KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ MDBS 116 Kenan BAŞARAN Yaz 2012 -2013 İLETİŞİM Beden Dili KİŞİLERARASI İLETİŞİM BECERİLERİ MDBS 116 Kenan BAŞARAN Yaz 2012 -2013
İLETİŞİM İLETİŞİM, BİR AMACI GERÇEKLEŞTİRMEK İÇİN BİLGİ, DUYGU, GEREKSİNİM, NİYET VE DÜŞÜNCELERİN, YAZI, İŞARET, KONUŞMA, MİMİK VE HAREKETLER ARACILIĞIYLA SESLİ SESSİZ YA DA YAZILI OLARAK AKTARILDIĞI BİR SÜREÇTİR Kenan BAŞARAN 2
SINIFLANDIRMA TOPLUMSAL İLİŞKİLER SİSTEMİ OLARAK KİŞİLERARASI İLETİŞİM GRUP İLETİŞİMİ ÖRGÜTSEL İLETİŞİM TOPLUMSAL İLETİŞİM KULLANILAN KODLARA GÖRE SÖZLÜ İLETİŞİM SÖZSÜZ İLETİŞİM YAZILI İLETİŞİM KULLANILAN KANALLARA VE ARAÇLARA GÖRE GÖRSEL İLETİŞİM İŞİTSEL İLETİŞİM DOKUNMA İLE İLETİŞİM TELEKOMUNİKASYON KİTLE İLETİŞİMİ ZAMAN VE MEKANA GÖRE YÜZYÜZE İLETİŞİM UZAKTAN İLETİŞİM
MASLOW’s HIERARCHY of NEEDS
MASLOW’s THEORY Why we communicate with others? BASIC NEEDS SAFETY NEEDS SOCIAL /BELONGING NEEDS EGO / SELF-ESTEEM SELF-ACTUALIZATION
MESAJ VERİCİ KİŞİ ANLAMI KODLAMA G E R İ B L D M K A N L KODU AÇMA G Ü T Z A M A N M E K A N ALICI KİŞİ 7
İLETİŞİM TÜRLERİ SÖZSÜZ İLETİŞİM SÖZSÜZ İLETİŞİMDE DUYGULAR DAHA KOLAY İFADE EDİLEBİLİR VE SÖZSÜZ MESAJLARA KARŞI DUYARLI OLUNURSA KARŞIDAKİNİN NE HİSSETTİĞİ DAHA İYİ ANLAŞILIR. Kenan BAŞARAN 8
SÖZSÜZ İLETİŞİM SÖZ : % ? SES : % ? BEDEN DİLİ: % ? SÖZ: % 7 SES: % 38 (Dikkat Vücudunuz konuşuyor.Ahmet Şerif İZGÖREN) Kenan BAŞARAN 9
“NE SÖYLEDİĞİNİZ DEĞİL, NASIL SÖYLEDİĞİNİZ ÖNEMLİDİR.” J. TSCHOHL 10
İNSANLAR NE DEDİĞİNİZE DEĞİL, NE YAPTIĞINIZA BAKAR. 11
HOW MEANING IS CONVEYED? Nonverbal Communication HOW MEANING IS CONVEYED? 7% spoken or written words 55% Face and body: non-verbal communication or face and body language. 38% voice dynamics: tone + inflection + volume + accent + non-word sounds; and... Table of Contents
Nonverbal Communication NON-VERBAL COMMUNICATION OR FACE AND BODY LANGUAGE CONSTITUTES 93% OF MESSAGE Table of Contents
“DAVRANIŞINIZ NE İSE SİZ O’SUNUZ” DÜNYADAN ALACAĞIMIZ KARŞILIK , DÜNYAYA VERDİĞİMİZ TEPKİYE BAĞLIDIR. BU YÜZDEN ÇEVREMİZDE OLUMLU İZLENİMLER BIRAKACAK BEDEN DİLİ ÖZELLİKLERİNİ BİLMEK İŞİMİZE YARAYABİLİR. 14
BEDEN DİLİ TESTİ ... GÜLÜMSEMEMİ NASIL KULLANIYORUM? DİK DURUYOR MUYUM? GÖZ TEMASINDA BULUNUYOR MUYUM? BİR ODAYA NASIL GİRİYORUM? SİNİRLİ GÖRÜNÜYOR MUYUM? EL SIKIŞMAM NASIL? İNSANLARLA KONUŞURKEN YAKINLIĞIM NE KADAR? MEKAN, GİYSİ, ARAÇ-GEREÇ KULLANIMIM NASIL? ...
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* BAŞ HAREKETLERİ Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 16
Baş pozisyonu ÖNE: SİNİRLİ ARKAYA: SAVUNMA, KORKU, ENDİŞE İYİCE ÖNE: UTANMA, SUÇLULUK, İTAAT, BIKKINLIK YANA: DİKKAT DİK: ÖZGÜVEN, OLGUNLUK
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* YÜZ İFADELERİ Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 18
DUDAKLARIN BU ŞEKİLDE TERS U YAPMASI, KASLARIN KALDIRILMASI TAM BİR ŞAŞKINLIĞI VE HAYRETE DÜŞMEYİ GÖSTERİYOR.
TEBESSÜMÜ UNUTMAYIN GÜLER YÜZLÜ OLUN 20
Gözler kalbin aynasıdır. Beden Dili İNSAN BEDENİNİN EN DİKKAT ÇEKEN YERİ YÜZ, YÜZDE İSE EN ÇOK DİKKAT ÇEKEN YER GÖZLERDİR. YÜZ KASLARININ ANLATIM AMAÇLI KULLANIMI MİMİKLERİ; BAŞ, EL, KOL, BACAK VE BEDENİN KULLANIMI DA JESTLERİ OLUŞTURUR Gözler kalbin aynasıdır.
GÖZLER
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* GÖZ TEMASI Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 23
GÖZLER… •“SEN SUS GÖZLERIN KONUŞSUN” IFADESI BOŞUNA SÖYLENMEMIŞTIR. İLETIŞIMDE OLDUĞU KIŞININ GÖZLERINE BAKAN, KARŞISINDAKINE VERDIĞI DEĞERLE DOĞRU ORANTILI HAREKET ETMIŞTIR. •BEDEN DILININ EN ÖNEMLI YANI VEYA EN ÖNEMLI SIRRI SAMIMIYETTIR. •GÖZLERIN YERE DOĞRU EĞILMESI UTANMA VE PIŞMANLIK IFADESI, •GÖZLERIN SOL ÜSTE KAYMASI BIR ŞEYLERIN HATIRLANMAYA ÇALIŞILDIĞINI IFADE EDER. •GÖZLERIN FAL TAŞI GIBI AÇILMASI KORKUNUN GÖSTERGESIDIR. 24
GÖZ TEMASI İŞ BAKIŞI SOSYAL BAKIŞ MAHREM BAKIŞ ALINDA HAYALİ ÜÇGEN GÖZLER–AĞIZ ARASINDA HAYALİ ÜÇGEN MAHREM BAKIŞ YAKIN İSE: GÖĞÜS ORTASINDA ÜÇGEN UZAK İSE: GÖZLERLE BACAK ARASI ÜÇGEN
GÖZ TEMASI YAN BAKIŞ GÖZLE DIŞARIDA BIRAKMA ÇATIK ALIN,KAŞLAR VE AĞIZ KÖŞELERİ AŞAĞI (İLGİ ve SALDIRGANLIK İFADE EDER) GÖZLE DIŞARIDA BIRAKMA BAŞ GERİDE, BURNUN ÜZERİNDEN BAKMAK GÖZ BEBEKLERİ KÜÇÜK İSE: MEYDAN OKUMA, NEFRET, İLGİ AZLIĞI, GÜVENSİZLİK, YORGUNLUK... BÜYÜK İSE: HOŞLANMA,KORKU,İLGİ DUYMA,DÜRÜSTLÜK,RAHATLIK VE GÜVEN...
•GÖZLÜKLERIN ÜSTLERINDEN BAKMA KIZGINLIĞI IFADE EDER. CIDDI VE OLGUN BIR GÖRÜNÜM YARATMAK IÇIN GÖZLERI BOZUK OLMADIĞI HALDE GÖZLÜK KULLANAN BIRÇOK YÖNETICI VARDIR. 27
OBAMA BAŞINI ÖNE EĞEREK VE GÖZLERİNİ YERE DİKEREK DERİN BİR DÜŞÜNCE VEYA ENDİŞE İÇİNDE. BU ŞEKİLDE YERE BAKMAK İLERİYE DONUK BİR PLAN YAPTIĞINI YA DA BİR ŞEY DÜŞÜNDÜĞÜNÜ GÖSTERİYOR.
AFGANİSTAN DEVLET BAŞKANI HAMİD KARZAİ, RASMUSSEN’E KENDİNDEN EMİN VE BİRAZ KÜÇÜMSER ŞEKİLDE BAKIYOR. DUDAKLARIN KİLİTLENİP, ÜSTE DOĞRU ÇEKİLMESİ, KAŞLARDAKİ GERGİNLİK VE BAŞIN BİRAZ ÖNE EĞİLMESİ HEP BUNLARIN GÖSTERGESİ. KARZAİ’NİN BEDENİ İLE KAPLANDIĞI ALANDA GENİŞ. RASMUSSEN ELLERİNİ BİRLEŞTİRMİŞ VE KAPLANDIĞI ALANI, YANİ OTORİTESİNİ KISITLAMIŞ.
YALAN- ŞÜPHE - SAMİMİYETSİZLİK YALAN ÇEŞİTLERİ ORTAK YALANLAR DOĞRUSU İSPAT EDİLEMEYEN YALANLAR PROFESYONEL YALANLAR ADİ YALANLAR YALAN İŞARETLERİ GÖZ TEMASINDAN KAÇINMA ELİ YÜZE GÖTÜRME, YÜZ ÇEVRESİNE DOKUNMA ELLE YAPILAN JESTLERDE AZALMA BEDEN HAREKETLERİNDE ARTMA OTURUŞ ŞEKLİNİ DEĞİŞTİRME
GÖZ TEMASINI İHMAL ETMEYİN KONUŞURKEN GÖZLERE BAKIN GÖZ TEMASINI İHMAL ETMEYİN 31
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* SES TONU Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 32
SES TONU SES TONU: İNİŞ,ÇIKIŞ,SORU CÜMLELERİ, DÜZ CÜMLE TEMPO: HIZLI, YAVAŞ, AKICI, MAKİNALI TÜFEK GİBİ SES YÜKSEKLİĞİ: BAĞIRMADAN SÖZCÜKLERE ANLAM KATMAK SES KALIPLARI: DURAKLAMA, NEFES ALMA YERLERİ ‘SES TONU DUYGULARIN EN ÖNEMLİ GÖSTERGESİDİR.’ ‘İNSANLAR BİZLERİ, NE YAPTIĞIMIZ, NASIL GÖRÜNDÜĞÜMÜZ, NEYİ NASIL SÖYLEDİĞİMİZLE DEĞERLENDİRİR VE SINIFLANDIRIR. ’Dale Cernegie.
SESİNİZİ NASIL KULLANDIĞINIZIN VE SES TONUNUZUN FARKINDA OLUN SES TONUNUZU İYİ AYARLAYIN SESİNİZİ NASIL KULLANDIĞINIZIN VE SES TONUNUZUN FARKINDA OLUN 34
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* KOKU Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 35
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* VÜCUDUN DURUŞU Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 36
BEDEN DILI •GÖRÜNÜŞ: IRADEYE BAĞLI OLANLAR: SAÇ, ELBISE, CILT, MAKYAJ…VE DAHA AZ KONTROL ALTINDA TUTULABILEN: BOY, KILO GIBI. •GÖRÜNÜŞ DE ILETIŞIM ARACI, KENDINI IFADE ETME ŞEKLI OLDUĞU IÇIN HERKESIN KENDINE ÖZGÜ BIR GÖRÜNÜŞ KURGULAMASIN TEŞVIK EDILMELIDIR. 37
İTALYA BAŞBAKANI SİLVİO BERLUSCONİ SÜREKLİ ORTAMIN VE KENDİ DAVRANIŞLARININ FARKINDA .BU FOTOĞRAFTA BEDENİNİ VE BAŞINI DİK TUTARAK VE BİRAZCIK DA KENDİNİ KABARTARAK OTORİTERVE KENDİNDEN EMİN GÖRÜNMEYE ÇALIŞIYOR. BERLUSCONİ’NİN ARKASINDAKİ KİŞİ DE ELLERİNİ OVUŞTURUYOR. STRES ANINDA KENDİMİZİ RAHATLATMAK İÇİN YAPTIĞIMIZ BİR DAVRANIŞ.
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* Jest ve Mimikler Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 40 40
EL ve KOL HAREKETLERİ
KOL VE PARMAKLAR RAHAT HUZURSUZ DÜŞÜNCELİ İLGİLİ HUZURSUZ OLUMSUZ YAKLAŞIMLI CEVABA HAZIR
EL ve KOL HAREKETLERİ KOL KAVUŞTURMA ENGELİ ELLERİ ÖNDE KAVUŞTURMA ENGELİ ELLERİ MEŞGUL TUTUP İÇ GERGİNLİĞİ AZALTMA *KOKTEYDE DEVAMLI YİYİP İÇME *KIYAFETE ÇEKİ-DÜZEN VERME *ELBİSEDEN HAYALİ İPLİK TOPLAMA *BIYIK VEYA SAKALINI DÜZELTME ÇANTA, DOSYAYI YUKARIDA TUTMA CEP TELEFONU İLE MEŞGUL OLMA
İFADE ETMEK İSTEDİĞİNİZ DUYGULARINIZI ORTAYA KOYACAK DURUŞ SERGİLEYİN 44
GÜVENLİ VE RAHAT BİR DURUŞ, TOPLUMSAL STATÜNÜZE UYGUN BİR DIŞ GÖRÜNÜŞ, SICAK BİR YÜZ İFADESİ, CANLI BİR BAKIŞ, GÜVENLİ VE RAHAT BİR DURUŞ, TOPLUMSAL STATÜNÜZE UYGUN BİR DIŞ GÖRÜNÜŞ, KONUŞTUĞUZ KİŞİYE YÖNELİŞİNİZ HİÇ ŞÜPHE YOK Kİ İLİŞKİNİZİ YÜRÜTMEDE ÖNEMLİ ROL OYNAYACAKTIR. 45
OTURURKEN... AYAKTAYSANIZ, DİK DURUN. OTURUYORSANIZ SANDALYE VE KOLTUĞUNUZU TAM OLARAK DOLDURUN VE ARKANIZA YASLANIN. BİRİSİYLE KONUŞURKEN VE BİRİSİ DOĞRUDAN SİZİNLE KONUŞURKEN ÖNE EĞİLİN VE İLGİNİZİ GÖSTERİN.
OKUYALIM... 47
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* AÇI - KONUM Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 48
ORTADA MACARİSTAN BAŞBAKANI VİKTOR ORBAN, PORTEKİZ BAŞBAKANI JOSE SOCRATES’İ DİNLİYOR AMA BEDENİ İLE DEĞİL, SADECE BAŞI İLE DÖNMÜŞ. BU DA TAM OLARAK İLGİSİNİ ONA VERMEDİĞİNİ GÖSTERİYOR. ANLIK BİR KONUŞMA.
OTURMA BİÇİMLERİ (Orientation) KAPLANAN ALAN ARKAYA YASLANMA: DURUMDAN MEMNUN KOLTUK UCUNA İLİŞME: KALKIP GİTMEYE HAZIR BEDEN DURUŞU DİK DURUŞ,OTURUŞ: CANLILIK VE HAYAT ENERJİSİ İFADESİ ÇÖKÜK OTURUŞ: ÇEKİNGENLİK VE AZALMIŞ HAYAT ENERJİSİ BEDEN YANDAKİ KİŞİYE EĞİK: O KİŞİYE OLAN İLGİ İFADESİ BEDEN YANDAKİ KİŞİDEN AKSİ YÖNDE: DUYGUSAL VE ZİHİNSEL UZAKLAŞMA SEÇİLEN YER KAPIYA YAKIN: ÖZGÜVEN EKSİKLİĞİ MERKEZE, EV SAHİBİNE YAKIN: ÖZGÜVENİ YÜKSEK, KENDİNDEN HOŞNUT KİŞİLER
OTURMA DÜZENİ KARŞI KARŞIYA OTURMAK 90 DERECELİK AÇI İLE OTURMAK YAN YANA OTURMAK ÇAPRAZ OTURMAK
JESTLERİ UNUTMAYIN ELLERİNİZİ CEBİNİZDE TUTMAKTAN VE KOLLARINIZI KAVUŞTURMAKTAN, ELLERİNİZLE AĞZINIZI ÖRTMEKTEN KAÇININ. 52
NEZAKETLİ OLMAYI İHMAL ETMEYİN NAZİK OLUN 53
DAİMA KONUŞTUĞUNUZ VEYA SİZİNLE KONUŞAN İNSANA DÖNÜK DURUN. YÖNELİŞ DAİMA KONUŞTUĞUNUZ VEYA SİZİNLE KONUŞAN İNSANA DÖNÜK DURUN. 54
TEMAS - DOKUNMA TOKALAŞMA ÇEŞİTLERİ KEMİKKIRAN ÖLÜ BALIK İŞ BİTİRİCİ
Tokalaşma 56
El Kol ve Avuçlar Adam gibi el sıkışma Kontrolü ele alma Kontrolü bırakma Politikacı el sıkışı
EL SIKIŞMA ŞEKİLLERİ ABD DEVLET BAŞKANI HARRY S.TRUMAN BİR TARAFINDA CHURCHILL BİR TARAFINDA STALIN HER İKİSİNİN DE ELİNİ OTORİTEYİ ELE GEÇİRECEK ŞEKİLDE BASKIN SIKIYOR.
ÇOK RESMİ BİR EL SIKIŞMA. YÜZ İFADELERİ İLE SELAMLAMA ZAYIF.
ALMANYA BAŞBAKANI ANGELA MERKEL VE SARKOZY ÇOK SAMİMİ ŞEKİLDE SARILIYOR. MERKEL RAHATÇA ELİNİ SARKOZY’NİN OMZUNA KOYABİLİYOR. SARKOZY’NİN ELİ DE MERKEL’İN ARKASINDA. ELİNİ BU ŞEKİLDE ARKASINA KOYMAK DOSTLUĞUN GÖSTERGESİ. SARKOZY MERKEL’İ KENDİNE ÇEKEREK BU FOTOĞRAFTA DAHA USTUN GÖRÜNÜYOR. KENDİ ALANIMA KABUL EDİYORUM SENİ, MESAJI VERİYOR.
DOKUNMAKTAN KAÇINMAYIN 61
62
ELLER •ELLERIN YUMRUK YAPILARAK ÇENE ALTINA DESTEKLENMESI DÜŞÜNCELI RUH HALINI YANSITIR. •ELLERIN ÖNDEN KAPATILMASI PASIFLIĞI SIMGELER. •ELLERIN OVUŞTURULMASI BIR ŞEYLERIN YOLUNDA GITTIĞININ IFADESIDIR. •ELLERIN HAVAYA KALDIRILMASI, EN BÜYÜK BENIM ANLAMI IFADE EDER. 63
OKUYALIM... 64
KENETLENMİŞ ELLER OLUMSUZ YAKLAŞIM, DÜŞÜNCEYİ ENGELLEME GİRİŞİMİ 65
OBAMA İLGİYLE DİNLİYOR AMA SÖYLENENLERLE ÇOK İLGİLENMİYOR GİBİ. ZATEN ELLERİNİ KENETLEYEREK KENDİSİNİ KAPATMIŞ DURUMDA. SOSYAL DİNLEME YAPIYOR. CLİNTON DA “ACABA BU KADIN NE DİYOR?” EDASINDA.
KONUŞMACI VE DINLEYICI 67
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* •GÖRÜNÜŞ: IRADEYE BAĞLI OLANLAR: SAÇ, ELBISE, CILT, MAKYAJ…VE DAHA AZ KONTROL ALTINDA TUTULABILEN: BOY, KILO GIBI. •GÖRÜNÜŞ DE ILETIŞIM ARACI, KENDINI IFADE ETME ŞEKLI OLDUĞU IÇIN HERKESIN KENDINE ÖZGÜ BIR GÖRÜNÜŞ KURGULAMASI TEŞVIK EDILMELIDIR Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 68
“DOĞRU GIYININ, ÖNEMLI GÖRÜNÜN KARŞILIĞINI HER ZAMAN ALIRSINIZ.” KENDİNİZE ÖZEN GÖSTERİN "ÇEVRENİZDEN GÖRECEĞİNİZ İTİBAR VE SAYGI, KENDİNİZE GÖSTERDİĞİNİZ ÖZEN KADARDIR." - GİYİMİNİZE DİKKAT EDİN (Dış görünüş) “DOĞRU GIYININ, ÖNEMLI GÖRÜNÜN KARŞILIĞINI HER ZAMAN ALIRSINIZ.” 69
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* KİŞİSEL ALAN Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 70
İLETİŞİMDE ALANLAR İLETİŞİMDE BİR TAKIM BÖLGELER VE HAKİMİYET ALANLARI VARDIR ÖZEL ALAN ( 0 – 50 cm.) KİŞİSEL ALAN ( 50 – 120 cm.) SOSYAL ALAN ( 120 – 360 cm.) ORTAK ALAN ( 3.50cm + ) Kenan BAŞARAN 71
BERLUSCONİ, TAMAMEN RUSYA DEVLET BAŞKANI DİMİTRİ MEDVEDEV’İN ÖZEL ALANINA GİRMİŞ. ELİNİ ENSESİNE KOYMUŞ VE YÜZLERİ DEĞİYOR. GİRİLEBİLECEK EN HASSAS ÖZEL ALANA GİRMİŞ BERLUSCONİ. MEDVEDEV BU DURUMDAN ÇOK MUTLU GÖRÜNMÜYOR.
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* ÇEVRE & MEKAN Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 73
İLETIŞIM ARACI OLARAK: MEKAN, RENK, OBJE VE KIYAFET MEKANDA: • KITAPLARIN, •KONUKLAR IÇIN RAHAT SANDALYELERIN, • YETERLI IŞIĞIN, •TEMIZ HAVANIN, •YEŞILLIĞIN VE •BILGISAYARIN OLMASI OLUMLU ETKILER BIRAKMAKTADIR.
SÖZSÜZ İLETİŞİM * BEDEN DİLİ* ZAMAN VE KÜLTÜREL FAKTÖRLER Kenan BAŞARAN KenanBaşaran 75
BEDEN DİLİNİZİ ETKİN KULLANMAK İÇİN ÖNERİLER GÜLÜMSEYİN. DÜNYA SİZİNLE BERABER GÜLÜMSEYECEKTİR. GÖZ TEMASI KURUN: UNUTMAYIN, AZI KUŞKU YARATIR YADA SİZİ HEYECANLI GÖSTERİR. FAZLASI İSE KORKUTUR, ÇEKİNGENLİK YARATIRSINIZ EL SIKIŞIN: EL SIKIŞIRKEN OTORİTEYİ KARŞINIZDAKİNE VERMEYİN. GÜÇLÜ GÖRÜNMEK İÇİN KARŞINIZDAKİNİN ELİNİ FAZLA SIKMAYIN
BEDEN DİLİNİZİ ETKİN KULLANMAK İÇİN ÖNERİLER ARANIZDA MASA OLMASIN: MASA İLETİŞİMİ AZALTIR, OTORİTEYİ ARTTIRIR. FİKİR ALMAK VEYA KATILIM İÇİN YUVARLAK MASA, OTORİTE SAĞLAMAK İÇİN DİKDÖRTGEN, KISA VE ÖZ TOPLANTILAR İÇİN KARE MASA AVUÇLARINIZI İYİ KULLANIN: AŞAĞIYA ÇEVİRİRSENİZ SÖYLEDİĞİNİZ KELİME GÜÇLENİR. YUKARI ÇEVİRDİĞİNİZDE OLUMLULUK ARTAR, EMİR İSTEĞE DÖNÜŞÜR. KİŞİSEL ALANA FAZLA GİRMEYİN: KÜLTÜR FARKINA DİKKAT EDİN
DİNLERKEN BAŞINIZI HAFİF ÖNE EĞİN: BAŞINIZLA HAFİF TASDİK EDEREK DİNLEYİN. KARŞINIZDAKİNE DEĞER VERDİĞİNİZİ GÖSTERİR YALANLA İLGİLİ İPUÇLARINI İYİ DEĞERLENDİRİN: KONUŞMA ESNASINDA YAPILAN AĞIZ ÖRTME, BURUNLA OYNAMA, YAKA ÇEKİŞTİRME VE GÖZLERİ KAÇIRMA HAREKETLERİ SİZE İPUCU VERECEKTİR. OTURMA DÜZENİNİ ÖNCEDEN HAZIRLAYIN: OTURMA DÜZENİ İLETİŞİMİN GİDİŞİNİ BELİRLEYECEKTİR. KARŞILIKLI OTURMAK REKABET DUYGUSU OLUŞTURUR. AYNI YÖNE BAKMA OLANAĞINIZ VARSA İLETİŞİMİNİZ ARTAR. BAĞIMSIZ OTURUŞ İLETİŞİMİ YOK EDER. KARŞINIZDAKİNİ AYNALAYIN: DURUŞ VE HAREKETLERİNİZİ BELLİ ETMEDEN KARŞINIZDAKİNİN HAREKETLERİYLE UYUMLAYIN. KARŞINIZDAKİ KİŞİYİ RAHATLATACAKTIR.
BAŞARILI YÖNETICILERIN BEDEN DILI ÖZELLİKLERİ •KONUŞURKEN KARŞISINDAKILERI BAŞLARIYLA ONAYLARLAR, •SIZI SONUNA KADAR DINLERLER, KONUŞMALARINIZI ÖNEMSERLER, •OMUZUNUZA SAMIMI BIR DUYGUYLA DOKUNURLAR, •İÇTENLIKLE TOKALAŞIRLAR, •TOKALAŞIRKEN SAMIMI HISLERLE GÜLÜMSERLER, •KONUŞURKEN GÖZLERINIZE BAKARLAR, KARŞISINDAKINI ÖNCE ARTI YÖNLERIYLE DEĞERLENDIRIR, • BIR KEZ KARŞILAŞTIKLARI KIŞIYI UNUTMAZLAR. 79
DÜŞÜNCEN KONUŞMANA, KONUŞMAN HAREKETİNE, HAREKETİN KADERİNE YANSIR DÜŞÜNCEN KONUŞMANA, KONUŞMAN HAREKETİNE, HAREKETİN KADERİNE YANSIR.. GÜZEL DÜŞÜN, GÜZEL YAŞA... ** MEVLANA **
HOŞÇAKALIN SUNUM BİTTİ İLETİŞİM DEVAM EDİYOR Kenan BAŞARAN 81