«Akıllı Şebeke: Tercih Değil; Zorunluluk»

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II. ULUSLARARASI İSTANBUL AKILLI ŞEBEKELER KONGRE VE FUARI
Advertisements

EĞİTİM YÖNETİMİNE KATILIM
Akıllı Şebekelerde İletişim Teknolojileri
Faaliyetin Süresi: 24 ay ( )
Akıllı Şebekelerin Gerekliliği ve Dünyada Uygulamaları
5084 SAYILI YATIRIMLARIN VE İSTİHDAMIN TEŞVİK EDİLMESİNE DAİR KANUNUN ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASINA DAİR PROJENİN SONUÇLARI Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü.
Emre ERDEM Haziran 2013.
Mustafa KARABAĞLI Genel Müdür.
Bölgesel Rekabet Edebilirlik Operasyonel Programı
CBS/GIS Destekli Akıllı Altyapı Çözümleri
Eylem Planı Sonraki Adımlar
1513 Teknoloji Transfer Ofisleri Destekleme Programı Teknoloji ve Yenilik Destek Programları Başkanlığı (TEYDEB)
İŞ KANUNUNDA ÜÇLÜ DANIŞMA KURULU VE EKONOMİK SOSYAL KONSEY AYŞE KÜÇÜK ZİYA AK MEHMET ÜSTBAŞ
HİZMET BİRİMLERİ ALTYAPI VE KENTSEL DÖNÜŞÜM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Mahalli idarelerin altyapı sistemleri ile ilgili genel planlama, programlama, fizibilite,
ISPARTA TİCARET VE SANAYİ ODASI AVRUPA YATIRIM BANKASI
AVRUPA BİRLİĞİ ORTAK ŞEBEKE DÜZENLEMELERİ VE DENGELEME PİYASALARI
AB Destekli Bölgesel Kalkınma Programları
AVRUPA BİRLİĞİ BAKANLIĞI Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi Tanıtım Toplantısı Antalya 22 Ocak 2013.
ORTA ANADOLU KALKINMA AJANSI (ORAN) ABUDYK TOPLANTISI SUNUMU
Valiliklerde AB İşleri İçin Kapasite Oluşturulması Projesi VABpro KAPASİTE GELİŞTİRME FAALİYETLERİ TEKLİF ÇAĞRISI Proje Uygulama Başkanlığı 26 Haziran.
Ulusal Ar-Ge Proje Destekleri
MALİYE BAKANLIĞI TÜRKİYE’DE ÇOK YILLI BÜTÇELEME SÜRECİ
Strateji Geliştirme Başkanlığı
YAMAN ENERJİ TÜRKİYE ULUSAL ENERJİ FORUMU 2005 Elektrik Sektörü Altyapı Yatırımları Yaman AKAR Ekim 2005 İstanbul
T.C. ANKARA KALKINMA AJANSI DOĞRUDAN FAALİYET DESTEK PROGRAMI-2010 ANKARA İLİ SEKTÖREL REKABET ANALİZİ FİZİBİLİTE PROJESİ ANKARA TİCARET ODASI 15 NİSAN.
T.C. MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI BOLU İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ AR-GE BÖLÜMÜ PROJELER KOORDİNASYON EKİBİ LdV Mesleki Eğitim Programı Ortaklık Projeleri (
SOSYAL GÜVENLİK. Sosyal Güvenlik Sistemine Bütçeden Yapılan Transferler ve Sosyal Güvenlik Açığı (Cari Fiyatlarla, Milyar TL)
SAYAÇ İZLEME VE DENETLEME SİSTEMLERİ.
© PRIME Alliance, Proprietary & Confidential prime-alliance.com ÜLKEMİZ İÇİN İDEAL OSOS.
Akıllı Şebekelerde İletişim Teknolojileri
Akıllı Şebekelerde Örnek Uygulamalar
AKILLI ŞEBEKELERDE GÜVENLİK.
AKSA ELEKTRİK AKILLI_ŞEBEKELER_ÇALIŞTAY SUNUMU
Elektrik Elektronik Teknoloji Platformu Oluşturma Çalıştayı Sinan Tandoğan TÜBİTAK-TEYDEB 23 Şubat 2007, TÜSSİDE.
TÜSİAD – Sabancı Üniversitesi Rekabet Forumu Ar-Ge’de İşbirlikleri Doç. Dr. Cemil Arıkan Sabancı Üniversitesi Ulusal İnovasyon Girişimi 6 Ocak 2009 İstanbul.
ENERJİDE VERİMLİLİK AHMET SEFEROĞLU KAYSERİ OSB ELEKTRİK DANIŞMANI
Akıllı Şebekeler Cengiz Bozbey | Enerji Otomasyon Satış Yöneticisi
KÜRESEL EKONOMİK YENİDEN YAPILANMA SÜRECİNDE TÜRKİYE EKONOMİSİ Türkiye’nin Stratejik Sektörlerinde Temel Politikalar Paneli - Enerji Sektörü - Necmiddin.
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI BİLGESAM Başkanı
İLETİŞİM ÇÖZÜMLERİNDE ENTEGRASYON
Mobil Teknolojiler ve Akıllı Şebekeler
T. C. ÇEVRE VE ORMAN BAKANLIĞI ÇED VE PLANLAMA GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Y
2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE TASARISI MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 18 EKİM 2011.
AB Bilgi ve İletişim Teknolojileri Politika Destek Programı BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİ POLİTİKA DESTEK PROGRAMI ( ) 2012 YILI İŞ PROGRAMI.
GREEN PEARLS-YEŞİL İNCİLER LdV Ortaklık Projesi T.C. GÖLBAŞI KAYMAKAMLIĞI Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü.
TÜBİTAK TEYDEB Ar-Ge ve Yenilik Destek Programları.
Araştırma-Geliştirme Destek Programı
Dağıtım Şirketleri ARGE Öncelikleri ve İşbirliği Beklentileri
Doç. Dr. Bülent VURAL Yıldız Teknik Üniversitesi Elektrik Müh. Bölümü
TALEP KATILIMI VE TALEP TARAFI YÖNETİMİ Prof. Dr. Ramazan BAYINDIR
ELDER AR-GE ÇALIŞTAYI Nisan-2015 Hasan ÇELİK
Enerji Piyasalarını Anlamak
ELDER Ar-Ge Çalıştayı 27 Nisan 2015
AB MALİ İŞBİRLİĞİ ULAŞTIRMA OPERASYONEL PROGRAMI
TÜRKİYE-AB KATILIM MÜZAKERELERİNDE MEVCUT DURUM
ÇEVRE YÖNETİMİ GENEL GENEL MÜDÜRLÜĞÜ EKİM TAMAMLANAN PROJELER NoProjenin AdıBütçesiSüresiAçıklama 1 Türkiye’de Hayvansal Atıkların Biyogaz Yolu.
Bilişim Suçlarıyla İlgili Mevzuat 3- BM Kararları.
1 T.C. GÜMRÜK VE TİCARET BAKANLIĞI ESNAF VE SANATKÂRLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜ 14 Ocak 2016.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
Sunum Planı 2 Kurulum Süreci Gerçekleştirilecek Çalışmalar Giriş USBS Hakkında Fizibilite Süreci Hedef & Fizibilite Çıktıları Yapılan Çalışmalar.
IPARD II YENİLENEBİLİR ENERJİ YATIRIMLARI DESTEKLERİ TARIM REFORMU GENEL MÜDÜRLÜĞÜ IPARD YÖNETİM OTORİTESİ İstanbul 07 Nisan
TEKNOLOJİK ÜRÜN YATIRIM DESTEK PROGRAMI (TEKNOYATIRIM) 1.
T.C. Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Verimlilik Genel Müdürlüğü Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Türkiye Cumhuriyeti VERİMLİLİK GENEL MÜDÜRLÜĞÜNÜN.
- 1 - ESKI Bu proje Avrupa Birliği ve Türkiye Cumhuriyeti tarafından ortaklaşa finanse edilmektedir.
TÜRKİYE’DE ENERJİ TİCARETİNİN
GIDA GÜVENLİĞİ PROJESİ KOBİ EĞİTİM SEMİNERİ
Depolama Tesİslerİnİn mevzuat açIsIndan durumu
GÜDÜMLÜ PROJE DESTEĞİ.
SİBER GÜVENLİK BÖLÜM 6.
Sunum transkripti:

«Akıllı Şebeke: Tercih Değil; Zorunluluk» ŞADİ BÜYÜKKEÇECİ ELDER DANIŞMANI Uluslararası İstanbul Akıllı Şebekeler Kongre ve Sergisi 9-10 Mayıs 2013

3 Cümleyle Akıllı Şebeke Akıllı şebeke özellikle dağıtım şirketleri açısından bir zorunluluktur. Akıllı şebeke uygulamaları tüm paydaşların etkin katılımında kapsamlı planlamalar gerektirmekte olup uzun vadelidir. Akıllı şebeke yatırımları ileri teknoloji gerektiren yüksek bütçeli yatırımlardır. İki günlük bu etkinlik boyunca akıllı şebekelerle ilgili bir çok konuyu görüştük ve inceleyecedik.Çok değerli sunumlar yapıldı,ve gördükki Akıllı şebeke kavramı son 10 yıldır tüm dünyada yoğun olarak tartışılıyor. Artık dünya Elektrik ve Gaz dağıtımında Akıllı Şebekeler dediğimiz bir sistemi hayata geçirmeye çalışmakta ve bunun için Arge ,Planlama ve yatırım çalışmaları yapmaktadır.Ülkemiz gündemine de Akıllı Şebekeler kavramı girmiş olup birkaç yıldan beri bu konuyla ilgili çok sayıda konferans ve sempozyumlar düzenlenmiştir. Tanımına, teknik içeriğine ve diğer detaylara girmeden akıllı şebeke ile ilgili üç tespitte bulunacağım. Akıllı şebeke uygulamaları tercih değil, zorunluluktur. Akıllı şebeke yatırımları bir defalık değil sürekli geliştirilmesi gereken uzun vadeli uygulamalardır. Akıllı şebeke yatırımları ileri teknolojiye dayalı olmaları nedeniyle ucuz değildir. Şimdi bu başlıkları kısaca açmak istiyorum.

Akıllı şebeke bir zorunluluktur. Hedeflenen rekabetçi elektrik piyasalarının sağlıklı işlemesi için artık akıllı şebeke bir zorunluluktur. Serbest piyasa şartlarının oluşması ve elektriğin kullanıcılara ekonomik, kaliteli ve kesintisiz temini için dağıtım şirketlerinin ileri teknoloji akıllı şebeke yatırımlarını belirlenen politikalar ve planlar doğrultusunda hayata geçirmeleri gerekmektedir. Günümüz ve geleceğin dağıtım şebekesi geçmişten çok farklıdır. Öncelikle önce dağıtık ve değişken üretim giderek yaygınlaşmaktadır. Yani rüzgar, güneş, jeotermal gibi yenilenebilir enerji kaynakları doğrudan dağıtım şebekesine bağlanmaktadır. Bunların üretimleri düzenli değil değişkendir. Ayrıca, kısa bir süre içinde kullanıcıların önemli bir bölümü hem üretici hem de tüketici haline geleceklerdir. Dağıtım şirketlerinden gerekli hallerde kritik olmayan tüketimleri azaltarak şebekedeki yükleri ve maliyetleri düşürmeleri beklenmektedir. Tüm bu teknik ve ticari kısıtlamalar şebekelerin yönetiminde ileri teknolojiyi zorunlu kılmaktadır. Akıllı Şebekeler bir anda oluşacak yapılar değildir,Üreticileri,Dağıtıcıları,Tedarikçileri ve Tüketicileri biraraya getiren uzun bir süreçten bahsedebiliriz. Kaynak: www.grid4eu.eu 

Akıllı şebeke politika ve uygulamaları uzun vadeli planlanmalıdır. Akıllı şebekelerin geliştirilmesi tüm paydaşların katılımında uzun vadeli planlama gerektirir. Bugün bir çok ülke akıllı şebeke uygulamalarına yönelik stratejilerini ve yol haritalarını oluşturmaktadır. Enerji Bakanlığımızın da bu yönde devam eden çalışmaları olduğunu biliyoruz ve bu çalışmalara ELDER olarak bugüne kadar olduğu gibi katkı vermeye hazırız. Bu politika ve yol haritaları özellikle bir sonraki başlıkta yer alan akıllı şebekelerin finansal boyutu açısından çok önemlidir. Yüksek yatırımları gerektiren akıllı şebeke uygulamalarında mal ve hizmetler ülkemiz üreticilerinden alınacak şekilde bir yol haritası oluşturulmalıdır.

Akıllı şebeke yatırımları ucuz değildir. Çin: Örnek projeler için halen 7,5 milyar dolar bir fon kullanılabilmekte olup 2009-2020 öngörülen yatırım bütçesi $ 100 Milyardır. Avrupa Birliği: 2011 yılında 281 örnek projeye 1,8 milyar€ harcanmış olup 2011-2035 asgari bütçe öngörüsü 480 milyar€’dur. ABD: Halen 4,5 milyar $ fon pilot projeler için tahsis edilmiş olup 20 yıl için yatırım bütçe tahmini 400 milyar$dır. Türkiye’nin 2023 yılına kadar asgari 15 milyar dolar kaynak ayırması beklenmelidir. İleri teknolojiye dayalı olmasından da kaynaklanan nedenler ile akıllı şebeke yatırımları yüksek bütçeler gerektirmektedir. Dünyanın en büyük 3 ekonomisinin bugüne kadar açıklanmış rakamlarını paylaşmak isterim. Çin: Örnek projeler için halen 7,5 milyar dolar bir fon kullanılabilmekte. 2009-2020 öngörülen yatırım bütçesi $ 100 Milyar. Avrupa Birliği: 2011 yılında 281 örnek projeye 1,8 milyar€ harcandı. 2011-2035 asgari bütçe öngörüsü 480 milyar€. ABD: Halen 4,5 milyar $ fon pilot projeler için tahsis edildi. 20 yıl için bütçe tahmini 400 milyar$. Türkiye’nin 2023 yılına kadar yaklaşık 15 milyar dolar tahsis etmesi beklenmelidir. 1 milyon km uzunluğundaki iletim ve dağıtım şebekesi ile 350 bin trafo düşüldüğünde bu rakam yüksek değildir.

Akıllı Sayaçlar Ülkemizde 2023 yılına kadar 45 milyon sayaç tesis edilmesi gerekecektir. Belirlenecek özelliklerine bağlı olarak bu sayaçlar için 3 ile 4,5 milyar TL arası yatırım yapılması gerekecektir. Metroloji ve Standardizasyon Genel Müdürlüğü başkanlığında ETKB, EPDK, TSE, TÜBİTAK, ELDER ve sayaç üreticilerinin katılımında bir komisyon sayaç teknik özelliklerini belirlemektedir. Teknik özellikler belirlenene kadar, 10 yıllık Damga süresi dolan sayaçların değişim tarihlerinin 2020 kadar ötelenmesi önemlidir. Akıllı sayaçlar akıllı şebekenin önemli bir unsurudur. Halen ülkemizde 34 milyon kullanıcı olduğunu ve kullanıcı sayısının yılda %3 büyüdüğünü düşünürsek 2023 yılına kadar yürürlükteki mevzuat gereği 45 milyon yeni sayaç sisteme girecektir. Bugün kullandığımız elektronik sayaçlar akıllı şebeke için yeterli değildir. Dolayısıyla sayaçların teknik özelliklerinin yeniden belirlenmesi gerekmektedir. Bu etkinliği de düzenleyen Metroloji ve Standardizasyon Genel Müdürlüğü başkanlığında ETKB, EPDK, TSE, TÜBİTAK, ELDER ve sayaç üreticilerinin katılımında bir komisyon sayaç teknik özelliklerini belirlemektedir. Sanayi Bakanlığına öncülükleri için teşekkür ederken damga süresi dolan sayaçlara ilişkin taleplerimizi de önemle vurgulamak isteriz.

ELDER Elektrik dağıtım sektörünün tamamını temsil eden bir sivil toplum örgütüdür. Serbest piyasanın oluşumuna etkin katılım ve katkı sağlamaktadır. Akıllı şebeke ile ilgili olarak uluslararası işbirlikleri geliştirmekte ve etkinlikler düzenlemektedir. Önceliğimiz politika ve yol haritası gibi makro yaklaşımlardan ziyade akıllı şebeke kapsamında başarılı projelerin öğrenilerek ülkemizde de hayata geçirilmesini sağlamaktır. Son olarak derneğimizden ve akıllı şebeke çalışmalarımızdan bahsetmek isterim. Elektrik Dağıtım Hizmetleri Derneği elektrik dağıtım sektörünün tamamını temsil eden bir sivil toplum örgütüdür. Serbest piyasanın oluşumuna tüm süreçlere etkin katılım ve katkı sağlamaktadır. Akıllı şebeke ile ilgili olarak uluslararası organizasyonlar ile işbirlikleri geliştirmekte bu amaçla üyelikler tahsis etmekte ve etkinlikler düzenlemektedir. ELDER’in önceliği politika ve yol haritası gibi makro yaklaşımlardan ziyade akıllı şebeke kapsamında başarılı projelerin öğrenilerek ülkemizde de hayata geçirilmesini sağlamaktır.

Ülkemizde Bu Konuda Neler Yapılmaktadır Ülkemizde konuyla ilgili her kesim, Akıllı Şebekelerin, dünyadaki gelişmelerin, dışında olunamayacağını ve ülkemizin de bu sistemi geliştirip kullanması gerektiğinde ittifak halindedir. Şu anda birçok şirketimiz kendi çapında Akıllı Şebekenin unsurlarından olan Akıllı Sayaç yatırımları, Otomatik Sayaç Okuma Sistemi (OSOS), SCADA ve Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) gibi sistemleri kurmaya başlamışlardır.Bunlar dağıtım sektörü için güzel uygulamalar olup Akıllı Şebekeler için yeterli değildir.

AKILLI ŞEBEKE PLATFORMU Elektrik dağıtım şebekesinin iyileştirilmesi, şebekenin iletişim altyapısı ile donatılması, dağıtık üretim tesislerinin sisteme entegrasyonu, elektrikli araçlar vb açılardan özellikle önem taşıyan “akıllı şebeke” konusu EPDK ve Elektrik Dağıtım Şirketleri temsilcilerinin katılımıyla Meram EDAŞ’ın (MEDAŞ) evsahipliğinde Konya’da 1 Haziran 2012 de gerçekleştirilen toplantıda görüşülmüş olup toplantıda konuşulan konular ;

AKILLI ŞEBEKE PLATFORMU Akıllı Şebeke kavramının nasıl yorumlanacağı Akıllı Şebeke kapsamında gerçekleştirilecek teknolojik altyapı yatırımlarının merkezinde yer alabilecek teknolojilerin, uygulamaların neler olabileceği Bilgi güvenliği Kullanılabilecek iletişim altyapıları (Fiber, Wimax, RF, PLC, GSM, LTE) ve bu konuda karşılaşılan mevzuat sorunları Haberleşme ünitelerindeki standart eksikliği Akıllı Sayaçların standartlarının belirlenmesi olmuştur. 1.Akıllı Şebeke kavramının nasıl yorumlanacağı 2.Akıllı Şebeke kapsamında gerçekleştirilecek teknolojik altyapı yatırımlarının merkezinde yer alabilecek teknolojilerin, uygulamaların neler olabileceği 3.Bilgi güvenliği 4.Kullanılabilecek iletişim altyapıları (Fiber, Wimax, RF, PLC, GSM, LTE) ve bu konuda karşılaşılan mevzuat sorunları 5.Haberleşme ünitelerindeki standard eksikliği 6.Akıllı Sayaçların standartlarının belirlenmesi olmuştur.  

AKILLI ŞEBEKE PLATFORMU Toplantı sonrasında, EDAŞ’ların katılımıyla “Akıllı Şebeke Platformu” kurulmuştur. Bu platformun aktif hale getirilmesini ELDER olarak takip etmek gerekecektir.Ancak burada asıl karar verici Enerji Bakanlığımız ve EPDK olacaktır.Zira Akıllı Şebekeleri tesis etmek gerekiyor ama bu sistemlerin oldukça maliyetli olduğu da biliniyor.Bu maliyetler de  doğal olarak tarifeden karşılanacak olduğundan tarifeyi ne kadar etkileyeceği çalışmalarının ELDER ile birlikte yapılması ve AB nin yaptığı gibi 10 yıllık yol haritası çıkartılması gerekmektedir.  

SONUÇ OLARAK Akıllı şebekeleri tesis etmek ve onu uygulamak yalnızca dağıtım şirketlerinin tek başına yapacağı işler değildir. Bütün elektrik şebekesi teçhizatları üreten firmalarla, dağıtım şirketlerinin ve elektrik üretim firmalarının ortaklığında örnek bir dağıtım şebekesi uygulaması yapılması, üniversitelerin bu konuya eğilmesi                

SONUÇ OLARAK Haberleşme ve bilgi teknolojilerinin bu sistemle ilgili teknoloji geliştirmesi, kendi ürün ve projelerimizin geliştirilmesi ve elde edilen sonuçların her dağıtım şirketlerinde aynı standartta uygulanması gerekmektedir. Aksi halde ithal ürünlerin ve teknolojinin fiyatının düşmesini beklemek zorunda kalırız.                  

TEŞEKKÜR EDERİM