GAP(GÜNEYDOĞU ANADOLU PROJESİ)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Mazıdağı Kaymakamlığı Proje Koordinasyon Birimi
Advertisements

OBEZİTE İSTATİSTİKLERİ
Orta Doğu Teknik Üniversitesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Sosyo-Ekonomik Gelişmişlik Sıralaması Araştırması
KADIN ve SOSYAL YAŞAM Prof.Dr. Gönül BUDAK Dokuz Eylül Üniversitesi
DEMOGRAFİ (Nüfusbilim)
-Demografik- Nüfus Analizi
SAĞLIK EKONOMİSİ.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
NECDET YILMAZ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENİ 2008 ISPARTA
Diferansiyel Denklemler
Nüfusun Yaşlanması Çalışma Grubu
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
HAZIRLAYAN : BUSE DANIŞMAN 6-B
COĞRAFİ BÖLGELER.
SON EKONOMİK GELİŞMELER
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
EGE BÖLGESİ SANAYİ ODASI RAKAMLARLA TÜRKİYE DEĞERLENDİRMESİ Ender YORGANCILAR EBSO Yönetim Kurulu Başkanı TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Aralık 2009.
Türkiye Kent Sağlık Göstergeleri
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
HAVZA İLE İLGİLİ HEDEFLENEN ÇALIŞMA (YANSI 13) HAVZA TEŞKİLATLANMASI YOLUYLA YENİDEN YAPILANMA 1.1. HAVZA TEŞKİLATI 2.2. HAVZA YÖNETİM HUKUKU 3.3. HAVZA.
2010 – 2011 ÖĞRETİM DÖNEMİ RAPORU Türkiye’de Yerleşik Yüksek Öğretim Kurumları Turizm Eğitim Analizi Bu çalışmada yer alan tüm veriler T.C.Milli Eğitim.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
FİNANS SEKTÖRÜNDE YABANCI SERMAYE ARALIK TSPAKB 2 İSTİKRAR  Siyasi istikrar Uluslararası yatırımcıların güvenini sağlayan tek parti hükümeti 
COĞRAFYA Bölüm TÜRKİYE’NİN BÖLGESEL KALKINMA PROJELERİ
Bölgesel Gelişme Politika ve Uygulamaları
Türkiye’deki Gelişmişlik Düzeyinin Çeşitli Göstergeler Kullanılarak Coğrafi Bilgi Sistemi ile İller Bazında İrdelenmesi.
BÖLGESEL KALKINMA PROJELERİ
Üniversite Eğitimi ve Sürdürülebilir İktisadi Kalkınma Olgusu
GAP : Su İle Gelen Değişim Hilal Siyok 103 2TMB. Güneydoğu Anadolu Projesi Temel hedefi, Güneydoğu Anadolu Bölgesi`nde yaşayan vatandaşlarımızın gelir.
HARRAN-AKÇAKALE TUZLU TOPRAKLAR
Türkiye’de Kayıt Dışılık
ÜLKEMİZDE NÜFUS Rasitgokhansucu.com.
KONU:TÜRKİYE’DE NÜFUS
NÜFUSUN GELİŞİMİ DAĞILIŞI ve NİTELİKLERİ
1 T.C. ŞIRNAK VALİLİĞİ Ekim GENEL TANITIM.
Güneydoğu Anadolu Bölgesi
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
SOSYAL BİLGİLER COĞRAFİ BÖLGELER GÜNEYDOĞU ANADOLU BÖLGESİ.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
ÜLKEMİZDE NÜFUS ÖZGÜR GÜVERCİN 7.Sınıf SOSYAL BİLGİLER.
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
Sosyal Bilgiler TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ.
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Araş.Gör. Barış Önol ve Doç.Dr. Yurdanur Ünal
Diferansiyel Denklemler
ÜLKEMİZDE NÜFUS.
NÜFUS : Belli bir yerde yaşayan insan sayısına denir.
Bu Sunu En İyi Ofis 2010 Yüklü Bilgisayarlarda Görüntülenir
GÜNEYDOĞU ANADOLU BÖLGESİ
TÜRKİYE’NİN NÜFUS ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE’DE TARIM VE HAYVANCILIK
TEMEL SAĞLIK HİZMETLERİ AÇISINDAN TARIMDA ÇALIŞANLAR
T.C. ZİRAAT BANKASI A.Ş. 1 Hüsamettin GÜLHAN T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ KONU:Güney Doğu Anadolu Projesi
Adnan BALİ Türkiye İş Bankası A.Ş. Genel Müdür Yardımcısı Özel Sektörün Finansman Kaynaklarına Erişimi Konferansı Diyarbakır TÜRKİYE İŞ BANKASI.
Yurdumuzda Nüfus.
BATMAN İL EKONOMİK RAPORU. İÇİNDEKİLER 1.Türkiye Ekonomisi Genel Değerlendirme 1.1.Büyüme 1.2.İstihdam 1.3.İhracat 1.4.Enflasyon 2.Batman İli Ekonomik.
GÜNEYDOĞU ANADOLU BÖLGESİ
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Dağılışı
TÜRKİYE’DE KIRSAL KALKINMA POLİTİKALARI VE UYGULAMALAR
BEŞERİ COĞRAFYA.
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
TÜRKİYE NÜFUSUNUN ÖZELLİKLERİ —Nüfus artışı yüksektir — Genç nüfus fazladır. — Aktif nüfus fazladır.(çalışabilecek nüfus). Çalışma çağındaki nüfustur.
ÇALIŞMA EKONOMİSİNE GİRİŞ -TÜRKİYE’DE İSTİHDAM-
Sunum transkripti:

GAP(GÜNEYDOĞU ANADOLU PROJESİ)

GAP GAP, Güneydoğu Anadolu Bölgesi`nde yaşayan vatandaşlarımızın gelir düzeyi ve hayat standardını yükselterek, bu bölge ile diğer bölgeler arasındaki gelişmişlik farkını ortadan kaldırmak, kırsal alandaki verimliliği ve istihdam imkanlarını artırarak, sosyal istikrar, ekonomik büyüme gibi milli kalkınma hedeflerine katkıda bulunmak olan GAP, çok sektörlü, entegre ve sürdürülebilir bir kalkınma anlayışı ile ele alınan bir bölgesel kalkınma projesidir.

GAP GAP, çok sektörlü, entegre ve sürdürülebilir bir kalkınma anlayışı ile ele alınan bir bölgesel kalkınma projesidir. 3

TEMEL HEDEFİ Güneydoğu Anadolu Bölgesi halkının gelir düzeyi ve hayat standardını yükseltmek. 4

TEMEL HEDEFİ Bu bölge ile diğer bölgeler arasındaki gelişmişlik farkını ortadan kaldırmak. 5

TEMEL HEDEFİ Kırsal alandaki verimliliği ve istihdam imkanlarını artırmak. 6

TEMEL HEDEFİ Sosyal istikrar, ekonomik büyüme gibi milli kalkınma hedeflerine katkıda bulunmak. 7

PROJE KAPSAMI 8

PROJE KAPSAMI Proje alanı Fırat ve Dicle havzaları ile yukarı Mezopotamya ovalarında yer alan 9 ili kapsamaktadır 9

GAP Proje alanı Fırat ve Dicle havzaları ile yukarı Mezopotamya ovalarında yer alan 9 ili kapsamaktadır ; Adıyaman Gaziantep Batman Kilis Diyarbakır Mardin Siirt Şanlıurfa ve Şırnak’tır.

PROJE KAPSAMI 1970’lerde Fırat ve Dicle nehirleri üzerindeki sulama ve hidroelektrik amaçlı projeler olarak planlanmıştır. 11

PROJE KAPSAMI GAP, 1980’lerde çok sektörlü, sosyo-ekonomik bir bölgesel kalkınma programına dönüştürülmüştür. 12

PROJE KAPSAMI Su Kaynakları Programında 22 baraj 1.7 milyon hektar alanda sulama sistemleri yapımını öngörmektedir. 13

PROJE KAPSAMI 19 hidroelektrik santrali Toplam maliyeti 32 milyar ABD doları olan Proje’nin, Enerji santrallerinden yılda 27 milyar kws enerji üretimi öngörülmektedir. 14

Kalkınma programı 15

Kalkınma programı Eğitim. Sağlık. İstihdam Sulama. Hidroelektrik Enerji. Tarım. Kırsal ve kentsel altyapı. Ormancılık 16

Gelinen noktaya bakacak olursak GAP Gelinen noktaya bakacak olursak

İSTİHDAM agirlikli olarak tarima dayali, ancak modern tarim teknolojilerinin yeterince gelişmedigi bir özellige sahiptir. Tarimda yeterli gelişme saglanamamasinin bir nedeni de, bölgenin kurak iklime sahip olmasi ve tarimsal üretimin gereksinim duydugu sulama imkanlarindan yoksun olmasidir. Tüketime yönelik geleneksel tarim işletmeleri özelligi gösteren çogu küçük aile işletmesi niteligine sahip tarim sektörü,

İSTİHDAM Bölgede, istihdamin sektörel dagilimina bakildiginda, ilk sirayi tarim iş kolunda çalişanlar (% 61.35) oluşturmaktadir. Sanayi iş kolunda çalişanlarin orani % 7 iken, ticaret iş kolunda çalişanlarin orani % 6.21 ve mali kurumlar iş kolunda çalişanlarin orani ise % 1.17.dir. Ücretli çalişanlarin toplam istihdama orani % 33.21, ücretli çalişan kadinlarin toplam istihdama orani ise % 3.72.dir. GAP illeri baz alindiginda tarim iş kolunda istihdam edilen nüfusun oraninin oldukça yüksek oldugu görülmektedir. Şanliurfa.da bu oran % 72.8 iken Diyarbakir.da % 63.9 ve Adiyaman.da % 73.6 oldugu görülmektedir. Sanayide istihdam edilen nüfusun söz konusu illerde sirasiyla Şanliurfa.da % 3.5; Diyarbakir.da % 3.8 ve Adiyaman.da % 4.8.dir (DPT, 2003. 93).

İŞSİZLİK TÜIK verilerinde, Türkiye.de kentsel işsizlik orani % 12.7 iken, kirda bu oran % 4.e düşmektedir. Cinsiyet açisindan ele alindiginda, kentsel sektörde erkek işgücünün işsizlik orani % 11.7 iken, kirda bu oran % 8.5; kentsel sektörde kadin işgücünün orani % 17, kirda % 5.1.e düşmektedir. Kentsel işsizlik, GAP illerinde de oldukça yüksek düzeydedir. 2000 Nüfus Sayimi.na göre Diyarbakir.da kentsel işsizlik orani, % 14.2.dir. Bu oran, bölgenin gelişmiş sanayi kenti olan Gaziantep.te % 11.4 ve Şanliurfa.da % 14.5.dir. Bölgenin nispeten yoksul kuzey kentlerine dogru gidildiginde, işsizlik oranlarinin çok daha da büyük boyutlara ulaştigi görülmektedir. Örnegin Batman.da, bu oran, % 17.4.dir (TÜIK, 2006). Bölgenin kisa ve uzun dönemdeki en önemli sorunu agirligi giderek artan işsizlik olgusu oluşturmaktadir.

İŞSİZLİK Bölge illerinde kronik bir hal alan işsizlik, başta yoksulluk olmak üzere, saglik, egitim, konut, suç vb bir dizi toplumsal soruna kaynaklik teşkil etmektedir. GAP odakli yapilan bilimsel araştirmalar söz konusu sorunlarin bölge illerinde dramatik artiş gösterdigine işaret etmektedir. Bölge illeri, gelir, istihdam ve refah açisindan Türkiye ortalamasinin bir hayli altinda kalmaktadir. “Türkiye.de Bireysel Gelir Dagilimi ve Yoksulluk” konulu araştirmada cografi bölge ayrimina göre yoksulluk riskinin en fazla oldugu bölge Güneydogu Anadolu Bölgesi.dir (TÜSIAD, 2000). Bu bölgedeki bireylerin % 34.5.i göreli yoksulluk çizgisinin altinda bulunmaktadir. BÖLGE Yoksulluk Orani (%) Marmara 7.5 Ege 8.1 Akdeniz 16.2 Karadeniz 14.4 Iç Anadolu 11 Dogu Anadolu 13 G.Dogu Anadolu 34.5

EĞİTİM Eğitim setörünün, diğer iller dikkate alındığında, yeterince gelişmediği görülmektedir. Bir başka ifadeyle, Türkiye‟de bölgelerarası eğitim sektörü gelişmişlik farkının devam ettiği söylenebilir. GAP kapsamında bulunan Diyarbakır, Şanlıurfa, Batman, Şırnak gibi bölge illerinin, Türkiye eğitim sektörü gelişmişlik skalasında son sıralarda bulunması dikkat çekmektedir (DPT, 2003: 129). Bu sıralama, bölgenin diğer sosyo-ekonomik gelişme göstergeleriyle de örtüşmektedir. Bölgede eğitim alanında gözlenen olumsuz tablo büyük kentlerin varoşlarında ise daha vahim bir hal almaktadır. Eğitim sektörünün gelişkin olmaması, okullaşma oranlarını olumsuz yönde etkilediği gibi insan kaynagi ve beşeri sermayenin düşük düzeyde kalmasini da pekiştirmektedir.

OKUR YAZARLIK (DIE, 2004) incelendiginde, GAP bölgesinde, okuryazarlik oraninin hâlâ çok düşük düzeyde kaldigi görülmektedir. Örnegin, iller bazinda okuryazarlik orani, Diyarbakir.da, % 69, Şanliurfa ve Adiyaman.da, % 67, Şirnak.da, % 65.dir. Okuma-yazma oranlarinin dünya ortalamasinin % 78.8 oldugu dikkate alindiginda, bölgede okuma-yazma oranlari oldukça düşük kalmaktadir. Okur yazar kadin nüfusunun, toplam kadin nüfusa orani çok daha düşük düzeydedir. Güneydogu Anadolu Bölgesinde söz konusu oran, % 60 iken, Diyarbakir.da bu oran % 55, Şanliurfa.da, % 52.ye düşmektedir.

SAĞLIK Işsizlik, yoksulluk ve egitim göstergeleri ülke ortalamasinin altinda seyreden bölge illerinin saglik göstergeleri de en alt düzeydedir. Bölgede on bin kişiye düşen hekim sayisi, 5.49, diş hekimi sayisi, 0.52, hastane yatagi sayisi, 13.26.dir. Örnegin 2000 nüfus sayiminda illere göre doktor başina kişi sayisi Diyarbakir.da 1.424, Şanliurfa.da, 2.336, Şirnak.da, 2872 gibi oldukça yüksek bir degere sahiptir. Türkiye.de ise kişi başina düşen doktor sayisi 764.dür (DPT, 2003). Bölge illerinde yaşayan bireyler saglik ve sosyal güvence konusunda önemli güçlükler yaşamaktadir. Bu güçlüklerin başinda sigortalilik durumu gelmektedir. Bölge illerinde sigorta kapsaminda bulunan bireylerin oraninin düşük olmasi dikkat çekmektedir.

SONUÇ OLARAK mevcut göstergeler bölge illerinin hala ciddi ekonomik ve sosyal sorunlara sahip oldugunu göstermektedir. Işsizlik, yoksulluk, egitim, saglik gelir ve mülkiyet dagilimi açisindan diger bölgelerle arasinda ciddi eşitsizliklerin devam ettigi görülmektedir. Bölgede, kirsal kesimde ve büyük kent varoşlarinda işsizlik ve yoksulluk göstergeleri Türkiye ortalamasinin altinda yer almaktadir. Özellikle bölgenin yogun göç alan büyük kentlerinin varoşlari, adeta „kent içi sefalet alanlari.na dönüşmüş durumdadir. Varoşlarda yaşayan bu yeni yoksul tabaka kentin ekonomik, toplumsal ve kültürel hayatina katilamamaktadir.

TEŞEKKÜRLER İDRİS BİLGE HAKAN AKGÜN MÜCAHİD İSMAİL IŞIKAY