Bölüm 10 Monopol ve Monopson 1.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
Diferansiyel Denklemler
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Eksik Rekabet Piyasaları-I Monopol, Monopson ve İki Yanlı Tekel
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Firma Teorisi (Tam Rekabet Piyasası)
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
Bir eksik rekabetçi firma;
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
“Dünyada ve Türkiye’de Pamuk Piyasaları ile İlgili Gelişmeler”
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
Maliyetler.
TÜRKİYE KAMU HASTANELERİ KURUMU
1 YASED BAROMETRE 18 MART 2008 İSTANBUL.
Monopolde Üretim ve Fiyatlandırma
İmalat Yöntemleri Teyfik Demir
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Kâr Maksimizasyonu.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
4 X x X X X
Mukavemet II Strength of Materials II
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
Yard. Doç. Dr. Mustafa Akkol
Strateji Geliştirme Başkanlığı 1 DÜNYA EKONOMİSİ REEL SEKTÖR.
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
1 DEĞİŞMEYİN !!!
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
ÇOK DEĞİŞKENLİ FONKSİYONLARDA
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 3 Aralık 2008
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Eksik rekabetçi bir firma
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
8. TAM REKABET PİYASASI.
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Sunum transkripti:

Bölüm 10 Monopol ve Monopson 1

Tartışılacak Konular Tekel Tekel Gücü (Monopoly Power) Tekel Gücünün Kaynakları Tekel Gücünün Sosyal Maliyeti Bölüm 10Chapter 10 2

Tartışılacak Konular Monopson (Monopsony) Monopson Gücü Tekel Gücünün Sınırlandırılması: Anti- tröst yasaları Bölüm 10Chapter 10 2

Tam Rekabet Tam Rekabet Piyasasının Kısa Özeti P = LMC = LRAC Normal kar veya uzun dönemde sıfır ekonomik kar Çok sayıda alıcı ve satıcı Homojen ürün Tam bilgi Firmalar fiyatı piyasadan veri olarak alırlar. Bölüm 10Chapter 10 3

Tam Rekabet P Piyasa P Firma D S q0 LRAC LMC Q0 P0 D = MR = P Q Q 3

Monopol Tekel 1) Bir satıcı – çok sayıda alıcı 2) Tek ürün (tam ikamesi olmayan) 3) Giriş engelleri vardır Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Tekelci piyasanın arz yanını oluşturur ve satışa sunulacak miktar üzerinde tam bir kontrole sahiptir. Karlar marjinal hasılanın marjinal maliyete eşit olduğu noktada maksimize edilir. Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Marjinal Hasılanın Bulunması Tek üretici olarak, tekelci firma çıktı ve fiyat düzeylerini belirlemek için piyasa talebi ile çalışır. Bir firmanın talebi aşağıdaki gibi olsun: P = 6 - Q Bölüm 10Chapter 10 3

Toplam, Marjinal ve Ortalama Hasıla Toplam Marjinal Ortalama Fiyat Miktar Hasıla Hasıla Hasıla P Q R MR AR $6 0 $0 --- --- 5 1 5 $5 $5 4 2 8 3 4 3 3 9 1 3 2 4 8 -1 2 1 5 5 -3 1 Bölüm 10Chapter 10

Ortalama ve Marjinal Hasıla Fiyat 7 6 Marjinal Hasıla Ortalama Hasıla (Talep) 5 4 3 2 1 1 2 3 4 5 6 7 Çıktı Bölüm 10Chapter 10

Monopol Gözlemler 1) Satışı arttırmak için fiyat düşmelidir 2) MR < P 3) Tam Rekabete Kıyasla Satışın artması için fiyatın düşmesine gerek yoktur MR = P Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol (Monopoly) Monopolün Çıktı Düzeyini Belirlemesi 1) Karlar MR = MC iken maksimumdur 2) Maliyet fonksiyonu aynıdır Bölüm 10Chapter 10 3

Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Kar Maksimizasyonu Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Çıktı MR = MC düzeyinin altında ise satış hasılatındaki azalma maliyetteki azalmadan büyüktür (MR > MC). MR = MC düzeyinin üstündeki çıktı düzeylerinde maliyetlerdeki artış, hasıladaki azalmadan büyüktür (MR < MC) Bölüm 10Chapter 10

Kar Maksimizasyonu D = AR MR MC AC P1 Q1 P* Q* P2 Q2 Fiyat Miktar Kayıp kar P* Q* P2 Q2 Kardaki kayıp Miktar Bölüm 10Chapter 10

Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Monopol Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Bir Örnek Bölüm 10Chapter 10 3

Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Monopol Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Örnek Bölüm 10Chapter 10 3

Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Monopol Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Örnek Bölüm 10Chapter 10 3

Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Monopol Tekelcinin Çıktı Düzeyini Belirlemesi Örnek MR = MC eşitliği sağlandığında karların P = $30 ve Q = 10 iken maksimum olduğunu görebiliriz. Bu grafiksel olarak gösterilebilir: Bölüm 10Chapter 10 3

Kar Maksimizasyonu Gözlemler tt’ eğrisinin eğimi = cc’ eğrisinin eğimi ( üretim 10 birim iken) Kar çıktı 10 birim iken maksimum oluyor P = $30, Q = 10, TR = P x Q = $300 AC = $15, Q = 10, TC = AC x Q = 150 Kar = TR - TC $150 = $300 - $150 Miktar $ 5 10 15 20 100 150 200 300 400 50 R C Kar t t' c Bölüm 10Chapter 10

Kar Maksimizasyonu: Örnek Gözlemler AC = $15, Q = 10, TC = AC x Q = 150 Kar = TR = TC = $300 - $150 = $150 veya Kar = (P - AC) x Q = ($30 - $15)(10) = $150 Miktar $/Q 5 10 15 20 30 40 MC AR MR AC Kar Bölüm 10Chapter 10

Monopol Tekelde Fiyatlama Kuralı (Rule of Thumb for Pricing) Burada MC=MR eşitliğini pratikte uygulaması daha kolay olan bir fiyatlandırma kuralına dönüştürmeye çalışıyoruz. Bu aşağıdaki aşamalar takip edilerek gösterilebilir: Bölüm 10Chapter 10 3

Fiyatlandırma Kuralı: A Rule of Thumb for Pricing Bölüm 10Chapter 10 3

Fiyatlandırma Kuralı Bölüm 10Chapter 10 3

Fiyatlandırma Kuralı = Marjinal maliyet üzerine bir mark-up ekleyerek fiyat belirlenir (P-MC)/P 8. Mark-up oranı talep esnekliğinin tersine eşittir. Bölüm 10Chapter 10 3

Fiyatlandırma Kuralı Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Tekelde Fiyatlandırmayı tam rekabetteki durumla karşılaştıralım: Monopol P > MC Tam Rekabet P = MC Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Tekelde Fiyatlandırmayı tam rekabetteki durumla karşılaştıralım : Talep ne kadar esnekse fiyat o kadar marjinal maliyete yakınsayacaktır. Eğer Ed büyük negatif bir sayı ise, fiyat MC’ye yakındır (vice versa). Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Talepte Kayma Tam Rekabette, piyasa arz eğrisi, marjinal maliyet tarafından belirlenir. Tekelci için, çıktı marjinal maliyet ve talep eğrisinin biçimince belirlenir. Bölüm 10Chapter 10 3

Talepte Kayma: Fiyat Değişiyor, Miktar Aynı Kalıyor $/Q MC D1 MR1 P1 Q1= Q2 D2 MR2 P2 Miktar Bölüm 10Chapter 10

Talepte Kayma: Çıktı değişiyor, Fiyat Aynı $/Q MC D1 MR1 MR2 D2 P1 = P2 Q1 Q2 Miktar Bölüm 10Chapter 10

Monopol Talepte kayma genellikle hem fiyat hem de miktarın değişmesine neden olur. Tekelcinin arz eğrisi yoktur. Tekelci aynı fiyattan çok farklı miktarlar satma yoluna gidebilir. Tekelci aynı miktarı farklı fiyatlardan satma yoluna gidebilir. Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Verginin Etkisi Verginin etkisine bakalım: Monopol durumunda, fiyat bazen vergi miktarından daha fazla artabilir. Verginin etkisine bakalım: t = spesifik vergi MC = MC + t MR = MC + t : Optimum üretim kararı Bölüm 10Chapter 10 3

Dolaylı Verginin Tekele Etkisi $/Q Q1 P1 Fiyat artışı: P0P1 > vergi artışı D = AR MR Q0 P0 MC + vergi t MC Miktar Bölüm 10Chapter 10

Monopol Birden Fazla Tesiste Üretim Çoğu tekel firması için, üretim farklı maliyetlere sahip değişik tesislerde yapılabilir. Toplam ve Tesis Q miktarlarını belirlemek Her tesiste marjinal maliyetler eşit olmalıdır. Her tesis için MC = MR olmalıdır Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Çok Tesisli Firma Matematiksel Olarak: Bölüm 10Chapter 10 3

Monopol Çok Tesisli Firma Matematiksel Olarak: Bölüm 10Chapter 10 3

Birden Çok Tesisli Firma Monopol Birden Çok Tesisli Firma Matematiksel Olarak: Bölüm 10Chapter 10 3

İki Tesiste Üretim MC1 MC2 MCT MR* Q1 Q2 Q3 P* D = AR MR $/Q Miktar Bölüm 10Chapter 10

İki Tesiste Üretim Gözlemler: 1) MCT = MC1 + MC2 2) Karı Maksimize Eden Çıktı Düzeyi: MCT = MR @QT ve P * MR = MR* MR* = MC1 –@ Q1, MC* = MC2 @ Q2 MC1 + MC2 = MCT, Q1 + Q2 = QT, ve MR = MC1 + MC2 $/Q MC1 MC2 MCT P* MR* D = AR MR Q1 Q2 Q3 Miktar Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücü Tekel Sayısı Azdır. Ancak, her biri negatif eğimli bir talep eğrisi ile karşı karşıya olan birkaç firmadan oluşan bir piyasada, her firma fiyatın marjinal maliyeti aştığı düzeylerde üretim yapacaktır. Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücü Senaryo: Dört firma piyasayı eşit olarak paylaşmaktadır. Her biri 5000 diş fırçası üretmektedir, piyasa (20,000) üretmekte fiyat ise $1.50. Bölüm 10Chapter 10

Diş Fırçası Talebi MCA DA MRA QA $/Q $/Q 2.00 2.00 1.60 1.50 1.50 1.40 A firması daha esnek bir taleple karşı karşıya (rekabet sonucu) --Ed = -.6. A firması tekel gücüne sahip ve fiyatı değiştirebilir 2.00 Piyasa fiyatı $1.50 iken, Talep esnekliği -1.5. 2.00 DA MRA 1.60 MCA 1.50 1.50 1.40 Piyasa Talebi 1.00 1.00 Miktar QA 10,000 20,000 30,000 3,000 5,000 7,000

Tekel Gücü Tekel Gücünün Ölçülmesi Tam Rekabette: P = MR = MC Tekel Gücü: P > MC Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücü Lerner endeksi: Tekel Gücü Endeksi L = (P - MC)/P Endeksin değeri büyüdükçe (L, 0 ile 1 arasında değerler alır) tekel gücü büyür. L endeksi esneklik Ed cinsinden ifade edilebilir L = (P - MC)/P = -1/Ed Ed firmanın talep esnekliğidir, piyasanın talep esnekliği değildir. Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücü Tekel gücü pozitif karların garantisi değildir. Kar, fiyatın ortalama maliyeti ne kadar aştığına bağlıdır. Bölüm 10Chapter 10

Tekel Tekelde Fiyatlandırma Kuralı Tekel gücüne sahip herhangi bir firmada fiyatlandırma: Ed büyük ise, mark-up küçük Ed küçük ise, mark-up büyük olacaktır Bölüm 10Chapter 10

Talep Esnekliği ve Mark-Up Fiyatlama $/Q $/Q MC Q* P* P*-MC Talep ne kadar esnekse, mark-up o derece küçük olur.. AR MR Miktar Miktar

Tekel Gücünün Kaynakları Bazı firmalar önemli tekel gücüne sahipken neden bazılarının tekel gücü yok denecek kadar küçüktür? Bir firmanın tekel gücü, firmanın ürününe olan talebin fiyat esnekliği tarafından belirlenir. Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücünün Kaynakları Firmanın Talep esnekliğini ise aşağıdaki faktörler belirler: 1) Piyasa talebinin esnekliği 2) Firma sayısı 3) Firmalar arası etkileşim Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücünün Sosyal Maliyeti Tekel gücü ekonomide fiyatların daha yüksek, tüketilen miktarın ise daha düşük olmasına yol açar. Bununla birlikte, tekel gücü üretici ve tüketicilerin refahını toplam olarak hangi şekilde değiştirir? Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücünden Kaynaklanan Net Kayıp B A Tüketici Rantındaki Kayıp Net kayıp Yüksek fiyattan dolayı Tüketicilerin kaybı A+B ve Üreticilerin kazancı A-C. C $/Q AR MR MC Pm Qm QC PC Miktar Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücünün Sosyal Maliyeti Rant Kollama (Rent Seeking) Firma tekel gücü elde etmek için aşağıdaki faaliyetler için harcama yapabilir. Lobi faaliyetleri Reklam faaliyetleri Eksik kapasite yaratma Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücünün Sosyal Maliyeti Bu faaliyetlere girişmek için Tekelcinin kazanmayı umduğu kar miktarına bağlıdır. Tüketicilerden firmaya aktarılacak tutarlar ne kadar büyükse, tekelin sosyal maliyeti o ölçüde büyük olacaktır. Bölüm 10Chapter 10

Fiyat Düzenlemeleri Fiyat P1. düzeyinin altında Q1 Fiyat P1. düzeyinin altında Olacak biçimde düzenlendiğinde Marjinal hasıla eğrisi $/Q AR MR MC Pm Qm AC P2 = PC Qc P3 Q3 Q’3 P4 düzeyinin altındaki fiyatlarda firma zarar eder. P4 Q1 düzeyinin üzerindeki noktalarda Orijinal ortalama ve marjinal eğriler geçerlidir Fiyat PC düzeyine indirilirse çıktı maksimum düzeyi olan QC ye çıkar ve net kayıp olmaz. If left alone, a monopolist produces Qm and charges Pm. If price is lowered to P3 output decreases and a shortage exists. Miktar Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücünün Sosyal Maliyeti Doğal Monopol (Natural Monopoly) Tek bir firma aynı üretimi daha düşük maliyetle gerçekleştirmesi durumunda doğal tekel oluşur. Bölüm 10Chapter 10

Doğal Tekelde Fiyatı Düzenleme Pm Qm Düzenleme yoksa, tekelci Qm kadar üretir ve Pm fiyatından satar $/Q AR MR PC QC Fiyat PC olacak biçimde düzenlenirse firma zarar edecek ve kapanacaktır. MC AC Fiyatı Pr düzeyinde belirlenirse, en yüksek üretim yapılır ve kar sıfır olur. Qr Pr Miktar Bölüm 10Chapter 10

Tekelin Sosyal Maliyeti Uygulamada Düzenlemeler (Regulation) Firmanın maliyet ve talep fonksiyonlarını tahmin etmek, piyasa şartları ile birlikte değiştiği için çok zordur. Bölüm 10Chapter 10

Tekel Gücünün Sosyal Maliyeti Uygulamada Regülasyonlar Alternatif bir fiyatlandırma tekniği –getiri oranı regülasyonudur. Bu teknik maksimum fiyatı firmanın beklediği yada kazanacağı getiri oranına göre belirleme olanağı vermektedir. P = AVC + (D + T + sK)/Q, Burada P = fiyat, AVC = ortalama değişken maliyet D = aşınma, T = vergiler s = izin verilen getiri oranı, K = firmanın sermaye stoku Bölüm 10Chapter 10

Monopson (Monopsony) Bir monopson sadece bir satın alıcının olduğu piyasadır. Oligopson ise sadece birkaç alıcının olduğu piyasadır. Monopson Gücü: alıcının tam rekabet piyasasındaki fiyata kıyasla malın fiyatını aşağıya çekebilme kabiliyetidir. Bölüm 10Chapter 10

Monopson Rekabetçi Alıcı Fiyatı veri olarak alır (Price taker) P = Marjinal maliyet= Ortalama Maliyet D = Marjinal Değer Bölüm 10Chapter 10

Rekabetçi Alıcı ile Rekabetçi Satıcının Karşılaştırılması $/Q $/Q P* Q* MC MR = MC P* = MR P* = MC D = MV ME = AE P* Q* ME = MV @ Q* ME = P* P* = MV AR = MR Miktar Miktar

Piyasanın Arz Eğrisi MonopsonistinOrtalama Harcama Eğrisidir. Monopson Alıcı ME S = AE Piyasanın Arz Eğrisi MonopsonistinOrtalama Harcama Eğrisidir. $/Q MV Q*m P*m Monopson ME > P & S PC QC Rekabetçi P = PC Q = Q+C Miktar Bölüm 10Chapter 10

Monopol ve Monopson MC P* PC AR MR QC Q* $/Q Monopolde MR = MC; AR > MC; P > MC AR MR MC P* Q* Miktar Bölüm 10Chapter 10

Monopol ve Monopson PC QC ME S = AE MV Q* P* $/Q Miktar Monopsonda ME = MV; ME > AE; MV > P ME S = AE MV Q* P* Miktar Bölüm 10Chapter 10

Monopol ve Monopson Monopol Monopson MR < P P > MC Qm < QC Pm > PC Monopson ME > P P < MV Qm < QC Pm < PC Bölüm 10Chapter 10

Monopson Gücünün Kaynakları Piyasa arzı çok katı ise monopson gücü büyüktür. Alıcı sayısı ne kadar az ise monopson gücü o derece yüksek olur. Alıcılar arasındaki rekabet düşük ise monopson gücü büyüktür. Bölüm 10Chapter 10

Monopson Gücü: Esnek ve Esnek Olmayan Arz ME S = AE $/Q $/Q P* Q* MV - P* MV Q* P* MV - P* Miktar Miktar

Monopson Gücünün Yol Açtığı Kayıplar Monopsonda Net Kayıplar Üretici rantındaki değişme = -A-C Alıcı Rantındaki değişme = A - B Refahta değişme =-A - C + A - B = -C - B Daha az satın alındığı için etkinsizlik ortaya çıkmaktadır $/Q ME Net Kayıplar S = AE B PC C A P* MV Q* QC Miktar Bölüm 10Chapter 10

Monopson Gücünün Sosyal Maliyeti İki Yanlı Tekel İki yanlı tekel durumu nadiren karşılaşılan bir durumdur. Fakat, tekel gücüne sahip az sayıda satıcının olduğu ve monopson gücüne sahip az sayıda alıcıya satışın yapıldığı bir piyasalar daha yaygındır. Bölüm 10Chapter 10

Piyasa Gücünü Sınırlandırmak: Anti-tröst yasaları Rekabetçi bir piyasayı teşvik eder Kurallar ve düzenlemeler daha rekabetçi bir ekonomiyi teşvik edecek biçimde: Rekabeti kısıtlayan hareketlerin kısıtlanması İzin verilecek piyasa yapılarını kısıtlamak Bölüm 10Chapter 10