Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Advertisements

GEÇERLİLİK 1- Tarihsel Gelişim 2- Geçerlilik Tanımı
Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİR ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
SEVİYE BELİRLEME SINAVI(SBS) NEDİR
Güvenirlilik, Geçerlilik Kaynakları ve Model Oluşturma
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
Öğretim Görevlisi: Hasan Avcıoğlu Doç. Dr. Gönül Akçamete
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN NİTELİKLER
Ölçme Araçlarının Nitelikleri
ÖLÇME ARAÇ ve YÖNTEMLERİNİN NİTELİKLERİ
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
GEÇERLİLİK ve GÜVENİLİRLİK
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -5-
ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI İSTENİLEN NİTELİKLER
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
GEÇERLİLİK Kapsam Geçerliliği
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçme Aracının Özellikleri
MTSK SINAV SORUMLUSU YETİŞTİRME KURSU
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -4-
Ölçme ve Değerlendirme
Madde Analizi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Ölçüm Geçerliği Murat Coşar Afyon Kocatepe Üniversitesi
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Yerleştirme Sistemindeki
ÖLÇME ARAÇLARININ NİTELİKLERİ
2 - ÖLÇME ARAÇLARININ TAŞIMASI GEREKEN NİTELİKLER
ÖLÇME: ARAÇ ve YÖNTEMLERİN
Ölçme AraçlarInda BulunmasI İstenen NİTELİKLER
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
ARAŞTIRMAYA GİRİŞ Doç.Dr Halim Kazan.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE HATA Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM.
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
UZAKTAN EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Ölçeklerde Aranan Özellikler a) Geçerlik b) Güvenirlik c) Kullanışlılık Bu özelliklerden en önemlisi geçerlik, sonra güvenirlik, sonuncusu ise kullanışlılıktır.
İstatistiksel Analizler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Ders 5: ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
PSİKOLOJİK TESTLER.
PSİKOLOJİK TESTLER.
GÜVENİRLİK ve GEÇERLİK
KGO KR-20 ve KR-21 Korelasyon Hesaplamaları.
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik.
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatistiksel İşlemler
DEĞERLENDİRMENİN İŞLEVLERİ
Yrd.doç.dr.h.denİz GÜlleroĞlu
Geçerlik ve Kullanışlılık
ÖLÇMEDE HATA VE ÖLÇME ARACINDA BULUNMASI GEREKEN TEKNİK ÖZELLİKLER
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Yrd. Doç.dr. H. denİz GülleroğlU
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
ÖLÇME ARACININ YAPISAL NİTELİKLERİ
Verilerin Toplanması I
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Sunum transkripti:

Ölçme Araçlarında Bulunması Gereken Nitelikler

Güvenirlik

Güvenirlik, herhangi bir ölçme aracının ölçtüğü özellikleri ne derece duyarlılıkla ölçebildiği, yani ölçme sonuçlarının hatadan ne derece arınmış olduğudur. Ölçme aracının duyarlı ve tutarlı ölçme yapması, aracın güvenirliğini belirler.

Güvenirlik Arttırma Yolları Ölçme sonuçlarının güvenirliğini arttırmada en etkili yol, soru sayısını arttırarak birimin değerini küçültmekle başlar. Ölçme aracının kendisinden kaynaklanan hatalar, aracı oluşturan sorulardan kaynaklanabilir. Soruların açık olmaması gibi Ölçme aracından kaynaklanmayan dış etkenler. Sınıf ortamının sınav yapılabilecek şekilde düzenlenmesi. Aydınlatma, ısınma gibi.

Güvenirlik Arttırma Yolları Sınav sorularının çok zor yada kolay olması. Bir sınav bilenler ile bilmeyenleri ayırabildiği ölçüde güvenilirdir. Sınav yapan kişinin sınav anındaki tutumu, öğrencileri sınav öncesi rahatlatmak gibi. Yeterli sınav süresinin verilmesi Puanlamanın objektif yapılması

Güvenirliği Hesaplamada Kullanılan Ölçütler 1)Test –Tekrar Test yöntemi Güvenirliği hesaplanacak test, aynı gruba belli aralıklarla iki kez uygulanır. İki uygulamanın sonuçları arasındaki korelasyon katsayısı bulunur. Korelasyon katsayısı -1.00 ile +1.00 arasında bir değerdir. Güvenirlik için korelasyon katsayısı +1.00’e yaklaşması gerekir.

Güvenirliği Hesaplamada Kullanılan Ölçütler 2) Eşdeğer Formlar yöntemi İki eşdeğer formun aynı cevaplayıcı grubuna aynı anda yada ölçülen özellikte bir değişme olmayacak kadar kısa bir zaman aralığı bırakılarak uygulanıp, iki uygulama arasındaki korelasyon katsayısı hesaplanarak bulunur Not: Korelasyon : İki değişken arasındaki ilişki miktarını gösterir.

Güvenirliği Hesaplamada Kullanılan Ölçütler 3)Eşdeğer Yarılar yöntemi Bu metotta test maddelerinin yarısı birine, yarısı diğerine düşecek şekilde iki ayrı teste ayrılır . Bu iki yarı, iki testmiş gibi kabul edilerek aralarındaki korelasyon hesaplanır. Elde edilen değer test yarıya bölündüğü için, testin bir yarısının güvenirliği hesaplanmış olur.

Güvenirliği Hesaplamada Kullanılan Ölçütler 4)İç Tutarlık Anlamında güvenirlik hesaplaması Sadece bir defa uygulanan testlerin güvenirliğinin hesaplanmasında kullanılır. Testi oluşturan tüm maddelerin birbiriyle olan uyumuna bakılır. KR-20 ve KR-21 güvenirlik katsayıları testi oluşturan maddelerin iç tutarlığının bir ölçüsüdür ve 0.00 ile 1.00 arasında değerler alır. Bu katsayıların 1.00’e yakın olması, testte yer alan maddelerin tutarlı olduğunu ve güvenirliği sağlandığını gösterir.

Güvenirliği Etkileyen Faktörler Ölçmenin yapıldığı kişiler (grup homojen) Ölçmeyi yapan kişi (alan bilgisi) Ölçmenin yapıldığı ortam (gürültü) Ölçme aracı (Soru sayısını arttırmak )

Geçerlik

Geçerlik Bir ölçme aracının ölçmek istediği değişkeni ölçüp ölçemediği, ölçüyorsa onu başka değişkenlerden ne derece arınık olarak ölçtüğüdür. Ölçme aracının geçerli olması için güvenilir olması ön şarttır.

Geçerlik Türleri Kapsam Geçerliği : Testin, ölçmek istediği konu alanını kapsayıp kapsamadığıdır.

2) Yordama Geçerliği: İstatistiksel teknikler kullanılarak ve bilinenlerden yararlanarak bilinmeyen durumlar hakkında geleceğe yönelik tahminlerde bulunma işlemidir. Ör: Öğrencilerin matematik testindeki başarıları göz önüne alınarak, fizik dersindeki başarıları hakkında fikir yürütmek gibi.

3) Yapı Geçerliği: Eğitimde yapı, zeka, yetenek, kritik düşünme gibi özellikler için kullanılır

4) Görünüş Geçerliği: Aracın görünüş geçerliği o aracın ölçmek istediği özelliği ölçüyor görünmesidir. Testlerin kapağında yazılıdır. Tarih testi, matematik testi gibi… HIZ TESTİ

Kullanışlılık

Kullanışlılık Kullanışlılık, ölçme aracının ekonomik olması, hazırlanması ve uygulanmasının kolaylığı, puanlamanın pratik ve yorumlanmasının kolay olmasıdır.