Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hadis Usûlü 12. Ders (14. hafta)
Advertisements

SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ
Çocuk ve Ergenlere DİN ÖĞRETİMİ
RAVİLERİN SAYILARINA GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
PAMUKOVA MEKECE KÖYÜ KAYADİBİ CAMİİ İMAM HATİBİ
SENETTEKİ KOPUKLUĞA GÖRE ZAYIF HADİS ÇEŞİTLERİ
Et ve Balık Kurumu Camii Imam Hatibi
عَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ  قَالَ أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ  بِمَنْكِبِي فَقَالَ كُنْ فِي الدُّنْيَا كَأَنَّكَ غَرِيبٌ أَوْ عَابِرُ سَبِيلٍ وَكَانَ ابْنُ
SEMİNERİMİZE HOŞ GELDİNİZ (6 Saat). Bu SEMİNERDE vaazlarda hadis seçimi ve kullanımına ilişkin esaslar ile bir konu ile ilgili hadislerin hangi kaynaklardan.
MUSİBETLERE SABIR Mehmet__basturkæhotmail.com
Din Kardeşliği ve Önemi

Ahlâkın İletişimi & İletişimin Ahlâkı-
DİN VE SAMİMİYET İyi Niyet İhlas.
Et ve Balık Kurumu Camii Imam Hatibi
Hadis Usûlü 11. Ders (13. hafta)
ASIM YAZAR GÜNAHLARDAN ARINMA MEVSİMİ ÜÇ AYLAR… 30/04/2014
HADİS USULÜ 3-B SINIFI.
HADİS TARİHİ: TEDVİN VE TASNİF/Toplanması ve Sınıflandırılması
حَدَّثَنِي عَبْدُ العَزِيزِ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ، (*) Senedin başı (R6)
Hadis Usûlü 3. Ders (3. hafta)
İletişim Duası بسم الله الرحمن الرحيم اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى قَالَ:
SIHHATİNE GÖRE HADİS ÇEŞİTLERİ.
Vaaz ve İ leti ş im. İletişim Duası بسم الله الرحمن الرحيم اذْهَبْ إِلَى فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَى قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي.
Öğretmenlik Uygulaması
MİLLİ VE MANEVİ DEĞERLERİ KORUMANIN ÖNEMİ
Et ve Balık Kurumu Camii Imam Hatibi
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ بَشَّارٍ، قَالَ (R7)
حَدَّثَنِي حَرْمَلَةُ بْنُ يَحْيَى التُّجِيبِيُّ، (R7)
Hadis Usûlü 1. Ders (1. hafta)
Geçen haftanın ödevi 2. sorunun cevabı: ez-Zührî’nin et-Tarîhu’l- Kebîr’deki biyografisini dinibil.com’dan indirebilirsiniz. 4. sorunun cevabı:
Hadis Usûlü 2. Ders (2. hafta)
HADİS ÇEŞİTLERİ.
عَنْ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ قَالَ حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا وَتَزَيَّنُوا لِلْعَرْضِ الْأَكْبَرِ وَإِنَّمَا يَخِفُّ الْحِسَابُ يَوْمَ
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يُؤْذِ جَارَهُ وَمَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ وَمَنْ
Tedavi olduğunuz şeylerin en hayırlısı hacamat olmaktır
HADİS ÇEŞİTLERİ/TÜRLERİ
HADİS İLMİ VE TEMEL KAVRAMLARI
Sıhhat Derecesine Göre
HADİS İLİMLERİ.
Rivayet Dönemi Hicri Üçüncü Asır 4. Ders.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Nakil Dönemi-devam 8. Ders.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Nakil Dönemi-devam 7. Ders 7. Ders.
IV.ÜNİTE HADİS ÇEŞİTLERİ.
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
Hadis Kaynaklarının Güvenilirliği Hakkındaki Oryantalistlerin İddiaları ve Eleştirisi 11. Ders.
HADİS EDEBİYATININ OLUŞUM SAFHALARI HIFZ SAFHAS KİTABET (YAZIYA GECERME) SAFHASI TEDVİN (HADİSLERİN TOPLANMASI) SA TASNİF (KİTAPLARIN KONULARINA GÖRE BÜLÜMLENDİRİMESİ)
3.1. Güzel Söz Söyleyelim 3.2. Güzel Davranışlarda Bulunalım
1 ÖNEMLİ İTİKADI MEZHEPLER  1- Ehl-i Sünnet Kavramı  2- Ehl-i Bid’at Kavramı.
Hadis Tarihi Dersinin Konusu, Kaynakları ve Temel Terimleri
- HADİS - 1- Peygamber Efendimizin söz, fiil ve takrirlerinin sözlü ifadesidir. 2- Peygamberimize izafe edilen söz, fiil, takrir ile yaradılış veya ahlaka.
İsnadla İlgili Oryantalist Kavramlar ve Eleştirisi II
Zayıf Hadis Sahih ve Hasen hadis şartlarını taşımayan hadistir.
Sahih hadislerin anlaşılma problemi
HADİS USULÜ Hadis Usulü:kabul ve red yönünden ravi ile mervinin (rivayet edilen hadisin) durumunun bilinmesidir. Hadisler üç bakımdan ele alınırlar Ravi.
Oryantalistlerin Yöntemleri ve Eleştirisi
İbn Ömer’in Azatlısı Nafi Hakkındaki İddialar ve Eleştirisi
Birçok Ravinin Uydurma Olduğu İddiası
Hadis Alimlerin Uydurma Hadislerin Cazibesine Katıldıkları İddiası ve Eleştirisi
Din Kardeşliği ve Önemi
KÜTÜB-İ SİTTE MUSANNİFLERİ
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
يَٓا اَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِى الْاَرْضِ حَلَلاً طَيِّباًوَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِۜ اِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُب۪ينٌ Bakara 168.
HADİS Mİ DEĞİL Mİ?. “Vatan sevgisi imandandır.” Bu sözün halk arasında Peygamber Aleyhisselam’a nispeti pek yaygındır. Fakat kaynaklarda bunun hadis olmadığı.
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
İSLAMDA KUL HAKKI İHLALİ
RIYAZU’S SALIHIN BUNYAMIN YILDIZ
Sunum transkripti:

Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5. Geçen haftanın ödevi Merfû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 5. مَالِكٌ، عَنْ زَيْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ وعَنْ بُسْرِ بْنِ سَعِيدٍ وعَنِ الْأَعْرَجِ، كُلُّهُمْ يُحَدِّثُهُ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، أَنَّ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم قَالَ: «مَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنَ الصُّبْحِ، قَبْلَ أَنْ تَطْلُعَ الشَّمْسُ فَقَدْ أَدْرَكَ الصُّبْحَ، وَمَنْ أَدْرَكَ رَكْعَةً مِنَ الْعَصْرِ قَبْلَ أَنْ تَغْرُبَ الشَّمْسُ فَقَدْ أَدْرَكَ الْعَصْرَ» Mevkûf hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 10. مَالِكٌ، عَنْ عَمِّهِ أَبِي سُهَيْلِ بْنِ مَالِكٍ، عَنْ أَبِيهِ، أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ كَتَبَ إِلَى أَبِي مُوسَى الْأَشْعَرِيِّ: أَنْ صَلِّ الظُّهْرَ إِذَا زَاغَتِ الشَّمْسُ،... Maktû hadise örnek: Muvatta, Vukutu’s-salât, 30. مَالِكٌ، عَنْ يَحْيَى بْنِ سَعِيدٍ، أَنَّهُ كَانَ يَقُولُ: إِنَّ الْمُصَلِّيَ لَيُصَلِّي الصَّلاَةَ وَمَا فَاتَهُ وَقْتُهَا، وَلَمَا فَاتَهُ مِنْ وَقْتِهَا أَعْظَمُ، أَوْ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِهِ وَمَالِهِ.

Hadis Usûlü 9. Ders (11. hafta) III. SIHHAT AÇISINDAN SAHİH HADİS HASEN HADİS Yrd. Doç. Dr. Ali KUZUDİŞLİ

MERVİ III. SIHHAT AÇISINDAN A. Sahîh Hadis: Adalet ve zabt sahibi ravilerin, muttasıl bir isnatla rivayet ettikleri şaz ve muallel olmayan hadislere denir. Bu tanıma göre bir hadisin sahih sayılabilmesi için: Ravilerinin tamamının adalet ve zabt sahibi olmaları gerekir. İsnatta herhangi bir kopukluk ya da illetin olmaması gerekir. Şâz olmaması gerekir. Hadiste herhangi bir illetin olmaması gerekir.

a. Sahîh lizatihi: Yukarıdaki vasıfları kendisinde taşıyan hadislerdir a. Sahîh lizatihi: Yukarıdaki vasıfları kendisinde taşıyan hadislerdir. Örnek: Müslim, İman, 75. من كان يؤمن بالله واليوم الآخر فلا يؤذ جاره ... b. Sahîh ligayrihi: Sahih olma şartlarından çoğunu taşıdığı halde, senetlerinden bazı kusurlar bulunan hadisler, onları destekleyen başka hadislerle desteklenebilirler. Bu durumda küçük kusurları bulunan hadis, sahîh ligayrihi adıyla isimlendirilir. Örn. İbn Hanbel, XIII, 244. حَدَّثَنَا عَبْدَةُ ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَمْرٍو، عَنْ أَبِي سَلَمَةَ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: " لَوْلَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ ”

Bu hadisin senedinde yer alan Muhammed b. Amr (ö Bu hadisin senedinde yer alan Muhammed b. Amr (ö. 145), hafızasının zayıflığı nedeniyle tenkit edilmiştir. Bu haliyle hadis hasendir. Fakat hadis başka isnatlarla da desteklendiği için sahîh ligayrihi seviyesine yükselmiştir. Örn. Buhârî, Cuma, 7. حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، قَالَ: أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ أَبِي الزِّنَادِ، عَنِ الأَعْرَجِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «لَوْلاَ أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي أَوْ عَلَى النَّاسِ لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ مَعَ كُلِّ صَلاَةٍ»

B. Hasen hadis: Sahih hadis şartlarını taşımakla birlikte, ravilerin bazılarının zabtında küçük kusurlar olan rivayetlerdir. Hasen hadis terimini, Tirmizî, kitabına aldığı hadislerin değerlendirmelerinde sıkça kullanarak yaygınlaştırmıştır. Hasen hadis, sahîh hadiste olduğu gibi, hasen lizatihi ve hasen ligayrihi biçiminde ikiye ayrılır. Hasen kelimesine birleşik terimler: Hasen-sahîh; hasen-garîb; hasen-sahîh-garîb. Bu tür birleşik terimlerin farklı isnatlara işaret ettiği kabul edilmiştir.

Aşağıdaki hadisi ezberleyiniz. (Buhâri, İman, 3.) 11. Hafta dersinin sonu Aşağıdaki hadisi ezberleyiniz. (Buhâri, İman, 3.) حَدَّثَنَا آدَمُ بْنُ أَبِي إِيَاسٍ، قَالَ: حَدَّثَنَا شُعْبَةُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي السَّفَرِ، وَإِسْمَاعِيلَ بْنِ أَبِي خَالِدٍ، عَنِ الشَّعْبِيِّ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرٍو رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «المُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ المُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَيَدِهِ، وَالمُهَاجِرُ مَنْ هَجَرَ مَا نَهَى اللَّهُ عَنْهُ» Yukarıdaki hadisi Buhârî’nin şerhlerinden İbn Hacer’in “Fethu’l-Bârî isimli eserinden bularak (المسلم) kelimesini nasıl açıkladığını inceleyiniz. Tirmizî’nin Sünen adlı eserinden hadisin sıhhatine işaret eden birleşik terimlerden birer örnek bulunuz.