Faktoriyel Kavram Genel Çarpma Kuralları Permütason Test.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayanlar: Berrin Önürme Makbule Özge Özen Esma Erdoğan
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
FAİZ HESAPLARI ÖMER ASKERDEN PİRİ MEHMET PAŞA ORTAOKULU
Prof.Dr.Şaban EREN Yasar Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi
Kısa Yoldan Çarpma İşlemi
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
DOĞAL SAYILAR.
FAKTÖRİYEL VE PERMÜTASYON
PROBLEM ÇÖZME TEKNİKLERİ
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
KÜMELER.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
~~MATEMATİK DÖNEM ÖDEVİ~~
Diferansiyel Denklemler
MATEMATİK.
EN KÜÇÜK ORTAK KAT.
1/27 GEOMETRİ (Kare) Aşağıdaki şekillerden hangisi karedir? AB C D.
SUNUMLARLA MATEMATİK SAYESİNDE MATEMATİK BİR KABUS OLMAKTAN ÇIKACAK.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
doğal sayısındaki rakamların sayı değerleri toplamı kaçtır?
RİZE ÜNİVERSİTESİ BAHAR YARI YILI MATERYAL DERSİ
GEOMETRİ.
Cisim yüksekliği tabana dik olan Cisim yüksekliği tabana dik olmayan
Özel Üçgenler Dik Üçgen.
1/20 PROBLEMLER A B C D Bir fabrikada kadın ve çocuk toplam 122 işçi çalışmaktadır. Bu fabrikada kadın işçilerin sayısı, çocuk işçilerin sayısının 4 katından.
BİR KELİME BİR İŞLEM YARIŞMASINA HOŞ GELDİNİZ
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
MATEMATİK YARI YIL TATİL ÖDEVİ 5. SINIF MATEMATİK YARI YIL TATİL ÖDEVİ 5. SINIF.
1/25 Dört İşlem Problemleri A B C D Sınıfımızda toplam 49 öğrenci okuyor. Erkek öğrencilerin sayısı, kız öğrencilerin sayısından 3 kişi azdır.
ASAL SAYILAR VE ÇARPANLARINA AYIRMA
EBOB EKOK.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
1/20 BÖLME İŞLEMİ A B C D : 4 işleminde, bölüm kaçtır?
MATEMATİK KONU:PERMÜTASYON VE OLASILIK.
PERMÜTASYON.
KOMBİNASYON SBS 8.SINIF Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.
T.C. PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ FEN BİLGİSİ ÖĞRETMENLİĞİ KONU Asal Sayılar ve Çarpanlara Ayırma MATEMATİK ÖĞRETİMİ UYGULAMASI Hazırlayan.
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
TEMEL YAŞAR ÇORUH İLKÖĞRETİM
Tam sayılarda bölme ve çarpma işlemi
İKİ BASAMAKLI DOĞAL SAYILARIN
1/20 GRAFİKLER Yandaki grafik, hangi çeşit grafiktir? Şekil Sütun Çizgi Daire KIZ ERKEK   Her resim 4 öğrenciyi gösteriyor A B C D.
KOMBİNASYON SBS 8.SINIF Aşağı Yön Tuşları ile ilerleyiniz.
- DOĞAL SAYILARLA İLGİLİ PROBLEMLER
4 X x X X X
Matematik Bütün Konular Slayt.
Matematik Dersi üslü sayılar.
1/20 ÖLÇÜLER (Zaman) A B C D Bir saat kaç dakikadır?
MURAT ŞEN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ Üçgenler.
OLASILIK.
Bir bölme işleminde bölen 8,Bölüm 7, kalan 1ise bölünen Kaçtır?
Teste Başla 4. SINIF MATEMATİK TESTİ Çıkış Teste Devam Et.
Toplama-Çıkarma-Çarpma-Bölme
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
FONKSİYONLAR f : A B.
Test : 2 Konu: Çarpanlar ve Katlar
DOĞAL SAYILAR VE TAM SAYILAR
6, 7 ve 8 BASAMAKLI DOĞAL SAYILAR
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
PERMÜTASYON.
DERS:MATEMATİK KONU:RİTMİK SAYMALAR
OLASI DURUMLARI BELİRLEME
ÇARPANLAR VE KATLAR.
HAYAT BİLGİSİ SORULARI.
Asal Sayılar ve Çarpanlarına Ayırma
1/22 GEOMETRİ (Dikdörtgen) Aşağıdaki şekillerden hangisi dikdörtgendir? AB C D.
TAM SAYILAR Pınar AKGÖZ.
1/20 ÇARPMA İŞLEMİ A B C D x 5 işleminin sonucu kaçtır?
ÜÇGEN Üçgen prizma şeklindeki cisimlerin alt ve üst yüzeyleri üçgensel bölgedir. Üçgensel bölgeyi çevreleyen kapalı şekil ise üçgendir. Üçgen prizma.
Diferansiyel Denklemler
Sunum transkripti:

Faktoriyel Kavram Genel Çarpma Kuralları Permütason Test

n N -{1} olmak üzere; 1,2,3...n çarpımına n faktoriyel Faktoriyel Kavram + n N -{1} olmak üzere; 1,2,3...n çarpımına n faktoriyel denir. Ve n! şeklinde gösterilir. 0! = 1 ve 1!=1 olarak tanımlanır. n! = n.(n-1).(n-2)...,3.2.1 = n.(n-1).(n-2)! = n.(n-1)! Şeklinde yazılabilir. Örnek: 7!+8! 6!+7! İşleminin sonucu kaçtır? A) 56! B) 15! C) 63! D) 15! E) 42! 13! 8! 14! çözüm

n N -{1} olmak üzere; 1,2,3...n çarpımına n faktoriyel Faktoriyel Kavram + n N -{1} olmak üzere; 1,2,3...n çarpımına n faktoriyel denir. Ve n! şeklinde gösterilir. 0! = 1 ve 1!=1 olarak tanımlanır. n! = n.(n-1).(n-2)...,3.2.1 = n.(n-1).(n-2)! = n.(n-1)! Şeklinde yazılabilir. Örnek: 7!+8! 6!+7! İşleminin sonucu kaçtır? 7! + 8! 7.6! + 8.7.6! 6! + 7! 6! + 7.6! = 6!(7+56) 6!(1+7) 63 olur. Cevap C 8 A) 56! B) 15! C) 63! D) 15! 42! 13! 8! 14! = çözüm =

Faktoriyel Kavram Örnek: x ve y doğal sayı olmak üzere, x > y dir. Buna göre x! y! in alacağı en küçük değer kaçtır? A) 2x B) y C) x+1 D) y+1 E) 2y+x çözüm

Faktoriyel Kavram Örnek: x ve y doğal sayı olmak üzere, x > y dir. Buna göre in alacağı en küçük değer kaçtır? A) 2x B) y C) x+1 D) y+1 E) 2y+x çözüm x > y iken en küçük değeri alabilmesi için x = y + 1 olmalıdır. olur. Cevap D

Faktoriyel Kavram Örnek: İse n doğal sayısının alabileceği değer- ler kümesi aşağıdakilerden hangisidir? A) {0, 1} B) {0, 2, 3} C) {2} D) {1} E) {1,2} çözüm

İse n doğal sayısının alabileceği değer- Faktoriyel Kavram Örnek: İse n doğal sayısının alabileceği değer- ler kümesi aşağıdakilerden hangisidir? A) {0, 1} B) {0, 2, 3} C) {2} D) {1} E) {1,2} çözüm İse n=0 ise n.(n+1) = 0.(0+1) = 0 n=1 ise n.(n+1) = 1.(1+1) = 2 n=2 ise n.(n+1) = 2.(2+1) = 6 Olacağından n nin alabileceği değerler kümesi; {1} olur Cevap D

Faktoriyel Kavram Örnek: İşleminin sonucu kaçtır? A) 286 B) 258 C) 243 D) 146 E) 120 çözüm

İşleminin sonucu kaçtır? Faktoriyel Kavram Örnek: İşleminin sonucu kaçtır? A) 286 B) 258 C) 243 D) 146 E) 120 çözüm ise =286-(28+15) =243 olur Cevap D

Farklı şekilde elde edilebilir Genel Çarpma Kuralları Bir işlem a farklı yolla, bunu izleyen her bir işlem, bir önceki işleme bağlı olarak b,c,d ... Farklı yolla elde edilsin. Bu işlemlerin tamamı sıralı şekilde; a.b.c.d.... Farklı şekilde elde edilebilir Buna saymanın temel prensibi veya genel çarpma kuralı denir. A B C D 3 yol 5 yol 2 yol A dan C ye 3 . 4 = 12 farklı şekilde A dan D ye 3 . 4 .2 = 24 faklı şekilde gidilebilir. 5 ceket, 3 pantolon, 6 gömleği olan bir kişi 5.3.6 = 90 farklı şekilde giyinebilir.

Genel Çarpma Kuralları Örnek: Ankara ile Konya arasında 8, Konya ile Adana arasında 9 farklı otobüs yolu olduğunu varsayalım. Bir otobüs her seferinde Konya’ya uğramak şartıyla Ankara’dan Adana’ya kaç farklı şekide gidebilir? A) 9! B) 8! C) 72 D) 17 E) 77 çözüm

Genel Çarpma Kuralları Örnek: Ankara ile Konya arasında 8, Konya ile Adana arasında 9 farklı otobüs yolu olduğunu varsayalım. Bir otobüs her seferinde Konya’ya uğramak şartıyla Ankara’dan Adana’ya kaç farklı şekide gidebilir? A) 9! B) 8! C) 72 D) 17 E) 77 çözüm Ankara Konya Adana 8 farklı yol 9 farklı yol Bir otobüs Akara’dan Adana’ya her seferinde Konya’ya uğramak şartıyla 8.9 = 72 farklı şekilde gidebilir. (Genel Çarpma Kuralı) Cevap C

Genel Çarpma Kuralları Örnek: A={1,2,3,4,5,6} kümesinin elemanları ile iki basamaklı ve basamaklarındaki rakamlar birbirinden farklı kaç sayı yazılabilir. A)10 B) 20 C) 30 D) 40 E) 50 çözüm

6 5 Genel Çarpma Kuralları Örnek: A={1,2,3,4,5,6} kümesinin elemanları ile iki basamaklı ve basamaklarındaki rakamlar birbirinden farklı kaç sayı yazılabilir. A)10 B) 20 C) 30 D) 40 E) 50 çözüm {1,2,3,4,5,6} 6 sayıdan bir tanesi 6 5 Geriye kalan 5 sayı 6.5=30 tane sayı yazılabilir Cevap C

Genel Çarpma Kuralları Örnek: {1,2,3,4,5,6} kümesinin elemanlarını kullanarak basamaklarındaki rakamları birbirinden farklı ve 45 ile biten 6 basamaklı en fazla kaç tane doğal sayı yazılabilir? A)12 B) 24 C) 60 D) 120 E) 240 çözüm

Cevap B Genel Çarpma Kuralları Örnek: {1,2,3,4,5,6} kümesinin elemanlarını kullanarak basamaklarındaki rakamları birbirinden farklı ve 45 ile biten 6 basamaklı en fazla kaç tane doğal sayı yazılabilir? A)12 B) 24 C) 60 D) 120 E) 240 çözüm 4 3 2 1 1 1 =4.3.2.1.1.1 =24 olur. Cevap B {4} {5} {geriye kalan 1 sayı gelebilir.} {geriye kalan 2 sayıdan biri gelebilir.} {geriye kalan 3 sayıdan biri gelebilir.} {4,5 in dışında geriye kalan 4 sayıdan biri gelebilir}

Genel Çarpma Kuralları Örnek: Bir rafta 5 tane matemaik, 2 tane edebiyat ve 3 tane tarih kitabı vardır. Aynı tür kitaplar birbirinden ayrılmamak üzere, kaç değişik şekilde yan yana sıralanabilir? A)30 B) 90 C) 1440 D)8640 E)8460 çözüm

Genel Çarpma Kuralları Örnek: Bir rafta 5 tane matemaik, 2 tane edebiyat ve 3 tane tarih kitabı vardır. Aynı tür kitaplar birbirinden ayrılmamak üzere, kaç değişik şekilde yan yana sıralanabilir? A)30 B) 90 C) 1440 D)8640 E)8460 çözüm Aynı tür kitaplar birbirinden ayrılmayacağından; 5 matematik kitabı = 5! şeklinde 2 edebiyat kitabı = 2! şeklinde 3 tarih kitabı = 3! Şeklinde sıralanır. Burada matematik, edebiyat, tarih kitapları birer kitap gibi düşünülür, böyle olunca 3! Şeklinde de bunlar sıralanır. Öyleyse; 3! (5! .2! .3!) = 8640 olur. Cevap D MMMMM EE TTT

Permütasyon 1.tanım n tane elemanın bir sıra üzerinde r li sıralanışlarından her birine n nin r li bir permütasyonu denir. n elemanının r li permütasyonlarının sayısı, n r olmak üzere; bu formulden şu sonuçlar çıkarılabilir. P(n,r) permütasyonlarının sayısını bulmak için, n den geriye doğru, r tane ardışık çarpan çarpılır. P(n,n) = n! P(n,1) = n p(0,0) = 1 p(n,0) = 1

Permütasyon Örnek: işleminin sonucu nedir? A)14 B)22 C)28 D)36 E)42 çözüm

Permütasyon Örnek: işleminin sonucu nedir? A)14 B)22 C)28 D)36 E)42 çözüm veya n den geriye doğru, r tane ardışık çarpan çarpılarak bulunabilir. Olur. cevap B

Permütasyon ! Permütasyonlarda birbirinden farklı elemanların değişik sıralanışları söz konusudur. Permütasyon olan ifadeler genelde; Kaç türlü sıralanabilir? Dizilebilir? Poz verebilir? Kaç türlü sayı yazılabilir? Anlamlı yada anlamsız kaç türlü kelime yazılabilir? Yuvarlak masa etrafında kaç türlü oturulabilir? Şeklindedir. !

Permütasyon 2. Dairesel dönel permütasyon n elemanlı bir kümenin elemanlarının, bir çemberin etrafında birbirinden farklı dizilişlerinden her birine, dairesel permütasyon denir. n elemanlı bir çember etrafında; (n-1)! Farklı bir şekilde sıralanır

Permütasyon Örnek: 7 kişilik bir aile, anne ile baba yan yana oturmak şartıyla, daire şeklindeki bir masa etrafına kaç değişik şekilde oturabilirler? A) 24 B) 48 C) 120 D) 240 E) 90 çözüm

Permütasyon Örnek: 7 kişilik bir aile, anne ile baba yan yana oturmak şartıyla, daire şeklindeki bir masa etrafına kaç değişik şekilde oturabilirler? A) 24 B) 48 C) 120 D) 240 E) 90 çözüm Anne ile baba yan yana oturacağından 1 kişi gibi düşünülür. 6 kişi yuvarlak masa etrafında 5! Değişik şekilde oturur. anne ile baba kendi aralarında 2! Değişik şekilde oturacağından; 5! . 2! = 120 . 2 = 240 değişik şekilde oturabilir. Cevap D

Permütasyon 3 tekrarlı permütasyon Önce sanki tekrar eden yokmuş gibi sıralanır. Sonra tekrar eden durumların sıralanış sayısı atılır. Çarpım durumundaki ifadeden, fazlalıkların atılması bölme ile yapılır.

Permütasyon Örnek: MATEMATİK kelimesindeki harflerle anlamlı yada anlamsız kaç kelime yazılabilir? A) 9! B) 8! C) 45360 D) 32424 E) 7! çözüm

Permütasyon Örnek: MATEMATİK kelimesindeki harflerle anlamlı yada anlamsız kaç kelime yazılabilir? A) 9! B) 8! C) 45360 D) 32424 E) 7! çözüm M -> 2 tane A -> 2 tane T -> 2 tane tekrar edilmiştir. Olur cevap C

Test 1- K={0,1,2,3,4} kümesinin elemanları ile üç basamaklı rakamları tekrarsız farklı çift sayı yazılabilir? A) 30 B) 36 C) 42 D)47 E)52 cevap A 2- A={0,1,2,3,4,5,6,7,8,9} kümesinin rakamları 500 ile 700 arasında rakamları tekrarsız kaç değişik çift sayı yazılabilir yazılabilir? A) 32 B) 40 C) 44 D)72 E)84 cevap D 3- A={1,2,3} kümesinin harfleriyle yazılabilecek rakamları tekrarsız 3 basamaklı sayıların toplamı kaçtır? A)1200 B)1332 C)2440 D)2684 E)3156 cevap B 4- Bir lokantadaki 6 çeşit çorba, 4 çeşit tatlı ve 3 çeşit kebapdan birer tane isteyen müşteri üç kaplık yemeği kaç farklı şekilde isteyebilir? A)13 B)72 C) 6!4!31 D) E)144 cevap B 5- olduğuna göre n kaçtır? A) 4 B) 5 C) 6 D) 7 E) 8 cevap B

Test 6- A={0,1,2,3,4,5} kümesinin elemanlarıyla yazılabilecek 4 basamaklı sayılardan kaç tanesi 5 ile kalansız bölünür ? A) 108 B) 120 C) 240 D)320 E)380 cevap E 7- 4 matematik, 4 fizik kitabı aynı dersin herhangi iki kitabı yanyana gelmemek şartıyla bir rafa kaç farklı biçimde dizilebilir? A) 120 B) 248 C) 256 D)576 E)1152 cevap E 8- 4 çocuklu bir aile 6 kişilik bir banka anne ile babanın arasına 2 çocuk oturmak şartıyla kaç farklı biçimde oturabilirler? A)66 B)120 C)144 D)240 E)256 cevap C 9- “KARABAŞ” kelimesindeki harflerin yerleri değiştirilerek yazılabilecek 7 harfli anlamlı yada anlamsız kelimelerin kaç tanesinde A dan sonra B harfi gelir? A)64 B)120 C) 230 D) 320 E)360 cevap E

Test Yandaki şekilde noktalar kullanılarak en az iki köşesi çember üzerinde olmak üzere kaç farklı üçgen çizilebilir? (Çember üzerindeki herhangi iki nokta ile doğru üzerindeki herhangi bir nokta doğrusal değil) 10- A) 75 B) 85 C) 90 D) 95 E) 105 cevap D Yandaki şekilde noktalar kullanılarak en az iki köşesi çember üzerinde olmak üzere kaç farklı üçgen çizilebilir? (Çember üzerindeki herhangi iki nokta ile doğru üzerindeki herhangi bir nokta doğrusal değil) 11- A) 256 B) 315 C) 355 D) 395 E) 435 cevap D

Test -Zor- 1- A={0,1,2,3,4,5} kümesinin elemanlarıyla 3 basamaklı 400’den büyük, rakamları tekrarsız kaç tek sayı yazılabilir ? A) 7 B) 12 C) 15 D) 18 E) 30 cevap E 2- 8 kişilik bir ailede en küçük çocuk anne ile baba arasında olmak üzere yuvarlak bir masa etrafında kaç değişik şekilde oturabilirler? A) 2.5! B) 3!.5! C) 2.7! D)3.6! E)6! cevap C 3- “KAPKARA” kelimesinin harfleriyle 7 harfli anlamlı yada anlamsız kelimelerin kaç tanesi A ile başlar, fakat A ile bitmez? A) 3! B) 4! C) D) 5! E) 6! cevap D 4- Farklı 3 matematik ve 2 Fizik kitabı, herhangi iki matematik kitabı yanyana gelmemek şartıyla kaç farklı biçimde sıralanabilir? A)10 B) 12 C) 16 D) 18 E)24 cevap B 5- 1023355 sayısının rakamlarının yerleri değiştirilerek 7 basamaklı kaç farklı çift sayı yazılabilir? A) 220 B) 240 C) 260 D) 280 E) 300 cevap A

Test -Zor- 6- Şekildeki noktalardan kaç değişik doğru çizilebilir? A) 16 B) 21 C) 22 D) 24 E)28 7- Şekildeki 9 noktadan üç tanesini köşe kabul eden kaç üçgen çizilebilir? A) 84 B) 80 C) 72 D) 60 E) 48 cevap C