TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Oktay ERBEY CRM & B2B Ürün Satış Hizmet Yöneticisi
Advertisements

TEMEL LOJİSTİK Doç. Dr. Murat ERDAL muraterdal.com.
Kurumsal Kaynak Planlama ( Enterprise Resource Plannning)
Strateji Tasarımı İlker acar.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
PERAKENDECİLİK VE TOPTANCILIK
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Üretim Yönetimi ve Pazarlama
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
ELEKTRONİK TİCARET VE LOJİSTİK HİZMETLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 05 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
BÖLÜM VI ÜRETİM YÖNETİMİ.
GÜNDEM Tedarik Zinciri (TZ) Nedir? Neden TZ? TZ süreci ve Elemanları
Tedarikçi Tarafından Yönetilen Stoklar (TYS)
İÇ VE DIŞ PAZARLARDA ETKİNLİĞİ ARTIRMA YÖNTEMLERİNDEN EN ÖNEMLİSİ KULLANILAN LOJİSTİK ALT YAPISIDIR !!!
Prof. Dr. M. Erdal GÜZELDEMİR
Tedarik Zinciri Ve Yönetimi
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 5 Eylül 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Bölüm 10 İşlevsel Stratejiler (Fonksiyonel/Bölümsel Stratejiler)
HAFTA I.
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Bilgi Sistemi Organizasyonlar içerisindeki kontrol ve karar verme mekanizmalarında kullanılacak bilginin toplanması, işlenmesi, saklanması ve dağıtılmasını.
3. Üretim Sistemi Geliştirme Planı ve Üretim Planının Hazırlanması
TEDARİK (SATINALMA) TEDARİK FONKSİYONU:
Müşteri Hizmetleri/ Karşılama Oranı Planlaması
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
TÜRKİYE EKONOMİSİNE GENEL BAKIŞ VE SON GELİŞMELER KEMAL UNAKITAN MALİYE BAKANI 15 Ekim 2008 T.C. MALİYE BAKANLIĞI.
Fonksiyonel Bakış Açısıyla Sistemler
Dağıtım kanalları ve fiziksel dağıtım
STOK MALİYETİ.
İşletmeyi neden kurarız ?
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
İşletmelerde Bilişim Sistemleri
Tedarik Zinciri Yönetimi
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
İnsan Kaynakları Bilgi Sistemleri
Pazarlama İlkeleri Pazarlamanın Tanımı Kapsamı ve Gelişimi
KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ
STOK YÖNETİMİ Mba Operasyon yönetimi
Girişimcilik.
Pazarlama Kanalları ve Dağıtım Politikaları
ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
Manufacturing Planning and Control – İmalat/Üretim Planlama ve Kontrol
Chapter 8 Vollmann, Berry, Whybark, Jacobs
Modern Taşımacılık Yönetimi Yaklaşımları 3PL 4PL ŞEVVAL OLGAÇ.
TEDARİK ZİNCİRİ TASARIMI
Tedarik ziNCİRLERİ yÖNETİmi
DAĞITIM KAVRAMI ve DAĞITIM KANALLARI
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Tedarik Zinciri – Temel Kavramlar
Tedarik Zinciri Performans Ölçümü
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ.
KİTAP: PROF.DR. BÜLENT KOBU
ÜRETİM ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
ÜNİTE 2: ÜRETİM YÖNETİMİ.
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Tedarik Zincirinde Karar Aşamaları
Bölüm 2 ÖRGÜTLERDE BİLGİ YÖNETİMİ, KARAR VERME VE BİLİŞİM SİSTEMLERİNDEKİ HİYERARŞİK YAPININ MİMARİSİ Kısım 2.
PAZARLAMA KANALLARI VE FİZİKSEL DAĞITIM
6. HAFTA KALİTE MALİYETLERİ.
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİM SİSTEMLERİ
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
İŞLETMEDE BİLGİ SİSTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Pazarlama İletişimi
Sunum transkripti:

TEDARİK ZİNCİRİ YÖNETİMİ Dursun GÜNER 2013528206027

GİRİŞ Günümüzde artan rekabet koşullarında firmalar sürekli olarak pazar paylarını artırmaya çalışırken, bir yandan da maliyetlerini düşürmeyi hedeflemektedirler. Bu yüzden potansiyel müşterilere gereken zamanda gereken ürünleri gereken şekilde ulaştırmak gerekirken, bir yandan da bunu gerçekleştirmek için tedarikçilerle etkin bir şekilde çalışarak gereken hammadde veya malzemeyi gereken zamanda ve en düşük maliyetle tedarik etmek gerekmektedir.

GİRİŞ Böyle bir sistemin günümüzün devasa şirketlerinde oluşturulabilmesi ve rekabet düzeylerinin devamı için tedarik zinciri sisteminin kurulması gerekmektedir. Bu ihtiyaca bağlı olarak 1980’li yıllardan itibaren gelişen Tedarik Zinciri Yönetimi temel olarak örgütün dış çevresine odaklaşan ve tedarikçileri ile bütünleşmeyi temel alan bir yönetim felsefesidir.

Tedarik Zinciri Bir ürünün ilk maddesinden başlayarak, tüketiciye ulaşması ve geri dönüşümünü de içeren tüm süreçlerde yer alan tedarikçi, üretici, distribütör, perakendeci ve lojistikçilerden oluşan bir bütündür.

Tedarik Zinciri Yönetimi Tedarik zinciri teknik olarak, malzeme tedariki işlemlerini yerine getiren, bunları yarı mamul ve mamullere dönüştüren ve daha sonra bunları dağıtım kanalıyla müşterilere ulaştıran hizmet ve dağıtım seçeneklerinden oluşan şebekedir.

Tedarik Zinciri Yönetimi Bu malzemelerin sağlanması, bu malzemelerin ara ve tamamlanmış ürünlere dönüşümü ve tamamlanması ürünlerin müşterilere dağıtımı fonksiyonlarını yerine getirir. Tedarik zincirini; “Temel Tedarik Zinciri”, “Genişletilmiş Tedarik Zinciri” ve “Üst Seviye Tedarik Zinciri” olmak üzere üçe ayırmak mümkündür. Temel tedarik yalnız firma, müşteri ve tedarikçi varken, üst seviye tedarik zincirine üçüncü parti tedarikçi, müşteri ve sağlayıcılar da dahil olmuştur.

Tedarik zinciri yönetimi Tedarik zincirinin yönetimi ise, hammaddenin sisteme girip son kullanıcıya teslim edilmesine kadar gerçekleşen zincirdeki hem yukarı, hem de aşağı tüm malzeme ve bilgi akışlarını kontrol ve koordinasyonunu kapsayan bir faaliyettir.

Şişe Sütün Tedarik Zinciri Yem Üreticileri Besi Çiftlikleri Kum, Soda, Kireç üreticileri Şişe Üreticileri Kapak Üreticileri Süt Üreticileri Perakendeciler Tüketiciler Etiket Üreticileri Alüminyum Folyo Alüminyum Üreticileri

Klasik Tedarik Zinciri Yönetimi

Tipik Tedarik Zinciri Satın alma Üretim Dağıtım Kabul Stok Operasyonlar Stok

Tedarik Zinciri Yönetimine Neden İhtiyaç Duyulur? Operasyonların iyileştirilmesi Dış kaynak kullanım seviyelerinin artması Taşıma maliyetlerinin artması Rekabet baskıları Küreselleşmenin artması e-ticaretin öneminin artması Tedarik zincirinin karmaşıklığı Stok yönetimi ihtiyacı

Kamçı Etkisi Kamçı Etkisi bir tedarik zincirinde son tüketiciden üreticilere doğru gidildiğinde talebin varyansının giderek artması durumudur. Kamçı etkisinin ana nedenleri kısaca sipariş ile teslimat arasında geçen sürenin uzunluğu, tahmin hataları, bilgi paylaşımındaki problemler, uzun temin süreleri, yığın siparişler, fiyat değişiklikleri, promosyonlar ve ürün karması değişiklikleri olarak özetlenebilir.

Küresel Tedarik Zincirleri Firmalar için hem tedarikçiler hem de pazar bütün dünyadan olabilir artık. Küresel zincir. Artan Karmaşıklık Dil Kültür Döviz kuru dalgalanmaları Politika Taşıma maliyetleri Yerel yetenekler Finans ve ekonomi Çevre

Etkin Tedarik Zinciri Pazarı, dağıtım kanallarını, süreçleri, ve tedarikçileri birbirine bağlar. Tedarik zinciri üyelerine Tahmin paylaşımı Gerçek zamanlı siparişlerin durumunu belirleme Ortakların stok verilerine ulaşmayı sağlamalıdır.

Tedarik Zinciri Yönetiminin Faydaları Girdilerin teminini garantileyerek, üretimin devamlılığını sağlar Tedarik süresini azaltarak, pazardaki değişikliklere kısa sürede cevap verilmesini sağlar Tüketici taleplerini en iyi şekilde karşılayarak kaliteyi arttırır.

Tedarik Zinciri Yönetiminin Faydaları Teknoloji kullanarak yeniliğe teşvik eder Toplam maliyetleri azaltır İşletmenin tüm bilgi, materyal ve para akışını yönetebilir duruma gelmesini sağlar. Zincir boyunca maliyetlerin düşmesi

Tedarik Zincirinin Modellenmesi : Belirleyici Faktörler Ürün özellikleri Pazarın talep yapısı ve üretimin cevap şekli Üretim teknolojisi Coğrafi uzaklık ve dağıtım imkanları Maliyetler

Tedarik Zincirinin Temel Fonksiyonları Talep ve Sipariş Yönetimi Satın alma Planlama Stok Yönetimi Depo Yönetimi Sevkiyat ve Dağıtım Üretim ve teslimat Müşteri Hizmetleri

Talep ve Sipariş Yönetimi : Müşteri kayıplarının en büyük sebeplerinden biri sipariş gecikmeleri, yok satışlar yada elde kalan stoklardır. Talep ve sipariş yönetiminde temel amaç müşteri siparişlerinin etkin ve entegre işleyen bir süreçte, hızla cevaplanmasıdır.

Satın Alma: Müşteri siparişlerini zamanında, kaliteli ve uygun maliyetle karşılayacak malzeme ve ürünlerin optimum maliyet, kalite ve hızda temini fonksiyonudur.

Planlama: Müşteri siparişlerinin zamanında karşılanması amaçlı üretim planları, malzeme alım programları oluşturmak, bunları dinamik bir yapıda revize ederek yönetmek, aynı zamanda üretim ve diğer işletme maliyetlerini ve kısıtlarını etkin bir şekilde yönetmek planlama fonksiyonunun görevidir.

Stok Yönetimi Üretim planına uygun, şirket stok hedeflerine göre ürün ve malzeme stok seviyelerinin belirlenmesi ve stokların verimli yönetim fonksiyonudur.

Depo Yönetimi Stokların uygun şartlarda, uygun maliyetlerle, hızlı hareket sağlayacak alt yapılarla ve nerelerde depolanacağı kararları tedarik zincirinde depo yönetiminin görevleridir.

Sevkiyat ve Dağıtım Satışa hazır ürünün depolardan müşterilerin istedikleri noktalara dağıtılmak amacıyla yapılan aktivitelerin bütünüdür.

Tedarik Zinciri Kararları Tedarik zinciri için verilen kararlar iki geniş kategoride sınıflandırılmaktadır: Stratejik ve operasyonel. Stratejik kararlar uzun bir zaman ufkunda verilmektedir. Bunlar, işletmenin stratejisiyle sıkı sıkıya bağlıdır ve bir tasarım perspektifinden tedarik zinciri politikalarını yönlendirir. Diğer taraftan operasyonel kararlar kısa vadelidir ve günlük faaliyetlerde yoğunlaşmaktadır. Bu çeşit kararlardaki çaba, “stratejik” tedarik zincirindeki mamul akışının etkin ve verimli bir biçimde yönetilmesidir.

Tedarik Zinciri Yönetiminde Temel Dört Karar Alanı Bulunur: Tedarik zinciri yönetiminde temel dört karar alanı bulunur: 1. Yerleşim 2. Üretim 3. Envanter ile 4. Nakliye (dağıtım)

Tedarik Zincirinde Akış Türleri Tedarik zincirinde üç türlü akış vardır: Mal Akışı, Parasal Akış, Bilgi Akışı ve bu üç akış oldukça iç içe geçmiş bir yapıdadır. Mal Akışı tek yönlü olarak tedarikçiden müşteriye doğru hareket ederken, Bilgi Akışı karşılıklı olarak hareket etme özelliğine sahiptir.

Tedarik Zincirinde kullanılan Yazılım ve Analizler MRP1: Elektronik Malzeme İhtiyaç Planlaması MRP2: Üretim Kaynakları Planlaması RP1 ve ERP2: Kurumsal Kaynak Planlaması ABC Analizi

Tedarik Zinciri Yönetimi Başarı İlkeleri 1.İlke: Farklı grupların servis ihtiyaçlarına dayanan müşteriler gruplara ayrılmalı ve tedarik zinciri bu gruplara hizmet vermek üzere adapte edilmelidir. 2. İlke: Lojistik ağı, hizmet ihtiyaçları ve müşteri gruplarının karlılığına göre uyarlanmalıdır. 3.İlke: Tutarlı tahminler ile optimal kaynak tahsisi garanti edilerek pazar işaretleri izlenmeli ve buna bağlı olarak tedarik zinciri çerçevesinde talep planlaması sıraya dizilmelidir.

Tedarik Zinciri Yönetimi Başarı İlkeleri 4. İlke: Ürün müşteriye tanıtılmalıdır ve tedarik zinciri boyunca olan dönüşümler hızlandırılmalıdır. 5. İlke: Tedarik kaynakları, malzeme ve hizmet sahibi olmanın maliyetini azaltmak için stratejik bir biçimde yönetilmelidir. 6. İlke: Birden fazla karar verme seviyesini destekleyen ve ürünlerin, hizmetlerin ve bilgilerin akışını açık bir şekilde gösteren, tedarik zinciri kapsamında bir strateji geliştirilmelidir.

Tedarik Zinciri Yönetimi Başarı İlkeleri 7. İlke: Uç kullanıcıya etkili ve verimli bir şekilde ulaşmada toplam başarıyı ölçmek için kanal çerçevesindeki performans ölçütleri benimsenmelidir.

Tedarik Zincirinin İyileştirilmesi Karar verme için iyi tanımlanmış tüzükleri olan iyi tanımlanmış prosesler Organizasyonel ve fonksiyonel bariyerlerin ortadan kaldırılması Tedarik zinciri boyunca olan taleplerin erkenden görülebilmesi Tedarik zinciri işlemlerini yönlendiren ve tedarik zinciri boyunca bilgiyi bütünleştiren bir dizi plan

Tedarik Zinciri Yönetimi Sonrası Envanter azalması % 50 Tam Zamanında teslim oranında artış % 40 Sayım Süresinde azalma % 27 Yok satma (Stok da bulunmama) oranında azalma 9 kat

Tedarik Zinciri Yönetimi Sonrası 1990 2000 Bir otomobil için gereken süre 20 saat 14 saat Televizyon üretim süresi 10 dakika 6.9 saniye Otomotivde yan sanayiden ikmal süresi 4 ay 15 gün Otomotiv parçalarının imalata girişi 21 gün 12 gün Acil parçalar 20 gün 5 gün Ürünün teslim süresi 45 gün 4 gün Daha hızlı olmak demek daha kısa sürede taşımak demek değildir. Öte yandan, teknolojinin etkisi ile tek dokunuşta satışların, stokların, siparişlerin, sevkiyatın görülmesi bu hızı sağlamıştır. Bu hız tedarik zincirinin etkin yönetilmesi ile sağlanmıştır.

TEŞEKKÜRLER