TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ II OKUTMAN Fatih Mehmet Avcu

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 5 Örneklem ve Örneklem Dağılımları
Advertisements

GİRİŞ BÖLÜM:1-2 VERİ ANALİZİ YL.
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
T.C. İNÖNÜ ÜNİVERSİTESİ Arapgir Meslek YÜKSEKOKULU
İstatistik Tahmin ve Güven aralıkları
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
R2 Belirleme Katsayısı.
Farklı örnek büyüklükleri ( n ) ve farklı populasyonlar için ’nın örnekleme dağılışı.
Atlayarak Sayalım Birer sayalım
Çalışmada kullanılacak örneklemin seçimi
Diferansiyel Denklemler
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
Hafta 01: Veri (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Tanımlayıcı İstatistikler
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
Hafta 03: Verinin Numerik Analizi (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
HİSTOGRAM OLUŞTURMA VE YORUMLAMA
İstatistikte Temel Kavramlar
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ.
İstatistik Temel Kavramlarına Giriş
MATRİSLER ve DETERMİNANTLAR
İstatistikte Bazı Temel Kavramlar
İSTA 201 YAŞAMIN HER ANINDA KARAR VERMEK ZORUNDAYIZ. KARARLARI VERİRKEN SAHİP OLDUĞUMUZ BİLGİLERİ DÜŞÜNCE SÜRECİNDEN GEÇİRİREK SONUCA VARIRIZ. SAHİP OLDUĞUMUZ.
Prof. Dr. Hüseyin BAŞLIGİL
OLASILIK ve OLASILIK DAĞILIMLARI
Örnekleme Dağılımları
Değişkenlik Ölçüleri.
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ.
Yaygınlık Ölçüleri Bir dağılımdaki değerlerin ortalamaya olan uzaklıkları farklılıklar gösterir. Bu farklılıkların derecesi dağılımın yaygınlığı kavramını.
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
VERİLERİN DERLENMESİ VE SUNUMU
SÜREKLİ ŞANS DEĞİŞKENLERİNİN OLASILIK YOĞUNLUK FONKSİYONLARI
BİYOİSTATİSTİK TANIMLAR Dr.A.Tevfik SÜNTER
Merkezi Eğilim (Yer) Ölçüleri
VERİ İŞLEME VERİ İŞLEME-4.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Diferansiyel Denklemler
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Ölçme Sonuçlarının Değerlendirilmesi
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
Sıklık Tabloları ve Tek Değişkenli Grafikler
Yrd. Doç. Dr. Tijen ÖVER ÖZÇELİK
Tanımlayıcı İstatistikler
ÖĞRENME AMAÇLARI İki değişken arasındaki “ilişki” ile neyin kastedildiğini öğrenmek Farklı yapıdaki ilişkileri incelemek Ki-kare analizinin uygulandığı.
ÖRNEKLEME YÖNTEMLERİ İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
Uygulama 3.
Nicel Analizlere Giriş
Örnekleme.
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
Analitik olmayan ortalamalar Bu gruptaki ortalamalar serinin bütün değerlerini dikkate almayıp, sadece belli birkaç değerini, özellikle ortadaki değerleri.
OLASILIK ve İSTATİSTİK
Istatistik.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
ANLAM ÇIKARTICI (KESTİRİMSEL) İSTATİSTİK
Veri Düzenleme Grafiksel Gösterimler ve Merkezi Eğilim Ölçüleri
İŞLU İstatistik -Ders 3-.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
İstatistik Ders Notları.
Istatistik I Sinem Yalgın.
Sunum transkripti:

TEMEL BİLGİ TEKNOLOJİLERİ II OKUTMAN Fatih Mehmet Avcu Sedat ALKAN Bilal BATUK 05090039024 05090039039 Konu:Temel İstatistik S. ALKAN ve B. BATUK

TEMEL İSTATİSTİK S. ALKAN ve B. BATUK

İstatistik Nedir? Belirli bir amaçla düzenlemiş veri topluluğu Belirli bir amaçla verilerin toplanması,düzenlenmesi,analiz edilerek yorumlanmasını sağlayan yöntemler topluluğu Bir ana kitle parametresinin kendinden daha az sayıda gözlem içeren bir alt küme yardımı ile tahmine istatistik denir. S. ALKAN ve B. BATUK

İstatistik Türleri Tarifsel istatistik;nümerik verileri derlemek,düzenlemek ve özetlemek için kullanılan prosedürlerdir. Tümevarımsal istatistik;örneklemeye dayanarak bir popülasyon hakkında bilgi elde etmek için kullanılan yöntemlerdir. S. ALKAN ve B. BATUK

Bazı Kavramlar Yaşamda karşılaşılan olayları Tipik Toplu olmak üzere ikiye ayırmak mümkündür. Tipik olaylar: az sayıda faktör tarafından etkilenen fiziksel yada kimyasal olaylardır. Toplu olaylar: çok fazla faktör tarafından etkilenen büyük çaptaki olaylardır. Birim: bir topluluğu oluşturan ve incelemeye konu olan obje ya da bireye birim denir. Karakter: birimin çeşitli özelikleri karakter olarak tanımlanır. Popülasyon: belli karakterleri ortak olan birimlerin oluşturduğu topluluğa denir. S. ALKAN ve B. BATUK

Parametre:popülasyonun özelliklerini tanımlayan değerlere parametre denir.popülasyonun özelliklerini belirten parametrelerde en önemlileri popülasyonun ortalaması (μ) var yansıdır (σ2) Örnek:İnceleme konusu olan popülasyondan bir örnekleme yöntemi ile popülasyonu temsil edebilecek büyüklükte alınan daha az sayıda birimlerin oluşturduğu topluluğa örnek denir.Ayrıca örnek,araştırıcının çalıştığı konu ile ilgili olarak konu deney veya gözlemler sonucunda elde ettiği gözlemler topluluğudur şeklinde de tanımlanabilir. İstatistik:Örneğin özelliklerini tanımlaya değerlere denir.Diğer bir ifade ile örnekten hesaplanan değerlere istatistik denir.En önemli istatistikler örnek ortalaması ( ) ve örnek var yansıdır (S2) istatistikler parametrelerin bir tahminidir. S. ALKAN ve B. BATUK

Değişkenler İstatistik birimlerinin sahip oldukları özelliklere (yani birbirinden ayırt edilmelerine yarayan özelliklere) değişken denir. Tekrarlanan bir olayda her defasında farklı değerler alabilen sembollere denir. Değişkenler genellikle alfabenin X,Y,V,W,Z gibi son harfleriyle gösterilir.Değişkenin aldığı değerler ise o değişkenin küçük harfi k ile sembolize edilirler. X={x1 ,x2 ,x3,....,xn } Y={y 1,y2 ,y3 ,...., yn} S. ALKAN ve B. BATUK

Değişken Türleri S. ALKAN ve B. BATUK

İstatistiksel ölçekler Nominal: Şıklar arasında üstünlük yok (renk, cinsiyet, marka gibi). Özel bir durum olarak iki sonuçlulara (evet/hayır, var/yok) “dik otom” ölçek denir. Sıralı: Şıklar arasındaki mesafeler bilinmiyor ama evrensel kabul görmüş üstünlükler var. ( likert ölçeği, rütbe, eğitim, ve tercih sıralamaları gibi) S. ALKAN ve B. BATUK

İstatistiksel ölçekler-2 Aralık: Sayısal ölçüm değerleri arası mesafeler eşit ancak sıfır noktası anlamlı değil. Yokluk, hiçlik belirtmiyor. (sıcaklık, takvim sistemi) Likert ölçeği aralık ölçek varsayılır. Oransal: Ölçülebilir büyüklükler. Metrik ölçümler de denmektedir. (ağırlık, uzunluk, süre gibi) S. ALKAN ve B. BATUK

İstatistiksel ölçekler-3 Eğer bir olayın meydana gelme sıklığı sayılıyor ise bu frekans anlamına gelir ve genelde oransal ölçek olarak işlem görür. Ancak sıklık gösteren bu verilere dikkatli yaklaşmak gerekir. (mesela hata sayısı, yoldan geçen insan sayısı, senede yağışlı gün sayısı gibi) S. ALKAN ve B. BATUK

VERİLERİN DÜZENLENMESİ VE SUNULMASI S. ALKAN ve B. BATUK

VERİLERİN TOPLANMASI VE DÜZENLENMESİ Veri ve Veri Kaynakları Tamsayım ve Örnekleme - Anket - Gözlem - Deney Doğrudan Veri Toplama Yöntemleri - Basit Seri - Frekans Serisi - Sınıflı Seri S. ALKAN ve B. BATUK

- Artan Birikimli Frekanslar - Azalan Birikimli Frekanslar Oransal Frekanslar İstatistiksel Seriler - Zaman Serileri - Mekan Serileri - Dağılım Serileri -Bileşik Seriler S. ALKAN ve B. BATUK

VERİ VE VERİ KAYNAKLARI Veriler alındıkları kaynağa göre doğrudan ve dolaylı veriler olmak üzere iki ana grupta toplanabilirler. Doğrudan Veriler: Araştırmayı yapan kişi veya kişiler tarafından kaynağından alınan verilerdir. Dolaylı Veriler: Başka kurum veya kuruluşlar tarafından toplanarak düzenlenen verilerdir. S. ALKAN ve B. BATUK

TAMSAYI VE ÖRNEKLEME İstatistiksel araştırmalarda incelemeyi amaçladığımız birimlerin oluşturduğu topluluğa ana kütle adı verilir. Ana kütleden seçilen az sayıda birimin oluşturduğu topluluğa örnek adı verilir. Tamsayım: Ana kütle ile ilgili bilgi toplanmak istendiğinde tüm birimlerin teker teker incelenmesi gerekmektedir. Bu işleme tamsayım adı verilir. Örnekleme: Bir ana kütleden ana kütle birim sayısından daha az sayıda birim seçilerek, bu birimler yardımı ile ana kütle parametrelerinin tahmin edilmesi işlemine örnekleme denir. S. ALKAN ve B. BATUK

Başlıca istatistiksel örnekleme yöntemleri Basit Tesadüfi Örnekleme Yöntemi Örneği seçilecek ana kütle birimlerinin her birine eşit seçilme şansı veren örnekleme yöntemine denir. Tabakalı Örnekleme Yöntemi Belirlenen kritere göre, değerleri birbirine yakın birimler aynı tabakalara dahil edilerek tabakalar oluşturulduktan sonra her tabaka için ayrı ayrı basit tesadüfi örnekleme yöntemi uygulanarak bunların sonuçlarının birleştirilmesi yöntemine denir. S. ALKAN ve B. BATUK

Kademeli Örnekleme Yöntemi Ana kütle alt gruplara ayrılır Kademeli Örnekleme Yöntemi Ana kütle alt gruplara ayrılır. Alt grupların her birine küme adı verilerek, bu kümelerden bir veya birkaç tanesi tesadüfi olarak seçilir. Kümelerin tüm birimlerinin örneği oluşturması yöntemine denir. Sistematik Örnekleme Ana kütle ve örnek birim sayıları ile orantılı eşit aralıklarla birimlerin çekilerek örneğin düzenlendiği bir yöntemdir. S. ALKAN ve B. BATUK

Doğrudan veri toplama yöntemleri Anket En çok kullanılan yöntemdir. Anket formu olarak adlandırılan ve bilgi toplayacak kişi veya kişilerce hazırlanan bir form çeşitli şekillerde veri kaynağına ulaştırılır. Gözlem Bu yöntemle bilgi toplayacak kişi veya kişiler bilgi kaynaklarını gözleyerek sonuçlarını elde etmektedirler. Deney İstenilen olaylar suni olarak oluşturulur ve oluşturulan bu olaylar gözlemlenerek gerekli olan bilgiler elde edilir. S. ALKAN ve B. BATUK

Verilerin Düzenlemesi Basit Seri Elde edilen ham verilerin küçükten büyüğe doğru sıralanması ile elde edilecek serilere basit seriler denir. Serinin toplam değeri S. ALKAN ve B. BATUK

Verilen değerleri basit seri şeklinde düzenleyelim. 1,3,2,2,3,1,4,5,3,6,0,5,2,3,2,4,8,0,1,2,3,3,1,0,4 Verilen değerleri basit seri şeklinde düzenleyelim. 0,0,0,1,1,1,1,2,2,2,2,2,3,3,3,3,3,3,4,4,4,5,5,6,8 S. ALKAN ve B. BATUK

xi fi x1 f1 x2 f2 x3 f3 STD . . xk fk S. ALKAN ve B. BATUK

Xi fi 3 1 4 2 5 6 8 25 S. ALKAN ve B. BATUK

Sınıflı Seri: İncelenecek birim sayısının çok olması ve değişkenin birbirinden farklı çok sayıda değer alması durumunda frekans serileri de basit seriler gibi uzun sayı dizileri şekline dönüşebilirler. Bu durumda sınıflı seri, sınıflandırılmış seri, gruplu seri, gruplandırılmış seri gibi isimlerle adlandırılan seriler düzenlenmektedir. S. ALKAN ve B. BATUK

Sınıflı Seri Frekans Serisi Xi fi 3 1 4 2 5 6 8 25 Sınıflar fi 0-2 7 2-4 11 4-6 5 6-8 1 8-10 25 S. ALKAN ve B. BATUK

Örnek: Bu sapma miktarını daha önce verilen örnek üzerinde gösteriniz. Basit Seri : 0+0+0+1+1+1+1+2+2+2+2+2+3+3+3+3+3+3+4+4+5+5+6+8 = 68 S. ALKAN ve B. BATUK

Xi fi fi.Xi 3 1 4 2 5 10 6 18 12 8 Toplam 25 68 S. ALKAN ve B. BATUK

Xi=(alts+üsts)/2 Sınıflar fi Xi fi.Xi 0-2 7 (0+2)/2=1 2-4 11 (2+4)/2=3 33 4-6 5 (4+6)/2=5 25 6-8 1 (6+8)/2=7 8-10 (8+10)/2=9 9 Toplam 81 Görüldüğü gibi basit ve frekanslı serilerin toplam değeri 68’e eşit iken, sınıflı serinin toplam değeri 81’e eşittir. S. ALKAN ve B. BATUK

Artan Birikimli Frekanslar Frekans serilerinde ve sınıflı serilerde belirli bir değere eşit veya daha küçük değer alan birimlerin sayısını göstermek için artan birikimli frekanslar hesaplanır. Artan birikimli frekanslar hesaplanırken frekanslar sütununun ilk frekans değeri aynen alınır ve bu değer artan birikimli frekanslar sütununun ilk değeri olarak yazılır. İkinci frekans değeri ilk frekans değeri ile toplanarak artan birikimli frekanslar sütununun ikinci değeri olarak yazılır. Bu işleme frekanslar bitene kadar devam edilir. Artan birikimli frekanslar sütunun en son değeri frekanslar toplamına eşit olacaktır. S. ALKAN ve B. BATUK

Xi fi Artan Birimli Frekanslar 3 3=3 1 4 3+4=7 2 5 7+5=12 6 12+6=18 18+3=21 21+2=23 23+1=24 8 24+1=25 25 S. ALKAN ve B. BATUK

Artan Birikimli Frekanslar Sınıflar fi Artan Birikimli Frekanslar 0-2 7 7=7 2-4 11 7+11=18 4-6 5 18+5=23 6-8 1 23+1=24 8-10 24+1=25 25 S. ALKAN ve B. BATUK

Frekans serilerinde ve sınıflı serilerde belirli bir değere eşit veya daha büyük değer alan birimlerin sayısını göstermek için azalan birikimli frekanslar hesaplanır. Frekanslar toplamından başlanarak çıkartma işlemi yapılır. Bu durumda azalan frekanslar sütununa ilk olarak frekanslar toplamı yazılır. Daha sonra bu ilk frekans, frekanslar toplamından çıkarılarak bulunan değer azalan birikimli frekanslar sütununun ikinci değerini verir. Bu işlem aynı şekilde serinin son değerine kadar devam eder. S. ALKAN ve B. BATUK

Azalan Birikimli Frekanslar Xi fi Azalan Birimli Frekanslar 1.Yöntem Azalan Birikimli Frekanslar 2.Yöntem 3 22+3=25 25 1 4 18+4=22 25-3=22 2 5 13+5=18 22-4=18 6 7+6=13 18-5=13 4+3=7 13-6=7 2+2=4 7-3=4 1+1=2 4-2=2 8 2-1=1 S. ALKAN ve B. BATUK

Azalan Birikimli Frekanslar Sınıflar fi Azalan Birikimli Frekanslar 0-2 7 25 2-4 11 18 4-6 5 6-8 1 2 8-10 S. ALKAN ve B. BATUK

S. ALKAN ve B. BATUK

Örnek:Daha önce örnek olarak verilen frekans serisi ve sınıflı serinin oransal frekanslarını hesaplayalım. Xi fi Oransal Frekanslar 3 3/25=0,12 1 4 4/25=0,16 2 5 5/25=0,20 6 6/25=0,24 2/25=0,08 1/25=0,04 8 25 25/25=1,00 Serinin 0,24 değeri, işyerinde çalışan işçilerin %24’ünün 3 çocuklu olduğunu göstermektedir. S. ALKAN ve B. BATUK

Xi fi Oransal Frekanslar 3 3/25=0,12 1 4 4/25=0,16 2 5 5/25=0,20 6 6/25=0,24 2/25=0,08 1/25=0,04 8 25 25/25=1,00 Yukarıdaki frekans sütununda yer alan 0,20 değeri, işyerinde çalışan işçilerin %20’ sinin çocuk sayısının 4 (dahil) ile 6 (hariç) arasında olduğunu göstermektedir. S. ALKAN ve B. BATUK

Xi fi Oransal Frekanslar Artan Bir. Frekanslar Azalan Bir. Frekanslar Artan Oransal B.F Azalan Oransal B.F 3 0,12 25 1,00 1 4 0,16 7 22 0,28 0,88 2 5 0,20 12 18 0,48 0,72 6 0,24 13 0,52 21 0,84 0,08 23 0,92 0,04 24 0,96 8 S. ALKAN ve B. BATUK

Sınıflar fi Oransal Frekanslar Artan Bir. Frekanslar Azalan Bir. Frekanslar Artan Oransal B.F Azalan Oransal B.F 0-2 7 0,28 25 1,00 2-4 11 0,44 18 0,72 4-6 5 0,20 23 0,92 6-8 1 0,04 24 2 0,96 0,08 8-10 S. ALKAN ve B. BATUK

Yıllar Sivil İstihdam (15+Yaş) 1=Bin Kişi 1995 20394 1996 208894 1997 Zaman Serileri Toplanan verilerin gün, ay, yıl gibi zaman birimlerine göre düzenlenmesi ile oluşturulan serilere zaman serileri denir. Yıllar Sivil İstihdam (15+Yaş) 1=Bin Kişi 1995 20394 1996 208894 1997 20505 1998 21084 1999(1) 21546 2000(2) 21786 1-)Nisan 1998 Hane halkı işgücü anketi geçici sonuçları 2-)Tahmin S. ALKAN ve B. BATUK

Gelir Gider Ülkeler 1998 1999 Belçika 49,7 49,2 51,0 50,4 Danimarka Örnek: Kamu kesimi toplam gelir ve giderlerinin G.S.Y.İ.H. İçindeki payları Gelir Gider Ülkeler 1998 1999 Belçika 49,7 49,2 51,0 50,4 Danimarka 58,8 59,1 57,6 56,5 Almanya 44,8 47,5 47,2 Yunanistan 39,0 41,5 41,1 İspanya 40,8 42,9 42,4 Fransa 51,3 50,9 54,1 53,2 İngiltere 41,4 42,2 41,3 41,8 Türkiye 25,3 24,1 34,5 38,4 S. ALKAN ve B. BATUK

Aileler Yıllık Gelir Yıllık Tasarruf (YTL) Bileşik Seriler Birimlerin bir veya daha çok karaktere göre dağılımını gösteren serilere bileşik seriler denir. Aileler Yıllık Gelir Yıllık Tasarruf (YTL) A 12 1 B 32 3 C 56 18 D 24 10 E 5 F 27 8 S. ALKAN ve B. BATUK