TÜKETİCİ DAVRANIŞI MODELLERİ
Tüketici davranışı için temel model kültür Sosyal Güdüler tutumlar Tüketicinin Satın alma davranışı İhtiyaçlar Öğrenme Aile Algılama İş Kişilik Ekonomik
EKB Tüketici davranışı modeli Girdiler Bilgi işleme Karar prosesi Kar. Pr. değişkenleri Dış faktörler Prob. tanımlama İnançlar Kültürel Normlar Maruz kalma tutumlar araştırma Dikkat Grup etkisi niyetler Alt. Deg. Pazarlamacıların uyarıları ve diğerleri Kabul HAFIZA Değerlendirme kriteri Aile etkisi seçim. Hatırda tutma Hayat tarzı çıktılar Beklenmeyen durumlar Anlama Normatif İtaat,uyum Memnuniyet/memnuniyetsizlik
Engle-Kollatt-Blackwell Tüketici davranışı modeli Odak karar verme prosesi üzerinedir Karar prosesi şunlardan etkilenir Girdiler Bilginin nasıl işlendiği Özel karar prosesi değişkenleri Dış etkiler
Howard-Sheth’in Tüketici davranışı modeli Girdiler Algılama Yapıları Öğrenme yapıları Çıktılar güdüler Açık araştırma Dikkat güven Marka bağlılığı Uyaranların belirsizliği Marka bağlılığı Seçim kriteri Sosyal, sembolik ve direkt uyarıcı tutum dikkat tutum Dikkat Niyet Algısal eğilim memnuniyet Satınalma
Marketing Strategy andConsumer Behavior Howard-Sheth Tüketici davranışı modeli Marketing Strategy andConsumer Behavior Üç satınalma tipi ile ilgilidir:Otomatik satınalma, Sınırlı sorun çözme sınırsız sorun çözme Dört genel faktör Girdiler Algısal yapılar Öğrenme yapıları Çıktılar (iç veya dış)
Bettman’ın Bilgi İşleme modeli Motivasyon Algılama Encoding Amaç hiyerarşisi Hafıza araştırması Dikkat İşleme kapasitesi Dış araştırma Bilgi toplama ve değerlendirme Tarama ve engelleme mekanizması Karar prosesleri Engelleme yorumlama & Tepki Tüketim ve öğrenme
Bettman’ın Tüketici davranışı modeli Bilgi işlemeye önem verme Tüketicilerin aktif çevre izleyicileri olduğunu önermesine dayanan iki eşsiz yapı tarayıcı/yarıda kesme-engelleme mekanizmaları
HCB Tüketici davranışı modeli DIŞ ETKİLER Kültür Alt kültür Demografik özellikler Sosyal statü Referans gruplar Aile Pazarlama faaliyetleri Deneyimler ve kazanımlar DURUMLAR Problemin tanımlanması Bilgi araştırması Alternatif değerlendirme ve seçimi Satış yeri seçimi Ve satınalma Hemen sonra satınalma prosesleri KİŞİLİK KAVRAMI ve HAYAT TARZI İstekler İÇ ETKİLER Algılama Öğrenme Hafıza Güdüler Kişilik Duygular tutumlar İhtiyaçlar Deneyimler ve kazanımlar
Tüketicilerin marka tercihleri
Tüketiciler bir malın değişik markalarını değerlendirirken, bazı mal niteliklerini esas alırlar Tüketici bir markayı o markanın yaptığı çağrışıma göre değerlendirir.
Bir tüketici her markayı seçim kriterine göre öncelik sırasına koyar. Önce seçim kriterleri önem sırasına konur Her marka her marka mal özellikler bakımından karşılaştırılır, marka tüm nitelikler bakımından puanlandırılır. Ağırlıklarla puanlar çarpılarak her markanın toplam değeri hesaplanır