LİMANLAR Prof.Dr.Sedat KABDAŞLI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DEZENFEKSİYON.
Advertisements

LOAD LİNE YÜKLEME HATTI
COĞRAFYA PERFORMANS ÖDEVİ
DENİZYOLU TAŞIMACILIĞI TERMİNOLOJİSİ
TARIMSAL YAPILARDA HAVALANDIRMA SİSTEMLERİ
BORU HATTI TAŞIMACILIĞI TERMİNOLOJİSİ
SAMSUNPORT.
NAKLİYAT SİGORTALARI.
AHMET YÜCEL ODABAŞI
SİMÜLATÖRLER MERKEZİ.
SU KAYNAKLARI MÜHENDİSLİĞİ
İZMİR ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜ İMAR VE PLANLAMA ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ
DENİZ LİMANLARI TERMİNOLOJİSİ
Kıyı Tesislerinin Planlama ve Tasarımında Gemi Manevraları Simülasyon Deneyleri  Dr. Selçuk Nas   Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi.
Cadde kanallarının güzergahı
KIRMA-ELEME TESİSLERİNDE
Hizmetiçi Eğitim Programı Kasım 2012, Antalya
Maden Mühendisliğine Giriş
BİRİNCİ HAFTA DERS NOTLARI
Yol Geometrik Standartlarının Seçimi
ÜRETİM YÖNTEMİ SEÇİMİNE ETKİ EDEN FAKTÖRLER
Katlı paralel kanal şebekesi
MADENCİLİĞE GİRİŞ.
Yrd. Doç. Dr. A. Özgür KARAGÜLLE Arş. Grv. Gültekin ALTUNTAŞ
KIYI EROZYONU PROBLEMİ
TAŞIMA SİSTEMLERİ ve YÜK GÜVENLİĞİ
MİKRODALGA FİLTRELER.
Beton Üretimi & Taze Beton Deneyleri
(Konak, 1995 ) Yürüyen Tahkimat Seçimi
Uluslar Arası Deniz Taşımacılığı
ISI VE SICAKLIK.
YERLEŞMENİN DAĞILIŞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER
25-MADDİ DURAN VARLIKLAR
Yakıtlar nelerdir ve nasıl oluşur?
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
YÜZEY SULAMA YÖNTEMLERİ
ISL 448-Optimizasyon Modelleri ve Uygulamaları Kuruluş Yeri Problemleri.
Dökme sıvı yük taşımacılığı konusunda faaliyet göstermekte olan şirketimiz, yeni nesil, ‘’Çok Katlı’’, tek kullanımlık flexitank ile ‘’Flexitank Operatörlüğü’’
BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI. BÖLÜM 3 SU ALMA YAPILARI.
BÖLÜM 17 SU DEPOLAMA VE DAĞITMA SİSTEMLERİ. BÖLÜM 17 SU DEPOLAMA VE DAĞITMA SİSTEMLERİ.
BÖLÜM 5 KİMYASAL MADDE KULLANIMI VE DEPOLANMASI.
25-MADDİ DURAN VARLIKLAR
1 Kasım 2015 İzleme ve Su Bilgi Sistemi Dairesi Başkanlığı Faaliyetleri Konulu Hizmetiçi Eğitim Şükran DENİZ Uzman ORMAN VE SU İŞLERİ BAKANLIĞI İZLEME.
ÖN DİZAYNDA AĞIRLIK HESABI. Her türlü geminin dizaynında gemiyi oluşturan ağırlıkların ön dizayn aşamasında doğru olarak hesaplanması geminin tekno-ekonomik.
DÜNYA ÜZERİNDEKİ ÖNEMLİ BOĞAZLAR VE KANALLAR.
Gıda Endüstrisinde Kullanılan Ambalajların Sınıflandırılması
Gemiler kullanılış amaçlarına göre aşağıda belirtilen sınıflara ayrılır. Ancak bu sınıflandırma kesin olmayıp gelişen teknolojiler yeni sınıfları veya.
DENİZDE TRAFİK AYRIM DÜZENLERİ
Depo Elleçleme Personel Eğitimi
GEMİ KULLANMANIN TEMEL PRENSİPLERİ
LOAD LİNE YÜKLEME HATTI
YOLCU GEMİLERİ KALABALIK YÖNETİM VE TEDBİRLER
GEMİ ÇEŞİTLERİ GEMİ SİCİLİ GEMİ BANDIRASI BATUHAN TÜRK 25 11/B.
GEMİLERDE DİP YAPISI TEK DİPLİ GEMİLER ÇİFT DİPLİ GEMİLER.
PETROL TANKERLERİ VE KAZALARI
LOJİSTİK MALİYETLERİN YÖNETİMİ
D.Ç.Ö.T.Devamı Denizde trafiği düzenlemek ve seyir güvenliğini sağlamak için.
Lojistik Merkez Yer Seçimi
DEN 322 Gemi Sevk Makinaları.
GELGİT NEDİR VE NASIL HESAPLANIR. GELGIT, AY VE GÜNEŞ’IN ETKISIYLE DENIZLERIN SÜREKLI YÜKSELIP ALÇALMASı OLAYıDıR.
TS 802 Haziran 2009 BETON TASARIMI KARIŞIM HESAPLARI
LOJ436 Lojistik Yönetimi Ders – VIII
YÜZEY DRENAJ YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ turizm mevzuatı
Peyzaj Yapısı Prof. Dr. Şükran Şahin PEYZAJ EKOLOJİSİ.
AKDENİZ UNİVERSİTESİ FİNİKE MESLEK YÜKSEK OKULU DERS : TEHLİKELİ MADDE TAŞIMACILIĞI AD : ABDURRAHMAN SOYAD : KAYAN NO :
BÖLÜM 4: Hidroloji (Sızma) / Prof. Dr. Osman YILDIZ (Kırıkkale Üniversitesi)
Sunum transkripti:

LİMANLAR Prof.Dr.Sedat KABDAŞLI

Tanımlar Liman: Gemilerin çeşitli ihtiyaçlarının karşılandığı, bakım ve onarımlarının ve/veya inşaatlarının gerçekleştirildiği, depolama imkanları bulunan, dalga ve akıntı etkisine karşı tabii ve/veya yapay olarak korunmuş kıyı ve su alanlarıdır.

Tanımlar Barınak: Gemi, yat ve teknelerin dalga ve akıntı etkilerinden korunarak barınma ve birtakım ufak ihtiyaçlarını giderdikleri su alanlarıdır.

Tanımlar Yanaşma yeri: Gemilerin/teknelerin bekleme, yükleme-boşaltma, bakım veya servis hizmeti aldıkları yerlerdir. Rıhtım: Kıyıya paralel yanaşma İskele: Kıyıya dik yanaşma

Tanımlar Dalgakıran: Limanı dalga ve akıntı etkilerine karşı koruyan sanat yapılarıdır. Gövde ve müzvar kısımlarından oluşur. Müzvar: Dalgakıranın kafa kesididir.

Tanımlar Manevra alanı: Limana giren bir geminin yanaşma öncesi ve ayrılma sonrasında doğrultu ve hızının bu manevralar için uygun değerlere getirildiği su alanıdır. Demirleme Alanı: Liman içinde bekleme yapan gemilerin, diğer gemilere engel oluşturmayacak biçimde demir atarak veya şamandıralara bağlanarak barındığı alandır.

Tanımlar Geri saha (Hinterland): Limanın hizmet verdiği ve etkilediği kara alanının bütünüdür. Elleçleme (Handling): Limanda yüklerin gemiden karaya indirilmesi, taşınması, depolanması, taşıtlara yüklenmesi, taşıtlardan indirilmesi, karadan gemiye konulması için gereken yük nakil işlemlerinin tümüdür.

Liman Çeşitleri Konteyner limanı Kuru dökme yük Limanı Sıvı yük/LNG Limanı Askeri Liman Yat Limanları Balıkçı Limanları Çok Amaçlı (Karma) Limanlar

Konteyner Limanları Konteyner adı verilen, deniz ve kara yük taşımacılığında kullanılan standart boyutlardaki kutulara yerleştirilmiş halde taşınan yüklerin elleçlendiği liman tesisleridir.

Konteyner Limanları

Konteyner Limanları

Konteyner Limanları

Kuru Dökme Yük Limanları Maden cevheri, çimento, kum, tahıl, kömür gibi dökme kuru yüklerin elleçlendiği limanlardır.

Kuru Dökme Yük Limanları Maden cevheri, çimento, kum, tahıl, kömür gibi dökme kuru yüklerin elleçlendiği limanlardır.

Askeri Limanlar Donanmaya hizmet eden, askeri gemilerin barınma, onarım ve lojistik ihtiyaçlarını karşılayan özel limanlardır.

Yat Limanları

Balıkçı Limanları Balıkçı gemilerinin yararlandığı, balık işleme / depolama / satışı, ağ açma / temizleme / depolama yerlerinin bulunduğu, bunların dışında teknelerin bakım ve onarımının da yapılabilmesine imkan veren çekek yerleri ile teçhiz edilmiş limanlardır.

Sıvı Yük Terminalleri Petrol, doğal gaz (LPG), azot (LNG) ve diğer kimyasalların elleçlendiği terminallerdir.

Ro-Ro / Feribot Terminalleri Ro-Ro (Roll on-Roll off) taşımacılığı ve araç taşımacılığı için kullanılan, araçlar için geniş park ve manevra alanları içeren terminallerdir.

Liman çeşitleri Konteyner limanı Kuru dökme yük Limanı Sıvı yük/LNG Limanı Askeri Liman Yat Limanları Balıkçı Limanları Çok Amaçlı (Karma) Limanlar

Liman yeri seçimi Liman yeri seçiminde göz önüne alınacak kriterler Dalga iklimi ve akıntı yönleri Sediment hareketi, taşınım doğrultusu, akarsular Hidrografik ve topografik koşullar, yeterli kara ve deniz alanının varlığı Jeolojik durum Kara ulaşım ağı

Örnekler İnebolu Limanı

Örnekler Güzelçamlı Yat Limanı, Balıkçı Barınağı ve Feribot Rıhtımı

Limanların Genel Özellikleri

Limanların Genel Özellikleri

Örnekler Mersin Port Konteyner Limanı

Örnekler Yenikapı Kruvaziyer Limanı

Boyutlandırma Liman giriş ağzı Basen derinliği Manevra dairesi Rıhtım boyu Rıhtım kotu

Liman Giriş Ağzı Dg = t + Hmax+e Liman giriş ağzının derinliği limana girebilecek en büyük geminin liman ağzında oluşabilecek en yüksek dalga koşulları altında rahatlıkla geçebileceği kadar olmalıdır. Dg = t + Hmax+e Dg : Liman giriş ağzı derinliği [m] t : En büyük geminin tam yüklü iken su kesimi [m] Hmax : Liman giriş ağzındaki maksimum dalga yüksekliği [m]

Liman Giriş Ağzı Bg=L+e Giriş ağzının genişliği, dalgakıran topuk noktaları arasındaki net açıklık olarak alınmalıdır ve en büyük gemi girişte yan döndüğünde karaya oturmayacak kadar olmalıdır: Bg=L+e Bg : Giriş ağzı genişliği [m] L : En büyük gemi boyu [m] e : Emniyet payı [m]

Basen Derinliği Basen derinliği belirlenirken şu parametreler dikkate alınır: Limanı kullanacak en büyük geminin tam yüklü draftı Liman içi kumlanma potansiyeli Liman içi maksimum çalkantı değeri

Manevra Dairesi Manevra dairesinin yarıçapı, L gemi tam boyu (LOA) olmak üzere, genel olarak 3L ile 1.5L arasında değişir. Yarıçapı belirleyen en önemli faktör geminin manevra kabiliyeti ve römorkaj imkanıdır. Römorkörle yapılan manevralarda dairenin çapı azalır. Gemi kendi makinaları ile manevra yapıyorsa dairenin çapı daha büyük seçilir. Yerel meteorolojik koşulların manevra alanı üzerine etkisi büyüktür. Bu nedenle, riskli görülen durumlarda nümerik manevra simülasyonu kullanılması gerekebilir.

Boyutlandırma Rıhtım boyu: Limana aynı anda yanaşacak gemi sayısına göre belirlenir. En genel olarak, tam gemi boyuna bir emniyet mesafesinin eklenmesi suretiyle, n tane geminin yanaşması için gerekli rıhtım boyları hesaplanır. Rıhtım kotu: Limanı kullanacak geminin tonajına göre 0.8 m ila 4.0 m arasında değişir.

Liman İçi Çalkantı Analizi Gemi ve teknelerin liman içinde maruz kalacakları dalga yüksekliklerinin işletme ve emniyet açısından sınırları bulunmaktadır. Tasarım halinde olan bir liman için bu sınırların hangi açık deniz dalga koşulları altında ulaşılacağının belirlenmesi, limanın sene içinde hizmet veremeyeceği sürenin tayininde büyük rol oynar. Liman içi çalkantı analizi, günümüzde fiziksel ve nümerik modeller yardımı ile gerçekleştirilmektedir. Bu analizin sonuçlarına göre dalgakıran boyları ve yerleşimi gerek duyulduğunda revize edilebilir.