HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilişsel Alan Kuramları ve Eğitim Programları S.37-47
Advertisements

II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
YAŞAM ALANI Lewin ve Gestalt Selma Çelik
Eğitim Psikolojisi Kişilik Gelişimi.
Değerler Eğitimi Özgüven.
MESLEKİ REHBERLİK PDR SERVİSİ «Büyüyünce Ne Olacaksın»
Psikolojik Danışman Ayçin YILMAZ
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
(Rehberlik Danışmanı)
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
5. BÖLÜM KİŞİLİK GELİŞİMİ
ÖZGÜRLÜK Bir İnsanlık Değeri Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
GRUP DAVRANIŞLARININ TEMELLERİ
REHBERLİK.
İşletme Biliminin Temel İlkeleri
ANNE BABA TUTUMLARI.
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
ÇALIŞAN MEMNUNİYETİ VE MOTİVASYON
SERBEST ETKİNLİK SAATİ UYGULAMALARI
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
Maslow’un Teorisi Dr. Alper Engeler
Kişilik Gelişimi.
Bilgi Gereksinimi BBY 254-3
KİŞİLİK SAHİBİ OLMAK A. Salih TAŞDELEN.
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
OKUL BAŞARISIZLIĞI.
Öğretmenlerin Mesleki ve Kişisel Gelişimlerine Yönelik Çalışmalar
ÇOCUĞUN OKULA UYUM BAŞARISINI ARTTIRMAK İÇİN VELİYE DÜŞEN GÖREVLER
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
MESLEK SEÇİMİ.
REHBERLİK SERVİSİNİN TANIMI VE İLKELERİ
SANAT EĞİTİMİ.
GENEL İŞLETME İŞLETME EKONOMİSİ İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE İLİŞKİLİ OLDUĞU BİLİM DALLARI.
MOTİVASYON.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
PSİKOLOJİDE EKOLLER.
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
Sosyal Öğrenme Kuramı (Bandura)
AİLE TUTUMLARI ve ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Son Çocukluk Dönemi Çocuklarında Gelişim ve Kitap Seçimi
 Meslek seçimi konusunda gerçekçi ve doğru karara ulaşabilmek için öncelikle kendinizi tanımalısınız.
Motivasyon Dürtüler Güdüler
ÜSTÜNLÜK ARAMA KURAMI - Adler Doğum Sırası En büyük çocuk; tacını yitirmiş kraldır. Yaşamının ilk yıllarında çevresinin ilgi merkezindeyken ve her.
ALAN TERCİHLERİ VE MESLEK SEÇİMİ
Davranış Bilimlerine Giriş
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ Hayat Boyu Rehberlik
ANNE-BABALARA ÇOCUKLARININ OKUL BAŞARISI İÇİN TAKTİKLER
Hümanistik Yaklaşım Maslow.
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
İLETİŞİMİ ETKİLEYEN DEĞİŞKENLER
Rehberlik Yrd.Doç.Dr.Ege Akgün
AİLEDE İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
MOTİVASYON ve FARKINDALIK
TEOG VE TERCİH DANIŞMANLIĞI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
İNSANCIL (HÜMANİST,DUYUSAL) ÖĞRENME KURAMLARI. İNSANCIL (HÜMANİST) KURAMIN TEMEL İLKELERİ İnsanda doğal bir öğrenme isteği vardır. Öğrenilen konu; ancak.
Sunum transkripti:

HÜMANİSTİK ÖĞRENME Hümanistik yaklaşımlar bireyin öznel algıları üzerinde yoğunlaşırlar. Buna göre bireyin kendine dünyayı ve olayları yorumlama biçimi (fenomonolojisi) kişiliğin temelini oluşturur. İnsancıl psikologlar olarak ta bilinen hümanistler insanın özde iyi olduğu ve varlığını olumlu amaçlara yöneltme eğilimi taşıdığı görüşünü savunmaktadırlar. Dolayısıyla bireyin kendi doğasıyla uyum içinde yaşamak için bilinçli seçimler yaptığı görüşünden hareketle insanı merkeze alan bir yaklaşımı benimserler .

İnsancıl yaklaşım Her insan biriciktir. İnsan doğuştan iyidir. Doğuştan getirdiği potansiyeli çevresindekilerle etkileşerek geliştirme çabası içindedir. En önemli iki temsilcisi Rogers ve Maslow’dur.

Benlik kavramı CARL ROGERS 1902 - 1987 Benlik bilinci (Benlik algısı ya da Benlik tasarımı) Bebek büyüdükçe yaşantılarının daha farkına varır, kendisine ait olanlarla başkasına ait olanları ayırt etmeye başlar. Kendine ilişkin olanlardan kendine göre bir kavram geliştirir. Kim ve ne olduğunu, yeteneklerini, amaçlarını, inanışlarını, değerlerini ve ahlaki yükümlülüklerinin farkına vararak kendine ilişkin bir benlik bilinci , benlik algısı geliştirir. Bu benlik olumlu ve olumsuz veya nötr olabilir.

İdeal benlik Benlik kavramı kişinin ne olması gerektiği ile ilgili kavramları da içerir. Kişinin olmak istediklerine ilişkin görüşleri onun ideal benliğini oluşturur. Hem benlik hem de ideal benlik sosyal çevreyle etkileşerek gelişir. Anne baba kardeşler öğretmenler birey için önemlidir. Çevrenin değer verdiği davranışlar birey tarafından benimsenir, değer verilmeyen davranışlar tekrarlanmaz.

Benlik Saygısı (Özsaygı) İdeal benlikle, benlik arasındaki fark bize benlik saygısını hakkında fikir verir. İdeal benlikle benlik arasındaki fark az ise bireyin benlik saygısı yüksek İdeal benlikle benlik saygısı arasındaki fark çok ise benlik saygısı düşüktür. Bireyin kendini algılayışı başkalarının onu nasıl algıladığına bağlıdır (Ayna benlik).

Benlik algısı gelişmiş bireylerin özellikleri Başkalarının isteklerine göre değil de kendi isteklerine göre davranır. Ancak bu sırada çevresinin isteklerini beklentilerini kendi istekleri ile uzlaştırabilir. Değişik yaşantılara açıktır. Kendi kendine dürüsttür ve olumlu ve olumsuz yönlerinin farkında dır. Kendi ve başkalarını olduğu gibi kabul eder.

Yaşamımızın ve davranışlarımızın sorumluluğu bize aittir Uygun koşullar sağlanırsa kişiler olumlu yönde gelişirler

Tüm yönleriyle işlevsel insan? Doğuştan getirdikleri ve benlik kavramı uyuşan insan Kendi kararlarını alan Özgür iradesini kullanan Yaşamının sorumluluğunu alan Kendini gerçekleştirmeye istekli

Koşulsuz olumlu kabul Yaptığı davranışları dikkate almaksızın bir kişiyi sevme ve tümüyle kabul etme Kişiler koşulsuz olumlu kabulle büyütülürse kendini gerçekleştirme eğilimleri artar

ABRAHAM HAROLD MASLOW (1908-1970) Temel varsayımları ·İnsanı harekete geçiren ya da davranışını etkileyen ihtiyaçlar, tatmin edilmeyen ihtiyaçlardır. ·Bu ihtiyaçlar aşağıdan yukarıya doğru bir hiyerarşi biçiminde sıralanmıştır. ·İnsan bir basamaktaki ihtiyacı ancak daha alt basamaktaki ihtiyacı belli bir dereceye kadar tatmin edilmişse ortaya çıkar.

Fizyolojik Gereksinimler Kendini Gerçekleştirme Estetik Bilme ve Anlama Saygı Ait olma Sevgi Güvenlik Fizyolojik Gereksinimler

Ait olma ve Sevme-Sevilme İhtiyacı: İnsan toplumunun bir üyesi olarak kabul edilme, insanlarla birlikte olma, arkadaşlara sahip olma ihtiyacı duyar. Bu ihtiyaçların karşılanmaması yabancılaşma, yalnızlık, mutsuzluk gibi duyguların ortaya çıkmasına sebep olur. Saygınlık İhtiyacı: Bunun içerisinde iki tür ihtiyaç bulunur. Birincide güç, başarı, yeterlilik, ustalık, güven, bağımsızlık istekleri; ikinci ise prestij, statü, ün, egemenlik, saygı görme, dikkat edilme, önemli bulunma, gurur ve beğenilme ihtiyaçları bulunmaktadır.

Maslow, ortalama bir kişinin fizyolojik ihtiyaçlarının % 85’ini, güvenlik ihtiyaçlarının % 70’ini, sosyal ihtiyaçlarının % 50’sini, saygı görme ihtiyaçlarının % 40 ve kendini gerçekleştirme ihtiyaçlarını % 10’unu tatmin etmiş olabileceğini ileri sürmüştür. Bu yaklaşıma göre, kişiler halihazırda sahip oldukları şeylerden çok sahip olmak istedikleri şeyler tarafından davranışa sevk edileceklerdir.

Kendini Gerçekleştirme: Kendini gerçekleştirme kavramını ilk kez kullanan Maslow, her insanın değerli, kendine özgü, duyarlı ve iyiye yönelik bir özbenliğe sahip olduğunu belirtir. Maslow’a göre sağlıklı çocuk yaşamını tam ve dolu bir biçimde sürdürmeye çalışır. Sağlıklı yetişkinin amacı ise, kendini gerçekleştirmektir. Eğer çocuğa serbest seçme olanağı tanınacak olursa, çocuk kendisi için en uygun ve en yararlı olanı seçecektir .

Kendini gerçekleştiren bireyin özellikleri Kendini ve başkalarını olduğu gibi kabul eder. Gerçeği olduğu gibi kabul eder içinde bulunduğu ortama kolay uyum sağlar. Daha derin kişiler arası iletişim kurabilir. Yaşamdan doyum alır. Özerk bir yapıları vardır çevrelerinden bağımsızdır. Yaratıcıdır.

Kendini gerçekleştiren bireyin özellikleri Sıklıkla doruk yaşantılar geçirir. Demokratik bir kişilik yapısına sahiptir. Kendiliğinden, doğal davranır. Kendilerinin dışında kaldığı sorunlarla da ilgilidir. Amaçlar ve araçlar ile ilgili uygun ayrımları yapabilir. Yalnız kalabilme gücüne sahiptir.

Kendini gerçekleştiren bireyin özellikleri İnsanlarla beraber olmaktan hoşlanır ancak toplumsal kalıplara karşı çıkar. İnsanlara yardımcı olmaktan zevk alır. Düşmanca olmayan bir mizah anlayışına sahiptir.

İhtiyaçlar hiyerarşisinin özellikleri Sıralama yer değiştirmez. Alttaki ihtiyaç üstteki ihtiyacın yerine geçemez. İhtiyaçların doyurulma durumu herkesin kendine özgüdür. Alt düzey ihtiyaç karşılanmadan üst düzeye geçilmez. Bir ihtiyaç için üstteki ihtiyaç feda edilebilir ama alttaki ihtiyaç feda edilemez. İnsanlar tüm yaşamları boyunca kendini gerçekleştirme ihtiyacını karşılamak üzere yaşarlar. Sosyo-kültürel faktörler ile aile Maslow’un ihtiyaçlarında temel kriterlerdir.