5 Soruda Medya Okuryazarlığı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Önemi ve Eğitim Sistemindeki Yeri
Advertisements

Ankara Örneğinde Medya Okuryazarlığı Dersi Süreci ve Yaygınlaştırılması Çalışmaları İçin Öneriler 1.
ÖĞRETİM MATERYALLERİNİN SEÇİMİ ve GELİŞTİRİLMESİ
ÇOCUKLARIN MEDYA OKURYAZARI OLMA İHTİYACI
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Aktif Gelişim Derneg ̆ I I ̇ letis ̧ im Briefi. Amaç Sosyal medyanın hayatımızın önemli bir parçası haline gelmesi, sosyal ilişkilerimiz ve günlük yaşamdaki.
PROENİN ORTAYA ÇIKIŞ GEREKÇESİ PROJENİN UYGULAMA AŞAMALARI
SINIF YÖNETİMİ Sınıf; eğitim-öğretim etkinliklerinin
EKREM SERİN GAZİANTEP MİLLÎ EĞİTİM MÜDÜRÜ 20. yüzyılda başlayan ve hâlen devam etmekte olan bilim ve teknolojideki hızlı gelişme, her alanda olduğu gibi.
Çağın Gidişine Göre Öğretmen Nasıl Olmalı?
MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ BAĞLAMINDA EĞİTİM İHTİYACI VE KONYA’DA MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİ SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER: 1.
Medya  Medya, her türden sözlü, yazılı, basılı, görsel metin ve imgeleri içeren çok geniş iletişim araçlarını kapsayan bir kavramdır. Bu kavramın içine.
İZMİR İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
MEDYA Medyayı Tanımak - Medya Okuryazarlığı -.
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
İlköğretim Okul Müdürlerinin Teknoloji Liderliği Davranışları Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okul müdürlerinin okullarında eğitim teknolojilerinin sağlanması.
İSTANBUL İÇİN MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİNİN ÖNEMİ VE SEÇİLME DÜZEYİ Medya Okuryazarlığı konusunda Eylül 2006 tarihinde Ankara’da düzenlenen Eğitici.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
SEÇMELİ DERSLERİN UYGULANMASI
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
İLETİŞİMDE KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARININ ROLÜ
REHBERLİK DERSİ III.
PROGRAM GELİŞTİRME MODELLERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
Sunum Akışı EBA Tanıtımı Modüller ve Yenilikler Mobil Uygulamalar
İbrahim ER İlköğretim Genel Müdürü
GENÇ KIRMIZI 2014 YARIŞMA BRİEFİ
OKULLARIN INTERNETE TAŞINMASINDA BÖTEB’ LERİN (BİLGİSAYAR ve ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BÖLÜMÜ) ROLÜ.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR VE TARİHSEL SÜREÇ
DEĞERLER EĞİTİMİ.
2014 – 2015 Eğitim Öğretim Yılı AKYURT İLKOKULU TANITIM SUNUSU.
KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI VE MESLEKİ AMAÇLAR
DİYARBAKIR BİLİM SANAT MERKEZİ REHBERLİK HİZMETLERİ BİRİMİ
SAMSUN DEĞERLERİYLE BULUŞUYOR
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
SANAT EĞİTİMİ.
Eğitim hakkı, ayrım gözetilmeksizin herkesin sahip olması gereken, vazgeçilemez ve devredilemez bir haktır. Eğitim hakkı, başta çocuklar olmak üzere herkesin,
Prof. Dr. Fersun PAYKOÇ ODTÜ Eğitim Fakültesi Emekli Öğretim Üyesi.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
ÖLÇME DEĞERLENDİRME Yard. Doç.Dr. Deniz Özcan.
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
Medya Okuryazarlığı ve Çocuk
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
Günümüzde kamu hizmetlerinin sunumu geçmiş dönemlere göre farklılıklar göstermektedir. Önceleri okullar için kayıt alanları belirlenir ve çocuk ancak.
BİZ KİMİZ 2000 Yılından bu yana farklı organizasyonlarda aktif olarak görev almış; alanında uzman ve akademik anlamda ciddi projelere imza atmış bir ekibiz.
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ KONUSUNDA FARKINDALIK GELİŞTİRME PROJESİ
SOSYAL BİLGİLER DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
Teknoloji ve tasarım dersi
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
ROLLER ve SORUMLULUKLAR
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
Öğretim Programı (1-4) Kazanımları Sunusu
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
REHBERLİK DERSİ III.
21. YY BECERİLERİ.
MEDYA OKUR YAZARLIĞI ve Temel İlkeler
ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ ORTAÖĞRETİM ALMANCA DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI TANITIM SEMİNERİ
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI – ATATÜRK ve İLETİŞİM 1.
Sunum transkripti:

5 Soruda Medya Okuryazarlığı

1-Medya ya da kitle iletişim araçları denince ne anlamalıyız? Medya ürünleri ve endüstrisi dediğimizde gazete, kitap, dergi, film, fotoğraf, İlan tahtası, radyo, televizyon, video, kaset, bilgisayar, CD, internet vb. her geçen gün çeşitlenen tür ve sayıda iletişim aracını ve işlevini düşünmemiz gerekir.

2. Medya Okuryazarlığı nedir,neden ihtiyaç duyulmuştur? Medyanın günlük hayatımızdaki yeri giderek artmaktadır. İlk gazetenin çıkartılmasından günümüze medyanın tür ve mesajında artan çeşitlilik önemli boyutlara ulaşmıştır. Sanki iki farklı dünyada yaşıyoruz; bunlarda ilki yaşantımızı sürdürdüğümüz gerçek dünya diğeri de medyanın oluşturduğu sanal alemdir. Kısaca Medya Okuryazarlığı, bir medya içeriği ile karşı karşıya kaldığımız zaman medya mesajlarını daha iyi anlayabilmek için bilişsel, duyuşsal, estetik ve etik nitelikleri bir bütün olarak kullanabilme becerisini geliştirme sürecidir.

Gelişmiş medya okuryazarlığı medyanın insanlar daha da önemlisi çocuklar üzerindeki olumsuz etkisini azaltmak için en doğru yaklaşımdır. Diğer bir deyişle Medya Okuryazarlığı medyanın çocukları kontrol altına alma çabasına karşı en etkili yaklaşımdır. ABD’de medya eğitimi 1932 yılından beri verilmektedir. New York Times’ın gazetesinin girişimi ile başlayan bu sürece başta 350 basın kuruluşu destek vermiştir. Bu işe okullara çeşitli gazeteler gönderilerek başlanmıştır. Onbinlerce öğretmen medya okuryazarlığı eğitiminde görev almıştır. Günümüzde Medya Okuryazarlığı Dersi ABD’de zorunlu dersler listesindedir.

Televizyon izlemede oranında ABD dünyada ilk sıradadır Televizyon izlemede oranında ABD dünyada ilk sıradadır. Televizyonun en çok izlendiği İkinci ülke ise Türkiye’dir. Yapılan bilimsel araştırmalar, Türkiye’de televizyon izleme oranının günde ortalama 3-5 saat aralığında olduğunu göstermektedir. Bu hesaplama ile bir kişi neredeyse günün altıda birini, bir yılın da yaklaşık %19’unu televizyon izleyerek geçirmektedir. Ülkemizde çocukların televizyon izleme konusunda neredeyse tamamen özgür oldukları, bütün yaş grupları itibarıyla günde ortalama 4 saat televizyon izledikleri ve %82 oranında televizyon izlemeye yönelik kararlarını kendilerinin verdikleri, istedikleri programı seçerek, istedikleri saate kadar izleyebildikleri tespit edilmiştir.

Yapılan araştırma ve değerlendirmeler, görsel, işitsel ve yazılı medya karşısında, savunmasız bir alıcı konumunda bulunan çocukların, ilköğretimden başlayarak medya karşısında bilinçlendirilmelerinin gerekliliğini ortaya koymaktadır. İnsan kaynağımızın psiko-sosyal ve eğitsel problemleri azaltmak özellikle çocuklarımızın sağlıklı gelişimleri için MEDYA OKURYAZARLIĞI DERSİNİN ZORUNLU hale getirilmesi bir ihtiyaçtır.

3-Dünyada ve Türkiye’de medya okur yazarlığı. Medya eğitimi ya da Medya Okuryazarlığının alt yapısının hazırlanması uzun yıllar almıştır. 1932’lerde ilk olarak ABD’de başlayan medya eğitimi çalışmaları özellikle 1970’lerden başta Avrupa kıtası olmak üzere hızla yaygınlık kazanmıştır.

Günümüzde Medya Okuryazarlığı başta ABD, Kanada, Avusturalya, Japonya, Fransa, Almanya, İtalya, İspanya, İngiltere, Avusturya, Belçika, İsviçre…gibi gelişmiş ülkelerin bir çoğunda zorunlu ders olarak ele alınmaktadır. Medya Okuryazarlığı Dersi bu ülkelerin bazılarında seçmeli, bir kısmında ise tüm derslerin konuları içine yerleştirilmiş olarak verilmektedir. Ayrıca gelişmekte olan ülkelerin birçoğunun eğitim müfredatlarında da Medya Okuryazarlığı Dersine yer verildiği görülmektedir

Medya Okuryazarlığı içeriği; Aile, Çocuk ve Televizyon 4-Medya Eğitimi ya da Medya Okuryazarlığı ile öğrencilerde hangi nitelikler- beceriler geliştirilmek ya da kazandırılmak istenmektedir? Medya Okuryazarlığı içeriği; İletişim Kitle İletişimi Medya Televizyon Radyo Aile, Çocuk ve Televizyon Gazete ve Dergi İnternet gibi her insanın bilmesi gereken temel konulardan oluşturmaktadır.

Özel yaşamın gizliliğine saygı Estetik duyarlılık Dürüstlük Sorumluluk Medya Okuryazarlığı; hem öğrencilerin Tv. İnternet gibi kitle iletişim araçlarını kullanma nedenlerini görmemize imkan sağlarken, diğer yandan çocuklarında kendi davranışları hakkında farkındalık oluşturmalarına imkan sağlayacaktır. Medya Okuryazarlığı ile öğrencilere kazandırılmak istenen değerler şöyle ifade edilebilir: Özel yaşamın gizliliğine saygı Estetik duyarlılık Dürüstlük Sorumluluk Etik kurallara bağlılık Farklılıklara saygı duyma Kültürel mirası yaşatma bilinci Aile içi iletişime önem verme Bilinçli tüketim Toplumsal hayata aktif katılım Bilimsellik Eşitlik Yardımlaşma Dayanışma Paylaşma

Medya Okuryazarlığı ile öğrenciler; 1. Medyayı farklı açılardan okuyarak yaşadığı çevreye duyarlı, ülkesinin problemlerini bilen, medyada gördüklerini aklın süzgecinden geçirecek bilince sahip, 2. Televizyon, video, sinema, yazılı basın, internet vb. ortamlardaki mesajları çözümleme, değerlendirme ve iletme yeteneği gelişmiş, 3. Yazılı, görsel, işitsel medyaya yönelik eleştirel bakış açısı kazanmış, 4. Mesajların oluşturulması sürecinden, analiz edilmesine eleştirel düşünme yetisini kullanan, 5. Bilinçli bir medya okuryazarı sorumluluğu ile davranan, 6. Toplumsal yaşama yapıcı katkılarda bulunan, 7. Kamu ve özel yayıncılık alanının geliştirilmesi için çaba gösteren, sorumluluk sahibi bireyler olacaklardır.

MEDYA OKUR-YAZARLIĞI BİLİNCİNİ KAZANDIRMAK, GELİŞTİRMEK İÇİN OKULLARIMIZDA NELER YAPABİLİRİZ?

Seçmeli ders olarak ilköğretim 2 Seçmeli ders olarak ilköğretim 2. kademenin herhangi bir düzeyinde okutulması gereken Medya Okuryazarlığı dersi 6. sınıf düzeyinde seçilerek işinin uzmanı bir öğretmen tarafından verilmesi sağlanır.Üst sınıflarda bilinç düzeyinin oluşup oluşmadığı çalışmalarına ağırlık verilir. 2. Medya Okuryazarlığı kulübü kurulur. Kulüp çalışmaları sadece öğrencileri değil öğretmen ve velileri de kapsayacak nitelikte olmalıdır.Kulüp çalışmaları kapsamında özellikle velileri bilinçlendirecek seminer çalışmalarına ağırlık verilir.

Öğrenci öğretmen ve velilerin en çok kullandıkları sosyal medya araçlarına okul adına üyelikler gerçekleştirilir,bu iç paydaşlarla ortak gruplar oluşturularak hem etkili iletişim hem de dolaylı denetim sağlanmış olur.Bu sayede teknoloji araçlarının kullanılması konusunda öğrencilerin okula ve öğretmene karşı önyargıları da kırılmış olacaktır. Okul rehber öğretmeni ve sınıf rehber öğretmenlerinin işbirliği ile “Medya okuryazarlığı bilinci” konusunda belli dönemlerde anketler düzenlenerek bilinç düzeyi ölçülmelidir.(Anketlerde isim istenmemesine özen gösterilmelidir.)

Sevgiyle kalın 4. grup üyeleri