ENFORMASYON KURAMI VE SHANNON-WEAVER MODELİ AZİZ DEMİR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Birlikler ve onluklar Aşağıdaki tabloyu inceleyerek, sonuçları üzerinde konuşalım.
Saydığımızda 15 tane sayı olduğunu görürüz.
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
İNTERNET.
İNTERNET.
Motivasyon ve Motivasyon Teknikleri MERAL HORASANLI
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
Veri İletiminde Hata Kontrol Yöntemleri
İnsan İletişimine Giriş Human Communication [Bölüm 1]
ÖNERMELER KÜMELER Matematik Programınd​a 9. sınıftaki değişiklik​ler
4 Kare Problemi 4 Kare Problemi Hazır mısın? B A Bu şekle iyi bak
Türkçe Öğretmenliği 2. Sınıf (Gündüz)
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
GENEL ve TEKNİK İLETİŞİM
Verimli Ders Çalışma Teknikleri.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
ORHAN EREN İLKOKULU 1-A.
Kuram Oluşturma Durum Çalıması Eylem Araştırması Alımlama Çalışması
ARALARINDA ASAL SAYILAR
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
KONU KESİRLER BASİT KESİR GJFX BİLEŞİK KESİR.
Problem Çözme Ve Problem Çözme Stratejileri Ödevi Cihan GÖÇ
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Hatalar için niceliksel hesaplar
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
MIT503 Veri Yapıları ve algoritmalar Veri ağaçları
İletişimde Süreç Yaklaşımı
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
SENSÖR VE TRANSDUSERLER
TEST – 1.
Görelilik Teorisi 1905 yılında Einstein üç makale yayınladı.
ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR.
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
İLETİŞİM MODELLERİ LASWELL MODELİ.
Şekil Güç kaynağı blok diyagramı
Ek-2 Örnekler.
İKİNCİ DERECEDEN FONKSİYONLAR ve GRAFİKLER
Öfkeyi önlemenin yolu kendini bilmektir.
EŞİTSİZLİK GRAFİKLERİ
Diferansiyel Denklemler
1 eğitimde yeni yaklaşımlar İbrahim KALYONCU Zehra Kitapçıoğlu İlköğretim Okulu Ocak 2007 Tonya Halk Eğitim Merkezi “ y e n i d e r s p r o g r a.
İleri Sayısal Haberleşme
Ders Sorumlusu: Yrd. Doç. Dr. Mustafa TURAN
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Tuğçe ÖZTOP İlköğretim Matematik Öğretmenliği 2. sınıf
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
İSMİN HALLERİ.
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
zamanı belirlenmiş amaçlar ve saptanmış öncelikler doğrultusunda programlı kullanmak. eğlenme dinlenme aile sevdiklerim hobilerim Yeni reçete…….. Etkili.
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
-İLETİŞİM- SUNUSU.
SLAYT 1BBY220 OCLC WorldCat Yaşar Tonta Hacettepe Üniversitesi yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/ BBY220 Bilgi Erişim İlkeleri.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL GELİŞTİRME
CEBİRSEL İFADELERİ ÇARPANLARINA AYIRMA
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Trabzon Bölge 9. Sınıf Anketleri
İLETİŞİM VE İLETİŞİMİN ÖĞELELERİ Yrd. Doç. Dr. Bahadır KÖKSALAN
İLETİŞİM KURAMLARI ve HALKLA İLİŞKİLER
/ 501 İLETİŞİM Duygu, düşünce yada bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılmasıdır.
MODERN YÖNETİM TEORİSİ
Bilgisayar Mühendisliğine Giriş
Sunum transkripti:

ENFORMASYON KURAMI VE SHANNON-WEAVER MODELİ AZİZ DEMİR

SUNUM İÇERİĞİ ENFORMASYON NEDİR? KURAMIN ORTAYA ÇIKIŞI ENFORMASYON KURAMI NE İLE İLGİLENİR? KURAMIN ÖNCÜLERİ KURAM HAKKINDA KURAMIN SOMUTLAŞTIRILMASI KURAMDA ENFORMASYON, ENTROPİ VE GÜRÜLTÜ KAVRAMLARI ÜZERİNE BİR ÖRNEK KURAMIN KRİTİĞİ SONUÇ

ENFORMASYON NEDİR? Enformasyon kelimesi İngilizce "information" kelimesinden dilimize girmiş olup; danışma, tanıtma, bilgi, haber alma, haber verme, haberleşme gibi anlamlara gelmektedir. Enformasyon (malumat) en genel anlamda belirli ve görece dar kapsamlı bir konuya (bağlama) ilişkin, derlenmiş bilgi parçasıdır. Enformasyon belli bir alanda ve belli bir toplumda bilgi ve haberlerin yayılmasına olanak sağlayan araçların tümüne verilen addır.

KURAMIN ORTAYA ÇIKIŞI Enformasyon Teorisi (Bilgi Kuramı) 1940 ‘lı yıllarda telekomünikasyona bağlı problemlerin çözümü sırasında ortaya çıkmıştır. Bilgi kuramının amacı bilginin elde edilmesi, aktarılması, işlenmesi ve saklanmasına ilişkin kuralları incelemektir. Shannon’un Bell Telefon Laboratuvarı’nda çalışmasından dolayı, model ve kuramlarını iletişimin bu özel alanına uygulamıştır.

ENFORMASYON KURAMI NE İLE İLGİLENİR? Enformasyon kuramı -en temelde- kaynağın ürettiği mesajın enformasyon miktarı, kanalın iletebileceği maksimum enformasyon miktarı, iletim sırasında oluşan hatanın düzeltilmesi ve daha verimli bir iletim için kodlama (ya da şifreleme) yapılması gibi konularla ilgilenir. Bilginin aktarılması sürecindeki rasgelelik olgusu bu süreçlerin incelenmesinde istatistiki yöntemlerin kullanılmasını kaçınılmaz kılmaktadır.  

ENFORMASYON KURAMI NE İLE İLGİLENİR? Temel olarak ele aldığı sorular: Hangi iletişim kanalı en fazla sinyali iletir? İletilen sinyalin ne kadarı ileticiden alıcıya giderken yolda gürültü nedeniyle yok olacaktır?

KURAMIN ÖNCÜLERİ Claude Elwood Shannon (1916-2001) ve Dr. Warren Weaver (1894–1978) enformasyon teorisinin öncüleridir. Dr. Claude Shannon , Amerikalı ünlü bir matematikçi, kriptolog ve elektronik mühendisidir. Bilim dünyasında “enformasyon teorisinin babası” olarak bilinir. Dr. Warren Weaver aynı şekilde Amerikalı matematikçidir.

KURAMIN ÖNCÜLERİ Warren Weaver (1894–1978) Claude Elwood Shannon (1916-2001) Warren Weaver (1894–1978)

KURAM HAKKINDA Shannon-Weaver modeli, Enformasyon Teorisi veya Matematiksel İletişim Kuramı olarak da isimlendirilmektedir. Bu modeli, 1949 yılında Claude Elwood Shannon (1916-2001) ve Warren Weaver (1894- 1978) ortaklaşa yaptıkları bir çalışmayla sunmuşlardır. Bu iki isim aslında matematik ve elektronik gibi alanlarda çalışma yapıyorlardı, ancak 2. Dünya Savaşı ve sonrasında yaptıkları çalışmalar, Kitle İletişimine yön verdi.

KURAM HAKKINDA

KURAMIN SOMUTLAŞTIRILMASI

KURAMIN SOMUTLAŞTIRILMASI Bu modele göre, iletişim sistemini iki kişinin telefon aracılığı ile yaptığı bir konuşma olarak ele alırsak burada; konuşan insanenformasyon kaynağı telefon ahizesi  verici telefon kabloları  kanal cızırtı  gürültü konuşmanın ne kadar anlaşıldığı belirsizlik diğer taraftaki telefon kulaklığı  alıcı diğer taraftaki dinleyen insan  hedef olarak adlandırılır. 

KURAMDA ENFORMASYON KAVRAMI Modeldeki kaynağın, gönderdiği enformasyon önemli bir kavramdır. Modele göre gönderilen bilginin içeriği önemli değildir. Önemli olan gönderebilecek seçenek ve bu seçeneklerin hedef tarafından çözümlenebilmesidir. Bunun için basit bir dil kullanılmalıdır. Günümüzde bilgisayar dilinde de kullanılan bit (binary digit) ikili karşıtlıklar olarak modelde kullanılır.

KURAMDA ENFORMASYON KAVRAMI Teoriye göre, kaynaktaki p olasılıklı bir durumun ortaya çıkması (mesaj oluşumu) log2(1/p) lik bir enformasyon oluşumudur. Burada logaritma 2 tabanındadır ve bu taban sadece birim seçimi ile ilgilidir. Paranın yazı-tura gelme olasılığı ½ dir. log2(1/p)= log2(1/ ½ )= 1 bittir. Aynı şekilde sadece evetli hayırlı bir olasılık bütünü de düşünülebilir.

KURAMDA ENTROPİ KAVRAMI Kaynağın entropisi, sahip olduğu durumların taşıdığı enformasyon miktarlarının ortalamasıdır. Entropi kavramı ile belirsizlik kavramı bu teoride aynı amaç için kullanılır, yani entropi yerine belirsizlik de denilebilir.

KURAMDA GÜRÜLTÜ KAVRAMI Modelde önemli olan bir başka kavram ise gürültüdür. “Gürültü” iletişimin sağlıklı yapılıp yapılmadığına direkt etkisi olan herhangi bir istenmeyen sinyaldir. Örneğin, bir telefon cızırtısı, konuşmanın anlaşılmamasına veya yanlış anlaşılmasına neden olur. 

KURAMİN ÖNCÜL KOŞULU Shannon ve Weaver, mesajın kusursuz bir biçimde hedefe varmasının öncü koşul olduğunu söylerler. Onlara göre mesaj, hedefe doğru bir biçimde vardıysa sorun yok demektir. Bu teknik bakış açısı kitle iletişiminde bazı sorunlara yol açmaktadır.

BİR ÖRNEK Örneğin, bir TV dizisi düşünelim. Dizinin mükemmel bir teknikle, başarılı oyunculukla ve iyi bir senaryoyla çekildiğini varsayalım. Modele göre bu dizi, son model uydu sistemleriyle, hatasız ve kayıpsız bir görüntü kalitesiyle, izleyicilere ulaşsın. Hatta izleyiciler bunu son model televizyonlarında izlesinler.

BİR ÖRNEK Buraya kadar her şey Shannon-Weaver modeline göre kusursuzdur. Ancak dizide verilmek istenilen mesajlar, izleyiciye gerçekten ulaşmış mıdır? Daha da önemlisi izleyici bu diziyi gerçekten izlemiş midir? Her şey mükemmel de olsa modeldeki bu belirsizlik önemli bir sorun oluşturur.

MODELE BİR EKLEME: GERİ BESLEME(FEEDBACK) Bu nedenle sonraki yıllarda Melvin DeFleur tarafından modele geri besleme(feedback) kavramı eklenmiştir. Bu yöntemle, hedefin mesajı doğru alıp almadığı test edilir. Bir geri bildirim metodu olan bu yöntem, kamuoyu araştırmaları ve anketler gibi doğrudan kaynak tarafından yapılabildiği gibi; hedefin; mektup, e-mail veya telefon gibi yöntemlerle elde edilebilir.

DEFLEUR’ÜN MODELE KATKISI:GERİBESLEME

KURAMIN KRİTİĞİ Görüldüğü gibi Shannon-Weaver modeli; iletişime, içerik anlamından çok teknik bir yöntem olarak bakar. Bu yapısı nedeniyle kitle iletişiminde her ne kadar öncüde olsa da yeni teorilerin geliştirilmesine engel olamamıştır.

KURAMIN KRİTİĞİ Ancak elektronik alanda, özellikle bilgisayar ve yazılım sistemlerinde oldukça önemli bir konumdadır. Tüm bunlara rağmen model, iletişim biliminin temellerini anlamak için oldukça gerekli bir sistemdir.

KURAMIN KRİTİĞİ Düz çizgisel iletişim modeli gönderen ile alanın rollerini sabitleştirir ve birbirinden ayırır. Bunu yaptığı içinde zaman zaman eleştirilmiştir. Denis Schramm bu konu hakkındaki fikirleri şöyledir:

KURAMIN KRİTİĞİ ‘’Aslında iletişim sürecini bir yerde başlayıp bir yerde biten bir süreç olarak düşünmek yanıltıcı olur. Gerçekte süreç sonsuzdur. Bizler küçük kumanda merkezleri gibi sonsuz sayıda enformasyon akımını ele alıp tekrar göndermekteyiz.’’

KURAMIN KRİTİĞİ Bu modelin eleştirilecek bir başka noktası modelin iletişimde eşitlik olduğu düşüncesini vermesidir. Özellikle iletişime ayrılan zaman ve güç iletişim kaynakları sözkonusu olduğunda iletişim aksine oldukça dengesizdir.

SONUÇ Model özellikle kişilerarası iletişimi açıklamada kullanışlı, fakat geri besleme tepkilerinin olmadığı veya çok az olduğu durumları açıklamaya yetersizdir. Kitle iletişimi buna örnek gösterilebilir.

TEŞEKKÜRLER 