Hazırlayan Sibel Güler- Fatma Akfırat Binnur Sancak Palaz- Volkan Tay PRİZMALAR Hazırlayan Sibel Güler- Fatma Akfırat Binnur Sancak Palaz- Volkan Tay
ÜNİTE ÖZETİ Öğrenciler Prizmaları : (Kare dik prizma Dikdörtgen dik prizma Üçgen dik prizma Küp) tanır. Günlük hayatta çevrelerinde gördükleri bu şekilleri isimlendirebilir. Prizmaların alan ve hacimlerini hesaplar. Prizmaların alan ve hacimlerini hesaplamanın hayatlarını nasıl kolaylaştıracağını öğrenir. Yaptıkları prizmaları okulda sergilerler.
Öğretim Programı Tasarım Soruları Temel Soru . Matematik dünyamı anlamama nasıl yardımcı olur? . Türkiye’ nin yüzölçümünü bilmek neden önemlidir?
Öğretim Programı Tasarım Soruları İçerik Soruları Prizmaların alanını ve hacmini nasıl hesaplarız? Prizmalar nasıl yapılır? Çevrenizde prizmalara uyan hangi nesneler vardır? Prizmanın açılımı nasıldır? Prizmaların ayrıtları nelerdir? Taban alanı nasıl hesaplanır? Yanal alan nasıl hesaplanır?
Öğretim Programı Tasarım Soruları Ünite Soruları Geometrik cisimlerin alanı ve hacmini bilmek ne işimize yarayabilir?
İhtiyaç Belirleme Aracı BİLDİKLERİM MERAK ETTİKLERİM ÖĞRENDİKLERİM Kare Üçgen dikdörtgen Üç boyutlu geometrik şekiller Prizmalar Prizmalar, isimleri, alan ve hacimleri
Başlarken… Türkiye’nin yüzölçümü 814.578 kilometre karedir. İzdüşümü yüzölçümü ise 779.452 kilometre karedir. Aradaki fark (35.126) Türkiye'nin engebeli olmasından kaynaklanmaktadır. Düzgün geometrik şekillerin alanlarını hesapladığımızda iki farklı sonuç çıkmayacaktır. Prizmaların alanlarını hesaplarken daha önce öğrendiğimiz kare, dikdörtgen ve üçgen şekillerinin alanlarını hatırlamamız yeterli olacaktır.
Ünite Vizyonu Bu ünite boyunca öğrenciler; Çevrelerinde gördükleri geometrik şekilleri isimlendirebilecekler.
Ünite Vizyonu Kendileri kartondan prizmalar yapacaklar.
Ünite Vizyonu Yaptıkları prizmaların dış yüzeylerini kaplamak için prizmalarının alanını hesaplayacaklar. Yaptıkları prizmaların içine ne kadar malzeme koyabileceklerini bulmak için hacimlerini hesaplayacaklar.
Öğrenci Gereksinimlerini Belirleme Aracı Amaç Öğrencilerin çevrelerinde gördükleri geometrik şekilleri isimlendirebilmeleri. Geometrik şekillerin alan ve hacimlerini hesaplamanın gerekliliğini, kavrayabilmeleri. Geometrik şekillerin alan ve hacimlerini hesaplayabilmeleri Öğrencilerimden ne öğrenmek isterim? Öğrencilerimin ünite başında geometrik şekilleri ne kadar isimlendirebildiklerini tespit etmek isterim. Alan ve hacim kelimelerinin anlamlarını doğru bilip bilmediklerini öğrenmek isterim. Üst düzey düşünmeyi özendirmek için neler denedim? Yaptıkları prizmanın boyutlarının alan ve hacimlerini ne oranda değiştirdiğini fark etmelerini isterim. Değerlendirme sonunda elde ettiğim veriler ünitenin ilerleyen etkinliklerini planlamama nasıl yardımcı oldu? Öğrencilerin çizdikleri prizma açılımları alan ve hacim kavramını pekiştirmede yardımcı olacaktır.
Proje Yaklaşımı Öğrencilerim bu projede çalışırken, Akranları ile işbirliği yaparlar Öğrendiklerini yansıtan bir ürün geliştirirler Ürünlerini gerçek bir izleyici grubuyla paylaşırlar
Öğrencilerimin Hedefleri Çevrelerinde gördükleri geometrik şekilleri isimlendirebilme Alan ve Hacim bilgilerine günlük hayatta neden ihtiyaç duyulduğunu kavrayabilme
Geribildirim istediğim konular Her öğrenci bir prizma yaparak yaptığı prizmayı sergilemesi Prizmasının alan ve hacmini hesaplaması
ŞEKİL ALAN Alan = a2 Alan= a.b Alan= a.h 2
Prizmalar, yukarıda tabloda gösterdiğimiz şekillerin birleşmesinden oluşan 3 boyutlu geometrik şekillerdir. Prizmaların taban yüzeyleri ve yanal yüzeyleri vardır ve prizmalar taban yüzeylerindeki geometrik şekiller ile isimlendirilirler.
Prizmaların açılımı Kare prizma
Dikdörtgen Prizma
Üçgen Prizma
Küp
Prizmalarda Alan Prizmaların alanını hesaplarken taban alanını ve yanal alanını hesaplarız. Prizmalarda 2 tane taban olduğu için taban alanı 2 ile çarpıp yanal alana eklediğimizde prizmanın alanını hesaplamış oluruz. Prizmanın Alanı = 2. Taban alan + Yanal Alan Alan = 2. TA + YA Taban Alanı = (Kare, dikdörtgen, üçgen olmasına göre hesaplanır) Yanal alan = Taban çevresi . yükseklik Taban çevresi = 4.a (kare) Taban çevresi = 2. (a+b) (dikdörtgen) Taban çevresi = a+b+c