Sosyal Bilimler Yayınlarının Görünürlüğü ve Değerlendirilmesinde Yaşanan Sorunlar Doç. Dr. Nazan Özenç Uçak.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Advertisements

 Bir bilim dalının çeşitli konularında yazılmış eserlerin tümüne ulaşmak için, mevcut bilgi kaynaklarının gözden geçirilmesi ve ilgili yayınlara ulaşılması.
İSTEK ÖZEL ACIBADEM LİSESİ 2010-ÖSYS Sunum , İstanbul 29 Ağustos 2009
2009 Sunum, Ankara 22 Temmuz ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi.
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı
ANKARA ÜNİVERSİTESİ Kurumsal Arşivi Açık Erişim Kaynakları
2010-ÖSYS Sunum , TEKİRDAĞ/ÇORLU OCAK 2011
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Diferansiyel Denklemler
Doğrudan Dış Yatırım Bir firma yabancı bir ülkede bir ürünü üretmek ve/veya pazarlamak için tesislere yatırım yapıyorsa, buna doğrudan yatırım denir.
GAZİ ÜNİVERSİTESİ Açıkarşiv Sistemi. Açıkerişim nedir?  Bilimsel içerikli çalışmalara internet ortamında serbest erişimin sağlanmasıdır.
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması Doç. Dr. Doğan Atılgan Yard.Doç.Dr.Sacit Arslantekin Yard. Doç. Dr. Özlem Bayram AB’06 Pamukkale Üniversitesi.
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
YGS- LYS NEVİM DEMİRCİ DANIŞIK.
Erciyes Üniversitesi Vakfınca 1 Ocak 2006 Tarihinden İtibaren Yurtiçi ve Yurtdışı Bilimsel Çalışmalara Verilecek Maddi Desteklerle İlgili İlkeler Doç.
Orta Öğretimden Üniversiteye Gelen Öğrencilerin Temel Bilgisayar Bilgilerinin İl ve Bölge Bazında İncelenmesi: Karadeniz Teknik Üniversitesi Uygulaması.
Yapabildiklerimiz Yapabildiklerimiz
Ankara Üniversitesi Açık Arşiv Uygulaması
WEB OF SCIENCE İLE ATIF TABANLI ARAŞTIRMA DEĞERLENDİRMESİ Eğitmen: Metin TUNÇ This presentation is an introduction to InCites - the new web-based.
KalDer - Üye Memnuniyeti Araştırması TMME Araştırma, KalDer’in 2005 yılından bu yana KA Araştırma tarafından yürütülen TMME modelinin KalDer müşterileri.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
VKV KOÇ ÖZEL LİSESİ 2010 – SINIFLAR DERS SEÇİM SÜRECİ HAKKINDA
Soruya geri dön
YÜKSEKÖĞRETİM KURULU BAŞKANLIĞI tarafından tüm üniversitelere gönderilen yazıda, Eylül 2014 tarihine kadar açık erişim sistemlerinin tamamlanıp veri girişlerinin.
YETKİN LEVENT ÖZEL YENİ SINAV SİSTEMİ YGS-LYS.
Okan Üniversitesi – İstanbul, 20 Şubat 2009 ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
Bilgi Okuryazarlığı Bu çalışma Prof. Dr. Buket Akkoyunlu’nun “Bilgi Okuryazarlığı ve Yaşam Boyu Öğrenme” başlıklı bildirisine dayanılarak hazırlanmıştır.
YASED BAROMETRE 2006 AĞUSTOS.
ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemindeki Gelişmeler.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -6-
TÜRKİYE-AB KATILIM SÜRECİ VE KADIN İSTİHDAMI I
2010-ÖSYS Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi. 1.AŞAMA: Yükseköğretime Geçiş Sınavı (YGS) 2.AŞAMA: Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS)
Amaç Açık Erişim Nedir? Neden Açık Erişim? Açık Erişim Nasıl sağlanır?
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Sağlık Bilimleri Alanında Yayınlanan Akademik Dergilerdeki Değişim: Dönemi Üzerine Bir İnceleme Doç. Dr. Nazmi KOZAK Anadolu Üniversitesi.
Sosyal Bilimlerde Türkçe Yayınlar: Sorunlar ve Çözüm Önerileri Doç. Dr. Feyzan Erkip Bilkent Üniversitesi Güzel Sanatlar, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi.
CAHİT ARF BİLGİ MERKEZİ ULUSAL VERİ TABANLARI Uzman Didem AYDAN Uzman Sibel TABANLIOĞLU V. TÜBİTAK EKUAL Yıllık Toplantısı Mayıs 2009, Antalya.
Eğitim ile İlgili Uluslararası Bilimsel Dergilerde Yayın Yapma Süreci
. Hülya SUFRACI PSi. Dan ve Reh. Öğr YGS- LYS 2015 Fahrettin Arar Çok Programlı Anadolu Lisesi.
ANA BABA TUTUMU ENVANTERİ
AKADEMİK YILI HACETTEPE ÜNİVERSİTESİ’NDE AVRUPA BİRLİĞİ HAYATBOYU ÖĞRENME VE GENÇLİK PROGRAMLARI FAALİYETLERİ.
ESPAÑA SİSTEMA DE EDUCACİÓN LA EDUCACİÓN SUPERİOR LA FORMACİÓN DE LOS DOCENTES AB Ülkelerinde Eğitim Prof. Dr. Mustafa ERGÜN Nurcan BUNAR.
Türk Tıp Fakültesi yayınlarında kurallar ve dergiler Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık Ulusal Sempozyumu Kasım 2008, Ankara Öğr. Gör.
Uzm. Fatma BAŞAR Cahit Arf Bilgi Merkezi Eğitim ve Tanıtım Sorumlusu 22 Eylül 2010 T.C. Sağlık Bakanlığı Eğitim Toplantısı TÜBİTAK.
1 Bilgiye Erişimde Fırsat Eşitliği Projesi Olarak EKUAL'in Doğuşu ve Gelişimi Prof.Dr. Cem SARAÇ Hacettepe Üniversitesi.
Kurumsal Arşivler ve Açık Erişim Uygulamaları 44. Kütüphane Haftası, 31 Mart–4 Nisan 2008 Ömer Orhan Atılım Üniversitesi Kütüphanesi.
“Sosyal Bilimler ve Internet” 18 Nisan 2000, Hacettepe Üniversitesi, Beytepe Y.T. Sosyal Bilim Araştırmalarında Elektronik Yayınların Kullanımı Yaşar Tonta.
PÇAĞEXER / SAYILAR Ali İhsan TARI İnş. Yük. Müh. F5 tuşu slaytları çalıştırmaktadır.
Diferansiyel Denklemler
ALAN DEĞİŞİKLİĞİ VE DERS SEÇİMİ
SOSYAL BİLİMLER VERİ TABANI Uzm. A. Nuray DEMİRKOL 2-3 Kasım 2006.
PERFORMANS DEĞERLENDİRMESİ
İYİ UYGULAMALAR: SİNOP ÜNİVERSİTESİ Hazırlayan Müslüm Yurtseven 3. Ulusal Açık Erişim Çalıştayı Yüksek Öğrenim Kurulu Başkanlığı Ekim 2014, ANKARA.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Veri Tabanları (Uluslararası) Nazan Özenç Uçak Güz.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Giriş: Ders tanımı ve içeriği
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY 369 HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Sosyal Bilimler ve yayın özellikleri Nazan Özenç Uçak Güz.
3. ULUSAL AÇIK ERİŞİM ÇALIŞTAYI AÇIK ERİŞİM ÜNIVERSİTELERDE NELERİ DEĞİŞTİRECEK? Ekim 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA İlkay Holt.
Lisans Yerleştirme Sınavları (LYS) GÖLCÜK RAM REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA BÖLÜMÜ 2016.
YÖK ULUSAL AKADEMİK ARŞİV PROJESİ EĞİTİM SEMİNERİ NEDEN AÇIK ERİŞİM? Mart 2014 Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı BİLKENT ANKARA Gültekin GÜRDAL.
Araştırmacıların konu ve kaynak taraması için harcadıkları zaman sorunlarına, ulusal düzeyde, hızlı, tek merkezden ve kolay arama ile çözüm. Ulusal dergilerin,
F.Ç DERS: İLERİ ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ : İKİNCİL KAYNAKLAR.
ÜNİVERSİTE SINAV SİSTEMİ
Y ÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI AKSARAY REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
Dspace Kurumsal Arşİv KullanIm kILAVUZU
Uluslararası Üniversite Sıralama Sistemleri Genel Bir Değerlendirme
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Türkiye Atıf Dizini nedir?
Sunum transkripti:

Sosyal Bilimler Yayınlarının Görünürlüğü ve Değerlendirilmesinde Yaşanan Sorunlar Doç. Dr. Nazan Özenç Uçak

Bilimsel araştırmalara erişim ve değerlendirme Bilimsel iletişim araştırma sonuçlarının yayınlanması ve kullanılması esasına dayanır. Araştırma sonuçlarının kullanılabilmesi için erişilmesi, erişilmesi için görünürlüğü gerekir. Bibliyografik araçlar yayınların erişimi açısından önemlidir. Yayının kalitesi yayının kullanımıyla, değerlendirme yayın kalitesinin ölçümüyle ilgilidir. Yayınların kullanım oranı dergilerin etki faktörünü artırmaktadır. Atıf indeksleri kullanım ve etki faktörünün ölçülmesinde önemli rol oynamaktadır.

Değerlendirme ve alan özellikleri Değerlendirme neye göre yapılmalıdır? Her alan için aynı değerlendirme ölçütleri geçerli midir? Fen ve sosyal bilimlerin yayın özellikleri aynı mıdır? Atıf indekslerinin (SCI, SSCI ve AHCI) rolü her alan için aynı mıdır? Sosyal bilimler alanında yayınlara erişim ve değerlendirme açısından SSCI yeterli midir?

Sosyal bilimler yayın özellikleri ve atıf indeksi Çalışma alanı Yayın dili Yayın yapılan kaynak türleri Etki faktörü

1. Yerel konuların araştırılması Çalışma alanı içinde yaşanılan toplumla yakından ilgili Üretilen bilgi fen bilimlerinde olduğu kadar evrensel nitelikte değil Bilgi üretim ve kullanımı büyük ölçüde ulusal düzeyde gerçekleşiyor Bu durum özellikle sosyoloji, hukuk, kamu yönetimi, halk bilimi gibi alanlarda daha belirgin (Skelton 1973; Slatter 1988; Hicks 1999; 2004).

Yerel yayın yapma Kuzey Amerika ve Batı Avrupa ülkelerinde ulusal yayınlara atıf oranı %60’ın üzerindedir. Bu ülkelerde sosyal bilimler alanında yapılan araştırmalar kendi içinde ve diğer ülkelerdeki gelişmelerden habersiz gelişmektedir. Diğer ülkelerde ise, özellikle Amerika’da yapılan araştırmaların yakından izlenmesi ve benzer çalışmalar yapılması eğilimi vardır.

Atıf indeksleri ve yerel yayınlar Sosyal bilimciler fen bilimcilere oranla daha fazla ulusal yayın kullanmakta ve yabancı dergilere daha az yazı göndermektedir (Brittain,1984; Yitzhaki, 1998). SSCI ve AHCI tarafından kapsanan sosyal ve insan bilimler dergilerinin daha az sayıda, uluslararası nitelikli ve ABD ağırlıklıdır. SSCI’in kapsadığı hukuk dergilerinin %83’ü, yönetim dergilerinin %71’i, eğitim dergilerinin %70’i, ekonomi dergilerinin %54’ü ve psikoloji dergilerinin %62’si ABD de yayımlanan dergilerdir (Nederhof ve Noyons, 1990 dan aktaran Nederhof, 2006). 1991yılından sonra Hollanda, Danimarka ve İsveç gibi ülkelerin SSCI kapsamında yayın sayıları artsa da ABD’nin ağırlığı değişmemiştir (Leeuwen, 2006).

2. Yayın dili Yayının dilini belirleyen en önemli unsur yayının kimin için olduğu sorusuna verilecek yanıttır. Bir yayının dilinin İngilizce olması bilimsel değerini artırmaz, ancak görünürlüğünü ve atıf alma oranını artırır. Uluslararası literatürde yer almada araştırma konusu kadar yayın dilinin de etkisi vardır. Sosyal bilimlerde dil bariyeri fen bilimlerine göre bilgiye erişimde daha büyük bir engeldir.

Sosyal konuların ana dilde anlatımı Amerikalı ve İngiliz sosyal bilimciler %99 oranında kendi dillerindeki yazılara atıf yapmaktadırlar. Dünya literatürünün %10’unu oluşturmasına rağmen Alman ve Fransız sosyal bilimciler %60 dan fazla kendi dillerindeki yayınları kullanmaktadırlar. Hollandalı sosyal bilimciler %60’ın üzerine bir oranla kendi dillerinde yayın yaparken bu oran fen bilimciler arasında %3 den daha azdır. Norveçli insan bilimcilerin %44’ü, sosyal bilimcilerin %54’ü İngilizce yayın yaparken bu oran fenbilimlerinde %80’e, tıp alanında %84’e çıkmaktadır.

Hacettepe Üniversitesi’nde 391 tez ve atıf ( bunlardan 128 tez ve atıf sosyal ve insan bilimler alanına aittir ) üzerine yaptığımız bir araştırmaya göre sosyal bilimler tezlerindeTürkçe literatüre atıf oranı %64,5 dir. Aynı araştırmada İngilizce kaynaklara yapılan atıfların oranı mühendislikte %94, fen bilimlerinde %89 iken sosyal ve insan bilimlerinde bu oran %30,5’dir.

SSCI ve yayın dili İngilizce %95 oranla ilk sırada, bunu sırasıyla Almanca, Fransızca ve İtalyanca izlemektedir. Diğer dillerin temsil oranı %1 dir sonrası ABD dışında kalan ülkelerden atıf indeksine giren yayın sayısında bir miktar artış olmasına rağmen yayın dili açısından önemli bir fark yoktur (Leeuwen,2006).

3. Yayın türü Alan özellikleri kullanılan yayın türünü belirlemektedir. Sosyal bilimlerde yayın yelpazesi geniştir. Sosyal bilimlerde zaman baskısının az olması ve bütüncül yaklaşım bu alanda kitaba ve kitap içi bölümlere ilgiyi artırmaktadır. Sosyal bilimler alanında dergi kullanımında zamanla bir artış gözlense de kitapların yoğun kullanımının büyük ölçüde değişmediği yapılan araştırmalardan anlaşılmaktadır (Cronin, Synder ve Atkins, 1997; Lindholm- Romantschunk ve Warner,1996; Uçak, 1997; Kyvik, 2003).

Kitap kullanımıyla ilgili bazı örnekler Sosyal bilimleri genel olarak değerlendiriren bir araştırmaya göre sosyal bilimciler %67 oranında kitaba, %7 oranında kitap içi bölümlere ve %26 oranında dergilere atıf yapmaktadırlar (Nederhof, 2006). Dergi kullanımı fizikte %99’a çıkarken bu oran müzikte %11 dir (Huang ve Chang, 2008). Bir başka araştırma sonucuna göre kitaplara yapılan atıflar sosyolojide %62 iken kimyada %5tir (Broadus, 1971). Felsefede bu oran kitaplarda %70’e, kitap içi bölümlerde %15’e çıkmaktadır (Cullars, 1998).

Hacettepe Üniversitesi’nde yaptığımız araştırmaya göre sosyal bilimler alanında kitaplara yapılan atıflar dergilere yapılan atıflardan yaklaşık üç kat daha fazladır. Kitaplara yapılan atıf oranı: ◦ Felsefede %93 ◦ İngiliz dili ve edebiyatında %87,2 ◦ Sosyolojide %70,7 ◦ Tarihte %67,2 ◦ Ekonomide %54,9 ◦ Psikolojide %26,2’dir (Uçak ve Al, 2008).

Atıf indeksleri ve yayın türü Atıf indeksleri baz alınarak yapılan bir araştırmaya göre dergilere yapılan atıflar ◦ tarihte %35, ◦ sosyolojide %40, ◦ ekonomide %49, ◦ işletmede %56 ve ◦ psikolojide %64’ dür. Aynı araştırmaya göre dergi kullanım oranı fizikte %85, ve kimyada %84 olarak saptanmıştır (Glanzel ve Schoepflin, 1999).

Sosyal bilimlerde araştırma ürünlerinin farklı yayın türlerinde yer alması bu çalışmaların atıf indeksleri dışında kalmasına neden olmaktadır. Toplumu bilgilendirme amacıyla yapılan ve akademik olmayan pek çok yayının izlenebilmesi problemdir. Bu tip yayın yapma alışkanlığı dil, edebiyat ve kamu yönetimi gibi alanlarda daha fazladır. Dergi ağırlıklı bir değerlendirme bu alandaki ürünlerin tamamını kapsamamaktadır (Nederhof ve arkadaşları 1989).

4. Etki faktörü Sosyal bilimlerde gereksinim duyulan bilgi fen bilimlerinde olduğu kadar güncel değil ve kuramsal gelişim daha yavaştır. Yayınların eskime oranları bu özellikten etkilemektedir. Sosyal bilimlerde kaynakların yarı yaşamları fen bilimlerine göre daha uzun, eskime oranları daha yavaştır. Bu durum araştırma ürünlerinin etki süresini de uzatmaktadır. Sosyal bilimlerde araştırma sonuçlarının etkisi daha uzun bir süreye yayılmaktadır.

Atıf indeksleri ve etki faktörü Dergilerin etki faktörü genelde son iki yıl içinde aldıkları atıf sayısı ile ölçülmektedir. Zaman baskısının az olması, eski yıllarda çıkan yayınlara atıf yapma ve kitap kullanımının fazlalığı etki faktörünü etkilemektedir. Etki faktörünün son iki yıl üzerinden hesaplanması sosyal bilimlerde yayın kullanımına ilişkin değerlendirmeyi bütünüyle yansıtmamaktadır.

Sonuç Türkiyede sosyal bilimler alanında üretilen araştırma sonuçlarının görünürlüğü, erişimi ve değerlendirilmesinde alan özelliklerinin dikkate alınmamasından kaynaklanan sorunlar vardır. Türkiye’de sosyal bilimler alanında yayınların izlenmesi ve değerlendirilmesinde atıf indeksleri yeterli değildir. Kendi üniversitemizde üretilen bir yayından haberdar olmak SSCI de yer alan bir yayından haberdar olmaktan daha zor olabilmektedir.

Öneriler Ulusal konu bibliyografyaların/veri tabanlarının geliştirilmesi, Dergi dışında kitap ve kitap içi bölümlere erişim sağlayacak şekilde konu bibliyografyalarının hazırlanması, Üniversite yayınlarının görünürlüğü ve erişimi için kurumsal açık arşivlerin oluşturulması, Sosyal ve insan bilimleri yayınlarının değerlendirilmesinde alan özelliklerinin dikkate alınması; bu özelliklere uygun atıf indeksi tasarlanması ve bu konuda koordinasyonun sağlanması gereklidir.