“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi “Sıfırıncı Hak*” (*) Termodinamiğin sıfırıncı yasası: A ve B sistemleri termodinamik dengede ve C ve D de dengede.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hepimiz –doğuştan- birer öğrenme uzmanıyız!
Advertisements

KOCAELİ İL ÖZEL İDARESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
Kendini Geliştirme Amaçlı Hızlı Dönüşüm Kampı (v 5.0)
Menar Abaküs Mental Aritmetik Programı
TED ANTALYA KOLEJİ REHBERLİK HİZMETLERİ.
Öğrenme Öğrenme, bu anlamda kendi öğrendiği bilgilerin yükü altında ezilmeyen, öğrendiklerinin egemenliği altında savrulmayan, öğrendiklerini yorumlayabilen,
May 15, 07 © Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH, 2007® 1 Her fazladan söz, bir diğerini bozar!
Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
Duran Uygur
May 5, 06© Copyright M.Tınaz Titiz, SMUH®1 Disiplin (aile içinde)
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
SAĞLIK HİZMETLERİNDE DENETİM Prof. Dr. Recep AKDUR.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
T.C. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TALİM VE TERBİYE KURULU BAŞKANLIĞI
ÖĞRETİMİ TASARLAMA: STRATEJİLER
Brüksel, 11 Aralık 2008 Süt Pazar Durumu. Market Situation, 11 December !!!Bazı üye ülkelerin verileri gizlidir ve bu tabloda yer almamaktadır!!!
YALIN DÖNÜŞÜMDE LİDERLİĞİN ROLÜ
Öğretim İlkeleri.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci 4.Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar.
AYDINLANMA ÇAĞI.
Eğitim Bilimlerine Giriş.
ÖĞRENME Yrd. Doç. Dr. Mukaddes Erdem H.Ü. Eğitim Fakültesi
KÜRESEL ISINMA & SU ÖĞRETMEN: GÖKÇE ÖKTEM.
Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi
Telif Hakkı  2008 Intel Firması. Tüm hakları saklıdır. Intel, Intel logosu (the Intel Logo), Intel Eğitim Girişimi (Intel Education Initiative) ve Intel.
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı Görsel Materyalleri Tasarlama Süreci Görsel Tasarımın Unsurları: Görsel Unsurlar Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU.
CARROLL’UN OKULDA ÖGRENME MODELİ
Bilgi (Epistemoloji)Felsefesi Bilgiyi genel olarak ele alır ve bilgi ile ilgili problemleri; bilginin kaynağını, doğasını, doğruluğunu, sınırlarını.
EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ Dr. Fuat TANHAN İstanbul-2008.
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Ailelerin Çocukları İle İlgili Dikkat Etmesi Gereken Noktalar
Genel Öğretim İlkeleri Yasemin ÇELİK Elif ALTINEL
Engelli Çocukların Ailelerine Öneriler
Herkes için –sürdürülebilir- Eğitim
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
Diğer eğitim-öğretim ilkeleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
TERCİH ZİRVESİ’15 Üniversitede Başlayan, Hayat Boyu Gelişen Kariyer Prof. Dr. S. Semahat Demir Rektör.
RUTH CLARK’IN E-ÖĞRENME İLKELERİNİ ÖĞRENMEYE NE DERSİN ?
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
VERİMLİ DERS ÇALIŞMA YÖNTEMLERİ
EĞİTİM BİREYİN DAVRANIŞLARINDA KENDİ YAŞANTISI YOLUYLA KASITLI OLARAK
PROGRAMIN VİZYONU Bu program ile öğretmenlerin öğrencilere doğrudan bilgi aktarmak yerine sadece ve sadece yol göstereceği etkinlikler aracılığıyla,
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Programlı Öğretim Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
KÜRESELLEŞMENİN BEYİN GÖÇÜNE ETKİSİ VE TÜRKİYE
MESLEKİ YETERLİLİK MEB ÖZEL EĞİTİM REHBERLİK VE DANIŞMA HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
UYGULAMALAR Yeşil Mühendislik Etiği* Kürklü Foklar; Admiral Çukuru, Yeni Zelanda.
Üretim, Tüketim ve Karar Verme: Ekonomi BÖLÜM 9 EKONOMİ OKURYAZARLIĞI Küçük çocuklar, her gün karşılaştıkları için ekonomik kavramların farkındadır.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
YETENEK VE İLGİ ALANLARI.
Learning to learn network for low skilled senior learners ÖĞRENCİ Mİ? EVET, O BENİM! Learning to Learn Training Developed with the support of the EU Leonardo.
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Kendini Geliştirme Amaçlı Hızlı Dönüşüm Kampı (v 5.0)
Toplum ve Toplumsal Yapı
SAĞLIK ENFORMASYON YÖNETİMİ 1 DERSİ 1. DERS : TANIMLAR
Duyuşsal Alan.
“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
MOTİVASYON Psikolojik Danışman Emre Cesur. Motivasyon Nedir?  Bireyin hareket ve davranışlarını başlatan güçtür.
Öğrenme Psikolojisi Giriş.
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Sunum transkripti:

“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi “Sıfırıncı Hak*” (*) Termodinamiğin sıfırıncı yasası: A ve B sistemleri termodinamik dengede ve C ve D de dengede ise A ve C sistemleri de dengededir yılında Ralph H.Fowler tarafından tanımlanan bu yasa, temel bir fizik ilkesi olduğundan termodinamiğin 1 ve 2nci yasalarından önce gelmiş ve sıfırıncı yasa adını almıştır.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, En Temel Amaç!  Tüm canlıların en derindeki amacı: Yaşamlarını ve türlerinin devamını sağlamak.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Öğrenmek: Temel araç Canlılar -bu arada insanlar- derindeki amaçlarını bu temel aracı kullanarak gerçekleştirirler. Canlılar -bu arada insanlar- derindeki amaçlarını bu temel aracı kullanarak gerçekleştirirler.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Her mikrosaniyede öğrenme Canlılar, yaşamlarının her bir anında öğrenerek, değişen iç/dış koşullara (tehdit/fırsat) uyum gösterirler. Canlılar, yaşamlarının her bir anında öğrenerek, değişen iç/dış koşullara (tehdit/fırsat) uyum gösterirler.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Uyum ve Başarı Hızlı ve iyi uyum … ≈ Başarı Hızlı ve iyi uyum … ≈ Başarı Yavaş ve kötü uyum ≈ Başarısızlık Yavaş ve kötü uyum ≈ Başarısızlık Uyumsuzluk ……… ≈ Yok olma Uyumsuzluk ……… ≈ Yok olma

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Toplu yaşam > İş bölümü > Yönetme “Yönetme arzusu” > “değer birlikteliği” > “benimsetme” > “öğretme”, “Yönetme arzusu” > “değer birlikteliği” > “benimsetme” > “öğretme”, Böylece “öğretme” eğitim sistemlerinin özüne yerleşti. Böylece “öğretme” eğitim sistemlerinin özüne yerleşti.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, “Öğretme için çeşitli araçlar Araç geliştirmede havyan deneylerinden yararlanıldı (B.F.Skinner), Araç geliştirmede havyan deneylerinden yararlanıldı (B.F.Skinner), Bugünkü “koşullandırma yoluyla eğitim”in mucidi Skinner’dir. Bugünkü “koşullandırma yoluyla eğitim”in mucidi Skinner’dir.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Sürpriz…öğretilmeden öğrenilen şey!! Koşullandırıcı eğitim boyunca -saklı içerik yoluyla- bir başka şey öğrenildi: “ÖĞRETİLMEZSE ÖĞRENEMEZSİN” Koşullandırıcı eğitim boyunca -saklı içerik yoluyla- bir başka şey öğrenildi: “ÖĞRETİLMEZSE ÖĞRENEMEZSİN”

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Koşullandırma ve diğer alanlar “Yönetmek için değer birliği sağlamak” amacından başlayan, koşullandırma, farklı amaçlar için de kullanılmaya başlandı..

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Örneğin…. Reklamcılık, Reklamcılık, İdeolojik benimsetme, İdeolojik benimsetme, Beyin yıkama, Beyin yıkama, Aile içi eğitim, Aile içi eğitim, Kurumsal eğitim Kurumsal eğitim vd vd

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Koşullandırma araçları Başlıca 2 araç: Tekrar (sözel, görsel vd), Tekrar (sözel, görsel vd), Ödül-ceza (örn. Diploma) Ödül-ceza (örn. Diploma)

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Yaratıcılık donması: Yan (ve yaman) etki Koşullandırmayla istenenler öğretilirken doğan yan etki: Öğrenilmiş çaresizlik! Koşullandırmayla istenenler öğretilirken doğan yan etki: Öğrenilmiş çaresizlik! Ve artçı depremler… Ve artçı depremler…

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Öğrenilmiş çaresizliğin çeşitleri “Öğrenilmesi gereken bir şey varsa onu mutlaka birileri öğretmelidir ( yoksa öğrenemem )” “Öğrenilmesi gereken bir şey varsa onu mutlaka birileri öğretmelidir ( yoksa öğrenemem )” Bir sorun varsa ben çözemem, birileri benim adıma çözmeli, Bir sorun varsa ben çözemem, birileri benim adıma çözmeli, Ve en önemlisi: Donan yaratıcılık! Ve en önemlisi: Donan yaratıcılık!

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Yaratıcılık: Tanrı’nın canlılardaki izi değil mi? Yaratıcılık, olağanüstü bir seziş ile, yapılması gerekeni (neyin öğrenileceği) bilip, onu yapması (yani öğrenmesi)… Yaratıcılık, olağanüstü bir seziş ile, yapılması gerekeni (neyin öğrenileceği) bilip, onu yapması (yani öğrenmesi)… Bu olağanüstü yetinin işlevsiz kılınması ahlaki normlarımıza göre ne demektir? Bu olağanüstü yetinin işlevsiz kılınması ahlaki normlarımıza göre ne demektir?

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Koşullandırma ya da bilgilenme özgürlüğü İhtiyaç duyulan bir şeyi öğrenmek ile, başkalarının kişi adına ihtiyaç belirleyip koşullandırma yoluyla öğretmeye çalışması tamamen zıt iki olgudur. İhtiyaç duyulan bir şeyi öğrenmek ile, başkalarının kişi adına ihtiyaç belirleyip koşullandırma yoluyla öğretmeye çalışması tamamen zıt iki olgudur.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Rol modelliği ≈ Doğal Yöntem Toplu yaşamın tutum ve davranış normlarının, rol modelliği yoluyla örneklenip öğrenilmesi binlerce yılın süzgecinden geçmiştir. Toplu yaşamın tutum ve davranış normlarının, rol modelliği yoluyla örneklenip öğrenilmesi binlerce yılın süzgecinden geçmiştir. Ama son ~1000 yılda bunun yerini “koşullandırma” aldı. Ama son ~1000 yılda bunun yerini “koşullandırma” aldı.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, İnsan hakları listesine bir ek! İH listesinin en başına, hatta yaşam hakkı’nın yanına, yeni bir hak eklemek gerekiyor: Koşullanmama hakkı… İH listesinin en başına, hatta yaşam hakkı’nın yanına, yeni bir hak eklemek gerekiyor: Koşullanmama hakkı…

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Bu hak birçok sorunu çözer Koşullanmama hakkı kavramının toplumun kavram dağarcığına girmesi birçok sorunumuzu çözer. Koşullanmama hakkı kavramının toplumun kavram dağarcığına girmesi birçok sorunumuzu çözer. Türkiye’yi yıllardır yıpratan sorunlara, görsel koşullanma optiğinden bakıldığında sorun kolayca anlaşılabilir. Türkiye’yi yıllardır yıpratan sorunlara, görsel koşullanma optiğinden bakıldığında sorun kolayca anlaşılabilir. Bu hak üzerinde uzlaşı da kolay sağlanabilir. Bu hak üzerinde uzlaşı da kolay sağlanabilir.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Ve Learning Revolution! İki anahtar ilke: akıl-beden bağlantısı ve akıl-beyin bağlantısı.. İki anahtar ilke: akıl-beden bağlantısı ve akıl-beyin bağlantısı..  Birinci ilke, öğrenmenin akademik bir süreç olmadığını, bebeklikten itibaren yapılan her türlü bedensel eylemin aklı geliştirdiğidir.  İkinci ilke ise, gelişen aklın beyinde yeni bağlantılar oluşturduğunu, bunun da yeni bedeni ve akli eylemleri tetiklediğini, bu sürecin kendi kendini beslediğini söylüyor.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Öğrenmenin 3 gizi!  Bir şeyi deneyimle (experience it)  Deneyiminle oyna (play with it)  Ve onu adlandır (label it)

Kasım 08 © Copyright BNGV®, den bu yana ~300 yıl 1717 yılında Prusya’da zorunlu eğitim öğretmen, karatahta ve tebeşirle başladı yılında Prusya’da zorunlu eğitim öğretmen, karatahta ve tebeşirle başladı. 300 yıl sonra bugün network’ler dünyası yoluyla öğrenme’yi eğitim sistemi olarak benimsemeye gidiyoruz. 300 yıl sonra bugün network’ler dünyası yoluyla öğrenme’yi eğitim sistemi olarak benimsemeye gidiyoruz. Yeni “Öğrenen Toplum”da 7 network  Your neural netw.,  Your personal learning netw.  Interactive information netw.  Your creative netw.  Your talent netw.  New organizational netw.  Global learning netw.

Kasım 08 © Copyright BNGV®, Industrial Rev., Information Rev., Learning Rev. Eğer bu da kaçmayacaksa, nasıl ve nereden başlayabilir? Eğer bu da kaçmayacaksa, nasıl ve nereden başlayabilir? Anahtar soru budur! Anahtar soru budur!

Teşekkür ederiz