ANKARA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Televizyon ve okul başarısı
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
TELEVİZYON VE BİLGİSAYAR
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
ÇOCUKLUK ÇAĞINDA ZİHİNSEL GELİŞİMİ DESTEKLEYİCİ OYUNCAKLAR
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
Bilgisayarla tanışmak ya da bilgisayar eğitimine başlamak için okulöncesi yıllar, çoğu eğitimci tarafından uygun dönem olarak değerlendirilmektedir. Öğrenmeyi.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
ÖZEL TERCÜMAN LİSESİ ANAOKULUNDAN İLKÖĞRETİME SEMİNER PROGRAMI
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
ŞİDDET VE ŞİDDET EĞİLİMİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
SURRAM.
EĞİTİCİ OYUNCAKLAR.
HOŞGELDİNİZ.
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
OYUN VE OYUNCAK.
OYUN ve OYUNCAK SEÇİMİ.
ANNE BABA TUTUMLARI VE ÇOCUKLA İLETİŞİM
Aile İçi İletişim.
OYUN ÖRNEKLERİ NAZAN ÜNAL.
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
ZÜBEYDE HANIM ANAOKULU REHBERLİK SERVİSİ
ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMEK
ÖĞRENİM ÇAĞI GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
BÖLÜM 10 OYUN. BÖLÜM 10 OYUN 1. Fiziksel Büyüme ve Gelişmeyi Etkileyen Faktörler Oyun, çocuğun fiziksel, zihinsel, duygusal ve sosyal yönden gelişimini.
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Okul Öncesi Dönemde Rehberlik Hizmetinin Özellikleri
BAĞIMLILIK TÜRLERİ 1-TEKNOLOJİ 2-TÜTÜN 3-MADDE 4-ALKOL 5-KUMAR
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
TELEVİZYONUN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
TELEVİZYONUN İNSAN HAYATINDAKİ YERİ, ÖNEMİ VE ETKİLERİ
Bebeklik ve İlk Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
, Eğitici Drama Nedir? Önceden belirlenmiş açık ve net eğitim amaçları olan, tüm çocukların kendi öğretmenleri ile birlikte, daha çok büyük motor hareketlerle.
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
OYUNUN GELİŞİM ALANLARINA ETKİSİ VE ÇEŞİTLİ ÖRNEKLER
OKULÖNCESİ DÖNEMDE TV VE BİLGİSAYAR KULLANIMI
ZARARLI ALIŞKANLIKLAR TEKNOLOJİ BAĞIMLILIĞI
TV. – BİLGİSAYAR – İNTERNET – TELEFON. DOĞRU KULLANIMI
GELİŞİM DÖNEMLERİ 0-3 Yaş Gelişim Dönemi 3-6 Yaş Gelişim Dönemi.
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
BİRİNCİ SINIF ÖĞRENCİ VELİLERİNE ÖNERİLER ……………….. İlköğretim Okulu.
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
MEDYA VE ÇOCUK
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
EBEVEYNLERİN ÇOCUKLA KALİTELİ ZAMAN GEÇİRMESİ
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
OYUN Halime Helin YILMAZ Hazal Ekşi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

ANKARA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ ÇOCUK, OYUN ve OYUNCAKLAR ANKARA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ

Oyun; Çocuğun kendi kendini ifade ettiği, yeteneklerini  fark ettiği, yaratıcı potansiyelini kullanabildiği, dil, zihin, sosyal, duygusal ve motor becerilerini geliştirebileceği önemli bir fırsattır.

“Çocukların oyunu oyun değil, onların en ciddi uğraşıdır.” Montaigne

OYUN OYNAMANIN ÇOCUĞUN GELİŞİMİNDEKİ ETKİLERİ Oyun, çocuğun bedensel, duygusal, sosyal, zihinsel ve dil gelişiminde önemli bir rol oynar.

Oyun yoluyla çocuk; Düşünmeyi ve kendi başına karar vermeyi öğrenir, Sorumluluk almayı, işbirliği içinde paylaşmayı öğrenir, Hayal gücünü, becerilerini ve yaratıcılığını geliştirir, Dikkatini bir noktaya toplamayı ve becerilerini organize etmeyi öğrenir, Kendini tanımayı öğrenir, En güçlü ve doğal dürtülerinden biri olan, saldırganlık dürtüsünü boşaltma olanağı bulur,

Değişik sosyal rolleri denemeyi, duygularını dışa vurmayı ve başka nesneleri ya da insanlarla ilişkilerini inceler, Kas gelişimini hızlandırır ve güçlendirir, Çevresini araştırma, objeleri tanıma ve problem çözme imkanı sağlar, Kendisini ifade etmeyi, sözlü olarak ifade edilenleri anlamayı, yeni sözcükleri öğrenir, Toplu yaşam kurallarını öğrenir.

ANNE-BABA VE ÇOCUK İLİŞKİSİNDE OYUNUN YERİ Anne-babalar, Çocuklarıyla ilişkilerinin önemli bir kısmını oyun aracılığı ile gerçekleştirir. Oyun oynayarak çocuklarına yaklaşabilirler ve onları keşfetme fırsatı yakalarlar Oyun aracılığıyla çocuklarıyla iyi vakit geçirirler ve onlara bir şeyler öğretirler. Çocuklarıyla iyi bir ilişki kurmak için onlara iyi birer oyun arkadaşı olmalıdırlar.

OYUN SINIFLAMALARI Tek başına oyun Başka bir oyunu izleme Paralel oyun İşbirliğine dayalı kurallı oyun

ÇOCUKLARIN YAŞLARINA GÖRE OYNADIKLARI OYUN TÜRLERİ Tek başına oyun oynadığı dönemdir 0-2 yaş arasında ses, şekil ve renklere duyarlıdırlar Oturmaya başladığında nesneleri ağzına götürür, yürümeye başladığında nesneleri atar 2-3 yaşla birlikte başka çocuklarla oynamaya başlarlar Hayali oyunlar başlar İnsanların ve olayların taklit edildiği oyunlar başlar Nesneleri oyuncak gibi kullanır (sopa=at)

4-6 YAŞ Bedensel hareketlerin gelişmesiyle hareketli oyunlar başlar Taklit içerikli oyunlar daha karmaşık hale gelerek devam eder. El kaslarının gelişmesiyle el becerilerini kullandığı etkinlikler başlar (kesme, çizme, resim boyama vb.). Oyunlar cinsiyete göre farklılaşmaya başlar.

7-9 YAŞ Okulla birlikte kurallı oyunlar başlar. Erkekler daha çok takım oyunlarından ve yarışmalardan hoşlanır. Kızlar yakın arkadaşlıklar kurarak birlikte seksek, ip atlama v.b. oyunlar oynarlar.

OYUN OYNARKEN ÇOCUĞU DESTEKLEME I Anne-babalar, Çocuğun oynayabileceği güvenli bir ortam hazırlayın. Çocuğa oynarken rahat edebileceği kıyafetler giydirin. Her gün düzenli olarak (15-20 dakika ) sadece çocukla oyun oynayın. Oyunun kurallarını onun koymasına izin verin! Çocuğun oyunlarına katılın ama fazla müdahale etmeyin. Yumuşak bir ses tonuyla konuşun. Gülümseyerek ve göz teması kurarak oyun oynayın.

OYUN OYNARKEN ÇOCUĞU DESTEKLEME II Anne-babalar, Olumlu mesaj veren oyunlar oynayın. Çocuğunuzu hayal gücünü ve yaratıcılığını zenginleştiren oyunlar oynaması için teşvik edin. Çocuğunuzun oyunlarını olumlu pekiştirin. Çocuğunuzun yaptıklarını gördüğünüzü ve bunlarla ilgilendiğinizi ona belirtin. Çocuğunuza sevgi dolu ve sıcak yaklaşıp, oyun oynayarak ilgilendiğinizde çocuğunuz daha iyi gelişir ve beceriler kazanır.

Oyuncakların Özellikleri I Oyuncağın tüyleri çocuğun ağzına, burnuna kaçmamalıdır, Zehirli maddeler içermemelidir, Yıkanabilir, dayanıklı, sağlam olmalıdır, Küçük parçaları olmamalıdır, Sivri uçları, kesici kenarları, parmaklarının sıkışabileceği ek yerleri ve gözlerine zarar verebilecek çıkıntıları olmamalıdır

Oyuncakların Özellikleri II Çocuğun bedenine uygun büyüklükte ve ağırlıkta olmalıdır, Oyuncaklar düzenli olarak gözden geçirilmeli, hasarlı ve kırık olanlar tehlikeli olabilecekse atılmalıdır, Bozuk para, çakmak, sigara gibi malzemeler çocuğa zarar verebileceğinden oynaması için verilmemelidir, Oyuncaklar, zengin uyarıcıları içermeli, çok fonksiyonlu olmalıdır.

Oyuncakların Özellikleri III Farklı tür oyuncaklar almaya özen gösterin, Pahalı ve elektronik oyuncaklardan ziyade çocuğun yaratıcılığı ve hayal gücünü geliştirici oyuncaklar alınmalıdır, Oyuncağı alırken, çocuğun seçmesine izin verin, Çocuklarla birlikte oyuncaklar üretebilirsiniz, Oyuncak alırken cinsiyet ayrımı gözetmeyin, Evinizde çocuğunuzun oyuncaklarını açık raflarda saklayın,

ÇOCUK ve TELEVİZYON I Televizyonda ses ve görüntü birlikte verildiği için ilk aylardan itibaren çocukların ilgisini çeker. Çocuğun, gelişiminin ilk 3 yılında olması gerektiğinden fazla televizyon izlemesi konuşmada gecikme ve dış dünyayla iletişimde sorunlar yaşamasına neden olabilir. Özellikle daha rahat yemek yedirebilmek amacıyla televizyon karşısına oturmak için teşvik edilen çocukların ilerde de aynı şekilde televizyon izleme alışkanlığı gelişir.

* Kontrolsüz şekilde televizyon izleyen çocukların yorum yapma, muhakeme etme yetenekleri olumsuz etkilenmektedir * Fazla televizyon izleyen çocuk sadece bilgi almaya alışır ve etkileşime girmez

Özellikle daha rahat yemek yedirebilmek amacıyla televizyon karşısına oturmak için teşvik edilen çocuklarda okul yıllarında da sürdürecekleri şekilde televizyon izleme alışkanlığı gelişir Kontrolsüz şekilde televizyon izleyen çocukların yorum yapma, muhakeme etme yetenekleri olumsuz etkilenmektedir Fazla televizyon izleyen çocuk sadece bilgi almaya alışır ve etkileşime girmez

ÇOCUK ve TELEVİZYON II Eğitimsel içerikli programlar özellikle çevresel koşulları yetersiz olan çocuklar için faydalı olabilir. Çocukların gerçek hayatta karşılaşma fırsatı bulamadıkları doğa ve çevre ile ilgili programları izlemesi ( doğa belgeselleri) okul bilgisini görsel olarak destekler. Teşvik edici ve merak uyandırıcı olur.

ÇOCUK ve TELEVİZYON III 2 yaşlarında çocuklar televizyon karşısında en fazla 1 saat kadar, kısa çizgi filmler ve eğitimsel içerikli programlar izleyebilir. Çocuklar, okul öncesi dönemde 1 saat kadar çizgi filmler, çocuk filmleri ve eğitimsel programları izleyebilirler.

anne-babayla zaman geçirmek isterler. * Okul çağındaki çocuklar okul ve günlük ihtiyaçlarının karşılanması dışında kalan zamanlarının en fazla dörtte biri kadar televizyon izlemelidirler. * Çocukla sohbet etmek, oyun oynamak ve hobiler için zaman ayrıldığında çocuklar televizyon izlemekten ziyade, anne-babayla zaman geçirmek isterler.

Anne –Babalara Öneriler ÇOCUK ve TELEVİZYON IV Anne –Babalara Öneriler Televizyon izlemeleri konusunda tavrınız net olsun. TV saati belirleyin. Şiddet ve saldırganlık içermeyen çizgi film ve programları izletin. Okula giden çocuklara dinlenme, yemek, oyun, uyku ve ders dışında zamanları kalıyorsa TV izlemelerine izin verin.

* Çocuğun yaşına uygun programları izlemesine izin verin. * Çocuklarınızla daha fazla birlikte olur ve faaliyetler yaparsanız, onları çeşitli sportif ve sosyal etkinliklere yönlendirirseniz TV izlemek istemeyeceklerdir.

Çocukların bilgisayarla fazlaca zaman geçirmesi; BİLGİSAYAR ve ÇOCUK I Çocukların bilgisayarla fazlaca zaman geçirmesi; çocukların göz sağlığının bozulmasına neden olur hareketi kısıtlar, kas gelişimini engeller, abur cubur yeme alışkanlığı gelişirse kilo artışı görülebilir.

Benlik algısının ve benlik değerinin bozulmasına neden olur * Benlik algısının ve benlik değerinin bozulmasına neden olur. * Sosyalleşmeyi engeller. * İletişim becerileri gelişmez. * Dil becerileri ve sözel becerileri geri kalır. * Duygusal gelişim engellenir. * Yaratıcılıkları sınırlanır. * Dikkati yoğunlaştırma ve sürdürmede sorun yaşar * Davranış bozukluklarına neden olur (saldırganlık, öfke vb.)

BİLGİSAYAR ve ÇOCUK II Okul çağında çocukların oyunun yanı sıra ödevlerini internetten araştırması onların araştırmacı ruhunu geliştirir. Çocukların yaşlarına uygun, şiddet ve saldırganlık içermeyen, daha çok zeka gelişimini destekleyen bilgisayar oyunlarını oynamaları zihinsel gelişimlerine olumlu destek verir. Aşırıya kaçmadan çocukların bilgisayarla vakit geçirmeleri görsel becerilerini geliştirir.

BİLGİSAYAR ve ÇOCUK III Anne-Babalara öneriler Bilgisayar ve internette geçirecekleri süreyi belirleyin ve bu süreyi aşmasına izin vermeyin. Yaşlarına ve eğitim hedeflerine uygun eğitim programları ve bilgisayar oyunları alın. Belli bir bilince ulaşana kadar yaptığı çalışmaları ve bilgisayar başında geçirdiği süreyi denetim altında tutun. Çocuğun bilgisayarda yaptığı çalışmaları onunla paylaşın.

Anne-Babalara Öneriler BİLGİSAYAR ve ÇOCUK IV Anne-Babalara Öneriler Bilgisayar kullanıcısıysanız evde gereğinden fazla bilgisayar başında zaman geçirmeyerek çocuğunuza olumlu örnek olun. Çocuğunuz internet kullanıyorsa onun için uygun olan sitelerin listesini belirleyerek girdiği siteleri kontrol altına alın. İnterneti uygun kullanıp kullanmadıklarını girdikleri siteleri kontrol ederek denetleyin

teşekkürler

SORULAR