Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
D – 3 KURAM VE ARAŞTIRMA Neumann, 2000 Chapter 3, 4.
Sosyal Bilimlerde Kullanılan Temel Kavramlar
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMİ
Hafta 2 Bilimin Doğası: Bilimsel bilgi ve bilimsel metod
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Evren Örneklem.
BİLGİNİN KAYNAĞI BİLİM KAVRAMI BİLİM YÖNTEM İLİŞKİSİ
PSİKOLOJİNİN ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
İnsan aklının erebileceği olgu, gerçek ve ilkelerin bütünü
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Bilimsel Araştırma:Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
Nicel Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA ARAŞTIRMA TÜRLERİ ARAŞTIRMADA NİTELİKLER VE TUTUMLAR.
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENİ MUSTAFA DEMİR
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri 6. Hafta- Örnekleme yöntemleri ve Anket Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ARAŞTıRMA PROJESİ Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK. Temel Kavram ve Süreçler ■Bilim ■Olgu, Olay ■Kuram (Teori), Yasa (Kanun) ■Hipotez, Veri, Bulgu ■Ontoloji,
Bİlİmsel AraşTIrma Yöntem ve Teknİklerİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
Bilimsel Araştırma: Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BYE900 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Araştırma Yayın Etiği
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
EĞİTİM BİLİMLERİNDE YÖNTEM
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Problemi Tanımlama.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
GRS751 ARAŞTIRMA METODOLOJİSİ
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak. ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.

BİLİM - ARAŞTIRMA Bilim: Bilimin İşlevleri: -Betimleme (Anlama) -Nesnel sağlamlılığı olan bilgiler bütünü Neden-sonuç ilişkilerinin ifade edildiği sistematik bilgiler birikimi Geçerliği kabul edilmiş sistemli bilgiler bütünü Bilimin İşlevleri: -Betimleme (Anlama) -Açıklama -Kontrol

Bilim ile ilgili özelde bilgiler.. Nedensel ilişkilerin bulunması ve kuram geliştirmeye yönelik araştırmalar, bilimin açıklama işlevine hizmet ederler. Bilim kuramlarla gelişir. Kuramlar, bu amaçla yapılan araştırmaların en üst düzeyde ürettikleri yeni bilgilerdir. Kuram “bir takım olguları veya olgusal ilişkileri açıklayan kavramsal bir sistemdir. Araştırmaların çoğunun bir kuramsal birde empirik yönü vardır.

Kuramın özellikleri Olguları açıklamak üzere araştırmacı tarafından kurulur Kısmen de olsa doğrulanmış, fakat tümü ile kesinleşmemiş bir sistemdir; çoğun bir tek önerme değil birbirleriye ilişkili önermeler demetiyle yapılan bir açıklamadır. Bir dünya görüşü kadar kapsamlı olmayıp, belirli bir olgu türünü kapsar ve verilerle test edilebilir Kuram soyut bir genelleme sistemidir, bir modeldir. Geliştirilen kuramlar, araştırma sonuçlarını özet-lemeye yardımcı, yeni araştırmaların yapılmasında yol gösterici, boşlukları tamamlayıcı ve önceki araştır-maların denencelerini belirleyici bir niteliğe sahiptir. Kuram geliştirme, elde edilen verilerin, ilişkilerin olguların, geniş bir çerçeve içerisinde yorumlan-masıdır.

Araştırma Problemlere güvenilir çözümler aramak amacı ile, planlı ve sistemli olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, yorumlanarak değerlendirilmesi ve rapor edilmesi sürecidir. Bilimsel yöntemle problem çözme sürecidir.

Bilimsel Yöntem Bilimsel yöntem, Bacon’cu tümevarım ile Aristo’cu tümdengelim yaklaşımlarının bir sentezidir. Buna göre birey, önce kendi kişisel ve çevresindekilerin gözlem ve deneyimlerinden yararlanarak olayların ve olguların açıklanmasında kullanılabilecek ‘denemelik genellemelerde’ bulunur (Tümevarım). Bu genellemelere dayalı tekil veriler toplanarak bunların doğruluğu test edilir (Tümden gelim)

Bilimsel Yöntemin Aşamaları ………

Bilimsel Yöntemin Temel Nitelikleri Açık seçiktir Denetlenebilir Yansızdır Eleştirici ve düzelticidir Akla uygundur Seçicidir, duyarlığı yüksektir. Olgusal düzeyde bilinen en güvenli problem çözme sürecidir.

Bilimsel Yöntemin Dayandığı Temel Varsayımlar Bilimsel yöntem tüm güvenirliğine karşın, temelde kanıtlanmamış ya da kanıtlanamayan önemli varsayımlara dayanır. Bunlar: Olaylar arasında sistemli neden-sonuç ilişkileri vardır. Nedensiz olay yoktur. Bu ilişkiler bilimsel yöntemle aranabilir. Olaylar eşya gibi incelenebilir. Tümevarım ve tümdengelim sentezi ile geçerli ve güvenilir bilgi toplanabilir. Bu yolla elde edilen bilgiler denetlenebilir niteliktedir Olaylar metafizik görüşlere dayalı olmaksızın açıklanabilir. Sosyal olayları anlamak için onların “nihai” amaçlarını ve “ilk sebeplerini” bilme zorunluluğu yoktur.

Araştırma Süreç ve Teknikleri Problem Durumu Problem Cümlesi Alt problem-Hipotezler Sayıltılar Sınırlılıklar Bulgular Sonuç ve öneriler Yorum ve Tartışma Yöntem Evren-Örneklem-Denekler Veri toplama araçları Veri analiz teknikleri

Problem Durumu Bütünleştirme Sınırlama Tanımlama

Problem Cümlesi (Amaç) Araştırmanın amacını ifade eder. Problem cümlesi araştırma değişkenlerine dayanır. Bu değişkenler: Bağımsız, Bağımlı ve Kontrol değişkenleridir. Kontrol Değişkeni: Ele alınan bağımsız değişkenlerin dışında, fakat bağımsız değişkenler gibi bağımlı değişkeni şu veya bu şekilde etkileme olasılığı kuvvetli olan şaşırtıcı değişkenlerdir.

Hipotez Araştırmalarda, olaylar ya da değişkenler arasında var olduğu söylenen (kestirilen) ilişkiye hipotez denir. Hipotezler: - Veri toplamayı sistemleştirir, ona yön verir. - Fikirlerin, kavramların sınanmasını sağlar Araştırmacının, sınama sürecini uygulamaya zorlaması ile, araştırmada yansızlığı artırır. Kuram geliştirmeye yardım eder.

Varsayımlar Doğru olarak kabul edilip temele alınan, fakat doğruluğu kontrol edilemeyen önermelere denir. Genellikle üç tür varsayım vardır. Değerlere, problemlere ve kuramlara, Kontrol değişkenlerine Araştırma yöntem ve süreçlerine dayalı varsayımlar.

SINIRLILIKLAR Araştırmacının ideal gördüğü ve normal olarak yapmak isteyip de, vazgeçmek zorunda kaldığı şeyler araştırmanın sınırlılıklarıdır.

Yöntem Araştırmanın modelini ifade eder. Model: Bir sistemin temsilcisidir. Modeller temsil ettikleri sisteme göre daha da yalın olurlar.

Araştırma modelleri

Evren ve Örneklem Evren (Population) araştırma sonuçlarının genellenmek istendiği elemanlar bütünüdür. Örneklem: Belli bir evrenden , belli kurallara göre seçilmiş ve seçildiği evreni temsil yeterliği kabul edilen küçük kümedir. Örnekleme Teknikleri: -Tesadüfi örnekleme -Sistematik örnekleme -Küme örnekleme -Tabakalı örnekleme

Örneklemede Temel Kural YANSIZLIKTIR. Bir araştırmada kontrol edilemeyen değişkenlerin sayısı arttıkça evreni temsil etmek üzere seçilen örneklemin büyüklüğüde artar. Bu nedenle survey araştırmalar deneysel araştırmalara kıyasla çok sayıda eleman üzerinde yürütülür. Benzeşik kümelerde örneklem büyüklüğü azalır. Küme örneklemede çok sayıda elemandan oluşan az sayıda kümeler belirlemek yerine; az sayıda elemandan oluşan çok sayıda küme belirlemek daha etkilidir.

Veriler Olgusal veriler: Kişisel yargılardan bağımsız olarak var olan, herkesin üzerinde anlaşabileceği türden gözlenebilir ölçütleri olan ‘gerçekler’dir. Örneğin: Yaş, boy, ağırlık gibi. Yargısal veriler: Olgusal nitelikte olmayan öteki tüm veriler yargısaldır. Pekçok psikolojik ve sosyolojik özellikler bu türdendir. Görüş, düşünce, tutum, kişilik, ilgi v.b

Bulgular Örnekleme ilişkin bulgular (Olgusal) Alt problem ve hipotezlere ilişkin bulgular olmak üzere iki gruba ayrılır.

Öneriler Uygulamaya yönelik öneriler: Bu önerile araştırma sonucu bulunanlar ışığında, problemin, kuramsal yada pratik düzeyde, çözümü için öngörülen değişiklikleri ve izlenmesi gereken yaklaşımları içerir. Yeni araştırma önerileri: Elde edilen yeni bilgiler ve ortaya çıkan yeni durum ışığında problemin çözümüne daha da katkısı olabileceği anlaşılan yeni araştırma alanlarını belirlemeye yöneliktir.