Mehmet Yavuz KEKLİKOĞLU E TİCARET Sadık YAVAŞ Mehmet Yavuz KEKLİKOĞLU TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ
İçerik Tanım Gelişim Türkiye İşleyişi Sınıflama Etkileri E-ödeme E-güvenlik Gelecek ‘Biz mal satarak değil, tüketicilerin karar vermesine yardımcı olarak para kazanıyoruz.’ JEFF BEZOS Amazon-CEO
Tanım Telekomünikasyon ağları üzerinden değer değişimi amaçlayan aktivitelerin yapılması (EITO) İnternet ağları üzerinden kuruluşları ve bireyleri ilgilendiren her türlü ticari etkinliğe ait olan işlemin yapılması (OECD) Ödeme işlemlerinin internet üzerinden yapıldığı alış ve satış işlemi (ECOM)
E-commerce & E-business E-business: firmanın kontrolü altındaki bilişim sistemleri ile, firma içi iş ve işlemlerin dijital ortamlarda yürütülmesi, E-commerce: firma sınırları dışındaki alış, satış gibi değer değişimlerinin dijital ortamlarda yürütülmesi. Kaynak: Loudon, & Traver
Gelişim Kaynak: smallbusinessheroes.co.uk/
Gelişim B2C gelişimi B2B gelişimi TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ Kaynak: Loudon, & Traver TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ
E-ticaret ve Türkiye TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ Kaynak: http://www.sinaafra.com/ TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ
E-ticaret ve Türkiye TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ Kaynak: http://www.sinaafra.com/ TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ
İşleyiş Kaynak: Loudon, & Traver
İşleyiş Üretici Tüketici $48,50 Tüketici $40,34 Tüketici $20,45 Toptancı Perakendeci Tüketici $48,50 Üretici Perakendeci Tüketici $40,34 Üretici Tüketici $20,45 Kaynak: Laudon&Laudon
Sınıflama temel problemler Tek doğru sınıflama… yok Sektör bazında ayrım Teknoloji bazında ayrım Model bazında ayrım Aynı firma içinde birkaçı bir arada
Türleri İlişki temelinde ayrım Business-to-Consumer (B2C) Business-to-Business (B2B) Consumer-to-Consumer (C2C) ? (G2G)-(B2G)-(G2C) Teknoloji temelinde ayrım Peer-to-Peer (P2P) Mobile commerce (M-commerce) Nitelik temelinde ayrım Doğrudan e-ticaret Dolaylı e-ticaret
Niteliğine göre e-ticaret
Aktörlere göre e-ticaret Kaynak: Kalaycı :2004
İş Modelleri Portal E-tailer İçerik sağlayıcı İşlem yapıcı B2C Portal E-tailer İçerik sağlayıcı İşlem yapıcı Pazar yaratıcı Servis sağlayıcı Topluluk sağlayıcı B2B E-bayi E-tedarik Aracılık Sektörel konsorsiyum Sektörel özel ağlar
Tüketici yönünden Gümrük, vergileme Fiziki ürün geç teslim Bilgi çeşit ve yoğunluğu Dijital ürün hemen teslim Muhtemel düşük fiyat Küresel erişim 7/24 Fiziki ürün deneme sınırlılığı Gizlilik, güvenlik Gümrük, vergileme Fiziki ürün geç teslim
İşletme yönünden Geribildirim imkanları CRM vd. sistemlerle entegrasyon Küresel erişim İçsel, dışsal bilgi yüklemesi Kıyas imkanı, kârlılık düşüşü Artan rekabet
Devlet yönünden Vergi artışı (satıcı ülke) Ucuz kontrol imkanları Kayıtlı ekonomi Finanssal ürün vergi kaybı İthalat vergi kaybı (alıcı ülke)
KOBİ ve E-ticaret Uluslararasılaşma imkanı Geri bildirime hızlı adaptasyon E-Tedarik E-pazaryeri E-CRM Önemli noktalar Kurumsal hazırlık Girişimci mantalitesi Rekabetçilik Güven
E-ticaret ekonomik etkileri Zaman ve mekanı aşan ticaret Entegrasyon ve küreselleşme Gümrükleme ve vergi Tüm dünyaya erişim Yeni meslekler Etkinlik ve rekabetçilik
E-ticaret ekonomik etkileri Maliyetler bağlamında: İşlem maliyetlerinde düşme Artan rekabetçilik, artan verimlilik Girdi, üretim ve dağıtım maliyetinde düşme Fiyatlar bağlamında: Aracılık azalışı Kolay araştırma imkanı Daha sık fiyat değişimi
E-finans ve finassallaşma Finanssal ürün ve hizmetlerin elektronik iletişim araçları ile sağlanması Bankacılık Finanssal yatırımcılık Forex (günlük işlem hacmi USD 4 trl)
E-ödeme Banka/Kredi kartları Online bankacılık Akıllı kart/e-çekler Kredi kartı, akıllı kartlar, internet bazlı sistemler gibi para akışının dijital teknolojiler üzerinden yapılması (Laudon &Laudon) Banka/Kredi kartları Online bankacılık Akıllı kart/e-çekler Mobil ödeme E-akreditif (escrow&alibaba)
E-güvenlik E-güvenlik:insanların kendilerine dair kişisel bilgilerin toplanması/kullanımı/transferinde kontrol hakları(Laudon&Laudon) Bilgi sunum gereği & negatif riskleri
E-güvenlik trendler Mobil takipçiler artıyor. Akıllı ve ‘sarmalayan’ ticaret. Google Glass Hanehalkı korsanlığı. Metaveri bilinci yükseliyor. Dijital güvenlik yükseliyor. Tekno-paranoya Kaynak: JWT
Gelecek 2014 Kaynak: Deloitte
E ticaret trendler 2. big bang: elektronik ürünlerde olgunluk günlük tüketim ürünlerinde yeni başlıyor. Mobil’e akış: bilgisayardan telefon ve tablete. Sosyal tüketici: sosyalleşme siteleri piyasa fonksiyonu üstleniyor. Büyük veri: tüketiciler hakkında çok ve çeşitli bilgileri işleme gereği. Multikanal: online tüketicinin beynine faklı kanallardan erişim. İletişim: sesliden visual’e Oyun ve oyuncular: her yerde her zaman Kaynak: McKinsey
Gelecek ? Bilmiyoruz, ancak… Teknolojik gelişim tüm ticari aktiviteler için dominant unsur, Klasik Fortune 500 şirketleri, ÇUŞ’lar, belirleyici, Aşırı girişin sonucu sektörde eliminasyon, Artan düzenleme ihtiyacı/ilgisi, E-ticaret fiyatları, klasik fiyatlara erişerek, yatırımcısına normal kârlar getirebilir,
Muhtemel sınırlayıcılar Pahalı teknoloji, kompleks yazılımlar, Klasik alışveriş ve dükkanın kültürel, sosyo- psikolojik konumu, İnternet ve PC erişiminde küresel dengesizlikler, Doygunluk ve tavan etkisi.
Teşekkürler TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ