AHLAK GELİŞİMİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AHLÂK GELİŞİM KURAMLARI
Advertisements

AHLAK, MANEVİYAT ve MANEVİ HAYAT
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
AHLAK FELSEFESİ.
e) Tanışma ve Tanıştırılmada Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Suç kötü doğru yanlış yasak Bölüm 6 Ahlak Gelişimi.
(Rehberlik Danışmanı)
(Rehberlik Danışmanı)
AHLAK GELİŞİMİ
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
AHLAK GELİŞİMİ RPDA 213 Yonca Aybay.
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
EMPİRİZM.
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
ANNE-BABA ÇOCUK İLİŞKİSİ
AHLAK GELİŞİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLER
ANNE BABA TUTUMLARI.
AHLAK GELİŞİMİ Prof. Dr. Kurtman ERSANLI.
AHLAK GELİŞİMİ.
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
relativizm görelilik kavramına karşı gelir yani her şeyin ölçütü insandır denilebilir. Kültürel relativizm ise bireyin diğer kültürleri.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
Ahlak Gelişimi.
Kendimizi Koruma Yolları ve Güvenli Yaşam
AHLAK NEDİR?.
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
SORUN YOKTUR BAKIŞ AÇILARI VARDIR.
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLARINIZ DİYOR Kİ;
NİÇİN DEĞERLER EĞİTİMİ ?
DİNÎ GELİŞİM VE TEORİLERİ
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI VE GENÇLİK
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
(Piaget, Kolberg ve Gilligan)
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
DAHA İYİ BİR İLETİŞİM İÇİN…
ÇOCUK VE SUÇ.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Ahlaki Gelişim 2 Kohlberg.
Ahlak gelişimi Barış Uzun b Burak Aktaş b
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
ÇOCUKLAR NEDEN TEKNOLOJİYE BAĞIMLIDIR?
Ahlaki(Moral) Gelişim 1
Haklarımı Biliyorum, Düşüncelerimi Açıklıyorum
AHLAK : Bir toplumun belli bir dönem de bireysel ve sosyal davlanışlarını düzenleyen kuralların bütünüdür. AHLAK GELİŞİMİ: Toplumun tüm değerlerine kayıtsız.
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
AHLAK GELİŞİMİ KURAMLARI
HAZIRLAYANLAR ESMANUR ÖZDEMİR EDA AKKUŞ NURSEMA YALÇIN
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ 4.HAFTA
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ETİK VE GÜVENLİK İnternette ne kadar güvendesin? 1.
Ahlak Gelişimi.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
Ahlak Gelişimi J. Piaget
DİNİ GELİŞİM PROF. DR. CEMAL TOSUN ANKARA ÜNİVERSİTESİ
Ahlak Gelişimi - Kohlberg
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
AHLAK GELİŞİMİ Öğr. Gör. İdris KARA.
Sunum transkripti:

AHLAK GELİŞİMİ

AHLAK GELİŞİMİ Ahlak; toplumun içinde kişilerin benimsedikleri,uymak zorunda oldukları davranış biçimleri ve kurallardır. Ahlak gelişimi; temelde çocukların belirli davranışları “ iyi ya da kötü ” olarak değerlendirme biçimidir

PİAGET’İN AHLAK GELİŞİMİ -Piaget,çocukların ahlak gelişimlerini anlamada, kuralları nasıl yorumladıklarını öğrenmenin önemli olduğunu düşünmüştür. -0-5 yaşları ahlak öncesi dönemdir. Bu nedenle oyunlarında,davranışlarında kuralları pek uygulamazlar. -Ahlak gelişimini 3 dönemde incelemiştir. a) Ahlak Öncesi Dönem (0-6 Yaş) b) Dışsal Kurallara Bağlı Dönem(6-12 yaş) c) Özerklik dönemi(12-+ yaş)

Ahlak Öncesi Dönem (0-6 Yaş) Ben merkezcilik eğilimleri vardır. Kendi dışındaki bireylerin görüşlerini dikkate almada zorluk vardır. Bu yaşlarda kuralların var olduğundan habersizdir Oyun etkinliklerinde diğer çocuklar ile olan etkileşimlerinde giderek uyulması gereken kuralların var olduğunu kavrarlar.

Dışsal Kurallara Bağlı Dönem(6-12) Başkalarına bağımlıdır. Çocuklar kuralların değişmezliğine inanır.Kurallara uymayanların otomatik olarak cezalandırılması gerektiğini düşünür. Kayıtsız şartsız otoriteye uyma söz konusudur. İşlenen suçun önem derecesini,suça bağlı olarak ortaya çıkan fiziksel sonuçlar belirler.Sonuçta daha fazla zarara yol açan suçlar,daha az fiziksel zarara yol açan suçlara göre daha kötüdür.Yani sonuç önemlidir.Niyet önemli değil. Örnek: Niyeti ne olursa olsun,büyük leke yapan çocuk, küçük leke yapan çocuğa göre daha suçludur.

Özerklik Dönemi(12- +) Kuralların insanlar tarafından oluşturulduğu ve gerektiğinde değiştirilebileceği bilincine varır. Çocukların ahlaki değerleri "görelilik" kazanır. -Ceza artık kuralların ihlal edilmesiyle otomatik olarak uygulanması gereken bir durum değildir. -Davranışın iyi yada kötü olması altında yatan niyete bağlıdır. Örnek: Emre,babasının masada unuttuğu dolma kalemle oynayarak,masa örtüsüne küçük bir damla mürekkep akıtmış. Can,babasının masada üzerinde bıraktığı dolma kalemin mürekkebinin bittiğini görmüş.Babasına yardım amacıyla mürekkep şişesine eli çarpmış ve masa örtüsünde kocaman bir leke oluşmuştur

KOHLBERG’İN AHLAK GELİŞİMİ Kohlberg ahlaki gelişimi üç dönemde incelemiştir.Ve her düzey de kendisi içinde ikiye ayrılır. a)Gelenek öncesi düzey b)Geleneksel düzey c)Geleneksel sonrası düzey

Ⅰ. GELENEK ÖNCESİ DÜZEY: - Dışa bağımlılık vardır Ⅰ.GELENEK ÖNCESİ DÜZEY: - Dışa bağımlılık vardır. - Olayları sonuçlarına göre değerlendirir. - Cezadan kaçınır.Ödül getiren davranış iyi,ceza verilen davranış suçtur. 1.Aşama:Ceza ve İtaat Eğilimi 2. Aşama: Saf çıkarcı Sadece otoriteye uyar ve cezalandırılmaktan kaçar. -Cezadan kaçındığı için kurallara uyar. -Olayların sonucuna göre değerlendirme esastır. Niyet önemli değildir. ⇛Ör. Annesine yardım ederken kaza sonucu sonucu beş tabak kıran çocuk,bilerek iki tabak kıran çocuktan daha suçludur. Çocuğun kendi ihtiyaç ve isteklerinin karşılanması önemlidir. Ödüle ulaşmak(kendisi) için kurallara uyar. Çıkarcılık ön plandadır.Hep kendisi ön plandadır. ⇛Ör“Sen benim sırtımı kaşı,bende seninkini” -Kaz gelecek yerden tavuk esirgenmez. -Komşudan ekmeğim bitmiş deyip ekmek istiyorsun. Oda diyor ki senin de buğday tarlaların var. Bana bir kilo buğday ver sana ekmek vereyim diyor.

Ⅱ.GELENEKSEL DÜZEY: -Birey için aile,grup ve ulusun beklentileri her şeyden önemlidir. -Otoritenin kuralları kabul edilir,sorgulanmaz. -Empati gelişir. 3.Aşama: İyi çocuk eğilimi-Kişiler Arası Uyum Eğilimi 4.Aşama:Kanun ve Düzen Eğilimi Akran gruplarıyla işbirliği gözlenir. İyi davranış demek,başkalarına yardım etmek ya da onları mutlu etmektir. Burda geçen “iyi” kelimesi görecelidir. Yani benim iyi kavramımla seninki farklı olabilir. Kurallara sadece ceza yada kendisi için değil aynı zamanda başkalarını mutlu etmek için yapmaya çalışır. ⇛ör Sana bir şeyler ısmarlayabilirim. ⇛ör Seni sevdiğim için sana kopya verebilirim. Arkadaşı tarafından iyi çocuk olarak kabul ediliyor çünkü 'zor zamanda'(!) yetişti. -Akran gruplarının kurallarının yerini, toplumun kuralları ve kanunları almıştır. -Kanuna,düzene uyma eğilimi vardır. -Kanunlar soru sorulmaksızın izlenir.

Ⅲ.GELENEK SONRASI DÜZEY: - Kişi toplumu ve kanunları aşmış aklı ve mantığı ile gerçekçi olmaya yönelmektedir. - İnsan haklarının gözlendiği ve evrensel değerlerin benimsendiği dönemdir. - Kohlberg’in ahlak anlayışına göre gelişimin en üst noktasını gelenek ötesi düzey oluşturur. 5.Aşama:Sosyal Sözleşme Eğilimi 6.Aşama:Evrensel Ahlak İlkeleri Eğilimi: -Birey,tüm insanlar eşittir düşüncesine sahiptir. -İnsan hakları ve evrensel değerler temel ölçüdür. -Bu ilkeleri ihlâl eden kanunlara, uyulmamalıdır. ⇛ör Ben İran’da yaşıyorum. Şeriat var. Ama ben diyorum ki her ne suç olursa olsun(rejim) ben öldürmem,ülkemdeki kanun ne olursa olsun benim kendi kanunum önemlidir. Yasalar toplum yararına olmalıdır. -Kurallar toplum yararına değiştirilebilir. -Kanunlar,sosyal düzeni korumak,temel yaşama ve özgürlük haklarını güvence altına almak için gerekli görülmektedir. ⇛ör Kimse başka birisinin özel eşyasını izin almadan alamaz, bir kişi konuşurken sözü kesilmez.

Gilligan’ın Ahlak Gelişimi Kuramı “Ahlak sevgisi” kavramı üzerinde durmuştur. Anne – babalar çocuklarına model olarak ahlak sevgisi ve değerler sistemi kazandırmaktadırlar. Kolhberg’in ahlak gelişimine karşı çıkar evrensel olmadığını savunur. Her birey kendinden kaynaklanan uyaranlara göre doğru davranışları göstermektedir. Erkeklerin ahlaki özelliklerinin hak, hukuk , kurallar ve sosyal ilkeler etrafında yoğunlaştığını ifade eder. Bayanların duygusallık, şefkat, merhamet, koruma gibi özellikler etrafında yoğunlaştığını ifade eder.

Gilligan’a göre ahlaki gelişim evreleri 1. Bencillik: Çıkarlarına uymayan durumun reddi söz konusudur. 2. Sosyal oluşum: iyilik için kendini feda etme 3. İlkeli ahlaksallık/Seçimlerin sorumluluğunu üstlenme

J.Dewey’ye Ahlak Gelişimi Bireyin aldığı eğitim düzeyi ile ilişkilendirir. Üç farklı ahlaki gelişim evresinden bahsetmiştir. 1.Evre Gelenek Öncesi Düzey : Biyolojik ve sosyal dürtülerle güdülenen evre.(açlık susuzluk, sevgi, statü, taktir etme.) 2.Evre Geleneksel Düzey : Bireyin içinde bulunduğu grubun değerlerini benimsediği evre.(okul, aile, akran grubu) 3.Evre Özerk Düzey : Bireyin kendi akıl Yürütmesine ve karar verme gücüne bağlı olduğu evre.