan gelen bilgi vardır

A)maiotik B)diyalektik C)ironi D)idea E)akıl Sokrates bir şeyler bildiğini sanan kişiye hiçbir şey bilmediğini kanıtlarken hangi yöntemi kullanmıştır? A)maiotik B)diyalektik C)ironi D)idea E)akıl

A)maiotik B)diyalektik C)ironi D)idea E)akıl Sokrates bir şeyler bildiğini sanan kişiye hiçbir şey bilmediğini kanıtlarken hangi yöntemi kullanmıştır? A)maiotik B)diyalektik C)ironi D)idea E)akıl

“Platon'a göre asıl varlıklar hiç değişmeyen, oluş hâlinde bulunmayan, öncesiz ve sonrasız varlıklardır.” Platon tanımını verdiği bu varlığa ne ad vermektedir? A) İyi B) İdea C) Akıl D) Madde E) Fenomen

“Platon'a göre asıl varlıklar hiç değişmeyen, oluş hâlinde bulunmayan, öncesiz ve sonrasız varlıklardır.” Platon tanımını verdiği bu varlığa ne ad vermektedir? A) İyi B) İdea C) Akıl D) Madde E) Fenomen

A)Platon B)Farabi C)Sokrates D)Hegel E)Aristoteles ‘‘Akıl bilgi taşıyıcısı değil, bilgi üreticisidir.’’ görüşünü savunan filozof hangisidir? A)Platon B)Farabi C)Sokrates D)Hegel E)Aristoteles

A)Platon B)Farabi C)Sokrates D)Hegel E)Aristoteles ‘‘Akıl bilgi taşıyıcısı değil, bilgi üreticisidir.’’ görüşünü savunan filozof hangisidir? A)Platon B)Farabi C)Sokrates D)Hegel E)Aristoteles

Platon'a göre, aşağıdaki varlıklardan hangisi görünüşler dünyasında yer alan varlıklardan biridir? A) Güzellik B) Cesaret C) İyilik D) İyi insan E) Adalet

Platon'a göre, aşağıdaki varlıklardan hangisi görünüşler dünyasında yer alan varlıklardan biridir? A) Güzellik B) Cesaret C) İyilik D) İyi insan E) Adalet

HAZIRLAYANLAR: İREM ARAL 310 GİZEM KUZU 325 ECECAN ÜSTÜN 306 NESLİHAN BUTEL 326