TRAFİKTE EMNİYET KEMERİ KULLANMANIN ÖNEMİ M.SELAHATTİN ÇOLAK İLKOKULU
Tüm gücünüzle koştuğunuzu düşünün. Eğer size iki adım uzaklıkta aniden bir duvar önünüzde belirirse durabilir misiniz? Bu durum sizin saatte 25 km/s hızla seyrederken önünüzdeki aracın herhangi bir şeye çarpmasıyla karşı karşıya kalacağınız durumla aynıdır.
Peki ya, aracınızla ani fren yaparak, ya da öndeki araca çarparak durursanız? Eğer emniyet kemeri kullanmıyorsanız, siz ve araç içindeki yolcuların bedenleri aynı hızla yol almaya devam eder. Ta ki direksiyon, torpido veya ön cam sizi durduruncaya kadar.
İlk Çarpma Üçüncü Çarpma Başka bir taşıt veya diğer bir nesneyi kapsamaktadır; ağaç, levha, çukur, bir insan ya da bir hayvan vs. gibi. İkinci Çarpma Emniyet kemeri takmayan yolcu ile taşıtın iç yüzeyi arasında meydana gelmektedir; örneğin sürücünün göğsünü direksiyona ya da başını pencereye çarpması. Üçüncü Çarpma Vücudun iç organlarının göğüs iç duvarına ya da iskelet yapısına çarptığında meydana gelmektedir.
Emniyet kemeri takmayan bir kişi taşıtın çarpma öncesindeki seyir hızı ne idiyse o hızda hareketine devam eder ve taşıttan dışarı fırlar.
Ve hızlı bir şekilde camdan fırladı
EMNİYET KEMERİ TAKILI DEĞİL SONUÇ…! EMNİYET KEMERİ TAKILI EMNİYET KEMERİ TAKILI DEĞİL
Araçtan dışarı savrulan kişi, yumuşak bir zemine düşmüyor.
Emniyet kemeri ile ilgili yanlış bilinen konular Bazı sürücüler düşük hızdaki çarpmalarda araç içinde sıkıca tutunup etkiyi düşüreceğine inanıyor. Bunu yapmak için öncelikle çok güçlü kol kaslarına sahip olması gerekiyor. Bir duvara 50 km/s hızla çarpma esnasında DÖRT TON’ luk bir etki oluşuyor. Kol kasları bunu engelleyemiyor. Ancak! emniyet kemeri, kol ve bacakların kırılmasını önleyebilmektedir.
Taşıttan dışarı fırlamak bir çarpışmada bireyin başına gelebilecek en tehlikeli durumlardan birisidir ve bu kişilerin %75'i hayatını kaybetmektedir.
80 km/s hızla duvara çarpma anında gerçekleşenler sırasıyla Çarpışmadan 26 milisaniye sonra Sürücü yolcular emniyet kemeriyle bağlı değillerse 80 km/s süratle araç içinde harekete devam ederler. 44 milisaniye sonra sürücü göğüs kafesiyle direksiyona çarpar. 92 milisaniye sonra sürücü yanındaki yolcuyla beraber aynı anda kafasını ön cama çarpar, camdan dışarı fırlar. 200 milisaniyeden daha kısa süre içerisinde her şey biter.
Emniyet kemeri ile ilgili yanlış bilinen konular Emniyet kemerinin rahat ya da kullanışlı olmadığının düşünülmesi. Emniyet kemerinin araçta sıkışmalara yol açacağından endişesi edilmesi. Sürücülerin, sürücülük becerilerinin iyi olduğunu düşünerek kaza yapmayacaklarına inanmaları.
Taşıttan fırlamanın araç içerisinde kalmaktan daha güvenli olduğunu düşünmeleri. Şehir içinde emniyet kemeri kullanmaya gerek olmadığının düşünülmesi, Emniyet kemeri takmadan taşıtın arka koltuğunda yolculuk etmenin güvenli olduğunun düşünülmesi.
Birçok sürücü, kısa yolculuklarda emniyet kemerinin hiçbir işe yaramadığını düşünüyor, ancak emniyet kemeri kullanımını asıl gerektiren kısa mesafe ve düşük hızlardaki yolculuklardır. Çünkü ölümlü trafik kazalarının yüzde 80′ i sürücülerin evlerine 30-35 kilometre uzakta ve saatte 55-60 kilometre hızın altında gerçekleşiyor.
Ayrıca kazalardaki ölümlerin yüzde 35′ i şehir içinde ve günlük güzergahlar üzerinde meydana geliyor. Emniyet kemeri kullanılmıyorsa 30 km/s hızla çarpıldığında bile ağır yaralanma riski çok fazla oluyor.
Kullanımdaki yanlış uygulamalar Taşıt içi emniyet kemeri hatırlatma sistemlerini devre dışı bırakmak için aparat kullanılması Emniyet kemerinin boş bağlanarak üzerine oturulması Emniyet kemerinin yükseklik ayarının doğru yapılmaması.
EMNİYET KEMERİNİ BOŞ BAĞLAMAK Edirne'de meydana gelen trafik kazasında üniversite öğrencisi iki genç ölümden döndü. Kazada aracın ikaz sesini susturmak için emniyet kemerini boş bağlayan sürücü ağır yaralanırken, kemeri takılı olan arkadaşı kazayı hafif sıyrıklarla atlattı.
Emniyet kemerinin doğru kullanımı Emniyet kemeri alt şeritinin göbek üzerinden değil kalçaların hizasından, çapraz şeritin ise omuzun üzerinden ve göğsün ortasından geçirilmesi. Emniyet kemeri şeritlerinin gergin olması. Emniyet kemerini bağlarken üzerinizde palto vs. gibi kalın giysiler olmaması doğru kullanım olacaktır.
Öğretmenler olarak önce biz örnek olalım ve emniyet kemerimizi takalım
Emniyet kemeri kullanmak yasal zorunluluktur. 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu 78 ve Karayolları Trafik Yönetmeliği 150. Maddesi gereğince araçlarda «Emniyet Kemeri» bulundurulması ve kullanılması zorunludur.
Dinlediğiniz için teşekkürler. Lütfen kontağı açmadan önce Emniyet Kemerinizi Bağlayın. Çünkü bizim için değerlisiniz