Matematik Ve Müzik Arasındaki İlişki

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
H01S09
Advertisements

YAYLI ÇALGILAR.
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
LİMİT.
TELLİ ÇALGILAR.
? 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, … ? ? ?.
Finansal İktisat Prof. Dr. Hasan Şahin
TEMEL MÜZİK BİLGİLERİ.
HAZIRLAYAN: Ece BAŞYAZICI
Matematik Ve Müziğin İlgisi
Kaliteli Teknik Resmin Üç Temel Niteliği:
Konu=İNSAN SESLERİ.
4. SINIF 1. ÜNİTE 1.5. SELAMLAŞMA
MÜZİK ALETLERİNDEN ÇIKAN SESLER
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Müzik en genel tanımı ile sesin biçim ve anlamlı titreşimler kazanmış hâlidir. Başka bir deyiş ile de müzik, sesin ve sessizliğin belirli bir zaman aralığında.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
EĞİTİM PSİKOLOJİSİ Hazırlayan: Nahit TEKİN.
E Ğİ T İ M PS İ KOLOJ İ S İ. GİRİŞ: EN KÜÇÜĞÜNDEN EN BÜYÜĞÜNE KADAR BÜTÜN İŞYERLERİ BELİRLİ BİR ÖRGÜTLENME İLE MEYDANA GELİP ÇALIŞMAKTADIR. BU ÖRGÜTLENMENİN.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
TEST ÇÖZME TEKNİKLERİ VE PARAGRAF SORULARI HAKKINDA İPUÇLARI
KAZANIM: RASYONEL SAYILARI TANIR VE SAYI DOĞRUSUNDA GÖSTERİR.
SES Müzik ve Fen Mustafa ÇELİK.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
Barok Dönemi Etkileyen Müzik Özellikleri
DİL VE KÜLTÜR.
FONKSİYONLAR f : A B.
İŞLEM ve MODÜLER ARİTMETİK.
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
TEMEL MÜZİK EĞİTİMİ Oğuzhan AKKUZU.
Wolfgang Amadeus Mozart
MÜZIK ALETLERI.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …
1. Kelime Madenî, saksı şeklinde çeşitli boyları olan, içinde sarkan tokmağı bulunan, bu tokmağın kenarlarına vurması ile ses çıkaran ve işaret vermek.
10-14 Şubat Fonksiyonların Grafiği
KONYA ÇİMENTO GÜZEL SANATLAR LİSESİ
KEMAN.
MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER MÜZİKTE KULLANDIĞIMIZ SESLER İNSAN SESLERİ ÇALGI SESLERİ DOĞAL SESLER YAPAY SESLER.
Sayı Sistemleri Geçen Hafta Kayan Noktalı Sayılar
EĞİTİM KURULU SPORCU DEĞERLENDİRME ANKETİ ANTALYA-2009.
BATI MÜZİĞİ TARİHİ 2. Ünite: Orta Çağ Dönemi Müziği
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
TRAFİK İŞARETLERİNİN ANLAMI
Jazz Müzik bilgileri.
Ses ünitesi.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
DİL-DÜŞÜNCE-DUYGU İLİŞKİSİ
GÜZEL SANATLAR İÇERİSİNDE EDEBİYATIN YERİ  YE Şİ M ÖZDEM İ R  BA Ş AK Ş EH İ R ANADOLU L İ SES İ.
KÜME KAVRAMI 1/24 A B C E Sinan NARMANLI ID :
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
Fatma ŞİMŞEK Selenay Melek KARACA
EĞİTİM KAVRAMI VE AYIRT EDİCİ ÖZELLİKLERİ
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
MÜZİK ALETLERİ.
Op.Dr. Ö.Faruk Demir Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Göğüs Cerrahi
PİYANODA NOTALAR Do ( C ) Notası Re ( D ) Notası Mi ( E ) Notası
Soma küpü benzer yapbozlar arasında en bilineni ve popüler olanıdır. Soma küpü yedi parçadan oluşmaktadır. Danimarkalı yazar ve yapboz mucidi Piet.
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
SANAT FELSEFESİSANAT FELSEFESİ Sanatçı Sanat Eserinin Özellikleri Ve NitelikleriSanat Eserinin Özellikleri Ve Nitelikleri.
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
HEDEFLER Müzik aletlerinin tanınması Temel müzik öğretimi sırasında bu bilgilerden yararlanılması.
Sayılar Ve Müzik Dr. Vural Yiğit
Özel Çakabey Anadolu Lisesi
MTK 409 ÇALIŞMA METHODLARI MÜZİK VE MATEMATİK
ÇALGI TOPLULUKLARI. Bir kısmı ağızla çalınan, bir kısmı da dövülerek ses çıkaran çalgılardan meydana getirilen en çoğu kırk elli parçadan ibaret müzik.
Bloom ve Bilişsel Taksonomi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Müziğin alfabesi notalardır:  Nota: Seslerin yüksekliklerini (incelik/kalınlık) ve sürelerini göstermeye yarayan işaretlerdir.  Müziğin alfabesini,
G ITARıN T ARIHÇESI. Gitar ın kökeninin eskiye dayandığı konusunda bir çok varsayım var. Avrupa’ya geliş öyküsünde İran ve Arap adlarına rastlıyoruz.
Sunum transkripti:

Matematik Ve Müzik Arasındaki İlişki

Aslında matematik ve müzik birbirinden ayrı terimler gibi görünüyor olsa da aralarında güçlü bir benzerlik vardır. Matematik olmadan müzik düzgün olamazdı çünkü nota değerleri bilinmez ritim tutturulamazdı.Bundan dolayı eğer müziğe ilgimiz varsa ilk önce matematiğe de ilgi duymalıyız.Müzik değerine nasıl biliyorsak matematiğe de aynı değeri vermeliyiz.Çünkü her şeyin temelinde başka bir şey olduğu gibi müziğin temelinde de matematik vardır. Bundan dolayı eğer müzik yapmayı enstrüman çalmayı seviyorsak ilk önce matematiği de sevmeliyiz. Matematik ve müzik, bilimin ve sanatın iki elemanıdır. Matematik "doğru" olan, müzik ise "güzel" olandır. Müzik, nedensiz bir şekilde insanı harekete geçirmede etkilidir, matematik ise nedensiz bir şekilde doğayı harekete geçirmede etkilidir. Müziğin armonik yapısı matematikseldir. Sadece matematikseldir demek yanlıştır ancak belirli kurallara bağlı olarak biçimlendirilir. Müzikte yapılan çeşitli çalışmalarda altın oranın kompozisyonlarda ana göre oluşturulduğu görülmüştür.

MOZART Mozart'ında altın oranı kullanıp kullanmadığına dair çeşitli görüşler vardır. John’a göre Mozart'ın eserleri bir dahi işidir ve sayılarla oynamayı seven birisinin işidir. O'na göre Mozart altın oranı biliyordu ve eserlerinde kullanmıştır.Müzik ile bilişsel aktivitelerin gelişimi konusunda yıllardır çeşitli araştırmalar yapılmıştır. Ancak medya tarafından en çok ilgi gören araştırma 1993'te Mozart Etkisi" (Mozart Effect) olarak duyurulmuş ve çok dikkat çekmiştir.

"Mozart Etkisi" (Mozart Effeck) olarak duyurulmuş ve çok dikkat çekmiştir. Araştırma Frances Rauscher tarafından yürütülmüştür. Amerika'da Psikoloji bölümünde okuyan 38 öğrenciye 10 dakika süre ile Mozart'ın iki piyano için yazdığı Re Maj. Piyano Sonatı (K.V.448) dinlettirilmiştir. Daha sonra öğrencilere üç boyutlu düşünme testi uygulanmıştır.

Sonuçlar açıklandıktan sonra araştırmacılardan birisi olan teorik fizikçi Gordon Shaw Mozart müziğinin beyne jimnastik yaptırdığını öne sürmüştür ve şöyle demiştir : " Karmaşık yapılı müziğin matematik ve satranç gibi ileri düzey beyin etkinlikleri ile ilgisi olan belli karmaşık sinirsel örgütler arasındaki iletişimi kolaylaştırdığına inanıyoruz. Bunun aksine basit ve tekrara dayanan müziğin karşıt bir etki yapabileceğini düşünüyoruz. " (Campbell,2002: 25-26).

1996 yılında Avustralya'da yapılan bir çalışmada okul öncesi dönemi çocuklara 10 ay boyunca haftada 1 saat müzik eğitimi verilmiştir. Verilen eğitimin matematik yetenekleri üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çocukların Matematik Yetenekleri TEMA-2 ile değerlendirilmiştir. Sonuçta müzik eğitimi alan gruptan daha yüksek sonuçlar elde edilmiştir. (Geoghegan&Mitchelmore, 1996).

Matematiğin müzik üzerindeki etkisini müzik parçalarının yazımında görebiliriz. Bir müzik parçasında ritim ( 4:4 lük , 3:4 lük gibi ), belirli bir ölçüye göre vuruş birlik, ikilik, dörtlük, sekizlik, onaltılık, ... gibi notalar bulunur. Belirli bir ritimde, değişik uzunluktaki notalar, belirli bir ölçüye uydurulur. Her ölçünün ise değişik uzunluktaki notaları kullanan belirli sayıda vuruştan oluştuğu görülür.Pisagor ( M.Ö. 580- 500 ) ve onun düşüncesini taşıyanlar sesin, çekilen telin uzunluğuna bağlı olduğunu fark ederek, müzikte armoni ile tamsayılar arasındaki ilişkiyi kurmuşlardır. Uzunlukları tamsayı oranlarında olan gergin tellerin de armonik sesler verdiği görülmüştür.

Gerçektende çekilen tellerin her armonik bileşimi tamsayıların oranı olarak gösterilebilir. Örneğin, do sesini çıkaran bir telin uzunluğunun 16/15'i si sesini verirken 6/5'i ise la sesi; 4/3'ü sol sesini; 3/2'si fa sesini; 8/5'i mi sesini; 16/9'u ise re sesini verir.Görüldüğü gibi iki notayı bir arada duymak, iki frekansı ya da iki sayıyı ve bu iki sayı arasındaki oranı algılamaktan başka bir şey değildir. Demek ki armoni sorunu, iki sayının oranını seçme sorununa eşdeğerdir. Müzik, gizli bir aritmetik alıştırmasıdır diyen Leibniz'in haklılığı ortaya çıkıyor.Müziği, belli kurallara uygun olarak oluşturulmuş basit birtakım seslerin birbirlerini izlemesinden oluşan cümleler topluluğu olarak tanımlayabiliriz. Bu kurallar, matematikte mantık kurallarına karşılık gelirler.

Bir çok müzik aletinin biçiminin matematiksel kavramlarla ilgili olduğunu belirtirsek şaşırmazsınız herhalde. Örneğin, x >= 0 için y = 2x eğrisinin grafiği çizilmiş olup telli ya da üflemeli çalgıların biçimleri bu üstel eğrinin biçimine benzer. Müzikal seslerin niteliğinin incelenmesi 19. yüzyılda matematikçi J.Fourier tarafından yapılmıştır. Fourier, müzik aleti ve insandan çıkan bütün müzikal seslerin matematiksel ifadelerle tanımlanabileceğini ve bunun da periyodik sinüs fonksiyonları ile olabileceğini ispatlamıştır.

Hazırlayan öğrencimiz: Mehmet Ramiz Turgut