Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal
Öğrenme stratejileri Bilişsel stratejiler Bilişötesi stratejiler amaç oluşturma, planlama, denetleme… beceriyle kullanma, işlemleme, bilgiyi uygulama
Öğrenmenin temel bileşenleri İstek, merak ve güdülenme Hazırlık Dikkat Çok sayıda duyu organını kullanma Kavrama Organize etme Tekrarlama Uygulama
Yönelim, merak Merak olmaksızın yönelme gerçekleşmez Dikkat o alana odaklanamaz Dikkat o alanda tutulamaz Öğrenme için gerekli çaba gösterilemez
Hazırlık Öğrenmek istediğiniz konu ile ilgili bildiklerinizi gözden geçirmek Başka hangi konularla ilişkili olduğunu araştırmak Konuyla ilgili ön düşünceler geliştirmek
Uyaran Yeni Sıra dışı Farklı Kişisel önemi, anlamı olan
Dikkat Dikkati konu üzerine yönlendirmek Öğrenme materyalini okumak, dinlemek, izlemek Anlamadığınız yeri belirleyip, ek kaynaklardan yararlanmak (sözlük, kişiler, diğer kaynaklar vs) Anlamadığınız cümlenin öncesini ve sonrasını tekrar okuyup, aradaki ilişkiyi kavramaya çalışmak
Organize etmek Temel kavramları, temel mekanizmayı kavramaya çalışmak Konuyu bölümlere ayırmak Konuyla ilgili sorular sormak
Zihinde şekillendirmek
Özetlemek Konu hakkında ne öğrendiğini gözden geçirmek Kendi anlatımınızla özetlemek, şematize etmek
Bellek
Bilinenlerle bağdaştırmak Zihinsel resimler oluşturmak Soru sormak Bazen Çoğu zaman Her zaman Öngörüde bulunmak Bilinenlerle bağdaştırmak Zihinsel resimler oluşturmak Soru sormak Özetlemek Sabitleyici mekanizmalar kullanmak
Okuduktan sonra Okuduğunuz konu üzerinde düşünün Bu konuda başka hangi bilgilere ihtiyaç duyduğunuzu düşünün Benzeri başka konularla karşılaştırın, bağlantı kurun, bir bağlama yerleştirin, anlamlı kılın Tersinden düşünün Öğrendiklerinizi uygulayın
Öğrenmenin destekleyicileri Merak duygusu ve öğrenme yeteneği Öğrenme sırasında uyarılmış olma Tekrar Öğrenme sırasında karbonhidrat tüketme Öğrendikten sonra uyuma
Öğrenmenin engelleyicileri İsteksizlik Yorgunluk Dikkat azlığı Aşırı kaygı, stres ve korku Düzensiz yaşam stili Madde kullanımı
Öğrenme kuramları
Bandura’nın sosyal bilişsel kuramı Öğrenme, gözlemleme ve duyusal deneyimler aracılığı ile gerçekleşir İnsanlar çevrelerindeki kişilerin davranışlarını gözleyerek bazı sonuçlar çıkararırlar, kendileri için yararlı olan davranışı yaparlar
Kendini düzenleyerek öğrenme Amaç oluşturma Planlama Güdülenme Dikkat kontrolü Öğrenme stratejilerinin uygulanması Kendini- düzenleme Kendini değerlendirme Self-Evaluation and Monitoring Putting a Plan into Action and Monitoring It Goal Setting and Strategic Planning Monitoring Outcomes and Refining Strategies
Davranışcı kuram Öğrenme, uyarıcı ile davranış arasında bağ kurma işidir Organizma çevreden gelen uyarıcılara tepki göstererek öğrenir Davranış değişmesine neden olan üç temel öğrenme süreci vardır; klasik koşullanma edimsel koşullanma gözlem yoluyla öğrenme
Klasik koşullanma (İşaret öğrenme) doğal bir uyarıcı-tepki bağı koşullu uyarıcının koşulsuz uyarıcıdan hemen önce verilerek iki uyarıcının birleştirilmesi koşullu uyarıcı ile koşulsuz uyarıcı bağının tekrarlanması tutumlar, ilgiler ve duyguların öğrenilmesi
Edimsel koşullanma Organizmayı, ödüle götüren veya cezadan kurtaran bir tepkinin öğrenilmesi Davranışın arkasından olumlu uyarıcı verilerek yapılan koşullama
Bilişsel kuram Bireyin yeni gelen bir bilgiyi öğrenebilmesi için; öğrenme işine etkin olarak katılması, kendisine sunulan uyarıcıları seçmesi, bunları kendisi için anlamlı hale getirmesi en uygun tepkiyi üretmesi gerekir
Bilişsel kuram Bilgi semboller olarak kodlanır Öğrenme, sembollerin anlamlı ve hatırlanabilir şekilde bağlantılandırılması sürecidir Strateji geliştirme ve bilgiyi transfer etme önem taşır