İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Zerrin Sarıgül.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
Advertisements

İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
İLETİŞİM ÖĞR. GÖR. EDİP KOŞAR
Yönetim ve Organizasyon
Şekil: Temel İletişim Süreci
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
İLETİŞİM E T K İ L İ İ L E T İ Ş İ M İletişim aslında bir ETKİLEŞİMDİR. Dr. Ahmet FİDAN BA. Ü. ÖĞR. GÖR.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM VE KİTLE İLETİŞİM SÜREÇLERİ
«İletişim Kavramı ve İletişim Süreci» YRD.DOÇ.DR. PINAR SEDEN MERAL
İ L E T İ Ş İ M Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
İŞ HAYATINDA ETKİLİ İLETİŞİM
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
İletişimde Süreç Yaklaşımı
İLETİŞİM Varlıkların kendi aralarında anlaşmak için oluşturdukları simgeler sistemine denir. Gergin ortamlarda, kişilerin sağlıklı ve olumlu düşünmesi.
Dr. Hasan Özder Hizmetiçi eğitim
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı 1.Temel Kavramlar
İletişim Süreci ve Türleri
ALGILAMA YÖNETİMİ BÖLÜM 7.
ALICI İletişim sürecinde, kaynağın gönderdiği mesaja hedef olan kişi, grup ya da kitleye alıcı adını veriyoruz. Alıcı bir kişi, bir grup, örgüt ya da toplum.
MEDYA Medyayı Tanımak - Kitle İletişimi ve Medya -
Az anlamak, yanlış anlamaktan iyidir. A.France
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
4.ÜNİTE C.ETKİLİ İLETİŞİM.
KURUM İÇİ İLETİŞİM HAZIRLAYAN HAVA GÜLER.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI
İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Modülün Amacı:
-İLETİŞİM- SUNUSU.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
EĞİTİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
İletişim.
EĞİTİMDE İLETİŞİM 1 1.
MENEMEN HALK EĞİTİM MERKEZİ
İletişim Süreci ve Türleri
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM
4. Hafta İletişim Kuramlarına Giriş – I (İletişim Tarihi – İletişim Araştırmaları) 2.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
İletişim Süreci ve Türleri
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
YETERLİK VE MODÜL TABLOSU
Sağlık Hizmetlerinde İletişim ve Halkla İlişkiler
Bireyler Arası İlişkiler ve Haberleşme
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM. BÖLÜM 2 ÖĞRETİM TEKNOLOJİSİ VE İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı
ÖĞR.GÖR. ALİ OSMAN GÖKCAN
DİN HİZMETLERİNDE İLETİŞİM VE REHBERLİK.
İLETİŞİMİN TANIMI VE TEMEL ÖGELERİ
ÖRGÜTSEL İLETİŞİM Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY
5.3. İLETİŞİM.
İletişim Süreci ve Öğeleri- İletişim Türleri- İletişim Biçimleri
Teknoloji Nedir?.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR AÇISINDAN TEKNOLOJİ VE İLETİŞİM
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
ALGILAMA İLETİŞİM.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Temel Kavramlar
İKNA SÜRECİ.
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
İletişim nedir Temel İletişim. Bir aklın, başka bir aklı etkileme sanatıdır. İletişim.
Sunum transkripti:

İŞ HAYATINDA İLETİŞİM Zerrin Sarıgül

İÇERİK İletişim Nedir? İletişimin Öğeleri Kaynak Mesaj Kanal Alıcı Kodlama-Kod Açma Dönüt Filtre İletişim Engelleri İletişimi Kolaylaştıran Yöntemler Zerrin Sarıgül

İLETİŞİM NEDİR? İki birim arasındaki duygu, düşünce alış verişidir. Karşılıklı etkileşim sürecidir. Bilginin, fikirlerin,duyguların,becerilerin simgeler kullanılarak iletilmesidir. Kaynağın gönderdiği mesajın alıcı tarafından algılanmasıdır. Zerrin Sarıgül

İLETİŞİM İnsanın kendini sosyal bir varlık olarak ifade etmesi için iletişim zorunludur. İletişim kurmaktaki asıl amaç anlaşılabilir mesajların gönderilmesi ve karşı tarafın tutum ve davranışlarında değişiklik yapmaktır. Davranışlarda değişiklik meydana gelmemişse ileti var; ama iletişim yoktur. Zerrin Sarıgül

İLETİŞİMİN ÖĞELERİ Kaynak (Gönderici) Mesaj (Bilgi, Haber) Alıcı (Hedef) Kanal (Araç) Kod Dönüt (Geri Besleme) Filtre (Algılama ve Değerlendirme) Zerrin Sarıgül

Kanal Kaynak Alıcı Mesaj Geri Bildirim

İletişimde En Etkin 3 Konu % 60 beden dili % 30 ses tonu %10 sözcükler

KAYNAK (GÖNDERİCİ) Mesaj kaynağıdır İletişimin başlatıcısıdır. İletişimi başlatan veya iletiyi gönderendir. Kaynak (gönderici) olmadan iletişim kurulamaz. İletişim önce göndericinin zihnindeki düşüncelerle ortaya çıkar. Kaynak mesaj olarak iletilecek bir düşünce oluşturur. Yani mesajı iletmeden önce onu kodlar. Zerrin Sarıgül

KAYNAĞIN (GÖNDERİCİNİN) TAŞIMASI GEREKEN ÖZELLİKLER Bilgili olmalı Kodlama özelliğine sahip olmalı Bulunduğu konumdaki rolüne uygun davranmalı Tanınmalı Zerrin Sarıgül

MESAJ (BİLGİ-HABER) Alıcı için uyaran olarak işlev gören sinyal veya sinyaller birleşimidir. Duygu, düşünce yada bilginin kaynak tarafından kodlanmış biçimidir. Bir duygu yada düşünceyi aktarmak isteyen kaynağın ürettiği sözel, görsel, işitsel simgelerden oluşan somut bir üründür. Göndericinin alıcıya gönderdiği veri iletileridir. Mesaj bir konuşma ise duyulan, yazılı ise okunan, jest ise görülen ve hissedilen bir mesajdır. Zerrin Sarıgül

MESAJIN (HEBERİN, BİLGİNİN) TAŞIMASI GEREKEN ÖZELLİKLER Anlaşılır olmalıdır Açık olmalıdır Doğru zamanda iletilmelidir Uygun kanalı izlemelidir Mesaj, kaynak ve alıcı arasında kalmalıdır. Zerrin Sarıgül

KANAL (ARAÇ) Sinyalleri taşıyan herhangi bir fiziksel araçtır. Mesajın göndericiden alıcıya iletildiği yoldur. İletişimin etkili ve verimli olabilmesi için mesajın uygun kanalla gönderilmesi gerekir. İletişimde mümkün olduğunca çok çeşitli kanal birlikte kullanılmalıdır. Zerrin Sarıgül

ALICI (HEDEF) Vericinin mesajını algılayan kişidir. Kodlanmış mesajı alan ve kodunu açan kişidir. Alıcı tek veya çok kişi olabilir. Alıcı belirli veya belirsiz olabilir. Mesaj birisine ulaşmamışsa iletişim olayı gerçekleşmemiş demektir. Alıcı : -Mesajı taşıyan sembolleri algılayıp anlam vererek iletişimi sonlandırır veya -Kendisi bir mesaj göndererek gönderici konumuna geçer. Zerrin Sarıgül

ETKİN İLETİŞİM İÇİN ALICININ TAŞIMASI GEREKEN ÖZELLİKLER Mesajı algılayabilmeli, algılama engeli olmamalıdır Alıcı istekli olmalıdır Bilgili olmalıdır Geri besleme sistemine sahip olmalıdır Seçici olmalıdır. Bulunduğu konuma uyabilmelidir. Alıcı kaynak olabilme özelliği taşımalıdır. Zerrin Sarıgül

KODLAMA-KOD AÇMA Bilginin, düşüncenin, duygunun iletmeye uygun, mesaj haline getirilmesine kodlama denir. Mesajın yorumlanarak anlamlı bir şekilde algılanması sürecine Kod açma denir. Kodlamada anlam birliğine dikkat edilmelidir. Gönderici alıcının kendisi gibi aynı anlamları vereceği sembolleri ve hareketleri kullanmalıdır. Alıcının geçmiş tecrübeleri, sembol ve hareketlere yüklediği kişisel yorumlar, beklentiler ve anlam birliği kod çözme sürecini etkiler. Zerrin Sarıgül

DÖNÜT (GERİ BESLEME) Alıcının, kaynağın ilettiği mesaja verdiği cevaba dönüt denir. İletişim sürecinin son aşamasıdır. Dönüt sayesinde kaynak iletişimin etkin olup olmadığı konusunda bilgi edinir. Geri besleme ile iletişim süreci tersine döner. Kaynak alıcı alıcıda kaynak duruma geçer. Zerrin Sarıgül

Dönüt (geri besleme) Gecikmesiz geri besleme Gecikmeli geri besleme Olumlu geri besleme Olumsuz geri besleme Zerrin Sarıgül

DÖNÜT ÇEŞİTLERİ Yüz yüze iletişimde hemen geri besleme alırız buna gecikmesiz geri besleme denir. Kitle iletişiminde geri besleme almak belirli bir zaman sonra olduğu için buna gecikmeli geri besleme denir. Kaynağın amaçlamış olduğu etkiye ulaştığını kaynağa bildiren dönüte olumlu geri besleme denir. Kaynağın alıcı üzerinde amaçlanan etkiyi sağlayamadığını bildiren dönüte olumsuz geri besleme denir. Zerrin Sarıgül

GERİ BESLEMENİN İLETİŞİM SÜRECİNE KATKILARI İletişimin amacına ulaşıp ulaşmadığını ortaya koyar Mesajın doğru hedefe, doğru zamanda, doğru anlamda ulaşıp ulaşmadığını ortaya koyar Kaynağın başarılı olup olmadığı ortaya çıkar Mesajı iletmek için kullanılan kanalın doğru olup olmadığını söyler Süreç içinde hangi aşamada neden başarısız olunduğunu söyler Sonraki iletişim süreci için bilgi sağlar Zerrin Sarıgül

FİLTRE (ALGILAMA VE DEĞERLENDİRME) Mesajların değerlendirilmesiyle ilgilidir. Algı: İnsanın çevresindeki uyaranların,olayların farkına varması ve onları yorumlaması sürecidir. Yani kişinin belli bir bilgiyi duyma, anlama ve değerlendirme sürecidir. Algılama sürecine etki eden unsurlar: Beklentiler, geçmiş yaşantılar, toplumsal ve kültürel unsurlar Bu unsurlar kişilerin aynı mesajı farklı yorumlamalarına sebep olur. Zerrin Sarıgül

ÖRNEK Yıldız işletmesinin müdürü Ahmet Bey, tüm çalışanlara “önümüzdeki ay işletmemizde denetim yapılacaktır, herkes kolları sıvasın.” şeklinde e-posta göndermiştir. Bu iletişimin öğeleri Kaynak (verici) :Ahmet Bey Alıcı (Hedef ) :Tüm çalışanlar Mesaj(Bilgi, Haber) :Denetim yapılacağı Kanal(Araç) : İnternet Kod :Herkes kolları sıvasın Filtre (Algı) :Herkes denetime hazırlansın Dönüt(Geri Bildirim) :Herkesin sıkı şekilde denetime hazırlanması Zerrin Sarıgül

ALGILAMADAKİ FARKLILIK Dışsal faktörler İçsel faktörler Farklılık Yoğunluk Sıklık Hareketlilik Tekrarlama Kontrast Yenilik Benzerlik Kişilik İhtiyaçlar Amaçlar Motivasyon İnançlar ve Değerler Tutumlar Beklenti ve istekler Geçmiş tecrübeler Alışkanlıklar Zerrin Sarıgül

Sen ne kadar bilirsen bil, senin bildiğin başkasının anladığı kadardır Sen ne kadar bilirsen bil, senin bildiğin başkasının anladığı kadardır. Mevlana Eğer gönderici ve alıcı, sembollere aynı anlamı vermiyorlarsa, iletişim süreci kusurlu olur. Zerrin Sarıgül

ETKİN İLETİŞİMİN AŞAMALARI Hedefi bilgilendirmek Hedefin tutum ve davranışlarını değiştirmek Hedefin tutum ve davranışlarını devam ettirmek Zerrin Sarıgül

ETKİLİ İLETİŞİM SONUCUNDA Hedefin bilgi düzeyinde değişme Hedefin tutum ve davranışlarında değişme Hedefin açık davranışlarında değişme görülür Zerrin Sarıgül

İletişim Etkililiğinin Temel Amaçları İletilecek mesajın kodlanması ve iletilmesi Mesajın kodunun çözülmesi ve filtre edilmesi Mesajın algılanması ve değerlendirilmesi Mesajın kabul edilmesi Mesaj doğrultusunda alıcının harekete geçmesi Zerrin Sarıgül

İLETİŞİM ENGELLERİ Algılama farkları Dildeki farklılıklar Gürültü engeli Duygusal faktörler Söz ve mimik arasında uyumsuzluk Güvensizlik Yetersiz bilgi Eksik pekiştirme Karmaşık ve aşırı teknik dil Yüz yüze iletişim olanağı bulamamak Yetersiz kanal kullanmak Zerrin Sarıgül

İletişimi Kolaylaştıran Yöntemler Dikkat kazanma İlgi çekme İstek yaratma Anlaşma sağlama Zerrin Sarıgül