TASARIM KURALLARI Hazırlayanlar : Emel SARGUT, Pınar KIRKEL, Elif AKYOL, Ayşenur KONUR,Nurdan ÖZEN Ders : BTÖ 416 İnsan Bilgisayar.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Dr. Şeyda Serdar-Asan İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
Advertisements

el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Diferansiyel Denklemler
Değişkenler ve bellek Değişkenler
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
Bilgisayar Mühendisi Mehmet Veysi AYATA
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Temel Kavramlar: Öğrenme İlkeleri
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
İZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ TEKNİK ve İDARİ İŞLER MÜDÜRLÜĞÜ (T.İ.İ.M) “HİZMET MEMNUNİYETİ ÇALIŞMASI” Temmuz, 2010.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretim Materyallerinin Tasarlanması, Hazırlanması ve Seçimi Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
AKILLI TAHTA Orhan YORULMAZ Semih ŞENGİDER Nazar SALPİYEV Berk HERAL
Prof. Dr. Leyla Küçükahmet
ADÜ TIP FAKÜLTESİ TEB MÜFREDAT VE ENTEGRASYON ALT BİRİMİ Başkan Doç.Dr. Mustafa ALTINIŞIK.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
BBY Bilgi Teknolojisi ve Yönetimi
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
Chapter 3 Brainstorming a Game Idea: Gameplay, Technology, and Story
İL KOORDİNASYON KURULU I.NCİ DÖNEM TOPLANTISI
GÖRSEL MATERYAL TASARIMI
PROTOKOL.
HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR V ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ BTÖ411 - Proje Geliştirme ve Yönetimi I Ders Sorumlusu: Prof. Dr. Arif.
Bölüm 7 – Tasarım kuralları
Strateji Geliştirme Daire Başkanlığı
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
Açık Ders Malzemelerinde (ADM) Teknik Alt Yapı R. Orçun Madran
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Öğretimde Görsel-İşitsel Araçlar Görsel Materyallerin Katkıları Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi,
Mukavemet II Strength of Materials II
E-Ticaret (Rakamlarla Giriş) Sunu İçerik Kaynağı: İyiler, Z. (2009). Elektronik Ticaret ve Pazarlama, T.C. BAŞBAKANLIK Dış Ticaret Müsteşarlığı İhracatı.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı 1 DÜNYA EKONOMİSİ REEL SEKTÖR.
1 DEĞİŞMEYİN !!!
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
Ders Yazılımlarının Geliştirilmesi
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Diferansiyel Denklemler
İNSAN – BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ
DOĞAL AFET BTÖ–302 Internet Ortamında Yazarlık Dilleri ve Uygulamaları
MDK ALT YAPI KIYASLAMA ÇALIŞMA GRUBU
Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü ++ Bilişim Enstitüsü C ++ Veri.
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
Proje Konuları.
Kütüphane Oryantasyonu
SUNU YAPIYORUM Hazırlayan:Merve Özdemir
BTÖ 302-İnternet Ortamında Yazarlık Dilleri Uygulamaları
Diferansiyel Denklemler
Grup üyeleri: Selen ERGÜ Galip Kaya Nazgül BARPİEVA
BTÖ302 - İNTERNET ORTAMINDA YAZARLIK DİLLERİ UYGULAMALARI
TASARIM KURALLARI (DESIGN RULES)
BTÖ 711 – İnsan-Bilgisayar Etkileşimi, Bahar Dönemi 2015
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT IV. İnsan beyninde kısa süreli ve uzun süreli olmak üzere iki tane bellek merkezi vardır. Kullanıcılar, internet.
YAZILIM DEĞERLENDİRME
7th International Congress of Research in Education
Problem Çözme Yaklaşımları
Tasarım Kuralları Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Chapter 7 design rules 22/02/2019 Sedef SERT.
Sunum transkripti:

TASARIM KURALLARI Hazırlayanlar : Emel SARGUT, Pınar KIRKEL, Elif AKYOL, Ayşenur KONUR,Nurdan ÖZEN Ders : BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Ders Sorumlusu: Yrd. Doç. Dr. Hakan TÜZÜN 2009-2010 Öğretim Yılı Bahar Dönemi Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü 06532 Beytepe-ANKARA

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi GİRİŞ Tasarım, genellikle görsel sanatlar, mühendislik, mimari, ve diğer yaratıcı işler çerçevesinde ele alınır. Tasarlamak, yeni bir obje (makine, bina, ürün vs) için bir plan yaratma ve geliştirme sürecine işaret eder. Tasarı, ise hem son plan veya taslak (bir çizim, modelleme vs) ; ya da bir plan veya taslağın sonucu (üretilen bir obje) için kullanılır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi GİRİŞ Görsel sanatlar içinde en bilinenlerinden grafik tasarım olmak üzere, mimari, mühendislik, endüstriyel tasarım ve moda tasarımını örnek gösterebiliriz. Ya kurala göre dizayn ya da dizayna göre kural seçmelisiniz. Her nesnenin kendine has tasarımı vardır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi GİRİŞ Tasarımda belirli standart kurallar vardır ve bu kurallar belirli noktalarda oluşturulur: Ergonomi Psikoloji Bilişsel algı Sosyallik Ekonomiklik Bunlar tasarımın temel alanlarıdır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi GİRİŞ Tasarım kurallarının temelini teoriler oluşturur. Tasarımcılar teoriler üzerinde pratik yaparak ürünlerini ortaya koymuş olur. Bir kuralın kural olması için temel alanlar birbiriyle ilişki içinde kurulur. Yeni kuralların oluşmasında literatürdeki diğer kurallar ışık olmalıdır. Mükemmel bir kural, teoriyi ardına, insanı ön plana almalıdır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Principles To Support Usability (Kullanılabilirliği Destekleyen İlkeler) Tasarım kuralları, bir ürünün kullanışlılığını desteklemek için, etkileşimli bir sistem tasarımının genel esaslardır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Principles To Support Usability (Kullanılabilirliği Destekleyen İlkeler) Esaslar üç ana kategoriye ayrılmıştır: Öğrenilebilirlik: Kullanıcılar ile ürün arasında yüksek performans elde etmede, özellikle yeni kullanıcıların sistem ile etkileşiminde önemlidir. Esneklik: Bilgi değiştikçe, sistemin de kullanıcılara yönelik değişmesidir. Sağlamlık: Kullanıcıların ihtiyaç ve istekleri arttıkça buna göre sistemde sağlanacak destek te arttırılmalıdır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Tasarımın Şartları Tasarımda bulunması gereken en genel şartlar şunlardır: Hukuk güvenliği: Yapılacak yeni tasarılar için literatür incelenmelidir. Algılanabilirlik: Bir adım anlaşılmazsa diğer adıma geçilemez. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Tasarımın Şartları Alışkanlıklar: Tasarım sistemleri insanın psikolojik algısına uyum sağlamalıdır. Genellenebilirlik: Sistemde bir parça aynı zamanda bir bütünün parçasıdır. Tutarlılık: Bir tasarı, içinde küçük tasarı parçacıklarıyla uyumludur. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi ÖĞRENİLEBİLİRLİK Öğrencilerin interaktif sistemi kullanmalarını ve maksimum düzeyde bir performans almalarını sağlayan sistemin özelliğidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Öğrenilebilirliği Etkileyen Esaslar Tahmin edebilirlik Sentezlenebilirlik Aşinalık Genellenebilirlik Tutarlılık BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Öğrenilebilirliği Etkileyen Esaslar Tahmin edilebilirlik Kullanıcının etkileşim geçmişi onun gelecekte vereceği etkileşim kararlarını etkiler. Tahmin edilebilirlik kullanıcı merkezli bir yapıya sahiptir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Öğrenilebilirliği Etkileyen Esaslar Sentezlenebilirlik Kullanıcının daha önce gerçekleştirdiği işlemlerin mevcut durumunu etkilediğini anlayabilme yeteneğidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Öğrenilebilirliği Etkileyen Esaslar Aşinalık Yeni bir kullanıcı için, etkileşimli bir sistemdeki aşinalık kullanıcıda var olan önceki bilgiler ile etkili bir etkileşim için gerekli bilgi arasındaki ilişkinin ölçülmesidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Öğrenilebilirliği Etkileyen Esaslar Genellenebilirlik: Kullanıcının özel bir etkileşim bilgisini benzer durum ya da durumlar için kullanabilmesi durumudur. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Öğrenilebilirliği Etkileyen Esaslar Tutarlılık: Benzer durumlarda ortaya çıkan davranışların arasında benzerlik ve uyumun olmasıdır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

ESNEKLİK (Flexibility) Kullanıcı ve sistemin bilgiyi alış-veriş edebilecekleri yolların çokluğudur. Yani; değişik yetenek ve tercihlere izin vermelidir. Kullanım metodu tercihleri içermeli Kullanıcının hızı, hassaslığı ve davranış biçimine uyarlanabilmeli. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Title BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

ESNEKLİK (Flexibility) Diyalog İnisiyatifi (Dialog initiative) : Kullanıcı ile sistem arasındaki ilk diyalog başlarken, hangisinin diyalogda inisiyatif sahibi olduğudur. System pre-empty : Diyalogun sistem tarafından başlatılmasıdır. Kullanıcının sisteme ulaşması için talepte bulunması gerekir. User pre-empty : Kullanıcının sistemle serbest etkileşimde bulunmasıdır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

ESNEKLİK (Flexibility) Multi-treading : Sistemin, kullanıcının aynı anda, birden fazla görevle etkileşimde bulunmasını sağlayabilme yeteneğidir. Görev Geçişkenliği(task migrataility) : Sistem ve kullanıcı arasındaki görev kontrolünün birbirlerine devredebilmesidir. Güvenliğin kritik olduğu durumlarda kontrolün devredilebilmesi etkili olabilir. Örneğin ; acil durumlarda otomatik pilotun devreye girmesi. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

ESNEKLİK (Flexibility) Yerine Geçebilirlik(substitutivity) : Birbirine eşit olan giriş ve çıkış değerlerinin, birbirlerinin yerine geçebilmesidir. Örneğin; başlangıç ve bitiş noktası verilen bir çizginin program tarafından çizilebilmesidir. Representation multiplicity : Bir durumun açıklaması için esnekliğin sağlanması. Örneğin, inch kavramı yerine cm kullanmak gibi. Equal opportunity BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi SAĞLAMLIK Sağlamlık, hedeflerin başarılı bir şekilde gerçekleştirilmesinde ve değerlendirilmesinde kullanıcıya sağlanan destektir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar Sağlamlığı dört ana başlık altında inceleyebiliriz. 1. Gözlenebilirlik (Observability) 2. Düzeltilebilirlik (Recoverability) 3. Görev Uyumu (Task Conformance) 4. Yanıt Verme (Responsiveness) BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar 1.Gözlenebilirlik (Observability): Kullanıcıya sistemin iç durumunu değerlendirme izninin verilmesi durumudur. Bunlar; Browsability: Sistemin geçerli iç durumunun ara yüzün sınırlılığı ile araştırılma imkanının sağlanmasıdır.Bilgisayarım simgesi üzerinde sağ tıklayıp sistem bilgilerine ulaşılabilir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar Static/Dynamic Defaults:Kullanıcının hata yapmasını önlemeye yöneliktir (bir nevi hata önleme mekanizması). BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar Reachability: Düzeltilebilirlik erişilebilirlikle ilgilidir. Kullanıcıya mevcut durumundan hedeflediği bir duruma geçebilmesine imkan tanınmasıdır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar Persistence: İletişimin etkisinin devamlılığı ve kullanıcının bu etkiyi kullanabilmesidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi SAĞLAMLIK Operation Visibility: Kullanıcının bir sonraki işlemde nasıl bir performans gösterebileceğidir. 2.Düzeltilebilirlik (Recoverability): Bir hatanın farkına varıldığında kullanıcıya bunu düzeltebilme imkanının sağlanmasıdır.Forward and backward olmak üzere iki çeşit hata vardır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar Backward hatalar;bir hata gerçekleştiği zaman o hata düzeltilip işleme devam edilebilir.Örneğin ; bir dosya yanlışlıkla silindiği zaman geri dönüşüm kutusundan o dosyayı tekrar çağırabilmesi. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar Forward hatalar: Geri dönüşümü olmayan hatalardır. Bu hataları düzeltmenin tek yolu işlemi baştan gerçeklerştirmektir. Örneğin, kartlardan bir ev yapıyorsunuz. 7. katta hapşurdunuz. Böyle bir durumda işe en baştan başlamak gerekir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar Forward-Backward: Metin editörlerinde bir hata durumunda işlemi geri adımlamak için undo komutunu tetikleyen buton kullanabilir. Adımlama ileriye doğru da olabilir. 3. Görev Uyumu (Task Conformance): Sistem hizmetlerinin kullanıcının işlemlerinin tümünü destekleme derecesidir. Görevlerin tamamlanabilmesi için sistem ara yüzlerinin anlaşılır olması gerekir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Sağlamlığı Etkileyen Esaslar 4. Yanıt Verme (Responsiveness): Kullanıcı ile sistem arasındaki iletişimin (communication) oranıdır. - Cevap verme zamanı: Sistemin kullanıcıya durum değişikliğini bildirene kadar geçen zamandır. - İstikrar: Aynı / Benzer durumlardaki değişmezliğin sürdürülmesidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi STANDARTLAR Smith yazılım ve donanım özelliklerini Temel Teori (Underlying Theory) Değişim (Change) olmak üzere iki sınıfa ayırmıştır. ISO 9241 – Görsel Terminallerin Ofis Kullanımlarındaki Ergonomik Gereksinimleri (Ergonomic Requirements for Office Work with Visual Display Terminals) (VDT) ISO 14915 – Tasarım aşamasında BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi STANDARTLAR Temel Teori (Underlying Theory) Donanım için kullanılan standartlar ergonomi/insan faktörü ve psikolojiye dayanmaktadır. İyi bilinir ve kolay uyarlanabilirler. Yazılım standartları ise psikolojiye ve bilişsel bilime dayanır. Daha az bilinir ve yazılıma uygulaması güçtür. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi STANDARTLAR BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi STANDARTLAR Değişim (Change) Donanım değişikliği yazılıma göre daha pahalı ve zordur. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi STANDARTLAR ISO 9241 - Görsel Terminallerin Ofis Kullanımlarındaki Ergonomik Gereksinimleri (Ergonomic Requirements for Office Work with Visual Display Terminals) (VDT) 17 maddesi bulunmaktadır. Bunların 3 tanesi ISO 9241 tanımıyla, 7 tanesi donanımsal özelliklerle, 7 tanesi yazılımsal özelliklerle ilgilidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi STANDARTLAR ISO 9241 – Donanımsal özellikler ISO 9241- 4 Klavye Düzeni (Keyboard Layout) ISO 9241- 5 Çalışma Yeri Düzeni/Ergonomisi (Workstation Layout) ISO 9241- 6 Çevresel Gereksinimler (Environment) ISO 9241- 7 Ekran Yansımaları (Display with Reflections) ISO 9241- 8 Ekran Renkleri (Display Colors) ISO 9241- 9 Klavye Harici Girdi Araçları (Non-keyboard Input Devices) ISO 9241-10 Genel İletişim İlkeleri (General Dialog Principles) BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi STANDARTLAR ISO 9241 – Yazılımsal özellikler ISO 9241-11 Kullanışlılık, kullanıcının rahat, doğru ve hızlı olarak hedeflerini başarmalarıdır. Doğru – Etkililik (Effectiness) Hızlı – Yeterlilik (Efficiency) Rahat – Memnuniyet (Satisfaction) ISO 9241-12 Tanıtım Bilgileri (Presentation of İnformation), ISO 9241-13 Kullanım Kılavuzu (User Guidance), ISO 9241-14 Menü İletileri (Menu Dialogs), ISO 9241 -15 (Command dialogs) ISO 9241-16 Doğrudan Manipülasyon İletileti (Direct manipulation dialogs), 1999 ISO 9241-17 Form Doldurma İletileri (Form – filling dialogs), 1998 BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi YÖNERGELER Etkileşimli sistemler için tasarım kurallarının başında fikir verme ve daha genel esaslar (yönergeler) gelmektedir. Yönergeler, tasarıma başlamadan önce tasarımcıya fikir verme amaçlıdırlar. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi YÖNERGELER Yönergeler tasarım aşamasına başlarken amacınıza göre, dikkat edilecek noktalar ve izlenecek yolları temel olarak belirler. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi YÖNERGELER Örneğin Avrupa Birliği pazarında satılacak bir ürünün eğer Avrupa Birliği Direktiflerinden birinin veya birkaçının kapsamına giriyorsa CE Markasını taşıması yasal bir zorunluluktur. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi YÖNERGELER Ürünün, insan sağlığı, can ve mal güvenliği, hayvan ve bitki yaşam ve sağlığı, çevre ve tüketicinin korunması açısından asgari güvenlik koşullarına sahip olduğunu gösteren bir işarettir. Bu koşullar göz önüne alınarak ürünler tasarlanır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi TASARIM İLKELERİ Shneiderman’ın 8 Altın Kuralı Norman’ın 7 İlkesi Nielsen’ın 10 İlkesi BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Shneiderman’ın 8 Altın Kuralı 1. Tutarlılık için çabalamak 2. Kullanıcılara kısayol kullanma imkanı verme 3. Bilgilendirici geri dönütler sunmak 4. Görevin tamamlandığını belirten diyaloglar tasarlama 5. Hataları önleme ve basit hataların kolay çözümü 6. Hareketlerin kolayca geri alınmasına izin vermek 7. İç kontrolün desteklenmesi 8. Kullanıcıyı geçici bellek yüklemesini azaltma BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi Norman’ın 7 İlkesi Kafanızdaki ve çevrenizdeki bilgileri birlikte kullanmak Görevlerdeki yapıyı basitleştirme Nesneleri görünür yapma Haritalamaları doğru yapma Hem doğal hem yapay sınırlamaların gücünden yaralanma Hata için tasarım Ara yüzde küçük farklılıklar olabilir ama kritik kontrol öğeleri herkesin alışageldiği şekilde olmalıdır BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

HCI Patterns(insan bilgisayar etkileşimi modelleri) İyi bir tasarım için, geçmişte başarılılığı kanıtlanmış örneklerden yararlanılmalıdır yani bir sistem ya da paradigmayı başarılı yapan bilgiyi tekrar kullanmaktır. Detaylar atlanmamalıdır. Sürekli kendini yenileyen bir sistem oluşturulmalıdır. Mimarideki kalıplar yol gösterici olarak kullanılmalıdır. Genel problemlere herkesin aynı şekilde anlayacağı dilden çözüm sunulmalıdır (örneğin, windows hatalarında yardım). Küçük bir arayüz sorunu aslında büyük soruna da pay oluşturur. Ayrıntılara dikkat edilmelidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

TASARIM VE TASARIM DİLİ İÇİN ANAHTARLAR İnsan psikolojisi üzerinde pratik yapılmış olunmalıdır. Kullanıcılar sistemde o sistem ile ilgili ihtiyaçlarını karşılayabilecek şekilde gezinebilmelidir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Tasarım ve Tasarım Dili için Anahtarlar Tasarımda genel bilgiler değişmez. Sosyal kullanım ve organizasyon değişebilir. Bilgi ortama göre kullanılmalıdır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Tasarım ve Tasarım Dili için Anahtarlar İnsanlar için arayüz tasarımına dikkat etmek gerekir. Tasarım dilinde en iyi yere gelmek için yaratıcı olmak şarttır. Kullanıcıya uygun dil kullanmak gerekir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

Tasarım ve Tasarım Dili için Anahtarlar İnsanlar için arayüz tasarımına dikkat etmek gerekir. Tasarım dilinde en iyi yere gelmek için yaratıcı olmak şarttır. Kullanıcıya uygun dil kullanmak gerekir. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi KAYNAKÇA Dix, A., Finlay, J., Abowd, G. & Beale, R.(2004). Human-Computer Interaction ( 3rd edition ). Prentice Hall. ISO 9241(2009 Ağustos). http://en.wikipedia.org/wiki/ISO_9241 adresinden 2 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır. International standards for HCI and usability (2006).  http://www.usabilitynet.org/tools/r_international.htm adresinden 30  Mart 2010 tarihinde alınmıştır. http://www.mimarlarodasi.org.tr/mimarlikdergisi/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=361&RecID=2062 adresinden 3 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır. BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi

BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi TEŞEKKÜRLER BTÖ 416 İnsan Bilgisayar Etkileşimi