İnsan ilişkileri bazen neden çok zordur?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
UZ. DR. GÖNÜL ERDAL DAĞISTANLI
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Değerler Eğitimi Özgüven.
Şİddet Muhammet GÜLER.
Hazırlayan: Öğr.Gör. Funda YORULMAZ
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Öfke Yönetimi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
ANNE-BABA TUTUMLARI.
Toplum-temelli ve önleyici ruh sağlığı hizmetlerinde okulun rolü
ÇOCUK EĞİTİMİNİN ANAHTARI: ÖZGÜVEN
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
KANSER VE PSİKİYATRİ Prof Dr Behcet Coşar
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
REHBERLİK.
Çift İlişkisinde Bağlanma
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
Bağlanma (attachment)
Duyarlı olalım, çocuk haklarına saygı duyalım…. Çocuğa yönelik şiddet için yaygın olarak kullanılan terim çocuk istismarıdır ve çocuğun ailesi ya da ondan.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
SEVGI.
ANNE BABA TUTUMLARI VE ÇOCUKLA İLETİŞİM
ENGELLİLER AİLE VE ÇEVRE
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Uzman Psikoterapist Aslan Ali SOLMAZ
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
OKULÖNCESİNİN ÖNEMİ.
Çocuklarda Travma sonrası stres bozukluğu
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
Sınav ve Sınav Kaygısı Gökan ARSLAN Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
Ebeveynlik Kuram ve Araştırmalarıı
MAREŞAL ÇAKMAK İLK OKULU
Bölüm 6 Kaygı Bozuklukları II: Travma Sonrası Stres Bozukluğu, Yaygın Kaygı Bozukluğu, ve Obsesif-Kompulsif Bozukluk.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI Sosyal Hizmet Uzmanı Ercan Mutlu
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Engelli çocuğun kardeşlerinin tepkileri
Bağlanma TARZLARI.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
Ergenlik Döneminin Genel Özellikleri
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Okul çocuğunun ruh sağlığı
Nuran E. KORKMAZ A.Ü.İ.F /Güz Dönemi
Risk faktörleri-koruyucu faktörler perspektifi
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ŞİDDET.
KİŞİLİK GELİŞİMİ. KİŞİLİK Kişilik, bireyi diğer bireylerden ayırt eden, tutarlı olarak sergilenen, bireye özgü özellikler bütünüdür. Kişilik= Huy + Karakter.
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
SÜREKLİ TEHDİT ETME.
Sunum transkripti:

İnsan ilişkileri bazen neden çok zordur? Bağımlı-ortak yaşam dolaşıklığı (symbiotic entanglement) ve travmanın kuşaktan kuşağa aktarımı. Istanbul, 5 Mart 2011 www.franz-ruppert.de © Prof. Franz Ruppert

2010 Yeni kitap © Prof. Franz Ruppert

Anneyle bağlanma süreci, yüksek düzey duygulanımları da kapsayarak diğer tüm ilişkiler için bir rol modeli haline gelir. (John Bowlby 1911-1990) © Prof. Franz Ruppert

Bağlanma süreci bir çocuğun /döllenmenin oluştuğu anda başlar, hamilelik süresince gelişir, doğum sürecinde mühürlenir, yaşamın ilk üç yılında kendine özgü niteliğini kazanır. © Prof. Franz Ruppert

Herkes için geçerli esas bağlanma süreci, anneyle olan bağlanmadır. © Prof. Franz Ruppert

Bağlanma Türleri Bowlby, Ainsworth, Maine and Hesse Güvenli bağlanma Güvensiz ve kaygılı bağlanma Güvensiz ve kaçıngan bağlanma Kaotik bağlanma © Prof. Franz Ruppert

Güvenli bağlanma - özerklik/bağımsızlığın - insan ilişkilerinde güvenin - ruhsal sağlığın temelidir. © Prof. Franz Ruppert

Bütünleşmiş ve özerk bir kişilik, erken çocukluk döneminde, şefkat, kucaklama,sevgi ve destek için duyulan bağımlı-ortak yaşam ihtiyaçları makul düzeyde karşılandığında gerçekleşebilir. © Prof. Franz Ruppert

Bir bağlanma figürünün kaybına verilen tepkiler: 1. korku ve panik 2. protesto ve öfke 3. yas ve teslimiyet 4. hastalıktan muzdarip olma © Prof. Franz Ruppert

Travmatize olmuş ebeveynler, çocuklarının “bağımlı-ortak yaşam (sembiyoz) travması”ndan muzdarip olduğu bir ruhsal alan üretirler. Çocuk, anne babasıyla dengeli ve güvenli bir duygusal temas kuramaz ve çaresizlik yaşar. © Prof. Franz Ruppert

Bir yaşam deneyimi: travmatizedir. … biz ya da başkaları ölümcül bir tehlikeyle karşı karşıyaysa ve bununla baş edilemiyor ve çaresiz kalınıyorsa travmatizedir. © Prof. Franz Ruppert

Travmanın “klasik” iki türü şöyledir: Yaşamı tehdit eden olayların neden olduğu travmalar (örn. Savaş, kazalar, tecavüz, doğal afetler) Bir insanın kaybının neden olduğu travmalar (örn. Anne ya da babanın erken ölümü, çocukların kaybedilmesi, evlatlık verilme) © Prof. Franz Ruppert 12

Travmatize olduğumuzda, hayatta kalmayı başarmak için; kişiliğimizi Travmatize olduğumuzda, hayatta kalmayı başarmak için; kişiliğimizi *dondururuz *böleriz *ayırırız. © Prof. Franz Ruppert

Travmatik bir yaşantıdan sonra kişilik yapısındaki yarılma travmatize bölümler Hayatta kalmaya çalışan bölümler Sağlıklı bölümler © Prof. Franz Ruppert 14

Hayatta kalmaya çalışan bölümlerin özellikleri Ruhtaki yarılmaları oluşturma ve koruma Travma yaşantısını reddetme Travmatize parçaları baskılama Anılardan kaçınma Kendini ve başkalarını kontrol etme Telafi noktaları arama Yanılsamalar yaratma Yeni yarılmalar üretme © Prof. Franz Ruppert

Travmatize bölümlerin özellikleri Travmanın anısını saklama Hep travmanın olduğu yaşta olma Hala travmatik yaşantıyla meşgul olma Öngörülemez ve ani bir şekilde tetiklenebilme Bu durumdan kurtulmak isteme © Prof. Franz Ruppert

Travmatize insanlarla ilişkilerin doğurduğu iki tür özel travma Bağlanma/bağımlı-ortak yaşam travması (kişinin bağlanma ihtiyacında olduğu insanlarca reddedilmesi) Bir bağlanma sistemindeki karmaşanın yol açtığı travma (örn, cinayet, cinsel taciz, bağlanma sistemi içindeki ensestöz ilişkiler) © Prof. Franz Ruppert 17

Travma ve anne babanın sevgisi Travmatik yaşantılar anne babanın duygusal olarak destekleyici bir bakım ve sevgi sunma becerisini bozabilir. Hayatta kalma mekanizması nedeniyle travmatize anne babalar çocuklarıyla daha derin bir duygusal temastan kaçınırlar. © Prof. Franz Ruppert

Bağımlı-ortakyaşam travmasındaki travmatik bölümlerin özellikleri Anneden hiç sevgi alınmadığı için duyulan keder Derin yalnızlık Ölüm paniği Baskılanmış öfke Baskılanmış üzüntü © Prof. Franz Ruppert

Bağımlı-ortak yaşam travmasında hayatta kalan bölümlerin özellikleri Anne babayla temas kurmak için mücadele etme Anneyi ya da babayı idealize etme Annenin/babanın hayatta kalma mekanizmalarıyla özdeşleşme Anne-babadan sorumlu olduğunu hissetme Kendi travmasını bastırma ve inkar etme Annenin/babanın travmatize bölümleriyle özdeşleşme © Prof. Franz Ruppert

Bağımlı-ortak yaşam travmasının çocuk için sonuçları Anneyle kendisinin duygularını birbirinden ayırt etme becerisinin olmaması Kendi kimliğini yaşamama Ömür boyu, ilişkilerinde bağımlı-ortak yaşam dolaşıklığı yaşama Hiperaktivite, depresyon, psikotik durumlar gibi hastalıklar © Prof. Franz Ruppert 21

Kim kiminle etkileşimde? A kişisi SB/SB SB/HB SB/TB SP/SB HB/HB HB/TB TB/SB TB/HB TB/TB B kişisi © Prof. Franz Ruppert

Bağımlı-ortak yaşam dolaşıklığının özellikleri Sürekli başkalarına bakma Kendi problemlerinden başka şeylerle oyalanma Sıkıca sarılma ve yutulma Başkalarından beklentilerin ağırlığı İlişkilerde öfke, nefret ve şiddet Sevgi yanılsamaları © Prof. Franz Ruppert

Yapıcı ve yıkıcı ilişki türleri Eşitlik Alma ve vermenin dengeli olması Duygudaşlık ve sevgi Ayrılmanın mümkün olması Baskı ve itaat Sömürü Kaygı ve saldırganlık Ayrılmanın yasaklanması © Prof. Franz Ruppert

Eğer ruhumuza ihtimam göstermezsek; Ruhsal süreçlerin gerçeklikten bağımsızlaşma Ve yaşayan organizmanın ruhsal yazılımdaki hasarlar ve hataların acısını çekme Tehlikesi yüksektir. Makarova Sasa Aşk ve ruh © Prof. Franz Ruppert

„Meselenin* Konstelasyonu“ Travmanın neden olduğu bağımlı-ortak yaşam dolaşıklıklarının ve hayatta kalma stratejilerinin düzeyini gösterir Yeniden travmatize olma riskini en aza indirir Ruhtaki sağlıklı yapıların gelişmesini güçlendirir Ruhun travmatize bölümlerinin bütünleşmesini destekler * Bir konstelasyonun niyeti, amacı, hedefi © Prof. Franz Ruppert

Çocuktaki sağlıklı yapılar Yaşam gücü ve enerjisi Yaşamaya dönük güçlü iradesi Sağlıklı temel ihtiyaçlar Hareket etme ve bedeni çalıştırmaktan keyif alması Oyun oynamaktan keyif alması Öğrenme ve problem çözmekten keyif alması … © Prof. Franz Ruppert

Bir yetişkinin kişiliğindeki sağlıklı bölümlerin özellikleri Kendinden sorumlu olma Hakikat sevgisi İyimserlik ve temel güven Travmatik yaşantılarla yüzleşebilecek kadar güçlü olma Hakiki bir özerklik Hakiki bir gerçekçilik Duygularını düzenleyebilme yetisi Kendisiyle temasta olma Güvenli bağlar kurabilme ve gerektiğinde bunları çözebilme yeteneği Kendiyle ilgili düşünebilme yeteneği © Prof. Franz Ruppert

„içsel iyileşme“ ne demek? Hayatta kalma stratejilerini bırakma Hayatta kalma stratejileri ile sağlıklı yapıların farkını anlama Sağlıklı bölümlerle travmatize bölümleri bir araya getirme ! + © Prof. Franz Ruppert

© Prof. Franz Ruppert

Kaynakça Franz Ruppert (2008). Trauma, Bonding & Family Constellations. Understanding and Healing Injuries of the Soul. Frome/UK: Green Balloon Publishing (2010 translated also into Russian). Franz Ruppert (2011). Splits of the Soul and Inner Healing. Frome/UK: Green Balloon Publishing Franz Ruppert (2010). Symbiose und Autonomie. Symbiosetrauma und Liebe jenseits von Verstrickungen. Stuttgart: Klett-Cotta Verlag (2010 translated into Dutch). © Prof. Franz Ruppert