SATRANÇ ANTRENÖRÜ VE HAKEMİ OYUN SONU ÇALIŞMALARI MENDERES SARGIN SATRANÇ ANTRENÖRÜ VE HAKEMİ
Oyun Sonu Oyun sonu her satranç maçında oynanmaz bu nedenledir ki oyun sonu hakkında teknik sahibi olan satranç oyuncusu azdır. Oyun sonuna geçtiğimizi nasıl anlarız? Eğer Şahınız, açılıştaki ve oyun ortasındaki konumundaki gibi taşların arkasına saklanmıyorsa ve hareketlilik kazandıysa, ağır taşlar oyunda yoksa ya da çok azsa, çok az sayıda taş kalmışsa artık oyun sonundasınızdır.
Oyun sonu Adından da anlaşılacağı gibi oyunun son kısmıdır. Bir çok önemli konuyu barındırır. Bir çok kişi, özellikle satranca yeni başlayanlar; oyun sonunun taş sayısının az olmasından dolayı daha kolay olduğunu düşünürler. Oysa tam tersidir. Taşların hareket gücü ve olasılıkları da artar. Gelin hep birlikte oyun sonunun bilinmezliğine geçelim. İşte önemli konular.
Önemli konular… Oyun sonunda aşağıda yer alan konular ön plana çıkar. Terfi Opozisyon Kare Kuralı Pat Perdeleme Kenar Eri
Önemli konulara devam ediyoruz… 50 Hamle Sürekli Şah Yetersiz Güç Lucena Köprüsü Philidor Konumu Diğer konular
İşte başlıyoruz… Her konuyu dikkatlice ele alıp sonrada o konuyla ilgili alıştırmalar yapacağız. Her alıştırmanın belirli bir süresi vardır. Alıştırmaları yaparken mutlaka sürenizi ve cevaplarınızı not alınız. Her alıştırmanın sonunda puanlamalara göre durumunuzu değerlendiriniz. Soruları çözerken acele etmeyiniz. Cevaplarınızı mutlaka kontrol ediniz.
KONU B1R TERFİ
TERFİ Piyonun son sıraya ulaşmasıyla piyon artık değişmek zorundadır. Piyon olarak kalamaz ve Şah haricinde aşağıda yer alan taşlardan biri olmak zorundadır. Vezir, Kale, Fil veya At. Her piyon bir Vezir potansiyeli taşır. Ancak sadece Vezir olmalı diye düşünmemeliyiz. Konumun durumuna göre Kale, Fil veya At bile Vezirden önemli olabilmektedir.
Alıştırmalar… Aşağıda bir çok alıştırma göreceksiniz. Lütfen cevap vermeden önce cevabınızın doğruluğunu kontrol ediniz. Her örnek zorluk derecesine göre puanlandırılmıştır. Slaytın sağ üst kısmında puanı yer almaktadır. Alıştırmalar bittikten sonra değerlendirmenizi yapınız. Eğer yeterli puanı toplamışsanız bir sonraki konuya geçiniz. Aksi takdirde lütfen konuyu tekrar ediniz.
Başarılar diliyorum. Lütfen zamanınızı kontrol ediniz. Toplam süreniz 15 dakikadır. Yanıtlarınızı bir yere not alınız.
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 1
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 2
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 3
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 2 Soru: 4
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 5
Siyah oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 6
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 7
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 2 Soru: 8
Siyah oynar ve kazanır. Puanı: 3 Soru: 9
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 10
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 3 Soru: 11
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 2 Soru: 12
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 2 Soru: 13
Beyaz oynar ve kazanır. Puanı: 2 Soru: 14
Siyah oynar ve kazanır. Puanı: 1 Soru: 15
Cevaplar… S1: c8V Şiş. Piyon terfi ederek vezir olur ve Şah çekerek, şahın arkasında yer alan Veziri alır. Sonrasında Vezir matı yapar. S2: e8A Çatal. Piyon terfi ederek At olur ve Çatal atar. Şah kaçınca da Veziri alır. S3: g8K. Vezir çıkamaz çünkü pat olur. Oyun Kale matıyla son bulur. S4: c8K. Vezir çıkamaz çünkü pat olur. Oyun Kale matıyla son bulur.
Cevaplara devam ediyoruz. S5: f8V Şiş. Piyon vezir olur ve şiş yapar. Şah kaçınca veziri alır. Mat kolay olur. S6: g1K. Vezir çıkamaz çünkü pat olur. Oyun Kale matıyla son bulur. S7: e8A Çatal. At olup çatal atarak veziri alır. Eğer başka taş olursa siyahlar Vb2 den mat yapıyor. S8: c8A#. Piyon At’a terfi eder ve şah mat.
Cevaplara devam ediyoruz. S9: f1K. Vezir’e terfi etmesi Pat’a yol açar. Bu nedenle Mat gücünü barındıran diğer ağır taş olan Kaleye terfi etmeliyiz. S10: e8V Şiş. Piyon Vezir olur ve şah çekerek rakip Veziri alır. Diğer piyon Vezir çıkarak oyunu kazanır. S11: Şh6. Piyonun terfi etmesi için bu hamle kaçınılmaz. Çünkü terfi edebileceği son kareyi şah güven altına almalıdır.
Cevaplara devam ediyoruz. S12: e8F hamlesinden sonra g piyonu terfi edilebilir. Ya da g6+ hamlesinden sonra e piyonu Vezir’e terfi edebilir. S13: b8K. Vezir’e terfi ederse oyun Pat ile bitiyor. S14: f8A#. Şah kendi taşları arasında sıkıştığı için ve Kalenin yardımıyla mat kolayca yapılır. S15: b1V Şiş. Şah çekerek Veziri alır ve Vezir matıyla oyun son bulur.
Değerlendirme…. 22 – 25 Puan: Üstün Başarı; Harikasın, hemen bir sonraki konuya geçmelisin. 18 – 21 Puan: Başarılı; iyisin, bir sonraki konu için biraz ara ver. 14 – 20 Puan: Orta Düzey; eh işte idare eder. Biraz daha çalışmalısın. 9 – 13 Puan: Başarısız; Konuya biraz ara verip tekrar çalışmalısın. Unutmadan fırına gidip biraz ekmek alsan fena olmaz. 5 – 8 Puan: Kötüsün arkadaşım, en iyisi taşların hareketlerine çalış. 0 – 4 Puan: Tanımsız. Daha fazla çalışmalısın..
KONU 2K2 OPOZİSYON
OPOZİSYON İki şahın belli bir konumda karşı karşıya gelmesi durumudur. Aralarında tek sayıda kare bulunmalıdır. Dört çeşit Opozisyon vardır. 1- Opozisyon 2- Çapraz Opozisyon 3- Uzak Opozisyon 4- At Opozisyon
Önemi Oyun sonunda Kale ve Vezir matı yapmamızı sağlar. Rakip şahı kenara sıkıştırmaya da yardımcı olur. Piyon terfisinde önemli bir yöntemdir. Eğer Opozisyon tekniğini oyuncu biliyorsa piyonunu terfi etmesi daha kolay olur. Beraberlik için umut sağlar. Oyunu Pat’a düşürmeye yardımcı olabilir. Opozisyon’u ilk yapan avantajlı, bozan dezavantajlıdır.
Opozisyon’a Örnek:
Çapraz Opozisyon’a Örnek:
Uzak Opozisyon’a Örnek:
At Opozisyon’a Örnek: