ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMİRLER.
Advertisements

SIFATLAR.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
ÖNERMELER VE MANTIK HAZIRLAYAN: AYDIN EREN KORKMAZ
MANTIK Mantığın Konusu.
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
OLAY ve OLAYLARIN ÇOK BOYUTLULUĞU OLGU ve GÖRÜŞ KAVRAM GENELLEME
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Köylü ulusun efendisidir.
Terimbilim Nedir? Doç. Dr. Ender Ateşman.
TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ 2. SINIF
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
ANLAMLARINA GÖRE SÖZCÜKLER.
EMPİRİZM.
REALİZİM İDEALİZM.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
ÖZGÜRLÜK VE BAĞIMSIZLIK BENİM KARAKTERİMDİR
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
ÜNİTE 2 : KLASİK MANTIK KONU: BEŞ TÜMEL VE KAVRAMLAR ARASI İLİŞKİLER.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
ADLAR 1.ANLAMLARINA GÖRE ADLAR: A.VARLIKLARA VERİLİŞLERİNE GÖRE ADLAR:
İSİMLER(ADLAR).
İSİMLER(ADLAR)
3.Ünite Öğrenme,Bellek,Düşünme DÜŞÜNMENİN YAPITAŞLARI
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
Canlı,cansız varlıklara verilen sözcüklere isim(ad) denir.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ Yılmaz KILIÇASLAN.
İSİMLER(ADLAR).
TANIM VE TANIM ÇEŞİTLERİ
KELİME (SÖZCÜK) Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime denir.
EĞİTİM FELSEFESİ Dr. Hasan Özder.
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
GRUPLAR YARIŞIYOR.
Adlar (İsimler) Ad soylu sözcükler Fiiller
ÜNİTE 2 : KILASİK MANTIK KONU: BEŞ TÜMEL VE KAVRAMLAR ARASI İLİŞKİLER.
ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN. Önermeler Mantığı - Bağlaçlar Yalnızca doğruluk değerleri üzerinden fonksiyonel olarak tanımlanabilen bağlaçlar ve.
MANTIK BİLİMİNE GİRİŞ VE ÖNERMELER MANTIĞI Yılmaz KILIÇASLAN.
Mantığın Temel Kavramları
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
2. ÜNİTE KLASİK MANTIK.
KELİMEDE ANLAM VE KAVRAM. Sözcükler, farklı anlamları, anlam birimlerini içinde barındıran bir yapıdır. Bunlar sırasıyla şöyledir: Kavram: Bir varlığın.
Döndürme Döndürmenin Anlamı ve Türleri Döndürme, önermelerin niteliğini bozmadan öznesini yüklem, yüklemini özne yaparak anlamca eş değer, aynı doğruluk.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
MUTLUCAN1 AD(isim) AD(isim) Ali MUTLU Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
ADLAR (İSİM) GÜRAY KARAGÖZ TÜRKÇE ÖĞRETMENİ. ADLAR (İSİM) -mek,mak alamayan -duygu ve düşüncelerin adı. -varlıkları ve kavramları karşılar.
AD(İSİM) ÇEŞİTLERİ.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ADLAR (İSİMLER).
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
İSİMLER: Varlıklara Verilişine Göre Adlar:
KAVRAM OLAY ve OLAYLARIN ÇOK BOYUTLULUĞU GENELLEME OLGU ve GÖRÜŞ
Mantık 2 Prof. Dr. Şadi Eren.
İSİMLER(ADLAR).
ADLAR (İSİMLER).
9.SINIF MANTIK ÖZEL ÇAKABEY OKULLARI
İSİM (AD). Nesneleri, varlıkları ve kavramları karşılayan kelimelere isim denir.  1-) Varlıklara Verilişlerine Göre İsimler a-) Özel İsimler : Tek bir.
Kedi, köpek, tarak, çekiç, anne, dayı, ayak,
İsİmler(ad) Nedİr? İsim: Arapçadan Türkçeye geçmiş bir sözcüktür. Türkçesi addır. İsimler, canlı-cansız, somut-soyut varlık veya olayların hepsini ayrı.
İSİMLER. İSİM NEDİR? Varlıkları karşılayan sözcüklere isim denir. Canlı veya cansız olsun her varlığın ismi olabileceği gibi duyguların ve düşüncelerin.
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
MANTIK Doğru düşünmenin kurallarını ortaya koyan bir disiplindir. Mantık, Arapça konuşmak, söylemek, dile getirme anlamlarına gelen “nutuk” kelimesinden.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
FELSEFE İLE DÜŞÜNME TEMEL KAVRAMLAR DİLDOĞRULUKGERÇEKLİK FELSEFİ SORU ARGÜMAN AKIL YÜRÜTME.
Sunum transkripti:

ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ

1. NELİĞİNE GÖRE KAVRAMLAR A)GENEL KAVRAMLAR GENEL KAVRAMLAR B)TEKİL KAVRAMLAR Aynı türden nesnelerin ortak özelliklerinden elde edilen kavramlardır. ÖRNEK: İNSAN, GEZEGEN, HAYVAN, KENT VB kavramlar. Bir sınıfın yalnızca bir ferdini gösteren kavramlardır. ÖRNEK: ALİ, DÜNYA, ASLAN, ESKİŞEHİR vb kavramlar.

2. ANLAMLARINA GÖRE KAVRAMLAR SOYUT VE SOMUT KAVRAMLAR SOMUT KAVRAM SOYUT KAVRAM Bir nesne işaret eden beş duyumuz Duyu organları ile algılanamayan ile doğrudan algılanabilen kavramladır. Bir varoluş tarzını ve varoluşu bir başka şeye bağlı olan nitelikleri ifade eden kavramlardır. Örnek: Örnek: Masa, Sıra, Kalem, İnsanlık, Beyazlık, İyilik At vs kavramlar

B) TÜMEL VE TİKEL KAVRAMLAR TÜMEL KAVRAM TİKEL KAVRAM -- Ele aldığı sınıfın bütününden bahseden ** Ele aldığı sınıfın bir kısmından bahse- kavramlardır. kavramlardır. -- Tümel önermelerde özne olurlar. ** Tikel önermelerde özne olurlar. -- Bütün, Hepsi, Hiçbiri, Tüm, Her ** Bazı, bir bölümü, bir kısmı, kimi gibi gibi sözcüklerle ifade edilir. sözcüklerle ifade edilir. Örnek: Örnek: Bütün insanlar ölümlüdür. Bazı insanlar subaydır.

3. KOLLEKTİF VE DİSTRİBÜTİF KAVRAMLAR Bireyler grubunu ifade edipte grupta gerçekleşen kavramlara KOLLEKTİF KAVRAM denir. ÖRNEK: Üniversite, Aile, Ordu, Meclis, Takım Bireyler grubunu ifade edipte bireyde gerçekleşen kavramlara DİSTRİBÜTİF KAVRAM denir. Öğrenci, Asker, Milletvekili, Futbolcu

4. OLUMLU VE OLUMSUZ KAVRAM Bir kavramın ifade ettiği nitelik eğer gösterdiği nesnede bulunuyorsa o kavram OLUMLU KAVRAM dır. Örnek: Erdemli, Başarılı, Güçlü, Becerikli vs gibi Bir kavramın ifade ettiği nitelik gösterdiği nesnede bulunmuyorsa o kavram OLUMSUZ KAVRAM dır. Örnek: Erdemsiz, Başarısız, Beceriksiz vs gibi. Olumlu kavramlar genelde yalın halde bulunurlar ya da “-lı, li”, “-lu, lü”gibi ekler alırken Olumsuz kavramlar olumlu kavramlara eklenen “-siz”,”-suz”, “-me”, “-ma” gibi eklerle oluşurlar. “Olmayan”, “değildir” gibi sözcüklerle de oluşturulabilirler.

NE KADAR ÖĞRENDİK. ÖLÇ BAKALIM Aşağıdaki boşlukları doldurunuz. a).Beyazlık, insanlık, iyilik gibi kavramlar……………………………… kavramlardır. b).Bir kavramın ifade ettiği nitelik gösterdiği nesnede bulunmuyorsa böyle türden kavramlar ……………………………….. kavramlardır. c).Bir kavramın sadece zihnimizdeki tasarımına ………………………., o kavramın dış dünyadaki varlığına ……………………………….., tek bir nesnede gösterilmesine ………………………………. denir. d). Ele aldığı sınıfın bir kısmından bahseden “bazı”, “bir bölümü”, “kimi” gibi niceleyicilerle oluşturulan kavrama …………………………………. denir. e). Öğrenci, Futbolcu gibi kavramlar bireyler grubunda gerçekleşip bireyi ifade ettiği için ………………………………… kavramlardır. SOYUT OLUMSUZ NELİK GERÇEKLİK KİMLİK TİKEL KAVRAM DİSTRİBÜTİF

NE KADAR ÖĞRENDİK. ÖLÇ BAKALIM 2. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları dikkatlice okuyup doğru şıkkı işaretleyiniz. a). Genel bir kavramın sadece zihindeki bireylerini ifade eden kavrama nelik denir. Buna göre aşağıdaki kavramlardan hangisinin sadece neliği vardır? Kalem B) Deniz Kızı C) Ağaç D) Uçak E) Bilgisayar b). İçlem, bir kavramın içine aldığı varlıkların ortak özelliklerinin tümüne denir. Buna göre aşağıdaki kavramlardan hangisinin içlemi en fazladır? A) Van Kedisi B) Canlı C) Hayvan D) Kedi E) Varlık D D

NE KADAR ÖĞRENDİK. ÖLÇ BAKALIM 2. Aşağıdaki çoktan seçmeli soruları dikkatlice okuyup doğru şıkkı işaretleyiniz c). “Bütünün bazı parçalarından hareketle elde edilen verilerin bütünün tamamını kuşatıcı bir sonuca varmasıdır. Deneysel bilimlerin kullandığı bir yöntemdir.” Yukarıda ifade edilen yöntem aşağıdakilerden hangisidir? Tümdengelim B) Tümevarım C) Eksik Tümevarım D) Eksik Tümdengelim E) Analoji d). Mantığın hem verilerini kullanan hem de mantığı kendi araştırma konularına dahil eden bilgi turu hangisidir? A) Felsefe B) Antropoloji C) Fizik D) Kimya E) Biyoloji D D

NE KADAR ÖĞRENDİK. ÖLÇ BAKALIM 3) Aşağıdaki boşluklara verilen cümleler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız. 1. ( ) Her sabah güneş yeniden doğar cümlesi yargı içerir. 2. ( ) Güneş her sabah doğudan mı doğar? Cümlesi yargı içerir. 3. ( ) A, A’dır. sembolik gösterimi çelişmezlik ilkesini ifade eder. 4. ( ) Kavramları insan zihni genelleme ve soyutlama yolu ile oluşturur. 5. ( ) “Üçgenin iç açıları toplamı 360 derecedir.” önermesi bilgi doğrusuna örnektir. 6. ( ) Akıl yürütmelerde sonuç, öncüllerden zorunlu olarak çıkıyorsa bu akıl yürütme geçerlidir. 7. ( ) Akıl yürütmelerde gerekçe durumundaki önerme çıkarım önermesidir. 8. ( ) Ünlem ve istekler, birer önerme olarak değerlendirilebilir. 9. ( ) “Logos” akıl, düşünme, yasa anlamlarına gelir. D Y Y D D D Y Y D